Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin takia lastani lyötiin, suututtaa

Vierailija
08.10.2012 |

Eilen se sitten tapahtui: mies suuttuessaan läpsäisi tytärtämme naamaan. Koskahän on kertonut että äiti veteli vähän väliä korvatillikoita, olen tavallaan odottanut koska tämä meillä eka kertaa tapahtui. No, kiltti tyttö ehti 7v. ikään, että aika hyvin mies on itseään kai hillinnyt. Tyttö nauroi ruokapöydässä pikkuveljen 3v raivokohtauksen jälkeiselle sönkkäykselle, kun olin syöttämässä vauvaa, ja mieheltä paloi pinna. Kuulin kun hän komensi tytön pois pöydästä, mutta kun hän oli lähtenyt kauppaan, tyttö kertoi että isä oli samalla lyönyt. Emme ole ehtineet puhua asiasta, kun lapset aina läsnä ja mies on niin iltauninen että meni taas ysiltä nukkumaan eilen. Mutta olen aivan raivona, miltä teistä tuntuisi jos joku aikuinen, tuttu tai vieras, alkaisi mäiskiä lastanne?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyttää ANOPPIA, jos oma mies lyö lasta? Se, että entisaikaan on ollut melko normaalia kurittaa lasta fyysisestikin, ei tietenkään ole selitys sille, että tämän päivän arvot, pedagogiikan ja LAIT ymmärtävä ihminen niin tekisi. Siis miten anoppiangstinen ja oman miehensä vastuulta silmät sinisesti ummistava voi olla ihminen, joka tällaisen tapahduttua aloittaa keskustelun, että "ANOPIN TAKIA lasta lyötiin"?

Nyt vakava keskustelu miehen kanssa HETI asiasta. Ja siihen keskusteluun ei anoppi liity mitenkään!

Vierailija
22/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö kertoi myös että isä pyysi anteeksi. Mä tiedän että se on ihan sairaan nolona tapahtuneesta, mutta kyllä mua kyrsii että se tapahtui kun en ollut näkemässä. Hän tietää mitä ajattelen läpsimisestä tai mistä tahansa vastaavasta. Jopa siinä määrin osasin mieheni lapsuudenkoti takia tätä odottaa, että olen sanonut sata kertaa meillä että kukaan ei saa lyödä ketään, myös että aikuinen ei saa lyödä. Tyttöni tiesi tämän ja siksi tuli sanomaan että sähän olet äiti sanonut niin. Hyvä että kertoi... Ja toi otsikko.. Sen laitoin että tulisi lukijoita ja rakentavia kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaava tuli mukaan? Käytöskaava vai mikä laskettu olettamuskaava vai luulotautikaava vai mikä?

Siis omat lapseni jo isoja ja saivat piiskaa ollessaan alle kouluikäisiä. En kylläkän antaisi enää sillä olisin pärjännyt hyvin ilman piiskaakin mutta siihen aikaan....

Teini-ikä meni hyvin ja ilman kurittamista tai liiemmälti huutamista. Aikuisuus heillä elämän myönteistä ja suhteet meihin vanhempiin todella lämpöset ja rakkaat. Ainakin luulen niin:)

Joten unohda kaavasi ja keskity oleelliseen ja muista yhteiskunta ei osaa kasvattaa lapsiasi se on vanhempien tehtävä!

Vierailija
24/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en silti lyö omia lapsiani. Ja se on ollut minulle päivänselvää, aina.

Vierailija
25/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kevyt läpsäisy on voinut olla hyvinkin paikallaan.

"No ei ole koskaan!"

Mielestäni esim tukistaminen tai luunappi nyt ei kenenkään maailmaa kaada jos ne saadaan ansaitusta asiasta eikä puhe tehoa.

Tietysti av-mammoille tämä on maailmanloppu, mutta kunpa näkisitte joskus miten ne vapaankasvatuksenne tuotokset käyttäytyvät. Ja turha väittää että teillä on kyllä täydellisiä lapsia, vitut.

Vierailija
26/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako pistää sinut jäähylle omaan huoneeseen tai kieltää tietokoneen käytön, jos olet toiminut hänen mielestään väärin? Kertooko puolisosi, koska sinulla on karkkipäivä ja saatko mennä kylään ystävällesi illalla?

Tietysti aikuinen käyttää ja saa käyttää lapseen kurinpidollisia toimenpiteitä ja muuta valtaa, jota hän ei puolisoonsa saa käyttää. Tämä johtuu siitä, että vanhempi on kasvatusvastuussa lapsestaan, ei puolisostaan. Väkivalta nyt vaan ei ole osa tätä valtaa/kasvatusvastuuta (eli siinä olen kanssasi ihan samaa mieltä). Vertauksesi oli vain todella epäonnistunut.

Vierailija
27/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä teet jos lapsi ei tottele kaupassa ja vaan näplivät tavaroita? MITÄ? Olen huomannut, että vanhemmat vihahuutavat ja kiroilevat. Onko se parempi kuin ote hiuksista? Onko?

Mieluummin kevyt läpsäisy kun vihahuuto mitä niin monet ovat julkisesti ruvenneet harrastamaan jopa tavarataloissa! Oikeastaan mielestäni on riittävää ottaa hiustupsu napakasti käteen ja pitää hetki kiinni. Kyllä lapsi tokenee jos ei puhe auta. Pikkasen kyllä penäisin lainlaatijan motiiveja tähän läpsäsykieltoon peffalle? En ole edes varma onko laki niin tiukka mutta jos on niin kantaako lainlaatija vastuun kun vanhemmat ovat siirtyneet vihahuutoihin? Vihahuudot ne vasta julmia ovat! Ja kysymys mitä saa tehdä jos villi lapsi juoksee suojatielle kiellosta huolimatta? Jos tartut kiireessä käsivarresta kiinni jää mustelmat, jos hiuksista jää tukku käteen. Siis mitä tehdä??

Kyse ei nyt ollut siitä, että ap:n lapsi olisi ollut juoksemassa suojatielle ja häntä olisi estetty joutumasa vaaraan! Tässä oli kyseessä lapsi jota lyötiin kun aikuisen päässä pimahti! Teillä ilmeisesti vanhemmatkin saa käydä toisiinsa käsiksi jos eivät heti tajua totella, miten muuten perustelet sen, että lapsiin saa käydä käsiksi?

Vierailija
28/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kunpa näkisitte joskus miten ne vapaankasvatuksenne tuotokset käyttäytyvät. Ja turha väittää että teillä on kyllä täydellisiä lapsia, vitut.

mutta et voi vetää tällaisia johtopäätöksiä. Minulla on hyvin käyttäytyvät lapset, ovat lukioiässä, pärjäävät hyvin koulussa, kesätöissä saivat kehuja työnantajalta, ja osaavat kotonakin keskustella fiksusti. Luunapit ja läpsäykset ovat vain osoitus siitä, että vanhemmalla loppuu keinot. Ei ole tarvinnut pahemmin huutakaan. Lapsi kyllä on saattanut karjua ja mennä huoneeseensa ovet paukkuen. Silloin, kun tietää itse olevansa se aikuinen, ei tarvitse menettää malttiaan ja käydä käsiksi.

Vierailija
29/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei ole koskaan!"

Mielestäni esim tukistaminen tai luunappi nyt ei kenenkään maailmaa kaada jos ne saadaan ansaitusta asiasta eikä puhe tehoa.

Tietysti av-mammoille tämä on maailmanloppu, mutta kunpa näkisitte joskus miten ne vapaankasvatuksenne tuotokset käyttäytyvät. Ja turha väittää että teillä on kyllä täydellisiä lapsia, vitut.

siis selitellä itsellesi, että lapsesi satuttaminen on kasvatustarkoituksessa ok, kun kasvatuskykysi eivät muuten riitä?

Vierailija
30/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelee kyseessä olevan vapaan kasvatuksen, jos ei "vähän" läpsitä/tukistella tms. Vai yrittääkö tuolla kommentilla oikeuttaa oman läpsimisen?

Terveisin väkivallaton äiti, jolla ainakin vielä lapset pysyy aisoissa ilman fyysistä kuritusta

mutta kunpa näkisitte joskus miten ne vapaankasvatuksenne tuotokset käyttäytyvät. Ja turha väittää että teillä on kyllä täydellisiä lapsia, vitut.

mutta et voi vetää tällaisia johtopäätöksiä. Minulla on hyvin käyttäytyvät lapset, ovat lukioiässä, pärjäävät hyvin koulussa, kesätöissä saivat kehuja työnantajalta, ja osaavat kotonakin keskustella fiksusti. Luunapit ja läpsäykset ovat vain osoitus siitä, että vanhemmalla loppuu keinot. Ei ole tarvinnut pahemmin huutakaan. Lapsi kyllä on saattanut karjua ja mennä huoneeseensa ovet paukkuen. Silloin, kun tietää itse olevansa se aikuinen, ei tarvitse menettää malttiaan ja käydä käsiksi.

Vierailija
31/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen se sitten tapahtui: mies suuttuessaan läpsäisi tytärtämme naamaan. Koskahän on kertonut että äiti veteli vähän väliä korvatillikoita, olen tavallaan odottanut koska tämä meillä eka kertaa tapahtui. No, kiltti tyttö ehti 7v. ikään, että aika hyvin mies on itseään kai hillinnyt. Tyttö nauroi ruokapöydässä pikkuveljen 3v raivokohtauksen jälkeiselle sönkkäykselle, kun olin syöttämässä vauvaa, ja mieheltä paloi pinna. Kuulin kun hän komensi tytön pois pöydästä, mutta kun hän oli lähtenyt kauppaan, tyttö kertoi että isä oli samalla lyönyt. Emme ole ehtineet puhua asiasta, kun lapset aina läsnä ja mies on niin iltauninen että meni taas ysiltä nukkumaan eilen. Mutta olen aivan raivona, miltä teistä tuntuisi jos joku aikuinen, tuttu tai vieras, alkaisi mäiskiä lastanne?

Jos löi edes,miksi et heti kysynyt vaan aloit kirjoittaa tänne?Lapset saattavat joskus keksiä lyömisen saadakseen huomiota äidiltä,vauva vaatii sinun aikaasi paljon.Tytär kaipaa huomiota nyt paljon kun on koulussa ja se on iso asia.Jos löi ,selvittäkää asia keskenänne eikä täällä palstalla.Terapoikaa toisianne ja jos se ei auta niin sitten ammattiauttajalle.Lapsia ei läiskitä,ne särkyvät.Syy ei ole kyllä anopissa,hän ei lyönyt.

Vierailija
32/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai yrittääkö tuolla kommentilla oikeuttaa oman läpsimisen?

t. toinen väkivallaton äiti, jonka lapsilla kyllä on rajat, joista pidetään kiinni

Vierailija
33/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyajan nuoriso ja lapset ovat erittäin hyviä esittämään sitä, mitä oikeasti eivät ole. Kaupan kassalla tätä huonosti käyttäytyvää nuorisoa näkee erittäin paljon, ei minkään sortin käytöstapoja tai kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan.

Toiseksi, kaikkien lapset eivät ole yhtä kilttejä kuin sinun vaikka kuinka hyvin olisi kasvatettu. Se riippuu ihan lapsen tempperamentista ja luonteesta, jos hiljanen ja kiltti lapsi ni totta hemmetissä tämän kasvattaminenkin on helpompaa ja niinhän siinä pääsee vanhempi oikein pätemään. Jollain vain on niitä vilkkaampia lapsia, jotka eivät kielloista huolimatta tottele, monesta kiellosta.

Ja ennen kun tulet yhtikäs mitään väittämään, niin ei en ole kertaakaan tukistanut ja antanut luunappia lapselleni, mutta meillä kiellot menevät kuuroille korville ja monesti siinä meinaa pinna palaa. Kaikilla, kun ei ole niin helppoja lapsia, mitä sinulla kommenteistasi päätellen näyttää olevan.

Vierailija
34/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt vielä kuulosta vakavalta.

