Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Escitalopram- kokemuksia?

Vierailija
19.08.2015 |

Aloitan kyseisen lääkkeen synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi. Aiempaa masennushistoriaa on ja useita lääkkeitä syöty, mutta tämä on täysin uusi lääketuttavuus. Hyviä ja huonoja kokemuksia kuulisin mielelläni :)

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupasin tulla kertoilemaan vaikutuksista. Enhän noita nyt vieläkään ole pitkään syönyt, mutta ihan hyvin menee. Eilen tuntui vähän kurjalta kun kirjoitin tänne yhteen ketjuun yksinäisyydestä, mutta ei ole ollut mitään sellaista "syvää kuilua" missä olen aiemmin ollut henkisesti. Ei tosin mitään ilon hetkiäkään. Luulen että tässä aikaa myöten tulee tilanne että haihdutan itseni sosiaalisista kuvioista ja yksinäisyys ei enää tapa. Olen ryssinyt ihmissuhteeni ja huomannut että minusta ei pidetä, joten en aio tuputtaa itseäni vaan hyväksyn osani. Mitä muuta tulevaisuus tuo, en tiedä. T. 33

Minä huomasin myös aikoinaan, että minusta ei pidetä, ja rupesin miettimään, mistä se johtuu. Huomasin, että olen aika suorapuheinen ja saatan joskus loukata ihmisiä huomaamattani. Rupesin hienotunteisemmaksi. Ehkä sinunkin kannattaisi miettiä, miksi ihmiset eivät pidä sinusta ja voisitko itse muuttaa itseäsi siltä osin.

Vierailija
62/88 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten suurin huoli näyttää tämän ketjun perusteella olevan se, että seksuaaliset halut katoavat ja ei saa orgasmia. Kuvastaa hyvin tämän päivän maailmaa. Muulla hyvinvoinnilla ei ole mitään väliä kunhan vaan saa orgasmin. On kyllä ihmiset sekaisin.

Eihän tässä sinkkuna ollessa mitään. Mutta parisuhteessa asia on eri. Ja jos normaalisti libido on korkealla ja nauttii seksistä,niin tottakai se keljuttaa.

Ja suhteen toinen osapuoli turhautuu, kun kaikkensa yrittää mutta ei saa mitään toimimaan entiseen malliin. Ei siinä pelkästään itseä ajatella vaan myös kumppania. Kenen tahansa itsetuntoa nakertaa täysin haluton kumppani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään lääkkeitä ei tarvitse, kun muistaa päivittäin meditoida.

Ja ottaa muutenkin itseään niskan takaa kiinni.

Legendaarinen heitto "ota itseäsi niskasta kiinni". Olisihan se helppoa tämä elämä, jos tuo toimisi.

Vierailija
64/88 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin, että en normistikkaan halua sexiä juuri ikinä. Harrastan sitä kyllä ihan miehen iloksi ja ei se nyt pakkopullaa ole, mutta jos oisin sinkku en usko, että kaipaisin. Minullakin alkaa tämä lääkitys ja katsotaan mitä se tekee.

Vierailija
65/88 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Escitalopramia nyt puolisen vuotta. Ensimmäiset kaksi viikkoa olivat aivan järkyttäviä, sellaista ahdistusta ja väsymystä en ole kokenut ikinä. Etätyössä just ja just onnistui käydä. Mutta muutaman viikon, kuukauden jälkeen olo on selkeästi muuttunut ja mieliala jo positiivinen. Jaksaa suhteellisen analyyttisesti ja rauhallisesti käsitellä asioitaan terapiassa. Koittakaa jaksaa se alku ja epäilys onko tästä mihinkään. Ja nyt puolen vuoden jälkeen muuten tuntuu ettei seksikään olisi ollenkaan hullumpi juttu. Vaikka negatiivisia siis on niin kallistun kokonaisuudessaan vahvasti positiivisen puolelle. Jos nyt lääkettä voi suositella, niin tehdään sitten niin :)

Vierailija
66/88 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt Escitalopramia nyt puolisen vuotta. Ensimmäiset kaksi viikkoa olivat aivan järkyttäviä, sellaista ahdistusta ja väsymystä en ole kokenut ikinä. Etätyössä just ja just onnistui käydä. Mutta muutaman viikon, kuukauden jälkeen olo on selkeästi muuttunut ja mieliala jo positiivinen. Jaksaa suhteellisen analyyttisesti ja rauhallisesti käsitellä asioitaan terapiassa. Koittakaa jaksaa se alku ja epäilys onko tästä mihinkään. Ja nyt puolen vuoden jälkeen muuten tuntuu ettei seksikään olisi ollenkaan hullumpi juttu. Vaikka negatiivisia siis on niin kallistun kokonaisuudessaan vahvasti positiivisen puolelle. Jos nyt lääkettä voi suositella, niin tehdään sitten niin :)

Hyvä kun masennus helpottaa. Yleensä se masennus helpottaa puolessa vuodessa muutenkin. Tämän takia masennukseen liitetään lääkitys, mutta tiede ei vieläkään osaa sanoa auttaako lääkitys, vai se, että masennus paranee itsekseen. Tähän viittaa myös NNT-arvot.

Vierailija
67/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko brintellixistä kokemuksia kellään, kuulisin mielelläni, kiitos.

Vierailija
68/88 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Escitalopramin tammikuussa. Huomasin ensimmäiset vaikutukset ihan jo parissa päivässä. Ahdistunut ajatussekamelska päässäni hiljeni. Mieli oli tyhjä ensimmäistä kertaa pariin vuoteen ja se tuntui kummalliselta.

Masennus alkoi helpottaa helmikuulla. Uni parani, epämääräiset lihas- ja nivelkivut lakkasivat, nielemisvaikeudet ja palantunne kurkussa hävisivät. Työpaikalla tehtiin pyynnöstäni pari muutosta ja työkin tuntuu taas hyvältä. Olen energinen, harrastan ja liikun, puuhailen lasten ja puolison kanssa ja tapaan ystäviä. En hermostu turhista ja pinna on pitkä. Aloitin pitkästä aikaa kirjan lukemisen.

Haittavaikutuksina huomasin jonkinlaisen sosiaalisten tilanteiden pelon, mitä en ole aiemmin kokenut. Erityisesti ryhmätilanteissa huomaan pulssin kohoavan ja vartalo hikoaa. Meinaan hengästyä jo puhumisesta. Olen nyt ennen tällaisia hetkiä ottanut puolikkaan Propralin ja se auttaa. Toisena haittavaikutuksena minulla alkoi vatsa toimia vähän liiankin vilkkaasti. Aiemmin riitti yksi *pidempi* wc käynti päivässä, mutta Escitalopramin kanssa sain ravata huussissa pahimmillaan viidesti päivässä. Aloin ottaa lääkkeen iltaisin ja vatsavaivat helpottivat.

Nyt neljän kuukauden jälkeen minulla on täysin normaali olo. Lääkäri sanoi tammikuussa, että käyttäisin lääkettä puoli vuotta. Aion pyytää jatkoa -vaikka vuosia. Minulla on masennustaipumusta ja se ehtii yleensä pahaksi, ennen kuin havahdun tilanteeseen.

Vierailija
69/88 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noi lääkkeet noin nopeasti toimi tai noin hitaastikaan. Minulla meni muutama viikko että alkoi huomaamaan että jotain positiivista tapahtuu

Vierailija
70/88 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksihalut katoavat kokonaan ja orgasmin saanti lähes mahdotonta

Miehenä komppaan tätä täysin. Ex söi tuota lääkettä ainakin kolme vuotta (syö kai vieläkin). Aikaisemmin vireä ja antoisa seksielämä kuoli lähes täysin ja ne harvat kerrat kun sitä oli, meni vain yksipuoliseksi tarpeiden tyydyttämiseksi, kun nauttimisesta saati orgasmista ei tullut yhtään mitään. Valitettavasti miehenä en kestänyt tuota tilannetta kolmea vuotta pidempään. Ja tuomitsijoille tiedoksi, keskusteltiin, käytiin eri terapioissa, juteltiin lääkärin kanssa lääkkeen vaihdosta ( positiiviset vaikutukset kuulemma merkittävämmät kuin seksuaalinen halukkuus tai nautinto). Mulle yksinkertaisesti riitti ja lähdin.

Eli heti kun alkoi seksi tökkiä niin otit hatkat. Selvä. Mistään muustahan et tuossa puhunutkaan kuin omista haluistasi. Itsekäs kusipää.

Ihan oikein että lähti jonkun päävikasen luota.

Vierailija
71/88 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan nopeasti tältä lääkkeeltä voi odottaa lievitystä kovaan ahdistukseen?

Vierailija
72/88 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään lääkkeitä ei tarvitse, kun muistaa päivittäin meditoida.

Ja ottaa muutenkin itseään niskan takaa kiinni.

Ja kumpikaan noista ei tule korjaamaan sitä vika tilaa jos kehon systeemit on sen verran sekaisin laitettu ettei ne ylläpidä tahi tuota tarvittavia kemikaaleja. Muuten mainitsemisssasi toimenpiteissä ei ole mitään väärää.

Itse aloitin vasta tänään escitalopram käytön joten vielä en vaikutuksista tiedä.

Vierailija
73/88 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lääke. Sain elämäni takaisin, ei sivuvaikutuksia. Olisinpa rohjennut kokeilla aiemmin, meni hukkaan 10 vuotta elämästä. 

Vierailija
74/88 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pisti refluksitaudin todella pahaksi ensimmäisen viikon aikana, että jouduttiin keskeyttämään. Mulla tosin muutkin mielialalääkkeet pahentaa refluksi- ja vatsaoireita että parin eri lääkkeen kokeilun jälkeen päädyttiin siihen että lääkkeet ei oo mulle se oikea hoitokeino.

Vierailija
75/88 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latistaa ajan mukaan tunteet sekä seks.toimintoja. Painonnousu.

Vierailija
76/88 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Sepram ei ole sopinut, niin ei sitä Escitalopramia/Cipralexiä kannata kokeilla ollenkaan, koska ne ovat lähes samoja lääkkeitä koska  Escitalopram/Cipralex on pelkästään sitä tehokkaampaa isomeeriä, muutoin ne ovat samaa tavaraa.

Käypä Hoito suosituksen mukaan, Escitalopram ja Sertraliini ovat parhaita SSRI lääkkeitä mutta on olemassa myös muitakin masennuslääkkeitä (mm. Voxra, Brintellix, jne..). Itse olen sitä mieltä että kannattaa kokeilla vain 2 SSRI lääkettä (mieluiten juuri niitä tehokkaimpia eli: Escitalopramia ja Sertraliinia) ja sitten kokeilee jotain vaikutustavaltaan erilaista masennuslääkettä (esim. juuri se Voxra, Brintellix tai vaikka Aurorix).

Itse olen sitä mieltä että Escitalopram on aika hyvä lääke ja ainut haitta mikä minulle tuli siitä oli etova olo mutta Escitalopram ei sopinut yhteen Peratsinin kanssa koska se yhdistelmä aiheutti minulle kovia tykytyskohtauksia ja jouduin sen takia vaihtamaan Escitalopramin Brintellxiin. Escitalopram Orion pakkausselosteessa sanotaan että "Älä käytä Escitalopram Orion lääkettä jos käytössäsi on (mm.) fentiatsiinin johdannainen". Peratsin on myös eräs fentiatsiinin jodannainen. Mutta kyllä se Brintellix on myös toinen todella hyvä masennuslääke, harmittaa vaan se kun se psykiatri ei ollut tietoinen tästä lääkkeiden yhteensopimattomuudesta.

Vierailija
77/88 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin lääkettä masennukseen joskus vuosia sitten. Masennuin entistä enemmän, yritin itsariakin, onneksi siinä onnistumatta. Lopetin lääkkeen käytön ja olen koittanut selvitä elämäni pimeistä jaksoista ilman lääkkeitä. Hengissä vielä

Vierailija
78/88 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua en jaksa lukea, näissä on aina samat näkemykset. Kuten on omanikin. Eli ko. lääke pelasti koko aikuisen elämäni. Apua olisi tietysti pitänyt hakea vuosia aiemmin, mutta ensimmäisellä kerralla se kynnys on työläs ylittää. Avun sain lääkkeestä 35- vuotiaana ja elämä alkoi vasta sen jälkeen. Kun pareneminen alkoi jaksoin olla oma itseni, sain pikkuhiljaa energiaa ja kunto nousi, seksi alkoi maistua, löysin uuden työn menetettyäni uran masennusvuosien aikana, jne. Ei ole kuin hyvää sanottavaa lääkkeestä. N51

Vierailija
79/88 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin vihdoin lopettamaan tämän lääkkeen käytön viime vuonna. Siihen meni 3,5 vuottta, sisältäen monta yritystä.

Lopulta onnistui kun olisi pitänyt uusia resepti ja päätin, etten uusi sitä vaikka olisi mikä. Muuten lopetus ei onnistu.

Pelkäsin massiivista päänsärkyä ja muita lääkkeeseen liitettyjä vieroitusoireita, mutta lopulta niitä ei tullutkaan. Elämänlaatu parani onnistumisen myötä hurjasti. 

Lääkettä pitkään käyttäessä oli aikalailla zombie. Paino nousi, seksihalut hävisivät ja tunnepuolella oli turta. Lopetuksen jälkeen tilanne parani, mutta nyt voi helposti alkaa itketttä ilman syytä.

Aloittaminen on rutkasti helpompaa kuin lopettaminen. Toivottavasti ei tarvitse enää aloittaa uudelleen.Toivon myös seuraamuksina tulleen itkuherkkyyden häviävän ajan myötä. 

Vierailija
80/88 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit sanoo, että jos lääke ei auta kuukaudessa, se ei ole sopiva ja pitää lopettaa. Miksi joku syö monta kuukautta ja auttaa muka sitten vasta, luulen, että masennus on siinä ajassa poistunut jo ilman lääkkeitäkin, eihän kukaan jaksa odottaa monta kuukautta apua lääkkeestä, se pitää tulla 2-4 viikossa, muuten ei ole tehokas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme