Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lehdessä oli että keskiverto neljän hengen perhe käyttää rahaa ruokaan viikossa 290€

Vierailija
03.10.2012 |

Sisältäen juomat ja työpaikkalounaat.

Ja mulla kun on ollut kauhea olo kun täällä sanotaan että 80€ viikossa pitää riittää, sisältäen vaipat ja muut hygieniatuotteet. Me ollaankin ihan keskivertoja eikä kauheita tuhlareita :)

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei viime viikollakaan mennyt kuin 60e.

Joskus menee enemmän mutta edes vaippa-aikana emme saaneet törsättyä 290e viikossa.

Vierailija
2/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en saa noin paljon menemään, vaikka meitä on 7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä varmaan lasketaan että ostetaan myös tupakkaa ja muutaman kympin viinipulloja ja mäyräkoiria, kun oletetaan että se on suomalainen tapa. Meillä ei osteta niitä, mutta ostetaan herkkuja, ja erilaisia välipaloja/iltapaloja/aamupaloja esim. viiliä ja jugurttia, jokaiselle perheenjäsenelle omanlaisensa.

ap

Vierailija
4/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisi lehti vähän pistää omiaan. ;) Ihan pikkusen vaan. :D

meilläkin menee hurjasti liikaa, mutta mä en vaan suostu ostamaan näitä euroshopper ja rainbow paskaa. Tasalaatua ei ole.

Vierailija
5/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joku tutkimus kuitenkin, kai sitten virallisempi. Varmaan tutkittu mitä ihmiset yleensä ostavat, ja siitä olivat laskeneet keskivertoperheen menot. Ei se varmaan ollut mikään yksittäinen einesperhe jolta oli kysytty paljonko menee ruokaan.

Vierailija
6/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2, ja meillä syödään todella puhdasta ruokaa, hyvin vähän mitään teollista, itse tehdään hyviä kunnon ruokia, meillä syödään super terveellisesti mutta halvasti.

Riippuu ihan siitä mitä ostaa ja miten ateriakokonaisuudet suunnittelee.

meillä juodaan myös viiniä, emem polta emmekä mäyräkoiria ostele.

Vierailija
7/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olettanutkaan, että kukaan muu paskaa ostaisi. Miksi edes kuvittelit niin?

Kirjoitin mielipiteeni täysin, vain ap:lle. nyt vähän sullekin. sait paikkasi auringossa.

Syö hyvin ja nauti! :) mä rrrrakastan suakin.

Vierailija
8/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskaa et osta, mutta eikö valio ole paskaa?

Mitä ostat?

Joka päivä jotain naudan sisäfilettä?

=)

Rakastat ilmeisesti myös kehoasi noin paljon että saat menemään ylimääräistä rahaa monella satasella kuussa... pelkästään ruokaan! =))

No, tapansa kullakin.

Vierailija
9/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kolme, mutta menee kyllä tuplasti tuon verran viikossa. Aterioihin lasken 20 per päivä per henkilö, niin ettei tarvitse pelkkää jauhelihaa ja pakastevihanneksia syödä.

Pari kertaa kuussa käydään ulkona syömässä, ja siihen yksinään menee lähes 200 euroa per kerta. On se kai mahdollista halvallakin kituuttaa, mutta onko elämä sitten elämisen arvoista, ja mitä hyötyä siitä ylipäätään on, että voi leuhkia elävänsä halvalla?

Vierailija
10/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä varmaan järkytyt, että ollaan perkele vielä vegejä, osa kasviksistakin kasvatetaan itse.

Eikä edes kännätä joka viikonloppu, ettei alkoholeja ole edes otettu tuohon huomioon. Koska ne usein ovat jo kaapissa ja sieltä nautitaan sitten reissujen jälkeen.

Meidän ruoka ostetaan citymarketista. Joo, ehkä se on kallispaikka, mutta se on lähin koska meillä ei ole autoa. Pitää kantaa itse ruoka kotiin.

Sieltä ostetaan perunaa, erilaisia perunoita muussia, keittoa tai muhennosta varten. Kesällä usein ostan siikliä.

Kaalia nyt ja punajuurta kun saa. 30 senttiä kaksi kiloa taannoin, aivan upea tarjous. Ravasin usein.

Maitoja ostetaan neljää erilaista: Hiljaa, eilaa ja ruuanlaittoon.

Se missä törsätään on kahvi. Violettia liljesbergiä mieluuten vitosta, nelonenkin käy.

Lapsilla 200 gr karkkipäivä lauantaisin ja pieni sauna limu.

