Korkeastikoulutetut! Saako työpaikallasi sanoa suoraan, että rahan takia tätä tekee
Vai pitääkö asia kiertää kuvailemalla kuinka rakastaa haasteita, mahtavaa tiimiä, kunnianhimoista ilmapiiriä?
Ymmärrän kyllä että ulospäin pitää puhua haasteista ja kunnianhimosta. Mutta miten työkavereiden kesken? Ottaako joku nuo puheet tosissaan vai onko pelin henki kaikille selvä?
Kommentit (27)
Ja vielä voi mälläillä niillä hyvillä lomilla, mitkä meillä on. Palkka ei oo hyvä. Ope siis.
voi. Pitää olla "ylevämpiä" syitä. ;-) Vaikka palkan takia kai useimmat kuitenkin töitä paiskii. Ope olen.
rahan tekeminen on meidän bisneksessä ihan keskeistä ja on selvä, että se on iso motivaattori kaikille. Toki monet silti myös rakastaa sitä hommaa tai saa siitä muutakin tyydytystä kuin vain rahaa.
t. liikejuristi
Meillä ei voisi, tai ei ainakaan olisi kovin järkevää. En ole kyllä kokeillutkaan. Minusta normaali oletus on se, että työstä saa palkkaa. Muuten se olisi joku harrastus. Jos tämän kaikille kuuluvan tiedon lisäksi täytyy erikseen alleviivata, että hommaa tekee vain palkan takia, niin minusta se kertoo aika huonosta työmotivaatiosta, joko mihinkään työhön tai sitten juuri kyseiseen pestiin.
Ja kun kyse on alasta, jossa on yrityksen kilpailukyvyn säilyttämisen takia tärkeää, että henkilöstö on motivoitunutta ja jaksaa jatkuvasti kehittää omia taitojaan (IT) kuulostaisi tuollainen kommentti siltä, ettei kyseisellä henkilöllä ole pienintäkään kiinnostusta edistyä työssään ja oppia uusia asioita. Itse ihan pidän työstäni, vaikka välillä meinaa pelihousutkin reveta :) Olen tähän vapaaehtoisesti kouluttautunut ja luultavasti tekisin alan töitä vaikka lottovoitto kohdalle osuisikin. No, ehkä lomia tulisi pidettyä enemmän.
ja saan siitä hyvän palkan (vajaa 7000 € kk), välillä tuntuu, että voisin tehdä tätä työtä jopa pienemmälläkin palkalla. Mutta...en ole niin hullu, että sitä myöntäisin. Joka kehityskeskusteluissa pyydän lisää palkkaa, ihan vaan siitä syystä, ettei pomo luule maksavansa mulle liikaa :-)Eli tavallaan sanon pomolle, että teen työtäni rahasta - ja jos ei maksa tarpeeksi, teen työtä sitten jossain muualla...(olen kehityspäällikkö)
Kilpailuvietin tyydyttämistä? Työkavereiden kanssa kai kova kilpailu ja selkäänpuukotus?
rahan tekeminen on meidän bisneksessä ihan keskeistä ja on selvä, että se on iso motivaattori kaikille. Toki monet silti myös rakastaa sitä hommaa tai saa siitä muutakin tyydytystä kuin vain rahaa.
t. liikejuristi
Koska siitä parhaimmillaan saa onnistumisen kokemuksia ja henkilökohtaista tyydytystä. Monenmoni umpirikas ihminen painaa pitkää työpäivää vaikkei ehtisi tuhlata nykyisiäkään rahojaan koko elinikänään.
Mutta vastauksena kysymykseen - ainakin meidän työpaikalla monet puhuvat ihan avoimesti siitä miten lopettaisivat työt jos voittaisivat lottovoiton. Tämä on ero nykyisen ja entisen työpaikkani välillä, edellisessä (samalla alalla) ihmiset yleisesti ottaen puhuivat toisin.