Miksei teiniäidit imetä?
Ainakin noissa dokkareissa ne näyttää antavan aina vaan pulloa.
Eihän toki kaikki vanhemmatkaan äidit imetä, eikä imetys ylipäätään aina onnistu, mutta pisti vaan miettityttämään. Onko imettämättä jättäminen yleisempää teiniäitien keskuudessa? Jos on, niin miksi?
Onko se jotenkin noloa?
Helpompi jättää lapsi hoitoon?
Kommentit (39)
seksiä varten oleviksi kuin imettämista varten. Minusta itsestäni imettäminen oli hienoa. Tuntui hyvältä kun maito nousi rintoihin ja rinnat paisuivat. Muuten olen pienirintainen ja en ole kokenut rintojani koskaan seksikkäiksi, vaikka ne kauniit ovatkin. Imettäessäni lasta rinnoilla oli tarkoitus ja ne tuntuivat täydellisiltä imettämiseen. Imetin vauvaani vuoden vanhaksi ja oli tosi haikeaa, kun imettäminen piti lopettaa töihin menon vuoksi. Ja älkää nyt kauhistuko tuosta aikaisesta töihin paluusta, lapsen isä jäi kotiin vauvaa hoitamaan.
Siis ettei edes kokeile ollenkaan? En kysy mitenkään arvostellakseni, vaan ihan mielenkiinnosta. Toki äidillä voi olla jokin sairaus/lääkitys jonka vuoksi ei saa/voi imettää, mutta jos ei ole mistään sellaisesta kyse?
rintojensa mitenkään muuttuvan. siis ollenkaan.
Jokaisella on tietenkin omat syynsä ja joillakin imetyksestä jäänyt jäljelle vain yöimetykset töiden alkaessa. Mutta tuntuu siltä, että liian usein kuulee näitä "pitää lopettaa, kun palaan töihin." Samoin ei ole mikään pakko lopettaa vuoden vanhana, vaikka kaikenmaailman neuvolaläpysköistä voi tahattomasti saada sellaisen käsityksen.
lähes nelikymppinen imettänyt kertaakaan kenenkään ulkopuolisen nähden. Kameran nähden ei olisi tullut mieleenikään muuta kuin lämmittää pullo.
että ei kyvata imetyshetkiä, jos äiti ei halua. Tuskin kukaan, teinikään, käyttää korviketta yksinomaan kuvaajan takia?
Siis ettei edes kokeile ollenkaan? En kysy mitenkään arvostellakseni, vaan ihan mielenkiinnosta. Toki äidillä voi olla jokin sairaus/lääkitys jonka vuoksi ei saa/voi imettää, mutta jos ei ole mistään sellaisesta kyse?
Ja kun lapsi syntyi keskosena ja vietti ensimmäiset päivät valvontaosastolla, sai hento lapsi pullosta ruokaa. Vaisto sanoi että sillä jatketaan ja oikeassa oli: heikko lapsi ei olisi edes jaksanut imeä rintaa. Lääkäri totesi kotiutettaessa että pullosta syötettävä.
etukäteen ennen vauvan syntymää jo puhutaan korvikkeista ei imetyksestä mitään
vähemmän aikaa miettiä haluaako imettää lasta, vähemmän aikaa ottaa selvää mitä tehdä jos imetys tuntuu aluksi hankalalta. Lapsi ikäänku vaan tulee, eikä sen hoitamista tule miettineeksi joka kantilta samaan tapaan kuin sillon jos äiti on vaikkapa 30 ja lasta on suunniteltu monta vuotta. Ja toki lapsessa on myös vähemmän kiinni.
ainakin kameroiden edessä voisin kuvitella, että se on nolompaa teiniäidille kuin vanhemmalle äidille ja se heille suotakoon.
Niin, tosiaan kaikissa ikäluokissa on imettäviä sekä imettämättä jättäviä.
Nuorelle voi olla hankalampaa jakaa omaa kehoaan. Voi tuntua siltä, että ne tissit on omat eikä vain vauvan tarpeisiin. Tiedän aikuisiakin äitejä, jotka ovat ahdistuneet kun heistä on tuntunut että he imettäessä ovat jotenkin fyysesti "vain" se ruokavarasto.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Monta ihan uskottavaa pointtia tuli esiin.
Tuota imetyksen sitovuuden henkistä puolta en ollutkaan tullut ajatelleeksi. Itsellänikin oli aikoinaan vähän kriisiä siitä, etten vaan muutu "lehmä äidiksi" vaan haluan olla edelleen myös minä, siis myös muuta kuin äiti. En ollut ihan teini, nuori kuitenkin, ja lapsi oli harkittu ja haluttu, mutta silti pelkäsin leimautumista muiden silmissä pelkäksi äidiksi.