Jos aletaan mennä aiheettomaan, säännölliseen tai yllättävään rankaisemiseen, kun se lapsi "kuitenkin on tehnyt jotain, on ollut tuhma", ollaan todella pahasti hakoteillä. Sellaista on kuitenkin narsisti- ja psykopaattivanhempien perheissä (Eerika) ja siten luodaan lisää persoonallisuushäiriöitä.

Vierailija
35/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi, kaikkien lapset eivät ole yhtä kilttejä kuin sinun vaikka kuinka hyvin olisi kasvatettu. Se riippuu ihan lapsen tempperamentista ja luonteesta, jos hiljanen ja kiltti lapsi ni totta hemmetissä tämän kasvattaminenkin on helpompaa ja niinhän siinä pääsee vanhempi oikein pätemään. Jollain vain on niitä vilkkaampia lapsia, jotka eivät kielloista huolimatta tottele, monesta kiellosta.

Ja ennen kun tulet yhtikäs mitään väittämään, niin ei en ole kertaakaan tukistanut ja antanut luunappia lapselleni, mutta meillä kiellot menevät kuuroille korville ja monesti siinä meinaa pinna palaa. Kaikilla, kun ei ole niin helppoja lapsia, mitä sinulla kommenteistasi päätellen näyttää olevan.

Toinen lapsistani onkin ollut tuollainen kiltti, mutta toinen vilkas, ja koulussa esimerkiksi opettajien kanssa joutui välillä silmätikuksi, kun suu ei pysynyt tuntien aikana kiinni. Minun mielestäni siinä ei ole kyse huonosta käytöksestä, joka pitäisi rankaisemalla kitkeä, vaan siitä, että lapsi oppii ymmärtämään, miksi käytös ei ole hyväksyttävää. Ikää myöten hänelle tulikin lisää ymmärrystä esimerkiksi siitä, että vaikka omat tehtävät oli tehty, senkin jälkeen pitää antaa muille vielä työrauha. Ennen sitä seisoi usein viisiminuuttisia luokan oven takana. Vilkkaus ei automaattisesti tarkoita sitä, että sen takia käyttäytyisi huonommin. Samanlaisia viisiminuuttisia jäähyjä on harrastettu kotonakin, peli- ja telkkarikieltoja jne. Oleellisinta on ollut saada lapsi tajuamaan, miksi niitä kieltoja annetaan, ja useimmiten hän on sen ymmärtänytkin. Hirveä ajatuskin, että rupeaisin selittämään lapselle, miksi minulla oli oikeus satuttaa häntä.

Ehkä sitten tämä toinenkin lapsi on ollut vilkkaudestaan huolimatta helppo. Urheiluharrastus on tehnyt hyvää, kun sinne on päässyt purkamaan ylimääräistä energiaa.

Mutta tosiaan, koskaan ei ole tullut mieleenkään läppäistä, vaikka itse sain remmistä ja vähän muustakin.

Vierailija
36/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole koskaan!

voi olla.

Tässä tapauksessa en ollut paikalla mutta kevyt läpsäisy ei maata kaada.

Vierailija
37/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä läpsimiset ja luunapit kuuluvat juuri siihen vapaaseen kasvatukseen. Kun ei viitsi kasvattaa, niin välillä pitää läpsiä, kun hermo menee!

nykyajan nuoriso ja lapset ovat erittäin hyviä esittämään sitä, mitä oikeasti eivät ole. Kaupan kassalla tätä huonosti käyttäytyvää nuorisoa näkee erittäin paljon, ei minkään sortin käytöstapoja tai kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan.

Vierailija
38/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole koskaan!

voi olla.

Tässä tapauksessa en ollut paikalla mutta kevyt läpsäisy ei maata kaada.

Fyysinen tarkoituksellinen satuttaminen ei ole koskaan paikallaan.

Vierailija
39/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaan yrität dramatisoida.

Kevyt läppäisy on kevyt läppäisy ja pysyy sellaisena.

Vierailija
40/83 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaan yrität dramatisoida.

Kevyt läppäisy on kevyt läppäisy ja pysyy sellaisena.

antaa viestin, että kun muut keinot eivät riitä, saa käydä käsiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi