Säästättekö lapselle/lapsille hänen/heidän lapsilisät eril. tilille aikuisuutta varten?
Meillä ainakin tehdään näin. :)
2007 syntynyt lapsi on ja puolittanut olen tuon lapsi lisän eli 50e joka kuukausi siitä minulle ja 50e siitä menee lapselle säästöön, sen summan mikä siitä sitten koostuu niin saa omaan käyttöön sinä päivänä kun täyttää 18v. niin itselleen.
Minusta on hyvä kun lapsella on joku taloudellinenkin pohja/turva aikuisuutta varten.
Toisesta lapsesta haaveilemme myös ja sitten kun on sen aika niin varmasti tulen toisen lapsemme kohdalla toimimaan myöskin samalla tavalla.
Kommentit (52)
Minä en ikinä laittaisi lapsilisiä mihinkään lapsen omalle tilille,
Vierailija - 02.10.12 01:40 (ID 15664798)josta hän saisi ne 18-vuotiaana nostaa. Sinänsä säästäminen on ihan ok juttu, mutta säästän mielummin itselleni ja annan sitten lapselle rahaa tarpeen vaatiessa, maksan ajokortin ym. Olen nähnyt lähipiirissä mitä tuollainen rahan syytäminen liian nuorelle tekee enkä halua sitä omille lapsilleni. Toki jotkut ovat viisaampia jo nuorena, mutta eivät kaikki. Minäkään en ole saanut vanhemmiltani suurempia potteja vaan juuri noin että tarvittaessa on autettu, ja se on mielestäni hyvä systeemi.
sen käytön opettelu lähtee sieltä kotonta:)
Siksi ihmettelenkin, miten minun ja siskoni rahankäyttö onkaan niin erilaista. Minä törsään kaiken heti, sisko säästää jne. =D
Tästä oppineena säästän rahaa kyllä omille lapsilleni mutta he saavat sitä sitten tarvittaessa, ei kerralla koko summaa.
mutta lapsella on rahasto, jonne saa synttäreinä ja jouluna rahaa sukulaisilta. Tarkoitus olisi alkaa itsekin säästämään rahastoon kuukausittain, kunhan tästä palaan töihin.
että lapsilisässä pitäisi vanhemmilla olla joku tuloraja, minkä ylittäville sitä ei makseta. "Hienoa" kun valtio kustantaa varakkaampien vanhempien lasten "tulevaisuutta" tällä tavalla. Eiköhän lapsilisän alkuperäinen tarkoitus ole auttaa lapsiperheitä elämisen kuluissa eikä perustella rahastoja tulevaisuutta varten? Meillä lapsilisät menevät ihan elämiseen, vaatteisiin, ruokaan, päivähoitomaksuihin. Ja ihan keskituloisia olemme, asumme pääkaupunkiseudulla.
En ihan hyväksy sitä, että toisilla on mahdollisuus säästää lapsilisät. Sellaisille ei lapsilisät kuulu.
Et voi lapsen omissa nimissä olevalta tililtä ostaa vaatteita ja kenkiä. Polkupyörä ei ole ihan välttämätön, joten sen voisi ehkä ostaakin lapsen omilla rajoilla. Jollet voi noita rahoja kerran lapselle antaa, niin avaa erikseen lapsilisätili omalla nimelläsi. Pankista saa kyllä neuvoja tällaisia tilanteita varten.
lapsen omalle tilille, josta sitten nostetaan kun lapsi tarvitsee toppapukua, kenkiä, polkupyörää yms...
Miksi en saisi ostaa lapselle polkupyörää, vaatteita ja kenkiä näillä rahoilla??
Lapsilisät tulisi olla ansio sidonnaisia. sitten seuraavaan ketjuun tullaan urputtamaan Kokoomuksen rikkaiden suosimisesta.
Tässä onkin seuraava lakimuutosaihe. Miksi varastatte yhteiskunnalta johonkin osakesäästöihin jne. Jokainen joka voi suorilta siirtää lisät lapselle, ei ole koko rahaa tarvitseva. Pois tuollaisilta.
"Lapsilisän tarkoitus on korvata lapsista aiheutuvia kuluja. Samalla ne toimivat lapsiperheiden ja lapsettomien talouksien välisen toimeentuloeron tasaajina."
- http://www.edilex.fi/kela/fi/mt/stvm20030017
Kun ei ole tarkoitus tasata lapsiperheiden välisiä kuluja, vaan lapselliseten ja lapsettomien välisiä kuluja. Turha urputtaa, että isotuloisilta pois, niinkauan kun lainlaatija haluaa jotain muuta kuin av-mamma. MARS ÄÄNESTÄMÄÄN, jos muutosta haluat.
Minä näen verkkopankissa kaikkien lasteni tilit ja voin siirrellä rahaa niinin/niistä ihan miten haluan
Miten joillain voi tässäkin ikuisuusaiheessa olla puurot ja vellit sekaisin. Jos olet perustanut lapsen nimiin oman tilin, jonne säästetään rahaa, et niihin rahoihin koske, vaikka ne kuinka olisi linkitetty nettipankkiisi ja sinulla olisi niihin alaikäisen huoltajana käyttöoikeus. Ne ovat lapsen varoja.
Meillä ei lapsilisiä säästetä. Lahjoina annetaan kolmen vuoden väleine maksimi verovapaat summat.
Enkä väitä, että se lapsen jotenkin automaattisesti pilaisi, että saa suuren rahapotin teini-ikäisenä. Mutta olen tosiaan nähnyt useammankin sellaisen tapauksen, joille on syydetty aina paljon rahaa, lapsuudesta lähtien. Nämä ihmiset eivät ole kunnolla oppineet rahan arvoa, kun eivät ole joutuneet sen eteen tekemään työtä.
Pahimmassa tapauksessa vanhemmat ostivat kämpät ja maksoivat muitakin kuluja pitkälle parikymppiseksi kuin lapset halusivat opiskella ensin sitä ja sitten tätä ja lopputulos on se että yli kolmikymppisillä ihmisillä ei ole ammattia, koska mikään ei sitten ollut tarpeeksi kiinnostavaa että opiskelut olisi jaksanut viedä loppuun asti, eikä rahan takia tarvinnut. Asuvat vanhempien omistamissa asunnoissa ja tekevät silloin tällöin jotain hanttihommia ja nostavat tietysti kaikki tuet mitä saavat. Vanhemmat siis varakkaita.
Tämä nyt on ääriesimerkki mutta kaikkiaan olen sitä mieltä että jokaiselle nuorelle tekee hyvää mennä esimerkiksi kesätöihin, oli se sitten siivousta tai mitä tahansa muuta "paskahommaa". Itse paiskin aikanaan teininä "tonnilla töihin" -kampanjassa kaksi viikkoa hommia tuhannen markan palkalla, eli aivan naurettavalla rahasummalla, ja voi sitä tunnetta kun se sitten kilahti tilille ja sen sai käyttää ihan mihin tahansa itse halusi. Ei ole samanlaisia fiiliksiä enää palkkapäivänä vaikka tienestit ovat kymmenkertaistuneet. :)
Se raha ja sen käytön opettelu lähtee sieltä kotonta:)
En todellakaan kannata sitä, että osa kakaroista saa ilmaiseksi lapsilisillä kustannettuja asuntoja, opiskelurahoja, osakkeita ym. yhteiskunnan piikkiin, kun vielä näiden vanhemmat ovat muutenkin niitä varakkaampia!
Mielestäni lapsilisät tulisi muuttaa tarveharkintaisiksi.
Saan lapsilisiä yli 1000€/kk ja laitan jokaiselle 100€/kk tilille, eli yht. 700€. Loput menevät ruokaan ym.
Kaksi lasta. Olen jo monta vuotta säästänyt kummallekin erikseen 100 e / kk. Nyt kun pörssissä tullut pudotusta, niin olen jakanut tuosta summasta isomman osan kuukausiveloituksena indeksirahastoihin. Heille on jo kuitenkin kertynyt säästötileille ihan kivaa pesämunaa.
Ensin mietin, kun ruoan hinta ja kaikki nousussa, että pystyykö enää säästämään, mutta hienosti irtoaa vielä säästöön lapsille sekä itsellenikin.
Minä en ikinä laittaisi lapsilisiä mihinkään lapsen omalle tilille,
Vierailija - 02.10.12 01:40 (ID 15664798)
josta hän saisi ne 18-vuotiaana nostaa. Sinänsä säästäminen on ihan ok juttu, mutta säästän mielummin itselleni ja annan sitten lapselle rahaa tarpeen vaatiessa, maksan ajokortin ym. Olen nähnyt lähipiirissä mitä tuollainen rahan syytäminen liian nuorelle tekee enkä halua sitä omille lapsilleni. Toki jotkut ovat viisaampia jo nuorena, mutta eivät kaikki. Minäkään en ole saanut vanhemmiltani suurempia potteja vaan juuri noin että tarvittaessa on autettu, ja se on mielestäni hyvä systeemi.
sen käytön opettelu lähtee sieltä kotonta:)