Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sait estettyä lapsesi kuntoutussuunnitelman päiväkodissa?

Vierailija
03.10.2012 |

Jos olit sitä mieltä, että lapsessa ei ole vikaa, vaan kyse on päiväkodin omista "diagnooseista". Onko ainoa vaihtoehto käydä yksityisellä lastenneurologilla?

Kommentit (210)

Vierailija
201/210 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eristämiseen sillä ei ole mitään väliä, mutta jos se aiheuttaa pahoja ongelmia, esim. kuraattorin avusta on saatu meidän perheessä suurta apua. Eikä se tee mitään sen kummempaa kuin valaa rohkaisua lapseen ja kertoo miten eri tilanteissa voi toimia. Mitä kummallista siinä on?

Vierailija
202/210 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen käytöksessä ei ole vikaa?

LTO:t on koulutettuja, eivät yksin seuraa lapsen käytöstä ja näkevät satoja ja satoja lapsia, joihin verrata jokaista yksilöä sekä varmasti osaavat sanoa mikä on normaalin rajoissa.

Minulla on kolme lasta ja kaikki niistä on normaalin rajoissa koulujärjestelmän mukaan, vaikka kotona vaikuttavat aina välillä olevan jokainen omaan suuntaansa ihan sekaisin. Jos saisin yhdestäkään heistä puhelun, että jossain asiassa tarvitaan lisätukea, en epäilisi hetkeäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/210 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä SUOSTUNUT uskaltamaan leikkiä muiden kanssa.

Seisoi pitkään yksin kun ei uskaltanut mukaan. Käytyään viitisen kertaa kuraattorille, uskaltaa mennä jo pyytäessä mukaan leikkeihin.

Toivon mukaan jouluun mennessä menee jo oma-aloitteisesti leikkeihin. Mitä vikaa siinä on?

Ihanin kuraattori ikinä.

Vierailija
204/210 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ensi kuussa 4-vuotisneuvola. Otetaan asia siellä puheeksi. ap

Voi hyvin olla, että neuvolassa todetaan lapsen kasvavan ihan ikätasoisesti eikä mitään aihetta huoleen ole. Neuvolassa kuitenkin on paljon paremmat edellytykset ottaa kantaa ylipäätään terveyteen ja sairauteen, tai näin ollen tuen tarpeeseen, mitä päiväkodissa on.

Tsemppiä ap! Yritä olla huolestumatta liikoja, ja kysy toista / useampaa ammattilaisen mielipidettä, jos yhtään tuntuu siltä, ettei sinua ole kuultu tarpeeksi lapsesi asiassa tai oikeudenmukaisuus ei toteudu.

Neuvolan tarkastukseen tulee paperit päiväkodista suoraan, ja päiväkodin arvion ja vasu-keskustelun perusteella terveystarkastuksessa (erikseen th ja lääkäri) voidaan keskittyä niihin asioihin, joita juuri ko. lapsi ja perhe tarvitsee. Yksi näistä on tuo toiminnanohjaus.

Itse ottaisin kaikki tukitoimet iloisena vastaan. Meillä on samanikäinen lapsi ja hän on tukilapsena integroidussa erityisryhmässä. Siellä monilla lapsilla on erilaisia terapioita ja niihin ei kukaan kiinnitä mitään huomiota ja niistä ei ylipäätään tehdä mitään numeroa. Kerran pysähdyimme lapsemme kanssa kuuntelemaan ihanaa pianonsoittoa päiväkodissa - jollain lapsella on musiikkiterapia menossa :) Terapiat on pyritty keskittämään kaikki tosin samalle viikonpäivälle, jotta muulle ryhmän toiminnalle olisi paremmin aikaa.

Lapsemme on myös saanut muutamassa asiassa apua, ilmeisesti sitten tukitoimia. Lähinnä lasta on eri leikki-, ryhmä- ja kädentaitotilanteissa ohjattu niin, että hän saisi tukea ja itseluottamusta tekemisiinsä. Tästä syystä lapsemme onkin ammattikasvattajien järjestämässä päivähoidossa ja olemme todella tyytyväisiä!

Vierailija
205/210 |
10.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostit hyvän kysymyksen pöydälle. Kuinkahan paljon tällaisia perheitä on, joita kehotetaan tai jopa painostetaan päiväkodin taholta hankkimaan "kuntoutusta" lapselleen, vaikka perheet eivät itse koe että lapsella olisi ongelmia.

Minun kokemukseni mukaan päiväkotilapsilla kaikenlainen erilaisuus tulkitaan helposti "ongelmaksi". Varsinkin omapäisyys tulkitaan "toiminnan ohjauksen ongelmaksi".

Tutkimusten mukaan diagnoosi tai jo pelkkä diagnoosiepäily alentaa lapsen itsetuntoa ja hänen omia suoriutumisodotuksiaan. Vaikka itse terapiat "eivät näkyisi ulkopuolisille", niin se että lasta roikotetaan erilaisissa tutkimuksissa (joissa tutkijat vielä lapsen läsnäollessa kertovat, mikä lapsella on heidän mielestään "vikana") kyllä tuo lapselle itselleen erittäin selväksi sen, että hän on jotenkin viallinen.

Päiväkoditkaan eivät ole aina ihan pyyteettömästi liikkeellä, sillä erityisen tuen tarpeen lapset tuovat päiväkodille lisäresursseja sekä ovat keino pienentää lapsiryhmiä, mitä joissakin päiväkodeissa käytetään keinona helpottamaan työntekijöiden työtaakkaa.

Vierailija
206/210 |
10.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulle jotain hyötyä, jos kävisin vaikka fysikaalisessa kuntoutuksessa, vaikka sille ei olisi tarvetta? Pidän erittäin vastenmielisenä tätä yhteiskunnan medikalisaatiota, jossa terveestä väännetään sairas sillä perusteella, että "mitä haittaa siitä on?" No, siitä on se haitta, että se lapsi, joka oikeasti tarvitsisi sitä kuntoutusta, jää ilman. Se myös leimaa lasta läpi koulutusputken ja antaa lapselle viestin siitä, että hänessä on jotain vikaa.

ap

Missä tynnyrissä sut on kasvatettu? Laput silmällä vaan eteenpäin.. harmi, että lapsesi kärsii, noin kurjasta vanhemmasta. Kuka hänet pelastaa siltä?

Vierailija
207/210 |
10.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lto.n ensimäiset sanat olivat leimaavat, ettäkotihoidetuista ei tule mitään.

Koko vuosi oli taistelua lapsen oikeuksista. Milloin oli lapsessa mitäkin vikaa ja ei osannut sitä ja tätä. Eli ei osannut lukea ja kirjoittaa. Sanoin, etten ollut tajunnut, että lapsi pitää opettaa lukmaan ennen eskaria. Se ei riittänyt syyksi. Lton. mielestä vain heidän omien käsien kautta kasvatetut lapset pärjäävät koulussa. Juuri näillä sanoilla.

Sanoi, että lapsi tullaan palauttamaan eskariin ja se kuulemma tulee olemaan minulle suuri häpeä ja lapsesta tulee koulukiusattu ja lapsi ei tule ikinä pärjäämään elämässä. Mitään perusteluja ei annettu.

Käytiin testauttamassa ja testaaja oli ihmeissään, että miksi edes olemme siellä.

Koulussa kerroin näistä ennustuksista ja opettaja oli aivan kauhuissaan.

Lapsi on nyt reipas lukiolainen ja hyvin on pärjännyt. Olen käynyt esittelemässä tämä epäonnistuneen kotona hoidetun erityislapsen, jonka ei pitänyt koskaan pärjätä elämässä kun ei ennen eskaria oppinut lukemaan ja ei tullut hänen syliin (en yhtään ihmettele, ettei sen eukon syliin mennyt) ja oli vielä kotihoidettu.

Luotto päiväkodin henkilökunnan pätevyyteen loppui heti esikoisen eskarivuonna.

i]

Jos lapsi ei tarvitse apua ja tukea, niin miksi sitä täytyy antaa? Miksi ensin ei tutkita hoidon tarvetta ja sitten hoideta? Ei terveelle lapselle ole hyötyä tuollaisista hoidoista ja sitä voi antaa mielummin sellaiselle kenellä on tarve. En minäkään antaisi päiväkodin järjestää lapselle jotain erityistukea jos se olisi aiheetonta. Ei siitä terveelle lapselle ole edes mitään hyötyä.

Minusta taas tuntuu ettei ap näe metsää puilta. Kyllä minä luotan siihen mitä päiväkodista kerrotaan lapsestani,ja olen valmis ottamaan heti alkuunsa kaiken mahdollisen avun ja tuen,kyse on sentään lapsestani.

Päiväkodeilla ei toisekseen ole edes resursseja siihen että jotain lasta ruvetaan tukemaan turhaan.

Apn viesteistä välittyy ihminen,joka ajattelee vain itseään "eihän minun lapselllani voi olla ongelmia".

On oikeasti turha ap:n väittää,että hänen lapselleen ehdotetaan turhaan tukea.

Onneksi näihin puuttuu sitten jossain välissä myös sossu,jos vanhemmat eivät ole yhteistyökyisiä.

Vierailija
208/210 |
10.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukioiässä lto.lle, alkoi lto parkumaan ja itkemään kun olen niin ilkeä ja tulen häntä arvostelemaan kun hän vain halusi lapsen parasta ja kotilapset nyt eivät pärjää elämässä ja jokin testi oli osoittanut, että ei lapsesta tule tavallista koululaista ja tarvitsee eskarin uusinnan ja erityistukia.

Itki surkeana, että nyt hänellä on paha mieli minun takia.

Totesin vain, että jos minä ammatissani toimisin noin, olisin saanut potkut. Että sinä olet mestaroinut täällä vuosikymmeniä ammattitaidottoman lasten tulevaisuuksien kustannuksella. ETtä kannattaisi pikkuhiljaa myöntää, että ammattitaitosi ja koulutuksesi ei ole riittänyt tähän ammattiin.

Lto.n ensimäiset sanat olivat leimaavat, ettäkotihoidetuista ei tule mitään.

Koko vuosi oli taistelua lapsen oikeuksista. Milloin oli lapsessa mitäkin vikaa ja ei osannut sitä ja tätä. Eli ei osannut lukea ja kirjoittaa. Sanoin, etten ollut tajunnut, että lapsi pitää opettaa lukmaan ennen eskaria. Se ei riittänyt syyksi. Lton. mielestä vain heidän omien käsien kautta kasvatetut lapset pärjäävät koulussa. Juuri näillä sanoilla.

Sanoi, että lapsi tullaan palauttamaan eskariin ja se kuulemma tulee olemaan minulle suuri häpeä ja lapsesta tulee koulukiusattu ja lapsi ei tule ikinä pärjäämään elämässä. Mitään perusteluja ei annettu.

Käytiin testauttamassa ja testaaja oli ihmeissään, että miksi edes olemme siellä.

Koulussa kerroin näistä ennustuksista ja opettaja oli aivan kauhuissaan.

Lapsi on nyt reipas lukiolainen ja hyvin on pärjännyt. Olen käynyt esittelemässä tämä epäonnistuneen kotona hoidetun erityislapsen, jonka ei pitänyt koskaan pärjätä elämässä kun ei ennen eskaria oppinut lukemaan ja ei tullut hänen syliin (en yhtään ihmettele, ettei sen eukon syliin mennyt) ja oli vielä kotihoidettu.

Luotto päiväkodin henkilökunnan pätevyyteen loppui heti esikoisen eskarivuonna.

i]

Jos lapsi ei tarvitse apua ja tukea, niin miksi sitä täytyy antaa? Miksi ensin ei tutkita hoidon tarvetta ja sitten hoideta? Ei terveelle lapselle ole hyötyä tuollaisista hoidoista ja sitä voi antaa mielummin sellaiselle kenellä on tarve. En minäkään antaisi päiväkodin järjestää lapselle jotain erityistukea jos se olisi aiheetonta. Ei siitä terveelle lapselle ole edes mitään hyötyä.

Minusta taas tuntuu ettei ap näe metsää puilta. Kyllä minä luotan siihen mitä päiväkodista kerrotaan lapsestani,ja olen valmis ottamaan heti alkuunsa kaiken mahdollisen avun ja tuen,kyse on sentään lapsestani.

Päiväkodeilla ei toisekseen ole edes resursseja siihen että jotain lasta ruvetaan tukemaan turhaan.

Apn viesteistä välittyy ihminen,joka ajattelee vain itseään "eihän minun lapselllani voi olla ongelmia".

On oikeasti turha ap:n väittää,että hänen lapselleen ehdotetaan turhaan tukea.

Onneksi näihin puuttuu sitten jossain välissä myös sossu,jos vanhemmat eivät ole yhteistyökyisiä.

Vierailija
209/210 |
10.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sujuneet ennenkään:

<a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1029599/muita_jotka_…" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1029599/muita_jotka_…">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1029599/muita_jotka_…;

Olen palstaillut täällä vuosia ja tyyli on erittäin tunnistettava. En tiedä provoileeko se näillä aiheeilla vai ei. Jokunen palstailija voi esim. muistaa tuon terkka & depressiohoitaja -draaman jota riitti ja riitti. Sekin pelottava (lapsien kannalta) mahdollisuus on, että se on ihan oikea ihminen. Sille lienee terveydenhuollossa jo oma mappi.

Aika huolestuttavaa, että joku muistaa jotain kolmen vuoden takaisia jankkausketjuja.

Vierailija
210/210 |
10.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ylläolevan viestin kanssa.