Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lehdessä oli että keskiverto neljän hengen perhe käyttää rahaa ruokaan viikossa 290€

Vierailija
03.10.2012 |

Sisältäen juomat ja työpaikkalounaat.

Ja mulla kun on ollut kauhea olo kun täällä sanotaan että 80€ viikossa pitää riittää, sisältäen vaipat ja muut hygieniatuotteet. Me ollaankin ihan keskivertoja eikä kauheita tuhlareita :)

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli että keskiverto neljän hengen perhe käyttää rahaa ruokaan viikossa 290€ Sisältäen juomat ja työpaikkalounaat. Ja mulla kun on ollut kauhea olo kun täällä sanotaan että 80€ viikossa pitää riittää, sisältäen vaipat ja muut hygieniatuotteet. Me ollaankin ihan keskivertoja eikä kauheita tuhlareita :)

Meitä vain yksi aikuinen ja yksi lapsi. Ruokakaupassa käyn kerran viikossa ja usein riittää 20€, joskus harvoin menee 40€ kun ostan tarjoustuotteita enemmän pakastimeen ja kuivakaappiin. Maksimissaan ruokakauppaan ja työpaikkalounaisiin (noin kerran viikossa) olen varannut rahaa 150€/kk ja se riittää aina. Eli jos perheemme olisi tuplat niin kuukaudessa meiltä menisi kaupaan tuo 290€. Eineksiä meillä ei syödä, ruuat teen itse, mutta yksinkertaista helppoa kotiruokaa. Kasvikset ja vihannekset on tarjoustuotteita tai kaudentuotteitta jne.

Olen työssä käyvä, en sossun tuilla koskaan. Aikaisemmin käytin ruokaan ihan mielettömiä summia. Kunnes aloin seuraamaan "turhaan" menevään rahaa. Sen jälkeen aloin katsoa mitä ruokaa kaupasta ostan ja pysyin nostamaan asuntolainan lyhennystä 200€:lla kuukaudessa. Eli kyllä minulla olisi rahaa osta ennemmänkin, mutta ei ole "varaa" ostaa ennemmällä kun mieluummin maksan asuntolainaa nopeammin pois.

Vierailija
42/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kai mahdollista halvallakin kituuttaa, mutta onko elämä sitten elämisen arvoista, ja mitä hyötyä siitä ylipäätään on, että voi leuhkia elävänsä halvalla?

Jotkut kai saa kiksejä säästämisestä jo ihan periaatteena. Onhan haudassa mukava lojua niillä säästetyillä seteleillä sitten.

Onneksi muutamat muut osaa elää ja NAUTTIA ELÄMÄSTÄ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on helppo arvostella tavallisia työtätekeviä ihmisiä, jos itse elää vaan tukirahoilla.

Jos ei ole itse mukana työelämässä, vieraantuu koko siitä kuviosta aika nopeasti ja realiteetit hämärtyy. Seuraukset näkyy mm. näissä keskusteluissa. Joku sanoi tuolla hyvin että OMAA rahaahan se on mitä niihin hyviin ruokiin laittaa eli mitä väliä - niinpä :)

Vierailija
44/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kai siitä on kiistellä mikä on suotavaa. Nostan hattua korkealle, että joku pystyy tekemään hyvää ja terveellistä ruokaa edullisesti. Se on ainoastaan positiivinen asia, etenkin jos satsaa lähiruokaan ja sesongin ruoka-aineksiin ja tekee maukasta kotiruokaa.

Itse en edes tiedä mitä meillä menee kauppaan tai työpaikkalounaisiin & ravintolasyömisiin ym. kuukaudessa, koska ei ole tullut koskaan laskettua. Veikkaus on jotain parin tonnin luokkaa, koska pelkästään viikonloppuostoksiin voi mennä helposti tuo keskiarvosumma. Keskiarvo on keskiarvo.

Vierailija
45/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kai mahdollista halvallakin kituuttaa, mutta onko elämä sitten elämisen arvoista, ja mitä hyötyä siitä ylipäätään on, että voi leuhkia elävänsä halvalla?

Jotkut kai saa kiksejä säästämisestä jo ihan periaatteena. Onhan haudassa mukava lojua niillä säästetyillä seteleillä sitten. Onneksi muutamat muut osaa elää ja NAUTTIA ELÄMÄSTÄ.

Muuallakin kuin täällä AV:lla? Itse käytän vähän rahaa ruokaan, mutta eipä siitä tule juurikaan kenenkään kanssa keskusteltua. Tänne vastailen näihin ketjuihin, mutta tosielämässä ei tuollaisista tule kenellekään "leuhkittua". Eikö se kuitenkin loppujen lopuksi ole jokaisin oma asia mihin rahansan käyttää. Toiset käyttää ruokaan, toiset asumiseen, matkusteluun, harrastuksiin jne.

Vierailija
46/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä laskuissa kannattaa tosiaan muistaa, että mitä ihmiset kertoo ja mitä todellisuus on, niin eivät useinkaan kohtaa. Sama juttu on autoissa täällä eli auton kulut on vain bensa ja ehkä vakuutukset, renkaita ei tartte koskaan vaihtaa eikä autoa huollossa käyttää tai jos käyttääkin, niin tuttu huoltaa ilmaiseksi. Sama juttu myös asunnoissa eli asumiskustannukset on vain lainanhoitokulut + vastike, ei koskaan mitään remontteja taloyhtiössä tai kotona sisälläkään. Meillä kauppaan menee viikossa noin 150 euroa ja helposti ilmoitan sen summan sitten tännekin, että se on se määrä mitä menee ruokaan viikossa. Usein menee myös vielä 50 euroa ulkona syömiseen (pitsat perjantaina tai kahvilakäynti tms.). Tuossa onkin sitten jo 200 euroa kasassa. Näistä laskuista unohtuu täysin, että mies syö töissä 5 e edestä joka päivä eli 5x5= 25 e ja minä syön 4e edestä ehkä 3 päivänä viikossa eli 12 e ja näistä tulee siis jo aika lähelle 250 e. Koska emme juurikaan juo, niin enempää ei mene paitsi sitten kun joku kaveri pyytää mukanaan ravintolaan ja syökin sitten yksin hyvin, niin äkkiäkös siihenkin sitten 40 euroa menee ravintolajuomisineen.

laitan kaiken exceliin ihan kiinnostuksen vuoksi. Pystyn sieltä erittelemään vaikka sen paljonko meillä menee pähkinöihin kuukaudessa tms.

Alko puuttui tuosta omasta laskelmasta koska kyse oli ruokakaupan laskusta. Ulkona ei syödä Suomessa koskaan, mäkkäriä haetaan kerran kuukaudessa = 20€. Työpaikkaruokailua en laskenut mukaan, minulla menee siihen n 80€/kk miehellä ei yhtään. Jos nuo lasketaan mukaan ruuan osuus nousee 220€ ja kokonaissumma per vko 380€

Vierailija
47/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaan eli yhteensä 1200 €. MUTTA oltiin siis koko perhe lomalla eli mökillä syötiin kaikki ruoat, ja meillä kävi vieraita todella paljon. Ja kyllä se Prisman lasku sisälsi jotain muutakin kuin ruokaa.

Eli tuntuu todella paljolta, että tuon verran menisi jatkuvasti. Normaalisti menee noin 600-700 € sisältäen vanhempien työpaikkaruokailut (á 6 € / päivä / aikuinen).

Vierailija
48/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos vähennetään tuosta se työpaikkaruokailu, niin jäljelle jää n. 900-950 euroa kuukaudessa ruokaan, neljältä hengeltä!!

Me syödään hyvin, itse tehtyä kotiruokaa, paljon lihaa ja jauhelihaa, perunaa ja makaroonia, meillä on alle 1-vuotias lapsi, joka siis vie paljon rahaa (vaipat, purkkiruuat, äidinmaidonkorvikkeet, yhteensä n. 200 euroa kuukaudessa), ja silti meillä menee ruokaa maksimissaan n. 500 euroa kuussa, ja siitä menee siis nuo 200 euroa vauvaan tällähetkellä. Eli tuo kolmesataa euroa sisältää shampoot, saippuat, menkkavälineet, wc-paperit, talouspaperit, ruuat ja juomat.

Onkohan tuo aloitus joku K-kaupan mainoskampanja?

Vierailija
49/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos vähennetään tuosta se työpaikkaruokailu, niin jäljelle jää n. 900-950 euroa kuukaudessa ruokaan, neljältä hengeltä!!

Me syödään hyvin, itse tehtyä kotiruokaa, paljon lihaa ja jauhelihaa, perunaa ja makaroonia, meillä on alle 1-vuotias lapsi, joka siis vie paljon rahaa (vaipat, purkkiruuat, äidinmaidonkorvikkeet, yhteensä n. 200 euroa kuukaudessa), ja silti meillä menee ruokaa maksimissaan n. 500 euroa kuussa, ja siitä menee siis nuo 200 euroa vauvaan tällähetkellä. Eli tuo kolmesataa euroa sisältää shampoot, saippuat, menkkavälineet, wc-paperit, talouspaperit, ruuat ja juomat.

Onkohan tuo aloitus joku K-kaupan mainoskampanja?

ei mikään totuus joka perheen osalta

Vierailija
50/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millään käytä noin paljoa. Mutta eipä osteta kaljaa, tupakkaa eikä vaippojakaan..

Vierailija
51/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos työpaikkaruokailuun menee vanhemmilta yhteensä jo noin 80 euroa viikossa, ja ruokakauppaan menee heittämällä 30 - 40 euroa 4 kertaa viikossa, niin jopa siitä kertyy kolmihenkisellekin perheelle kustannusta aika paljon. Meillä ostetaan myös paljon luomua ja kotimaisia vaippoja, että sellaisista kustannukset nousee. Jos ostetaan alkoholia, niin se vasta maksaakin kun juodaan yleensä vain erikoisoluita ja siidereitä.

Vierailija
52/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että kaikki luettelevat, kuinka paljon rahaa menee ruokakauppaan kuukaudessa.

Nyt taisi kuitenkin olla kyse kaikesta syömisestä.

Ei meillä silti 280 € mene, mutta varmaan lähelle 200 €.

Vierailija
53/56 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samanlainen kuin tuo vanhempi hesarin juttu jonka joku linkitti, varmaan tehty päivitys siihen edelliseen tutkimukseen, eli ei ihan iltapuluun tai seiskaan perustu aloitus :)

Ja siinähän tosiaan on otettu ravintolakäynnitkin huomioon, ja myös alkoholijuomat. Sekin vaikuttaa paljon minkä hintaisia alkoholeja kukin juo. Ja minkähintaisissa ravintoloissa käydään syömässä koko perheen voimin ja kuinka usein.

Ei kai tuossa sitten ole laskettu mitään muita kuin ruokia ja juomia, koska ei ollut mainittu että mitään vaippoja ja pesuaineita olisi tai tupakkaa.

Kaipa se vaan on tuohon tutkimukseen uskottava, joku ne kaikki kaupasta ostaa, mutta keskiverto tosiaan on aina keskiverto, toiset ostaa paljon enemmän ja toiset paljon vähemmän.

Mutta jos ajatellaan mitä markettiin menee rahaa, niin helposti menee tuon verran, mutta siinä on jo sitten vähän vaatteitakin ja muuta kodin tarviketta jos on hyviä tarjouksia.

ap

Vierailija
54/56 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on helppo arvostella tavallisia työtätekeviä ihmisiä, jos itse elää vaan tukirahoilla.

Jos ei ole itse mukana työelämässä, vieraantuu koko siitä kuviosta aika nopeasti ja realiteetit hämärtyy. Seuraukset näkyy mm. näissä keskusteluissa. Joku sanoi tuolla hyvin että OMAA rahaahan se on mitä niihin hyviin ruokiin laittaa eli mitä väliä - niinpä :)

Vierailija
55/56 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta pakko laittaa kommentti, kun tutkin, mihin se raha oikein menee kun sitä ei koskaan ole. No meillä 2 aikuista ja kolme 15-18v joista yksi 4 päivää viikossa poissa opiskelemassa. Heillä omat rahat ja kulut, joten ruokalaskuun ei kuulu ylim tuotteita. Just laskin että se meillä on 162, 05€/viikko. Ei kaljaa eikä tupakkaa eikä ulkonasyömisiä. Mies saa päivärahan, jonka käyttää omaan syömisee työssä, minä työssä kotona. Minusta summa on silti paljon ja ruuan hinta nousee nousemistaan. Mielstäni se ie enää ole kitsastelu eikä köyhäilyä, jos kylmästi ostaa tarj. tuotteet. Minä käyn nykysin listan kanssa kaupassa, joka aamu, ostan 30% tuotteita, suunittelen ruokatalouden yms. Tämän tietenkin mahdolistaa se, että työskentelen kotona. Ymmärrän että varsinkin niiden pikkulasten vanhempien, jotka käyvät työssä, on vaikea tehdä ruokaa alusta loppuun tai juosta joka tarjouksen perässä.
 Pesuaineet haen lildlistä. Herkkuja, kuten suklaa ja perunalastut kuuluu viikonloppuun. Virvotusjuomat ylimääräisiä, mutta ostan myös paljon kasviksia hintaa katsomatta. Silti, lihaa emme juuri syö, joten mihin se raha siellä ruokakaupassa katoaa, vaikea sanoa..

Vierailija
56/56 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti menee, meitä 2 aikuista, 1 18v poika ja kaksi 9v ja 10v lasta. Helposti menee 800-1200€/kk kauppaan, sieltä ostetaan siis ruoat, hygieniatarvikkeet ym. Joskus syödään eineksiä, pääosin kokkaillaan itse, töissä syödään lounaat miehen kanasa. Viikonlopuksi haetaan pari pulloa viiniä vielä alkosta, kaupasta saatetaan ostaa erikoisoluita/siidereitä. Meillä syödään paljon kalaa ja kunnon lihaa (ai muuten ole halpaa), paljon kasviksia ja hedelmiä, raejuustoa ja rahkaa menee paljon jne.