Nykyäänhän ei enää kukaan tavallinen kurita lastaan
mutta minkäikäiset vanhemmat vähintään tukisteli ihan hyväksytysti? 60-luvulla syntyneet eli jotka sai lapset 90-luvulla?
Kommentit (35)
2-3 vuotiaan tottelemaan? Mitä taikasanoja käytät?
Sorry nyt vaan, mutta jos oikeasti lapsesi ei ymmärrä kieltoa ja uhkausta vaik jäähypenkistä, niin hän on henkisesti jotenkin vajavainen...se vajavainen taidat olla! :)
Ja kokemusta kasvatuksesta selvästikin hyvin vähän tai sitten sattunut vaan helppoja tapauksia kohdallesi.
selittele sinä lasten pahoinpitelyn puolustaja asia vain itsellesi parhain päin. Se ei tee sinusta kuitenkaan yhtään sen parempaa. Minä, kuten todella moni muukin, osaan kasvattaa lapseni, myös 2-3v lapsen, hienosti ilman väkivaltaa.
Saako sun lapsia vapaasti myös ammattikasvattaja tikistaa ja läpsiä päiväkodissa tai kerhossa ohjaajat yms muut vieraat ihmiset?
Siellä on useita samaa ikäluokkaa olevia monentapasia, vilkkaita ja rauhallisia lapsia. Jos sun lapseen menee hermot, saako sitä tukistaa tai läpsäyttää pyllylle? Se on sulle ok?
syntynyt -54 muutaman kerran vihaisena tukisti, mutta häpesi toimintaansa ja piti sitä vääränä.
ja joskus pienenä olen saanut tukkapöllöyä, ja piiskaa (eli läpsäisyn pyllylle) ja täysin aiheesta, sitten opin käyttäytymään paremmin.
Esikoiseni syntyi -94, häntä tukistin ja läpsin kyllä, ja täysin aiheesta, hänen ollessaan 2-3 vuotias, sitten alkoi mennä puhekin perille. Hänestä on tullut kunnollinen nuori aikuinen, eikä ole koskaan vihannut minua.
Nuorimmat ovat syntyneet -09, ja myös heitä joutuu joskus "ottamaan tukasta kiinni" tai jopa läpsäisemään takapuolelle.
Uhmaikäinen ei tajua puhetta, tai ainakaan ei usko sitä. Kiva jos jonkun lapset tottelevat pelkkää puhetta, minun lapseni eivät.
Koskaan en ole tukistanut tai läpsäissyt ilman syytä, ja lapsi on tiennyt kyllä syyn tasan tarkkaan ennenkuin rangaistus tulee, koska sitä on edeltänyt jo pitkä taistelu, on kielletty moneen kertaan, on estetty moneen kertaan ja myös uhkailtu tukkapöllyllä moneen kertaan. Jos pahanteko vaan jatkuu ja jatkuu, niin pakko on tukistaa että uskoo, aina ei usko siltikään.
En todellakaan pidä rangaistusta väkivaltana. Väkivaltaa on se, kun täysin syytöntä ihmistä lyödään.
Kun tukistamisesta puhutaan väkivaltana, on kuin kyse olisi siitä että täysin yllättäin, päivittäin, ilman syytä tukisteltaisiin ihan huvikseen lasta, jos niin tekee, niin silloinhan kyse on mielisairaudesta, ei lapsen kurittamisesta.
Niin, ja henkistä väkivaltaa meillä ei käytetä.
että vasta sitten tarvitsee oikeasti totella kun äiti tukistaa tai lyö.
Kaiken muun puheen voi ohittaa ihan huoletta.Kuinka niitä 'kovapäisiä' lapsia oikein tehdään ;)
Vanhin lapsi ei ole koskaan polttanut, juonut, käyttänyt huumeita, riekkunut kaupungilla yökaudet, on aina pärjännyt koulussa erinomaisesti, nykyään opiskelee kolmoistutkintoa, ja asuu omassa asunnossaan.
Nyt ihan parin viikon sisään häntä ovat minulle kehuneet hänen opettajansa ja myös ihan vieras ihminen joka oli meidän kanssa samalla työväenopiston kurssilla.
Jotain olen siis tehnyt oikein kasvatuksessa, vaikka käytinkin tukkapöllyä rankaisuna ensimmäisinä vuosina.
Lapsi pitää pitää pienenä kurissa, ei se auta enää sitten teini-ikäistä alkaa neuvomaan kun ei ole mitään auktoriteettia.
Saako sun lapsia vapaasti myös ammattikasvattaja tikistaa ja läpsiä päiväkodissa tai kerhossa ohjaajat yms muut vieraat ihmiset?
Siellä on useita samaa ikäluokkaa olevia monentapasia, vilkkaita ja rauhallisia lapsia. Jos sun lapseen menee hermot, saako sitä tukistaa tai läpsäyttää pyllylle? Se on sulle ok?
Minun lapseni käyttäytyvät hyvin vieraiden ihmisten aikana. En minäkään tukistele vieraiden lapsia jos "menee hermo" kyllä se on omien vanhempien asia kasvattaa. Enkä ole kyllä omia lapsiani alle kolme vuotiaina päiväkotiin vienytkään.
Saako sun lapsia vapaasti myös ammattikasvattaja tikistaa ja läpsiä päiväkodissa tai kerhossa ohjaajat yms muut vieraat ihmiset?
Siellä on useita samaa ikäluokkaa olevia monentapasia, vilkkaita ja rauhallisia lapsia. Jos sun lapseen menee hermot, saako sitä tukistaa tai läpsäyttää pyllylle? Se on sulle ok?
Saanko tukistaa sua jos katson sut henkisten kykyjesi puolesta alle kolmevuotiaaksi ja käyt hermoilleni? saanko pahoinpidellä sut?Minun lapseni käyttäytyvät hyvin vieraiden ihmisten aikana. En minäkään tukistele vieraiden lapsia jos "menee hermo" kyllä se on omien vanhempien asia kasvattaa. Enkä ole kyllä omia lapsiani alle kolme vuotiaina päiväkotiin vienytkään.
Saako sun lapsia vapaasti myös ammattikasvattaja tikistaa ja läpsiä päiväkodissa tai kerhossa ohjaajat yms muut vieraat ihmiset?
Siellä on useita samaa ikäluokkaa olevia monentapasia, vilkkaita ja rauhallisia lapsia. Jos sun lapseen menee hermot, saako sitä tukistaa tai läpsäyttää pyllylle? Se on sulle ok?
Saanko tukistaa sua jos katson sut henkisten kykyjesi puolesta alle kolmevuotiaaksi ja käyt hermoilleni? saanko pahoinpidellä sut?Minun lapseni käyttäytyvät hyvin vieraiden ihmisten aikana. En minäkään tukistele vieraiden lapsia jos "menee hermo" kyllä se on omien vanhempien asia kasvattaa. Enkä ole kyllä omia lapsiani alle kolme vuotiaina päiväkotiin vienytkään.
Saako sun lapsia vapaasti myös ammattikasvattaja tikistaa ja läpsiä päiväkodissa tai kerhossa ohjaajat yms muut vieraat ihmiset?
Siellä on useita samaa ikäluokkaa olevia monentapasia, vilkkaita ja rauhallisia lapsia. Jos sun lapseen menee hermot, saako sitä tukistaa tai läpsäyttää pyllylle? Se on sulle ok?
Minun lapseni käyttäytyvät hyvin vieraiden ihmisten aikana. En minäkään tukistele vieraiden lapsia jos "menee hermo" kyllä se on omien vanhempien asia kasvattaa. Enkä ole kyllä omia lapsiani alle kolme vuotiaina päiväkotiin vienytkään.
Saanko tukistaa sua jos katson sut henkisten kykyjesi puolesta alle kolmevuotiaaksi ja käyt hermoilleni? saanko pahoinpidellä sut?
Vilkkaita lapsia ovat, ja yleensä kilttejä, vieraat ihmiset aina "ihmisten ilmoilla" kehuvat kun osaavat olla nätisti, leikkivät ja juoksevatkin, mutta eivät huuda tai riehu ihan päättömästi.
Näihin lapsiin kun ei aina tehoa se EI sana, ja kun ei tehoa se estäminenkään, mitäs sitten teet?
Ei minulla ole aikaa kahden 3-vuotiaan kanssa lähteä pihalle lätäköitä ihmettelemään joka kerta kun tappelevat, piirtelevät seiniin, telkkariin, ikkunoihin, heittelevät tavaroita yms.
Toinen on toista fyysisesti niin paljon isompi, että pienemmälle voi käydä hyvin pahasti kun isompi tulee ja kaataa lattiaan, monesti on mennyt huuli halki ja veri lentänyt tai takaraivo kopsahtanut pahan kuuloisesti lattiaan. Siinä tilanteessa sanon ne eit ja muut, sanon että nyt pyydät veljeltä anteeksi, joskus pyytää, joskus jatkaa kiusaamista heti kun vanhempien silmä välttää. Sitten tietysti pienempi puolustautuu puremalla kun ei muuta pysty.
Tukistamisen tarve vähenee koko ajan kun lapset kasvaa, ei ole niin että tottelisivat vain vasta silloin kun tukistetaan. He alkavat totella kun tietävät että kun menee liian pitkälle, niin päänahassa tuntuu.
Myös jäähyä on käytetty, mutta kaksivuotiaalle se on vielä aika utopiaa, se miksi siihen jäähylle laitetaan unohtuu sekunneissa.
Jos ei aikuisella mielikuvitus ja äly riitä, niin varmaan on vaikea kasvattaa lasta ilman fyysistä kurittamista.
Älkää nyt lasten syyksi omaa taitamattomuuttanne kääntäkö.
Tätyy olla kyllä täydellinen LUUSERI, jos pitää tukistamista tai läpsimistä kasvatustapana! Se on PAHOINPITELYÄ, ei mitään sen vähempää.
Appi sanoi silmät leiskuen, että kyllä niitä lapsia joskus on pakko pyöräyttää tukasta. Hänen ilmeensä oli varsin erikoinen tuon sanoessaan. Vaikea kuvailla, kun en sellaista ilmettä ole ennen nähnyt. Siinä näkyi sekoitus vihaa, nautintoa ja itsetyytyväisyyttä. Se ilme oli oikeasti pelottava.
Saako sun lapsia vapaasti myös ammattikasvattaja tikistaa ja läpsiä päiväkodissa tai kerhossa ohjaajat yms muut vieraat ihmiset?
Siellä on useita samaa ikäluokkaa olevia monentapasia, vilkkaita ja rauhallisia lapsia. Jos sun lapseen menee hermot, saako sitä tukistaa tai läpsäyttää pyllylle? Se on sulle ok?
Minun lapseni käyttäytyvät hyvin vieraiden ihmisten aikana. En minäkään tukistele vieraiden lapsia jos "menee hermo" kyllä se on omien vanhempien asia kasvattaa. Enkä ole kyllä omia lapsiani alle kolme vuotiaina päiväkotiin vienytkään.
Saanko tukistaa sua jos katson sut henkisten kykyjesi puolesta alle kolmevuotiaaksi ja käyt hermoilleni? saanko pahoinpidellä sut?
Juurihan sanoin että ei saa tukistaa ketään vain jos menee hermo. En minäkään tukista lapsiani vain sen takia että menee hermo. Vain silloin kun ei muut keinot tehoa, ja on pakko saada asia menemään jakeluun.
Minä olen pienenä saanut tukkapöllyä, ja olen siitä asti ymmärtänyt erittäin hyvin puhetta ja kunnioittanut vanhempiani ja opettajiani. Minä en ole koskaan haukkunut vanhempiani, huutanut ja kiroillut päin näköä. En ole haistatellut opettajille. En ole ollut muutenkaan ongelmanuori. Koska minut on kasvatettu hyvin, ja olen kasvattunut omat lapseni yhtä hyvin, rakkaudella.
argumenteista tämä "saako sinuakin tukistaa/piiskata/whatever". No ei saa, ei myöskään laittaa jäähylle eikä takavarikoida kännykkää.
Saanko tukistaa sua jos katson sut henkisten kykyjesi puolesta alle kolmevuotiaaksi ja käyt hermoilleni? saanko pahoinpidellä sut?
Eikä siskooni tai veljeeni. Ollaan synnytty vuosiana -87-91.
Äitiäkään ei ole. Isä on saanu kuulemma pikkupoikana pari kertaa mattopiiskasta, muttei kovaa - ideana ollu lähinnä häpeän, ei kivun tuotto. ne on syntyny 50-ja 60 luvun vaihtees.
Tai ehkä tyydyn vaan lastensuojeluilmotukseen.
Helppo on tekniikkaa osaavan selvitellä ip:n kautta osote...