Kun nyt mietin, niin voin hyvin kuvitella, että tuo tunne voi olla potenssiin sata teinillä, joka tulee vahingossa raskaaksi ja haluaa (ihan ymmärrettävästi) vielä olla myös nuori ja mennä välillä.
Ja voihan se olla, että imetysohjauksessakin olis kehitettävää. En ole sitä mieltä, että kaikkien pitäisi aina imettää, mutta soisin imettämättä jättämisen olevan harkittu päätös, eikä johtuvan esim. siitä, ettei kukaan neuvo tai kannusta siihen. Siinä on kuitenkin paljon hyviä puolia, myös se, että se on todella halpaa :).
onkohan tilastoa tai tutkimusta siitä onko eri-ikäisten äitien välillä mitään merkittävää eroa. Tietysti kaikissa ikäluokissa on niitä jotka eivät vaan voi imettää ihan fysiologisista syistä, mutta onhan niitä syitä monia muitakin.
Minä en kokenut imetystä lainkaan mukavaksi asiaksi vaikka olin 26v. Kohta toinen syntyy ja mieleni tekisi olla kokonaan imettämättä.. Vaan kukapa tuolla synnärillä uskaltaa imetyksestä kieltäytyä :/ Onko kenelläkään kokemusta, miten suhtautuvat?
Ei siis tietenkään ole aina teiniäitien juttu jättää imettämättä.
ja varmasti löytyy miljoona poikkeusta, joista esim. minä olen yksi. Mutta:
a) teiniäitiys on kai jotenkin periytyvää
b) teininä äidiksi tulevan perhe on usein alemmasta sosiaaliluokasta, ja niissä piireissä imettävät luomuäiskät on harvinaisuus
c) teinillä ei ole esimerkkiä omasta äidistään tai lähipiirin äidistä, joka imettäisi.
Niin on se varmaan pirun hankalaa alkaa työntämään tissiä vauvan suuhun, kun kukaan ympärillä ei oleta niin tapahtuvan, päin vastoin, kun mennään äidin kanssa röökille ja lykätään vauvalle tuttipullo käteen. Ehkä siis parempi näin, kuin nikotiinimaidolla kasvatettu lapsi...
Teiniäitien vauvat ovat enemmän hoidossa jo pienestä pitäen ja ehkä yötäkin poissa äitinsä tyköä. Ainakin eilisessä dokkarissa ja teiniäiti-sarjassa äidit harrastivat myös reippaanpuoleista juhlintaa, jossa alkoholi kuului kuvaan. Eipä sellaisissa olosuhteissa imetyksen jatkaminen ole kovin helppoa.
Minä sai lapseni kuusi vuotta sitten 18-vuotiaana ja imetin melkein yhdeksän kuukautta. Sen verran olin vauva lehtiin ja kirjallisuuten perehtynyt, etten olisi jättänyt imettämättä. Ystäväni (eivät enää teinejä, mutta nuoria), jotka nyt saavat lapsia, kyllä suunnittelevat imettämistä, mutta ovat melkein kaikki sen jättäneet sen heti alkuunsa.
Tilastollisestihan vanhemmat ja koulutetummat äidit imettävät, syy varmasti se, että he ymmärtävät lapsen parhaan paremmin kuin nuoret ja kouluttautumattomat.
Ja pyydät Cabaser-lääkityksen maidonnousun estämiseksi. En edes kertonut syytä omaan imetyksestä kieltäytymiseeni, ja kiltisti sen lääkkeen toivat.
Ensimmäisen lapsen kanssa lääkitys ei edes riittänyt, vaan jouduin kotiuduttuani soittamaan äippäpolille ohjeita. Toisella kerralla kysyin leikanneelta lääkäriltä (juu, sektio), että mitä mun pitäisi tehdä, sen lääkityksen kanssa jos se ei nytkään riitä. Ihan asiallisesti ohjeisti kyllä miten toimitaan.
Kaikkein helpoimmalla pääset, jos sun papereissa on jo merkintä että et imetä. Siis niissä papruissa, jotka neuvola laittaa synnärille. Näin ainakin meilläpäin.
Minä en kokenut imetystä lainkaan mukavaksi asiaksi vaikka olin 26v. Kohta toinen syntyy ja mieleni tekisi olla kokonaan imettämättä.. Vaan kukapa tuolla synnärillä uskaltaa imetyksestä kieltäytyä :/ Onko kenelläkään kokemusta, miten suhtautuvat?
Ei siis tietenkään ole aina teiniäitien juttu jättää imettämättä.
onhan se vauva riippuvainen äidin kropasta ihan koko raskausajankin. Jos siihenkin on sopeutunut niin miksei imetykseen?