Sienet ja marjat tulee luonnosta, kun tuosta tonti takaa lähtee metsä.

Ehkä ne on sitten ne lehdet, jota me ei tilata. tai joku muu humpuuki, esim valkosipuli ja mausteet. Ne on tärkeitä ruuanlaitossa.

Ja yhä mielessä, että miten saammekaan käytettyä niin paljon rahaa.. sepä se. Ehkä sitten fairyyn. En tiedä, eikä juuri kiinnosta. Koska OMAA rahaahan se vaan on. :)

Vierailija
11/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumpikin vanhempi syö lounaan työpaikkaruokalassa tai ravintolassa menee niihin viikossa liki 60 euroa, vaikka työnantaja tukisikin ja jos ei tue niin lounas on liki 9 euroa kerta eli siitä voi kertyä jopa 90 euroa viikossa.

Ainakin kun katsoo perheitä kaupassa niin suurin osa ostaa kärryllisen tavaraa on gefilusta, mehua, hedelmiä, lihaa, kalaa ja ehkä jopa saunaolutta kärryissä. Ihan omien ostosteni perusteella sanoisin, että niitä ei alle 150 eurolla osteta, voi jollain viikolla mennä varmaan liki 200 euroa. Kun sitten hedelmiä, maitoa ja leipää haetaan vielä lisää viikon aikana niin ei tuo summa ole kaukana. Joskus saatetaan ostaa viiniä ruoan seuraksi jne.

Minusta tuntuu, että köyhät av-mammat ovat tässä maassa vähemmistö ja hekin mielellään käyttäisivät ruokaan enemmän kuin sen 80 euroa viikossa, mutta kun rahaa ei ole. Sitä on helppo arvostella tavallisia työtätekeviä ihmisiä, jos itse elää vaan tukirahoilla.

Vierailija
12/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla meillä n. 240-260 e, sis. mun lounaat

Vierailija
13/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä uskoit?

Jopa Kuluttaja-lehti tuntuu melovan samassa veneessä, eli etsii kohujuttuja, joilla saa lukijoita.

Tämän takana on vasmaan joku väärinkäsitys, sillä kalliita työpaikkalounaita eivät todellakaan syö edes kaikki työssäkäyvät, saati sitten työttömät, kotiäidit, eläkeläiset ja opiskelijoiden lounaan hinta on paljon vähemmän.

Mihin tämä väite perustuu? Ei ole tilasto eikä tieteellinen tutkimus, vaan todennäköisesti toimittajan omaan (hyvin toimeentulevaan) lähipiiriin perustuva.

Totuus on nimittäin se, että tuolla viikkohinnalla kuukaudessa menisi ainakin 1300 euroa pelkkään ruokaan. Lisäksi vaipat, hygieniatuotteet ym. päivittäistavarat.

Fakta on se, että aika harvalla "keskivertoperheellä" on siihen varaa.

Vai olisko "juomiin" laskettu myös kaikki alkoholijuomat, niin kotona kuin ravintoloissa?

Minusta ne eivät ole ruokalaskuun sisältyviä.

Vierailija
14/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kolme, mutta menee kyllä tuplasti tuon verran viikossa. Aterioihin lasken 20 per päivä per henkilö, niin ettei tarvitse pelkkää jauhelihaa ja pakastevihanneksia syödä.

Pari kertaa kuussa käydään ulkona syömässä, ja siihen yksinään menee lähes 200 euroa per kerta. On se kai mahdollista halvallakin kituuttaa, mutta onko elämä sitten elämisen arvoista, ja mitä hyötyä siitä ylipäätään on, että voi leuhkia elävänsä halvalla?

Emme elä syödäksemme, vaan syömme elääksemme.

Löydämme elämäämme paljon ilonaiheita muualtakin - vaikka syömmekin hyvin.

Silti emme saa tärvättyä noin paljon rahaa viikottain ruokaan. Ulkona syödään vain muutaman kerran vuodessa.

Mutta jospa ne ovatkin ne juomat...

Aloittaja ei ole tainnut kertoa, mihin tuollainen väite perustuu, ja mikä oli se lehti.

Vierailija
15/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuussa ruokakauppaan, eikä osteta vaippoja.

Lapsia on 2-3,riippuen viikosta(uusioperhe). Lapset ovat teinejä(2) ja yksi kotona asuva täysi-ikäinen bodari. Myös minä ja mieheni harrastetaan aika paljon liikuntaa joten liharuokia tms on JOKA PÄIVÄ. Lisäksi leivän päälle aina juustoa ja kokolihaleikkeleitä.Maitoa menee kymmeniä litroja viikossa, ym viilejä ja jugurtteja rahkoja ja raejuustoja.

Yritän pienentää ruokamenoja aina välillä mutta herkästi tulee sanomista, jos ruuan laatu heikkenee tai jos joku päivä ei ole ruokaa,siis lämmintä.

Vierailija
16/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja menee 1500e/kk. Emme syö koskaan ravintolassa (satunnaisia mäkkärireissuja lukuunottamatt). Minä syön töissä eineksiä, muuten emme. Emme syö myöskään sisäfile-tasoista ruokaa vaan pikemminkin Rainbow yms.

Vierailija
17/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

41€/päivä. Mitäköhän ihmiset syö, jos noin paljon pystyy syömään =)

Toisaalta jos joka päivä käy lounaalla (20€/päivä) niin eihän sitten enää jääkään kotiin kuin 20€ illaksi =) =)

Vierailija
18/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo summa on keskiarvo! Iso osa käyttää siis vielä enemmän rahaa kuin tuo mainittu.

Aiheesta on aina välillä tutkimuksia. Aina tulokset on samaa linjaa, ja aina on av-mammat tainneet kieltäytyä uskomasta tuloksia! :)

Kuluttajatutkimuskeskuksen laskelmien mukaan Nelihenkinen perhe tarvitsee hyvään ja terveelliseen ruokaan 872 €/kk. Ja tuo on jo useamman vuoden vanha laskelma.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2916

Tuon lukemisen jälkeen voi miettiä, kuinka hyvää ja terveellistä ruokaa ihan oikeasti saa 80 €/vko sisältäen pesuaineet. ;)

Vierailija
19/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa eli noin 800 euroa hupeni kuukaudessa. Helposti meni eli jos joku viikko mentiin esim. 150 eurolla, niin seuraavalla viikolla syötiinkin ravintolassa.

Nyt kun itse syön vain kasvisruokaa, olen yllättynyt, miten vähän rahaa palaa kauppalaskussa ruokaan. Enemmän osansa vie shampoot, vessapaperit, talouspaperit, vaipat, rätit, leivinpaperit ja esim. kahvi. Toki siis ruokaankin menee ja paljon, mutta nyt olen pärjännyt puolet vähemmällä eli ruokakauppaan menee noin 100 euroa/vko. Juuri tein 150 euron ostokset Citymarketiin, mutta siinä oli mukana kaksi joululahjaa (26 euroa), yksi synttärilahja (40 euroa), siteitä (euroa). Ruokaan siis alle 80 euroa. Tosin ei ole kyseessä viikon ostokset vaan viikonloppuna käyn ostamassa lauantaille ja sunnuntaille ruokaa. Menee varmaan siis lähelle 150 euroa tällä viikolla.

Vierailija
20/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kuulostaa ihan realistiselta. On paljon perheitä, jossa molemmat vanhemmat käyvät työpaikkalounaalla. Meistä toisella ei ole mitään edullista työpaikkaruokalaa ja mies saattaa käydä hakemassa kupillisen kahvia lisäksi päivän aikana, joten meidän perheellä menee helposti 160 €/kk työpaikkasyömisiin.

Itse teen liikkuvaa työtä, joten välillä tulee syötyä reissussa huoltoasemalta välipala tai aamiainenkin.

Käymme muutaman kerran viikossa illalla tai viikonloppuisin syömässä tai kahvilla tms. Siihen voi mennä mitä vaan 10 eurosta sataseen per kerta. Otetaan keskiarvona vaikka 30 €/viikko.

Kotiruokiin jää enää 100 €/viikko koko perheelle. Joskus lomilla tulee syötyä vielä enemmän ulkona tai joskus hankitaan jotain herkkuja tai kalliimpia raaka-aineita tai on vieraita, jolloin normaaliviikolle jää keskimäärin vielä vähemmän rahaa tavalliseen ruokaan. Ehkä 80 €/viikko normaalina viikkona tavalliseen ruokaan koko perheelle. Ei minusta kuulosta hirveän paljolta.

Lisäksi on perheitä, joissa on esim. teini-ikäisiä lapsia, jotka syövät paljon enemmän ja saattavat käydä kavereidensa kanssa kahvilla tai hampurilaisella tms. Tai erikoisruokavalioisia. Tällaiset perheet nostavat keskiarvoa, joten minusta kuulostaa keskiarvona ihan oikean suuntaiselta, vaikka varmasti hajontaa molempiin suuntiin on paljon.