Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei teiniäidit imetä?

Vierailija
09.10.2012 |

Ainakin noissa dokkareissa ne näyttää antavan aina vaan pulloa.

Eihän toki kaikki vanhemmatkaan äidit imetä, eikä imetys ylipäätään aina onnistu, mutta pisti vaan miettityttämään. Onko imettämättä jättäminen yleisempää teiniäitien keskuudessa? Jos on, niin miksi?

Onko se jotenkin noloa?

Helpompi jättää lapsi hoitoon?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä totta että ei siellä äitiysneuvolassa puhuta mitään imetyksestä, sen alkukankeudesta tai siitä miten superhyvää ravintoa äidinmaito on.. Itse sain esikoiseni heinäkuussa ja ei halaistua sanaa puhuttu imetyksestä neuvolan puolesta koskaan! Kaipa ne siellä ajattelee että internetistä voi nuoret äidit sitä tietoa etsiä jos nyt imetys sattuu kiinnostamaan.. Ja lisäyksenä vielä tähän että ihme kyllä miksei nuoretäidit (ehkä jopa teiniäidit) ymmärrä sitä faktaa että rintamaito on täysin ilmaista.. Ja sitä voi lypsää säästöön jotta sitten vaikka lapsen isä voisi antaa sitä sieltä pakastimesta jos itse haluaa mennä jonnekkin hetkeksi ihan rauhassa..

T. 19v. "Teiniäiti"

Vierailija
2/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa ei tule, kun pitää alkaa heti päästä entisiin mittoihin ja ei syödä mitään.

Itsellä pitää syödä ihan hulluna ja muistaa juoda paljon, jotta maitoa muodostuu. Ja silti siinä samalla kuihdun entisiin mittoihini. Jos en huolehdi rasvan ja nesteen saannista, alkaa hiipua.

Vaikka joistakin inhaa, enkä itsekään suuremmin tykkää, ja olo liivit märkinä oksettaa ja tekee ihottumaa, niin teen sen lapsen takia. Kun vuoden rajapyykki saavutetaan, on mulla terve ja vahva lapsi. Meillä ei sairastella, lapsi on tyytyväinen oloonsa ja neuvolassa kehutaan kasvua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varttuneesta teinistä tuntua vieraalta, luonnottomalta ajatukselta. Oman kropan kanssa ei olla vielä niin sinut eikä suvunjatkaminen ja lisääntymisen tarve ole ollut vaiston ohjaamaa.

Vierailija
4/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin sairaalassa ja pumppasinkin, kun maito nousi hyvin ja sitä tuli yli tarpeen. Kun pääsimme kotiin, niin ongelmat alkoivat. Niin typerältä kuin se kuulostaakin, niin minä en kertakaikkiaan tiennyt yhtään mitään imetyksestä, en rintatulehduksista, tukoksista, maidon yli- tai alitarjonnasta ja ongelmien korjaamisesta - en siis mitään! Mutta toisaalta, kuinka moni 15-vuotias tietääkään... Rintani olivat ihan älyttömän kipeät, koska ne olivat niin täynnä ja nännit olivat verisillä haavoilla. Aloin pumppaamaan ja antamaan pullosta, jolloin tietysti imetys vähitellen jäi, koska vauva tottui pulloon ja koin sen niin paljon helpommaksi, lähinnä koska se ei sattunut.

Oma äitini on imettänyt kaikkia kolmea lastaan, mutta ehkä hän ei pitänyt sitä kaikkein tärkeimpänä asiana, kun omasta nuoresta lapsesta oli tullut äiti, joten hänkin kehotti antamaan korviketta, kun imetys tuntui niin vaikealta.

Minun imetykseni siis epäonnistui tietämättömyyden takia. Siihen aikaan meillä ei ollut nettiä kotona, että sieltä olisi voinut etsiä tietoa, eikä äitiysneuvolassakaan puhuttu imetyksestä mitään. Kahta muuta lastani olen imettänyt suositusten mukaan, kun olen tiennyt asioista ja panostanut imetykseen enemmän.

Vierailija
5/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

,

Vierailija
6/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmän hän imettää. Näin siis tilastoissa, toki poikkeuksiakin on, joten ei tarvi nyt kaikkien nuorten ja kouluttamattomien av-mammojen rientää tähän ilmoittamaan, että olen imettänyt;)

Imettämättömyyteen vaikuttaa varmaan moni asia. Esimerkin puute, vaikeus sitoutua vauvaan, imetyksen sitovuus, nuorille tyypillinen hetkessä eläminen, imetyksen opettelu vie usein aikaa, tuen puute...

Vierailija
7/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmän hän imettää. Näin siis tilastoissa, toki poikkeuksiakin on, joten ei tarvi nyt kaikkien nuorten ja kouluttamattomien av-mammojen rientää tähän ilmoittamaan, että olen imettänyt;)

Imettämättömyyteen vaikuttaa varmaan moni asia. Esimerkin puute, vaikeus sitoutua vauvaan, imetyksen sitovuus, nuorille tyypillinen hetkessä eläminen, imetyksen opettelu vie usein aikaa, tuen puute...

Jotenkin itse näin kouluttamattomana pienituloisena on huomannut että imettäminen on edullista, samoin kuin tupakoimattomuus, absolutismi, ruokapiirit ja kantoliina. Jää ne vähät rahat tärkeämpään ;)

Vierailija
8/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan teiniäidit myös polttavat raskausaikana jne.

Mutta, nämä vain tilastollisesti, ihmiset ovat yksilöitä. Minä olin esikoisen syntyessä teiniäiti, mutta imetin. Enkä polttanut.

Vierailija
9/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo raskaus itsessään ja maidonnousu saa rinnan sidekudoksen venymään. Joku näitä jo listasi, siitä on ihan tutkittua tietoa, että äidintupakointi, nuori ikä, matala koulutustaso ovat riskejä lyhyelle imetykselle/imettämättömyydelle. Itse olen miettinyt, mikä merkitys teinäitien pieniin imetyslukuihin on perhe-/sosiaalityöntekijöiden puutteellisilla imetystiedoilla ja toisinaan kielteisillä asenteilla imetykseen.

Kyllä mulla vaan pilasi nimenomaan imetys, ei raskaus. Raskaana ollessa rinnat eivät kasvaneet kokoa, vain vähän pyöristyivät mutta sama a-kupin liivi meni koko raskausajan.Sitten kun maito nousi yhdessä yössä kuppikoko kasvoi kerralla a->iso c niin tissit repesivät. No imetysten ja laihdutusten jälkeen jäljellä oli tyhjät ilmapallot,kertakaikkiaan naurettavat aa-kupin kärpäslätkät joissa ei ollut mitään sisällä. Aika eikä painon nousu vaikuttanut mitenkään.

Kävin pk:n konsultaatiossa niin hän sanoi ettei ole koskaan moista nähnyt, niinkuin joku olisi imenyt sisukset pois, dg tuli hypoplasia mammae.

Vierailija
10/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiniäitien vauvat ovat enemmän hoidossa jo pienestä pitäen ja ehkä yötäkin poissa äitinsä tyköä. Ainakin eilisessä dokkarissa ja teiniäiti-sarjassa äidit harrastivat myös reippaanpuoleista juhlintaa, jossa alkoholi kuului kuvaan. Eipä sellaisissa olosuhteissa imetyksen jatkaminen ole kovin helppoa.

Esikoiseni oli ensimmäisen kerran mummolla hoidossa puolivuotiaana (juurikin imetyksen vuoksi). Ja muutoinkin ollut harvakseltaan.

Vierailija
11/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintojensa mitenkään muuttuvan. siis ollenkaan.

koska ne tuppaavat kuitenkin hieman kasvamaan hormonien vaikutuksesta...

Vierailija
12/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin vauva joutui lastenosastolle neljäksi päiväksi syntymän jälkeen ja aluksi pumppasinkin maitoa,siellä ei kuitenkaan tätä hyödynnetty vaan sain omin silmin todistaa kun maito kaadettiin viemäriin ja annettiin jotain erikois-nannia.

Koska vauvaa ei voinut imettää,alkoi maitokin hiipua..

Kotona yritin imettää mutta vauva ei osannut imeä ja jonkin aikaa pelasin rintakumien kanssa kunnes kyllästyin yrittämään

Vierailija
13/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo raskaus itsessään ja maidonnousu saa rinnan sidekudoksen venymään. Joku näitä jo listasi, siitä on ihan tutkittua tietoa, että äidintupakointi, nuori ikä, matala koulutustaso ovat riskejä lyhyelle imetykselle/imettämättömyydelle. Itse olen miettinyt, mikä merkitys teinäitien pieniin imetyslukuihin on perhe-/sosiaalityöntekijöiden puutteellisilla imetystiedoilla ja toisinaan kielteisillä asenteilla imetykseen.

Kyllä mulla vaan pilasi nimenomaan imetys, ei raskaus. Raskaana ollessa rinnat eivät kasvaneet kokoa, vain vähän pyöristyivät mutta sama a-kupin liivi meni koko raskausajan.Sitten kun maito nousi yhdessä yössä kuppikoko kasvoi kerralla a->iso c niin tissit repesivät. No imetysten ja laihdutusten jälkeen jäljellä oli tyhjät ilmapallot,kertakaikkiaan naurettavat aa-kupin kärpäslätkät joissa ei ollut mitään sisällä. Aika eikä painon nousu vaikuttanut mitenkään. Kävin pk:n konsultaatiossa niin hän sanoi ettei ole koskaan moista nähnyt, niinkuin joku olisi imenyt sisukset pois, dg tuli hypoplasia mammae.

Tunnen monenlaisia: imettäviä,imetystä yrittäviä,sellaisen jolta vaan ei onnistunut yrityksestä huolimatta, ja sellaisenkin joka ei viitsinyt vaivautua kuin 2 viikkoa,että sai lapsen hoidatettua muillakin.

Omaan perhepiiriin nuori äiti(22) joka kyllä teki kaikkensa ja sai imetettyä puoli vuotta. Luulen että suurin osa kyllä imettää tai ainakin yrittää. Varmaan riippuu elämän arvoista,eli kuinka tärkeänä pitää biletystä tai muita ns. omia menoja.

Itse sain ekan 23 vuotiaana, eikä tullut mieleenkään muu kuin imettäminen, vaikka rinnat menivätkin "piloille". Oli se kuiteskin joka kerta ihaninta aikaa,varsinkin viimeisen kanssa.

Vierailija
14/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä yhtään ihmettele ettei teiniäidit imetä.

Imetys ei ole niin helppoa, henkisesti eikä fyysisesti. Jos vauva on ennenaikainen, pienikokoinen ja unelias niin täysimetys voi olla mahdotonta.

Esikoisen kohdalla imetys voi tuntua liian sitovalta, kun ei ole vielä tottunut äidin rooliin. Pieni vauvahan on tissillä lähes jatkuvasti. Se että on jatkuvasti vauvan käytettävissä, on rasittavaa, vaikka sen pitäisi olla ihan luonnollista.

Omalla kohdallani imetys oli hieman kivuliasta kaksi kuukautta, vaikka imuote oli ihan kunnossa. Heruminen sattui, pisteli, vasta kun maidon tulo tasaantui niin kipuilukin loppui. Esikoisen imetys ei oikein onnistunut, mutta kuopusta täysimetin 6kk ja imetys jatkuu vielä nyt taaperona. Minusta imetys on todella tärkeä juttu, mutta jos se ei kerrassaan onnistu, niin ilmankin pärjää. Onhan se sitovaa, mutta imetys myös lähentää vauvaan niin, ettei se tunnu sitovalta, vaan pelkästään luonnolliselta...en tiedä, mutta esikoinen ei tunnu ihan niin läheiseltä, kun taas kuopus on sellainen sylivauva vieläkin, johtuen osittain imetyksestä.

Vierailija
15/39 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin vauva joutui lastenosastolle neljäksi päiväksi syntymän jälkeen ja aluksi pumppasinkin maitoa,siellä ei kuitenkaan tätä hyödynnetty vaan sain omin silmin todistaa kun maito kaadettiin viemäriin ja annettiin jotain erikois-nannia. Koska vauvaa ei voinut imettää,alkoi maitokin hiipua.. Kotona yritin imettää mutta vauva ei osannut imeä ja jonkin aikaa pelasin rintakumien kanssa kunnes kyllästyin yrittämään

*Oli "lypsykone" vielä kotonakin, mutta maito riitti vain puoliksi, 2 kuukautta imetin ja lypsin, kun vauva nukkui.....sitten ei enää riittänyt aika, kun piti hoitaa muitakin perheenjäseniä välillä. Hyvin on tuo poika kasvanut ja terve 10- vuotias on ;D, ei mitään allergioita ole ollut, 1 korvatulehdus, ei ole ylipainoinen, ei adhd tms. ja melko fiksu lapsi vaikka korvikkeella elikin ensimmäiset 8kk.

Vierailija
16/39 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tähän nyt vaikkakin tämä vähän vanha keskustelu onkin, mutta itse olen 16 ja tyttäreni on 5kk ja täysimetyksellä on koko aja ollut ja tulee olemaan niin pitkään kun vaan jaksan imettää. En tupakoi enkä myöskään käytä alkoholia. Tuntuu että oon ainut teiniäiti joka imettää. En oo törmänny vielä yhteenkää teiniäitiin joka imettää, kaikki niiden lapset on korvikkeella. Ittelle tämä imetys on just ku tehty mua varten, niin paljo helpottaa elämää ja rahaa säästynyt paljon nii voi niilläki rahoilla ostaa vauvalle kaikkee :)

Vierailija
17/39 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Täytyy sanoa että ihan jokainen äiti, oli teini tai ei, on mun mielestä ihan saakelin tyhmä jos tietoisesti valitsee että ei imetä.

"Joo mää päätin antaa mun lapselle vasta tätä toiseksi parasta. Ihan pelkästään itseni takia, kun ei mua huvittanut nähdä vaivaa lapsen eteen." wtf?

Vierailija
18/39 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain ensimmäisen lapseni 18v ja imetin vauvaa 1,5v asti ja samoin myös toista joka syntyi 3v myöhemmin.

En ajatellut silloin et kroppani menisi pilalle.

Mutta viime aikoina eronneena naisena, ja myöskin kun noita ulkonäköpaineita on. Niin täytyy sanoa, että rintani ovat rumat ja häpeän niitä.

Vierailija
19/39 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo raskaus itsessään ja maidonnousu saa rinnan sidekudoksen venymään.

Joku näitä jo listasi, siitä on ihan tutkittua tietoa, että äidintupakointi, nuori ikä, matala koulutustaso ovat riskejä lyhyelle imetykselle/imettämättömyydelle.

Itse olen miettinyt, mikä merkitys teinäitien pieniin imetyslukuihin on perhe-/sosiaalityöntekijöiden puutteellisilla imetystiedoilla ja toisinaan kielteisillä asenteilla imetykseen.

Vierailija
20/39 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiniäideistä taisi tupakoida melkein joka toinen? Lapsi ei välttämättä edes hyväksy rintaa, jos maito maistuu tupakalle. Imetyshän ei myöskään ole ihan niin helppoa aluksi, kuin voisi kuvitella. Se vaatii opettelua ja sitoutumista. Ja jos nyt ihan totta puhutaan, niin kyllä itsellänikin liittyi imettämiseen myös negatiivisia tunteita, vaikka olin melkein kolmikymppinen äidiksi tullessa. Se vaan on niin erikoinen tilanne, että joku toinen on riippuvainen sun kropasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan