Anopin takia lastani lyötiin, suututtaa
Eilen se sitten tapahtui: mies suuttuessaan läpsäisi tytärtämme naamaan. Koskahän on kertonut että äiti veteli vähän väliä korvatillikoita, olen tavallaan odottanut koska tämä meillä eka kertaa tapahtui. No, kiltti tyttö ehti 7v. ikään, että aika hyvin mies on itseään kai hillinnyt. Tyttö nauroi ruokapöydässä pikkuveljen 3v raivokohtauksen jälkeiselle sönkkäykselle, kun olin syöttämässä vauvaa, ja mieheltä paloi pinna. Kuulin kun hän komensi tytön pois pöydästä, mutta kun hän oli lähtenyt kauppaan, tyttö kertoi että isä oli samalla lyönyt. Emme ole ehtineet puhua asiasta, kun lapset aina läsnä ja mies on niin iltauninen että meni taas ysiltä nukkumaan eilen. Mutta olen aivan raivona, miltä teistä tuntuisi jos joku aikuinen, tuttu tai vieras, alkaisi mäiskiä lastanne?
Kommentit (83)
kuinka ne vanhemmat, jotka tarvitsevat pikkulapsen kuripitoon fyysistä väkivaltaa, aikovat selvitä murrosikäisistä? Tuolla kaavallahan 15-vuotiasta pitäisi hakata ihan kunnolla, jos kerta kolmevuotiaalle sopiva määrä on läpsäisy.
jeesustelun määrää... no mites ne jotka huutaa lapsilleen, mitenkäs ne kasvattaa teini-ikäisiä? Huutaa megafonilla tärykalvot paskaksi? Entäs ne jotka pistää jäähypenkille? Sulkeeko ne sitten ne teinit kellariin ja pitää siellä?
Nää on ihan yhtä relevantteja kysymyksiä kuin tuo omasi.
teette kun lapsenne ei tottele ja näplii kaupassa tavaroita kielloistanne huolimatta?? Vastatkaa ny ihmeessä?
Minä olen kuullut niitä vihahuutoja mutta mitä te teette kun ette vihahuuda tai läppäse?
Ja sinä, jonka lapsi häiritsi näköjään useinkin muita koulussa kun joutui jopa ulos niin olisikohan kannattanut napakammin ottaa asia puheeksi? Tunnilla on oltava oppirauha! Oletko ajatellut toisten lasten kannalta asia?
Fyysinen tarkoituksellinen satuttaminen ei ole koskaan paikallaan.turhaan yrität dramatisoida.
Kevyt läppäisy on kevyt läppäisy ja pysyy sellaisena.
antaa viestin, että kun muut keinot eivät riitä, saa käydä käsiksi.
antaa vaan viestin että nyt pitää totella, ei muuta.
Eilen se sitten tapahtui: mies suuttuessaan läpsäisi tytärtämme naamaan. Koskahän on kertonut että äiti veteli vähän väliä korvatillikoita, olen tavallaan odottanut koska tämä meillä eka kertaa tapahtui. No, kiltti tyttö ehti 7v. ikään, että aika hyvin mies on itseään kai hillinnyt. Tyttö nauroi ruokapöydässä pikkuveljen 3v raivokohtauksen jälkeiselle sönkkäykselle, kun olin syöttämässä vauvaa, ja mieheltä paloi pinna. Kuulin kun hän komensi tytön pois pöydästä, mutta kun hän oli lähtenyt kauppaan, tyttö kertoi että isä oli samalla lyönyt. Emme ole ehtineet puhua asiasta, kun lapset aina läsnä ja mies on niin iltauninen että meni taas ysiltä nukkumaan eilen. Mutta olen aivan raivona, miltä teistä tuntuisi jos joku aikuinen, tuttu tai vieras, alkaisi mäiskiä lastanne?
pitäisi välillä vetää kunnolla turpaan, kun olet tuollainen idiootti. Miten sä KEHTAAT väittää että tuollainen asia olisi anoppisi syytä?
Mikset syytä anopin äitiä, veikkaan että anoppi on lapsena saanut kokea vielä huomattavasti rankempaa kuritusta kuin miehesi. Se kun oli tuolloin vielä ihan sallittua ja kansan tapa. Kuten se on tod. näk. ollut vielä miehesi lapsuudessa. Vaan enää ei ole. Joten miehesi on se, jonka pitää asia tajuta.
teette kun lapsenne ei tottele ja näplii kaupassa tavaroita kielloistanne huolimatta?? Vastatkaa ny ihmeessä?
Minä olen kuullut niitä vihahuutoja mutta mitä te teette kun ette vihahuuda tai läppäse?
Ja sinä, jonka lapsi häiritsi näköjään useinkin muita koulussa kun joutui jopa ulos niin olisikohan kannattanut napakammin ottaa asia puheeksi? Tunnilla on oltava oppirauha! Oletko ajatellut toisten lasten kannalta asia?
Kädestä kiinni pitäminen? Lapselle tehtävien antaminen, eli hae leipää, hae kurkkua jne. eli lapsi saisi luvalla koskea johonkin. Lapsi rattaisiin/kärryihin?
Kyllähän noita vaihtoehtoja on.
Ap hyvä, kävikö se ANOPPI ottamassa miehesi kädestä kiinni ja huitaisi sillä lastanne? Jos ei, niin miten vi*ussa se on anopin vika? Olet HIEMAN erikoinen tapaus...
Mutta noin muuten, itse olen miehelleni sanonut, että tukistus tai muu väkivalta ei ole sallittua meidän kodissamme, vaikka kuinka kyrvähtäisi hermo. Ja ei hän ole niitä keinoja sitten käyttänytkään. Mieheni mielestä kuitenkin on "ymmärrettävää joissakin tapauksissa tukistaa" ja siksi olen sanonut, että meidän lapsiin niitä keinoja ei käytetä. Minusta ei ole ymmärrettävää missään tapauksessa pahoinpidellä lasta.
.... On hemmetin iso ero muuten sillä, läpsiikö lastani vieras vai lapsen oma isä. Läpsijän kannalta isä katsoo tietysti oikeudekseen kasvattaa lastaan, mutta lapsen kannalta oman vanhemman läpsäisy on pahempi kuin vieraan läpsäisy: kotona oman vanhemman kanssa pitää voida olla turvassa....
Miten minä olen aina ajatellut, että on kauhistavaa jos vieras läpsäisisi lastani. SEhän olisi ihan hirveä asia! Todellakin jos oma vanhempi läpsäisisi asiasta niin lapsi hyväksyy asian. Taatusti tajuaa mistä syystä! Näin ainakin omalla kohdallanikin!!
Ja ota huomioon, että on kyse läpsäisystä ei hakkaamisesta!
7 vuotiasta läpsästiin.
kuinka ne vanhemmat, jotka tarvitsevat pikkulapsen kuripitoon fyysistä väkivaltaa, aikovat selvitä murrosikäisistä? Tuolla kaavallahan 15-vuotiasta pitäisi hakata ihan kunnolla, jos kerta kolmevuotiaalle sopiva määrä on läpsäisy.
koska lapseni oli luokan ulkopuolella, jos sitä häiritsi. Pointti oli, että se laitettiin kuriin ilman läpsimisiä ja ilman huutamisia.
Ei totellut puhetta niin mitä tehdä???
antaa vaan viestin että nyt pitää totella, ei muuta.
ainakin tänne tulleista viesteistä päätellen tällaiset käsitykset ovat vähemmistönä.
Fyysinen tarkoituksellinen satuttaminen ei ole koskaan paikallaan.turhaan yrität dramatisoida.
Kevyt läppäisy on kevyt läppäisy ja pysyy sellaisena.
antaa viestin, että kun muut keinot eivät riitä, saa käydä käsiksi.
Sitä käyttää poikeuksetta väkivaltainen ihmisen peitelläkseen väkivaltaisuuttaan.
"Vähän läppäisin" sanoi tutun mies hakattuaan vaimonsa ja uhattuaan tappaa. Olisi tappanutkin, ellei tuttu olisi päässyt pakoon, kun hetkeksi silmä vältti. Oli ukolla puukko ja kivääri valmiina.
.... On hemmetin iso ero muuten sillä, läpsiikö lastani vieras vai lapsen oma isä. Läpsijän kannalta isä katsoo tietysti oikeudekseen kasvattaa lastaan, mutta lapsen kannalta oman vanhemman läpsäisy on pahempi kuin vieraan läpsäisy: kotona oman vanhemman kanssa pitää voida olla turvassa.... Miten minä olen aina ajatellut, että on kauhistavaa jos vieras läpsäisisi lastani. SEhän olisi ihan hirveä asia! Todellakin jos oma vanhempi läpsäisisi asiasta niin lapsi hyväksyy asian. Taatusti tajuaa mistä syystä! Näin ainakin omalla kohdallanikin!! Ja ota huomioon, että on kyse läpsäisystä ei hakkaamisesta!
Joten mistä tiedät, millaisesta lyönnistä oli kyse?
Lapsi ei kyllä hyväksy vanhempansa läpsäisyjä. Ei ehkä protestoi siinä ja silloin, koska pelkää ja haluaa ajatella vanhemmistaan/kodistaan vain hyvää.
Mutta psyykkisesti se on paljon tuhoisampaa kuin jos joku vieras esim. puistossa läpsäisisi lasta, koska lapsi käyttäytyi huonosti.
Sinä puhut nyt asiasta läpsijän näkökulmasta. Et kykene erottamaan niitä toisistaan. Minäkin sanoin, että LÄPSIJÄN mielestä hän toimii oikein, koska "kasvattaa" lastaan. LAPSEN kannalta oman vanhemman ennakoimaton ja pelottava käytös on kumminkin perusturvallisuutta rapauttavaa.
-44-
Eli kuinka monta vuotta häiritsi muita? Entäpä jos jonkun muun lapsi olisi ollut kyseessä ja häirinnyt? Eihän tollanen vetele!
koska lapseni oli luokan ulkopuolella, jos sitä häiritsi. Pointti oli, että se laitettiin kuriin ilman läpsimisiä ja ilman huutamisia.
Eli kuinka monta vuotta häiritsi muita? Entäpä jos jonkun muun lapsi olisi ollut kyseessä ja häirinnyt? Eihän tollanen vetele!
luokan oven takana ekaluokan aikana ehkä yhteensä 4-5 kertaa. Toisella luokalla kerran tai kaksi.
Edelleenkään, ei päässyt häiritsemään, kun siihen puututtiin, onko sitä nyt niin vaikea ymmärtää? Opettajan kanssa keskusteltiin, ja opettajan mukaan se ei missään vaiheessa ollut luokassa ongelma, koska siihen reagoitiin heti. Ei siis häirinnyt muita, koska opettaja oli tässä varsin tiukka, ja toimi heti. Tyttö myös ymmärsi kyllä, mistä oli kyse. Hänelle hiljaa paikallaan oleminen vain oli oman vilkkauden takia vaikeata, varsinkin, kun turhautui odottaessaan, että muut saavat tehtävät valmiiksi.
Myöhemmin opettaja laittoi ylimääräisiä tehtäväpapereita tarjolle niille, jotka olivat nopeampia, ja siitäkin oli paljon hyötyä.
jos et tokene ennenkuin ottaa vaikka tukasta kiinni!
Olen kylläkin elänyt niin kauan ja nähnyt miten ammattilaiset huusivat vapaan kasvatuksen puolesta, itsensä toteuttamisen puolesta, kurittomuuden puolesta, vapaan seksin puolesta ja vaikka mistä mutta milloin he oikeastaan ovat olleet oikeassa kun aikaa on kulunut ja tulokset nähty????? Milloin he myös ovat ottaneet vastuun huuteluistaan?
Ja kyllä, olen sitä mieltä, että jos puhe ei auta vanhempien on otettava tukasta kiinni tai läppästä mieluummin kuin vihahuudettava!
Tiedätkö, että kuri on myös välittämistä, jonka lapsi hyväksyy. Siis vaikka kuri olisi se läppäsy. Kaameinta on, että lapsi jätetään vailla huomiotta kun olisi viimeisenä keinona kuritettava! Näin monet tekee nykyään tai vihahuutavat!
....Et kykene erottamaan niitä toisistaan. Minäkin sanoin, että LÄPSIJÄN mielestä hän toimii oikein, koska "kasvattaa" lastaan. LAPSEN kannalta oman vanhemman ennakoimaton ja pelottava käytös on kumminkin perusturvallisuutta rapauttavaa. -44-
On todella vaikea hahmottaa, mikä on sinun tekstiäsi ja mikä sitaattia. Suotavaa olisi myös allekirjoittaa kommenttisi vaikkapa ekan kommenttisi numerolla, niin tietää, missä puhut sinä ja missä joku muu.
Kyllä, lapsi ymmärtää rangaistukset, mutta ei tuollaista "jumalauta, sä nauroit pikkuveljellesi!" läpsimistä. Se oli oikeasti täysin kohtuuton rangaistus vetää lasta naamaan, kun tämä on kehdannut nauraa veljelleen.
Ja muutenkin aikuinen, taitava kasvattaja osaa kyllä keksiä muunlaisia rangaistuksia kuin fyysiset. Vaikka sitten mieluummin karjaiseekin, kuin käy käsiksi.
Sinä et oikeasti ole pätevä arvioimaan, missä määrin lapsi kärsii fyysisestä väkivallasta, uskon kernaammin lastenpsykiatreja tässä asiassa. Lisäksi oma mutusi ei ole riittävä peruste kannustaa ihmisiä rikkomaan lakia, ymmärrätkös sen?
-44-
Tiedätkö, että kuri on myös välittämistä, jonka lapsi hyväksyy. Siis vaikka kuri olisi se läppäsy. Kaameinta on, että lapsi jätetään vailla huomiotta kun olisi viimeisenä keinona kuritettava! Näin monet tekee nykyään tai vihahuutavat!
että ei olisi kuria! Eikö muka jokaisen lapsen kohdalla löydy vaikka jotakin, esim. lempilelu, pelaaminen jne., jonka menettäminen tai menettämisen pelko saa lapsen tottelemaan? Ei ehkä ensimmäisellä kerralla, kun ei välttämättä usko, että vanhempi toteuttaa uhkauksensa, mutta jos pysyy johdonmukaisena, ja lapsi joutuu kärsimään ne seuraukset, millä on uhattu?
Jos nyt ME kuitenkin hallittaisiin hermomme hiukan paremmin kuin ap:n mies, jooko?
Ap, ota ihmeessä asia esille miehesi kanssa ja tee selväksi, että et hyväksy minkäänlaisia läpsimisiä, kevyitäkään. Ne ovat lainvastaisia ja rapauttavat lapsen luottamusta isäänsä. Läpsivä isä on pelottava, koska hän on arvaamaton.
Totta kai lapsikin toimi väärin, kun alkoi rätkättää pikkuveljen harmille - mutta ei häntä silti SAA läpsiä.
Sano, että jatkossa sinulla on nollatoleranssi tuolle ja kysy, haluaako miehesi jutella jonkun kanssa asiasta. Täältä saa keskusteluapua, jos mies kokee, että pinna on liian lyhyt:
http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/jasenyhdistykset/lyomaton-linja-e…
Missään nimessä et tietenkään eroa miehestäsi tuon takia, mutta vaadit häneltä muutosta ja tuet siinä.
On hemmetin iso ero muuten sillä, läpsiikö lastani vieras vai lapsen oma isä. Läpsijän kannalta isä katsoo tietysti oikeudekseen kasvattaa lastaan, mutta lapsen kannalta oman vanhemman läpsäisy on pahempi kuin vieraan läpsäisy: kotona oman vanhemman kanssa pitää voida olla turvassa.