Iho-ongema. Auttaako työterveyslääkäri?
Minulla on ollut finnejä ja mustapäitä niin kauan kun muistan. Nyt olen kohta 40 v ja iho näyttää välillä ihan teinin finni-iholta.
Ei auta kaikenmaailman puhdistusaineet, rasvat ym. Tavella iho kiristävä suihkun jälkeen, mutta jo aamulla rasvainen. Jos laitan ihan kevyttä rasvaa (mietoa) alkaa naama kukkia ja finnejä puskee viikon päästä.
Nyt finnejä ja näppyjä ilmaantuu myös rintaan ja yläselkään sekä korvien taakse.
Haluaisin nyt vihdoin päästä eroon näistä. Osaako työterveyslääkäri auttaa? Ei ole varaa enää heittää rahaa hukkaan kokeiluihin...
Kommentit (22)
myös sairaudenhoidon työterveydessä, niin silloin työterveyslääkäri auttaa.
Akneen kuin muihinkin sairauksiin on kansalliset hoitosuositukset, joita noudattavat myös työterveyslääkärit.
vai käskeekö rasvailla tai mennä kosmetologille.
Häpeän ihoani todella. Tekis mieli vedellä meikkivoidetta naamaan aamulla, mutta auta armis kuinka iho kukkii sen jälkeen. Ihan karseen näköinen jo parin tunnin jälkeen. Kiiltää ja tuntuu että voide valuu pois.
Mitä apua yleislääkäri voi antaa tähän ongelmaan? Kokemuksia?
ap
Ihotautilääkärillä on vahvemmat dropit.
ja jos ei ammattitaito riitä, niin lähettää ihotautilääkärille sitten.
e-pillereitä tai minipillereitä. Olen kun kävelevä aikapommi jos syön e-pillereitä ja minipilereit aiheuttaa helvetillisen pahoinvoinnin.
ap
erikoislääkärille. TT/ yleislääkäri antaa sulle ehkä jotain lääkettä tai voidetta joka ehkä auttaa parhaimmillaan hetken. Toki voit kysyä saisitko lähetteen erikoislääkärille, mutta ainakin meillä lähetteelle pitää olla jokin "syy". Itse oon hammasta kiristellen maksanut vähän enemmän, mutta saanut paremman avun spesialistilta.
erikoislääkärille. TT/ yleislääkäri antaa sulle ehkä jotain lääkettä tai voidetta joka ehkä auttaa parhaimmillaan hetken. Toki voit kysyä saisitko lähetteen erikoislääkärille, mutta ainakin meillä lähetteelle pitää olla jokin "syy". Itse oon hammasta kiristellen maksanut vähän enemmän, mutta saanut paremman avun spesialistilta.
Olen tuosta Roaccutanista kuullut, mutta eikö sillä ole kamalia sivuvaikutuksia? Eikö sitä syödä pitkän aikaa? Olen aika herkkävatsainen, ja saan monista lääkkeistä vatsavaivoja/pahoinvointia.
ap
työnantajallasi on työterveyden kanssa. Voit kysyä aikaa varatessa asiaa, jos teillä ei esim. intrassa tms. ole esitelty sopimusta.
vain terveydenhoito vai myös sairaudenhoito sopimuksessa? Jos vain eka, ei työterveydestä saa apua. Voit varata ajan ihan omasta terveyskeskuksesta ja pyytää lähetettä ihotautilääkärille. Tai voit itse varata ajan yksityiseltä ihotautilääkäriltä, maksaa ehkä n. 80e, pääset heti kun haluat, ei tarvi jonottaa. Se ihopolikäyntikin maksaa 25e ja joudut todennäköisesti jonottamaan 3-6kk.
Todennäköisesti sulla hormonaalisia tekijöitä taustalla eli androgeenivaikutusta liikaa. Käytätkö hormonaalista ehkäisyä ja jos niin minkä merkkistä (eli onko androgeenivaikutusta lisäävä vai vähentävä)? Diane Nova -merkkiset ainakin on voimakaasti antiandrogeenisiä pillereitä, monet uusista pillereistäkin on ainakin lievästi antiandrogeenisiä. Vanhanaikaiset progestiinit (esim. levonorgestreeli) taas on androgeenisia ja voi lisätä aknea. Hormonikierukassakin on levonorgestreelia.
Suun kautta nautittava antibiootti eli tetrasykliini/doksisykliini auttaa monesti, syödään pitkänä kuurina, useita kuukausia tai vuoden-parinkin ajan.
Pahaan akneen auttaa parhaiten Roaccutan. On voimakas lääke, jolla on aika voimakkaita sivuvaikutuksia (mm. ihon, suun ja silmien kuivumista) ja raskaus ehdottomasti kielletty lääkityksen aikana ja pitkään sen jälkeenkin, koska aiheuttaa vaikeita sikiövaurioita. Mutta on kyllä myös tehokas lääke vaikaan akneen. Uskomattoman hyviä tuloksia on saatu vaikeisiinkin kystisiin aknemuotoihin.
Kaikenlaisia kosmeettisia tuotteita olet varmaan jo kokeillut. Oletko kokeillut apteekista saatavaa Vichyn Normaderm -sarjaa? Mulle on toiminut parhaiten ihon tasapainotuksessa ja puhdistuksessa. Käytän geelimäistä pesuainetta aamuin illoin, aamulla ja illalla tasapainottava kosteusvoide pesun jälkeen. Silloin tällöin kevyt kuorinta saman sarjan aineella. Monet tykkää myös Neutrogena -sarjan tuotteista, on hyviä ja vähän edullisempiakin. Muista kosteuttaa ihoa tarpeeksi rasvattomilla tuotteilla ulkoisesti ja myös sisäisesti (juo paljon puhdasta vettä, syö hyviä rasvoja eli pähkinöitä, kalaa, kasviöljyjä).
Hyvää jatkoa ja tsemppiä sulle ihon kanssa ja muutenkin elämässä!
t. saman kokenut
vielä sellainen joka on erikoistunut/kiinnostunut acnen hoitoon.
Vaihtoehtoja löytyy hoidoissa...minulle riitti Skinoren-voide eikä tarvinnut mitään pillereitä tai lääkekuureja.
Kuurista nyt ehkä 5 v, naamaan tulee parran sekaan joskus muutama finni ja selkään. Poika on ollut tyytyväinen. Arvet toki haittaa, joita sai niistä finneistä. Ei halua koskaan olla ilman paitaa.
Voin saada lähetteen työterveyslekurita, joten taidan aloittaa sieltä. Omalle terkkarille ei pääsen puhelimella läpi, saati ei saa aikoja. Valitettavasti en nyt juuri voi laittaa 80 euroa yksityiselle, joten pakko mennä kunnaliselle jonottamaan.
Tällä hetkellä en käytä ehkäisyä ollenkaan kun hormonaaliset valmisteet eivät tunnu sopivan minulle.
Vichyn normadermia olen kokeillut, auttoi hetkeksi. Neutrogenakin auttoi hetkeksi. Vaikka kosteusvoide on rasvaton ja kuinka kevyt tahansa, saan hetken päästä kamalia paukuroita naamaan. Ruokavaliolla ei juuri ole vaikutusta. Olen kokeillut myös jättää hiilarit pois, ei apua.
ap
Kommentoin jo aiemmin vastaavan tyyppiseen ketjuun. Minulla oli samat oireet 11 vuotiaasta 35 vuotiaaseen. Erikoislääkäriltä sain erikoisen ohjeen, joka on toiminut minulla. Hän totesi, että jotkut ovat herkistyneet suomalaisten viljojen gluteiinille (ei keliakia) ja se aiheuttaa iho-ongelmia. Minulla iho-ongelmat (suuret finnit ja mustapäät) hävisivät noin kuukauden sisällä ja iho parantui kahdenkuukauden sisällä siitä, kun aloitin gluteiinittoman ruokavalion. Välillä tuottaa vähän vaivaa, mutta on todella ollut sen arvoista!! Iho voi hyvin ja finnit pysyvät poissa kunhan ruokavalio pitää!
Kommentoin jo aiemmin vastaavan tyyppiseen ketjuun. Minulla oli samat oireet 11 vuotiaasta 35 vuotiaaseen. Erikoislääkäriltä sain erikoisen ohjeen, joka on toiminut minulla. Hän totesi, että jotkut ovat herkistyneet suomalaisten viljojen gluteiinille (ei keliakia) ja se aiheuttaa iho-ongelmia. Minulla iho-ongelmat (suuret finnit ja mustapäät) hävisivät noin kuukauden sisällä ja iho parantui kahdenkuukauden sisällä siitä, kun aloitin gluteiinittoman ruokavalion. Välillä tuottaa vähän vaivaa, mutta on todella ollut sen arvoista!! Iho voi hyvin ja finnit pysyvät poissa kunhan ruokavalio pitää!
Eli mitkä viljat on kiellettyjä? Ja millä korvaat ne?
Voin saada lähetteen työterveyslekurita, joten taidan aloittaa sieltä. Omalle terkkarille ei pääsen puhelimella läpi, saati ei saa aikoja. Valitettavasti en nyt juuri voi laittaa 80 euroa yksityiselle, joten pakko mennä kunnaliselle jonottamaan.
Tällä hetkellä en käytä ehkäisyä ollenkaan kun hormonaaliset valmisteet eivät tunnu sopivan minulle.
Vichyn normadermia olen kokeillut, auttoi hetkeksi. Neutrogenakin auttoi hetkeksi. Vaikka kosteusvoide on rasvaton ja kuinka kevyt tahansa, saan hetken päästä kamalia paukuroita naamaan. Ruokavaliolla ei juuri ole vaikutusta. Olen kokeillut myös jättää hiilarit pois, ei apua.
ap
Kannattaa vaan urhoollisesti vaihtaa ja palata niihin aiemmin hyviksi koettuihin, kunhan on välissä käyttänyt pari amuuta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
sitkoaine, gluteeni, jota vastaan elimistö tekee vasta-aineita.[
i]
Eli mitkä viljat on kiellettyjä? Ja millä korvaat ne?
Suomalaisten viljojen poistaminen ruokavaliosta oli toki aluksi vähän haastavaa. Eli vehnä, ohra, ruis ja kaura kaikissa muodoissaan, myös maltaana ja vehnätärkkelyksenä ovat poissa ruuasta. Käytän viljoina mm. tattaria, hirssiä, maissia, riisiä, teff-jauhoa, soijaa.. Aloitellessani kaksi vuotta sitten luin aika paljon keliaakikoille suunnattuja sivuja netistä, koska 'säännöt' ovat hyvin samanlaiset. Jätän vain kauran ja vehnätärkkelyksen lisäksi pois.
Minulla ei siis ole keliakiaa tai ihokeliakiaa, mutta elimistö on yliherkkä gluteiinille, kuten keliaakikoillakin.
http://www.proactivsolution.fi/