Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskausajan vitamiinit/foolihappo

Vierailija
22.08.2012 |

siis syökö kaikki jotka haluaa tulla raskaaksi jo 4kk etukâteen vitamiinilisiä/foolihappoa? Hiukan vauvakuumetta on, mutta en muistanut, että ne olisi aloitettava niin aikaisin... siksi ihmettelen, että aloittaako kaikki ne tosiaankin niin ajoissa???

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä pitäisi lääkärini mukaan alkaa syödä 3 kk ennen raskautumista. Lapsettomuustutkimuksissa tosin oli eka kerta kun lääkärin kanssa se tuli puheeksi. Silloin lääkäri tavallaan vaan varmisti, että syöthän foolihappoja eli ajatteli minun syövän niitä, mutta varmisti kuitenkin. Eniten mua hämmästyttää, että miksi yksityinen gyne ei käskenyt alkaa syömään niitä kun tiesi, että lasta yritetään. Kun julkisella kuitenkin automaattisesti olettivat minun niin tekevän.

Vierailija
2/8 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt semmoisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo yhdessäkään aloittanut ja muutenkin raskaus on edennyt aina ensimäiseen neuvolaan ennekuin muistutettiin.

En minä kyllä niin pitkälle osaisi suunnitella!

Vierailija
4/8 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

surullista mutta totta. Ravitsemusasiantuntijat ovat erikseen, lääkärit osaa yleensä hoitaa sairauksia ja määrätä lääkkeitä, mutta ovat autuaan tietämättömiä ravitsemuksen merkityksestä esim. yleiselle hyvinvoinnille.

Jos haluat raskautua, niin suositellaan foolihappoa. C-vitamiinin saanti kannattaa myös varmistaa hyvin (riittävästi vihanneksia, hedelmiä tai sitten vitamiinitabletti), on tarpeellinen monessa. Kofeiinia puolestaan kannattaa välttää, erityisesti runsasta kolajuomien määrää - estävät vitamiinien imeytymistä. Painoa kannattaa pudottaa normaalipainoon asti, auttaa hormonitasapainon löytymiseen. (Liika läski erityisesti vatsanseudulla aiheuttaa hormonitasapainoon häiriöitä, jotka vaikeuttavat raskautumista.) Särkylääkkeiden syöminen kannattaa minimoida tai jos mahdollista, välttää niitä kokonaan. Niiden syönti vaikeuttaa raskautumista. (Mulle ei kukaan kertonut tätäkään, söin vahvoja kipulääkkeitä käsikipuihin pitkän ajan samalla kun yritin raskautumista.) Stressitila kannattta pitää mahdollisimman matalana. Stressi vaikeuttaa raskautumista...Joogaa kannattaa harrastaa, se avaa lantionseudun lihaksia ja auttaa verenkiertoa siellä - raskautuminen helpottuu. Ja stressi alentuu, vastustuskyky paranee.

Tsemppiä! Ei ole mitään varsinaisia poppakonsteja, mutta näistä on ainakin mulle ollut apua viiden vuoden lapsettomuuden jälkeen aloin näitä noudattaa, ja nyt olen kahden lapsen onnellinen äiti (ei ollut ikä esteenä, olin 41 ja 43 kun lapset syntyivät).

Vierailija
5/8 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni aikuisen ihmisen pitäisi olla sen verran suunnitelmallinen/pitkälle katsova, ettei tällainen tärkeä asia tuota ongelmaa. Lapsen saaminen on iso asia, kannattaako siihen hetken mielijohteesta ryhtyä?

Vierailija
6/8 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olet liiankin suunnitelmallinen. Suunnitelmallisuutesi unohtuu kun lapsi tulee mukaan kuvioihin. Siinä joutuu toimimaan hetken mielijohteesta, osaatko?

Olet varmasti jollain lailla pelokas tulevaisuutta ja elämää kohtaan kun suunnittelet noin pitkälle. Et uskalla hypätä elämän kyytiin ja antaa mennä. Tiedäkö että elämää ei muutenkaan pysty ennustamaan? Huomenna voi tapahtua ihan mitä vaan, mitä et ole osannut ajatellakaan. Ihmiset joka ovat katsoneet kuolemaa silmästä silmään tai kohdanneet tragedian, tajuavat että on elettävä päivä kerrallaan.

Itse lukenut netisstä foolihaposta ja mehiläinen kertoi kapselin poitossa foolihapon tärkeydestä. kaikki ihmiset eivät pyörri netissä ja silloin tieto ei niin puske silmille.

Vierailija
7/8 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden yrittämistä ja tulinkin heti ekasta kierrosta raskaaksi. Ei tosin voi tietää johtuiko juuri foolihaposta, mutta ei ainakaan sen puutteesta :) Nyt olen raskaana ollessa syönyt foolihappoa varsinkin alussa ja sen jälkeen milloin olen muistanut.. D-vitamiinia syön myös ympäri vuoden 10 tai 20 mg, riippuen vuodenajasta. Muita vitamiineja en purkista ota kun ruokavalio on suht monipuolinen. Ehkä on tullut noi kaks vitamiinia muistettua kun jonkinverran ravitsemus kiinnostaa ja mielestäni vaikuttaa kaikkeen niin paljon, yleisterveyteen ja jaksamiseen.

Vierailija
8/8 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman viikon ennen raskauden alkamista. Minulle oli yllätys, kuinka paljon ravitsemuksella on vaikutusta sikiön hermoston kehittymiseen. Meillä on kaksi lasta, joilla tismalleen samanlainen, herkkä iho (molemmat hyvin vaaleita). Toisen lapsen kohdalla en tiennyt, että mustaherukkasiemenöljy vähentää atopiataipumusta, ja tällä lapsella oli vauva-aikana iho täynnä isoja, kuivia kohtia, jotka olivat kivuliaita ja työläitä hoitaa. Toisen lapsen kohdalla söin noita öljykapseleita, eikä hänen ihoaan ole tarvinnut koskaan rasvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän