Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Escitalopram- kokemuksia?

Vierailija
19.08.2015 |

Aloitan kyseisen lääkkeen synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi. Aiempaa masennushistoriaa on ja useita lääkkeitä syöty, mutta tämä on täysin uusi lääketuttavuus. Hyviä ja huonoja kokemuksia kuulisin mielelläni :)

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av joku apteekin sivutoimipiste?!

Kysy ammattilaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaa kyllä mielialaa ja vähentää ahdistuneisuutta kun syö riittävän pitkään. Alussa voi tosin jopa heikentää mielialaa.

Vierailija
4/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin yleisin tällä hetkellä käytössä oleva mielialalääke, ensimmäisenä yleensä essitalopraamia määrätään. Sama aine kuin sitalopraami (Citalopram, Cipralex), mutta väitteiden mukaan vähemmän sivuoireita.

Itse en ole koskaan syönyt pidempää aikaa kuin reilun kuukauden verran, koska vatsani ei ole kestänyt lääkettä. Mutta ei ole mikään essitalopraamin erikoisominaisuus, mun vatsa vain ei kestä oikein mitään lääkkeitä ja lisäravinteita... Muuten mieleen jäänyt lähinnä aloituksen yhteydessä minulle tuleva ihana hypomania, joka menee noin viikossa ohi, ja toistuu aina annosnoston yhteydessä.

Näin yleisestä lääkkeestä varmasti löytyy paljon ja kattavampia kokemuksia! :) Onnea kokeiluun.

Vierailija
5/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo auta enemmänkin OCD oireisiin ja niihin liittyviin pakkoajatuksiin

Vierailija
6/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hyvät hypomaniat siitä ja unen tarve putosi puoleen. Suosittelen

Vierailija
7/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa hyvin paniikkihäiriöön. Tosin alavatsa ollut kipeä käytön aloituksen jälkeen, mutta en osaa sanoa onko lääkkeellä jotain tekemistä sen kanssa. Huimaus, jännitys, raajojen kylmyys, korvien soiminen, niskakipu jne katosi noin kolmessa viikossa aloituksesta. Syönyt joskus ennenkin ja "alasajo" haasteellista, mut onnistuu kun vähentää pienen määrän harvakseltaan.

Vierailija
8/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopi hyvin, samaan raskauden jälkeiseen masennukseen sitä minullekin määrättiin (kilpirauhaslääkkeen lisäksi). En huomannut mitään sivuoireita, ja mielialaan auttoi todella hyvin. Aiemman raskauteni jälkeen samasta syystä minulla kokeiltiin citalopraamia, ja se ei taas auttanut. Hyvin siedetty lääke on kyseessä, ei huolta! 

Vierailija
9/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksihalut katoavat kokonaan ja orgasmin saanti lähes mahdotonta

Vierailija
10/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sopinut erinomaisesti. Itselläni tosin on fobiaan liittyviä ahdistus- ja paniikkioireita, eikä masennusta. Nukun ehkä vähän katkonaisesti, mutta vuorokausirytmini on pikemminkin tasaantunut, ja jotenkin muutenkin tuntuu tosi seesteiseltä. Taitaa selvitä vain kokeilemalla miten itselle sopii.

Vierailija
11/88 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni masennus ja ahdistuneisuushäiriö ja kyseinen lääke auttanut melko hyvin. Kohottanut mielialaa, parantanut keskittymiskykyä jonkun verran ja ahdistuneisuus vähentynyt. Haittavaikutuksina sanoisin seksuaalisten halujen vähentyminen ja yöhikoilu, mutta omalla kohdallani mieluummin nuo kuin fiilis, että haluan kuolla.

Vierailija
12/88 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on toiminut ainakin ahdistukseen ja sosiaalistenilanteiden pelkoon. Jännitystilat on pois ja saan tehtyä päivittäisiä normaaleja asioita. 10 mg syön.

Vierailija
13/88 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut 15mg jo noin 5 vuotta. Ensisijaisesti pakko-oireiseen häiriöön, mutta myös masennukseen. Onhan tuo ihan ok toiminut, lääkitsee tietysti vaan oireita eikä varsinaisia syitä. Pakko-oireisiin liittyvä ahdistus ja masennukseen kuuluva tuskaisuus pysyvät loitolla. Jos en muista ottaa niin saattaa tulla melko voimakasta yöhikoilua vieroitusoireena.

Kun otin ihan ensimmäisen kerran iski pahoinvoinnin aalto (oksetus ja ahdistus) vähän ajan päästä, vaikka otin vain puolikkaan. Muista oireista en osaa sanoa.

Vierailija
14/88 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pelasti minut pahimmasta ja muutaman viikon kuluttua pystyin alkaa kunnolla työstämään masennuksen syitä terapiassa. Minulle ei tullut huonoja sivuvaikutuksia.

Olin tosi epäileväinen aluksi, mutta onneksi uskalsin aloittaa lääkityksen. Toisaalta olin jo niin huonossa kunnossa, että vaihtoehtoja ei oikein enää siinä vaiheessa ollut.

Vierailija
15/88 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei oo sopinu yksikään ssri. Unettomuutta, pahoinvointia, lihasjäykkyyttä, ummetusta, ahdistuneisuutta...MAO-estäjä sopii hyvin. Ei mitään haittavaikutuksia!

Vierailija
16/88 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin ensin 10mg sitten 15mg puolen vuoden ajan. Ei mitään vaikutuksia, ei hyviä eikä huonoja. Sama kuin kalkkitabletteja olisi vetänyt.

Vierailija
17/88 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaessa ja annosta nostaessa todella synkkiä ajatuksia ja voimakasta ahdistusta n. 1-2 viikkoa, sen jälkeen helpotti. Orgasmikyky katosi hetkeksi, mutta palautui kropan tottuessa lääkkeeseen. Pienemmilllä annostuksilla ei ollut vaikutusta suuntaan eikä toiseen (aloitusoireiden jälkeen), 15-20 mg paikkeilla alkoi jatkuvasti paheneva mielialojen vaihtelu. Ei siis sopinut mulle, psykiatrin mukaan nämä lääkkeet saattavat tuoda esiin bipo tyyppistä oireilua mikäli sille on altis. Masennukseen escitalopram mulla siis määrättiin, mutta toistaiseksi ei ole mikään lääke auttanut.

Vierailija
18/88 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttako tämä kipuihin ja väsymykseen?

Vierailija
19/88 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut monia lääkkeitä ja tämä on sieltä parhaasta päästä. Vain vähän sivuoireita, lähinnä vatsa meni sekaisin. Paino pysyi vakaana, mikä on itselleni tärkeää kun olen lihonut kymmeniä kiloja eri lääkkeistä. Vaihdoin lääkettä lopulta, kun tämä ei enää riittänyt vaikeassa elämäntilanteessa. 

Vierailija
20/88 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt nyt 15mg päivässä 2,5 vuotta pahaan ahdistukseen ja masennukseen. Kestää aikansa ennen kuin alkaa kunnolla vaikuttaa, minulla meni muutama kuukausi.

Auttaa hyvin masennukseen, mutta ahdistusta ei minulla ikävä kyllä poistanut, lievitti kuitenkin. Lääkkeen ansiosta pystyin taas elämään normaalia elämää.

Minulle ei ole aiheutunut lääkkeestä mitään sivuvaikutuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän