Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästättekö lapselle/lapsille hänen/heidän lapsilisät eril. tilille aikuisuutta varten?

Vierailija
02.10.2012 |

Meillä ainakin tehdään näin. :)

2007 syntynyt lapsi on ja puolittanut olen tuon lapsi lisän eli 50e joka kuukausi siitä minulle ja 50e siitä menee lapselle säästöön, sen summan mikä siitä sitten koostuu niin saa omaan käyttöön sinä päivänä kun täyttää 18v. niin itselleen.

Minusta on hyvä kun lapsella on joku taloudellinenkin pohja/turva aikuisuutta varten.

Toisesta lapsesta haaveilemme myös ja sitten kun on sen aika niin varmasti tulen toisen lapsemme kohdalla toimimaan myöskin samalla tavalla.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilisät menevät lapsen omalle tilille. Ei ole vielä tarvinnut siihen tiliin puuttua, mutta jos tarvetta tulee niin sieltäkin sitä rahaa löytyy.

Elämän tilanteet vaihtelevat ja jokainen vanhempi tekee tilanteen mukaan. Minä säästän ne rahat lapselleni tulevaisuutta varten, jos tilanne niin vain sallii.

Vierailija
22/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsilisä tulee minun tililleni ja minun tililtä lähtee (lapsilisää pienempi) säästö kuukausittain lapsen tilille. Siirrän sitten muutaman satasen kerrallaan johonkin rahastoon.

Lisänä toisella tilillä synttäri- ja possurahoja, niitä saa alkaa käyttää sitten koululaisena omiin menoihin tms.

Sitten kun alkaa näkyä millainen rahankäyttäjä lapsesta kasvaa, niin 18v päivän lähestyessä voi tarvittaessa vielä tehdä jotain pitkiä määräaikaissijoituksia :) Saahan lapsi ne sitten purettua, mutta jos ylimääräiset maksut edes saa miettimään, kannattaako...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee meillä, ruokaan, lasten vaatteisiin ja harrastuksiin yms. Ei löydy omakotitaloa eikä rakennekynsiä, ripsipidennyksiä ym. meiltä.

Vierailija
24/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se menee melkein kokonaan pojan säästövakuutukseen, mikä korvaa sairastumiset yms. Ja samalla kertyy rahaa, vakuutus raukea kun poika on 18 ja saa samalla vakuutusrahat käyttöönsä, mikä on isompi summa, kuin lapsilisät 18vuoden ajalta :)

Vierailija
25/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen omalle tilille, josta sitten nostetaan kun lapsi tarvitsee toppapukua, kenkiä, polkupyörää yms...

Vierailija
26/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet ne rahat lapselle antanut, et voi käyttää niitä enää niin kuin haluat. Ruoka,vaatteet ja asuminen kuuluu elatusvelvollisuuteen, joten perheen päivittäiseen kulutukseen et noita rahoja voi käyttää. Äläkä vastaa että höpö höpö, itsehän ne rahat sinne olen laittanut. Käy vaikkapa maistraatin sivulla ensin tarkistamassa, tämä kun on ihan jokin laki tai asetus tms.

lapsilisät menevät lapsen omalle tilille. Ei ole vielä tarvinnut siihen tiliin puuttua, mutta jos tarvetta tulee niin sieltäkin sitä rahaa löytyy. Elämän tilanteet vaihtelevat ja jokainen vanhempi tekee tilanteen mukaan. Minä säästän ne rahat lapselleni tulevaisuutta varten, jos tilanne niin vain sallii.

Vierailija
27/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee lasten harrastuksiin, leireihin, tapahtumiin kavereiden kanssa, kunnolliseen ruokaan ja loma-aktiviteetteihin eli ovat lomilla päässeet reissaamaan edes jossain, huvipuistoihin ym ja uskon että niistä muistoista on enemmän iloa kuin siitä ettei koskaan saanut tehdä mitään kun kaikki säästettiin.

Lukiolaisella jo kirjat maksaa yli sen lapsilisän (uusi jakso vaihtuu muutaman viikon välein eli taas uudet kirjat) kun ei opintotukeakaan saa alle 17v. Säästöjä eivät ole sen kummemmin kaipailleet vaan tietävät että raha ei puussa kasva ja itse se leipä pitää hankkia. Opinnoissa tuetaan kyllä täysi-ikäisenäkin ettei tarvi nälkää nähdä ja on katto pään päällä.

Vierailija
28/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi lapsen omissa nimissä olevalta tililtä ostaa vaatteita ja kenkiä. Polkupyörä ei ole ihan välttämätön, joten sen voisi ehkä ostaakin lapsen omilla rajoilla. Jollet voi noita rahoja kerran lapselle antaa, niin avaa erikseen lapsilisätili omalla nimelläsi. Pankista saa kyllä neuvoja tällaisia tilanteita varten.

lapsen omalle tilille, josta sitten nostetaan kun lapsi tarvitsee toppapukua, kenkiä, polkupyörää yms...

Vierailija
29/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellä, myös meillä lapset harrastavat kalliisti, rahat menevät siihen, yhtään ylimääräistä ei ole (ja asutaan ahtaasti, ei käydä koskaan matkoilla, vaatteet pääasiassa kirppikseltä - eikä todellakaan omakotitaloa tai geelikynsiä...).

Vierailija
30/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ainoa tulo mikä hänellä on ja menevät kaikki lääkkeisiin. Eläköön työmarkkinatuen tarveharkinta!

Vierailija
31/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteita tai kenkiä? En ihan usko.

Et voi lapsen omissa nimissä olevalta tililtä ostaa vaatteita ja kenkiä. Polkupyörä ei ole ihan välttämätön, joten sen voisi ehkä ostaakin lapsen omilla rajoilla. Jollet voi noita rahoja kerran lapselle antaa, niin avaa erikseen lapsilisätili omalla nimelläsi. Pankista saa kyllä neuvoja tällaisia tilanteita varten.

Vierailija
32/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että saat ottaa vain lapsen omiin tarpeisiin lapsen tililtä

Vierailija - 02.10.12 08:51 (ID 15663215)

Kun olet ne rahat lapselle antanut, et voi käyttää niitä enää niin kuin haluat. Ruoka,vaatteet ja asuminen kuuluu elatusvelvollisuuteen, joten perheen päivittäiseen kulutukseen et noita rahoja voi käyttää. Äläkä vastaa että höpö höpö, itsehän ne rahat sinne olen laittanut. Käy vaikkapa maistraatin sivulla ensin tarkistamassa, tämä kun on ihan jokin laki tai asetus tms.

lapsilisät menevät lapsen omalle tilille. Ei ole vielä tarvinnut siihen tiliin puuttua, mutta jos tarvetta tulee niin sieltäkin sitä rahaa löytyy. Elämän tilanteet vaihtelevat ja jokainen vanhempi tekee tilanteen mukaan. Minä säästän ne rahat lapselleni tulevaisuutta varten, jos tilanne niin vain sallii.

mitä päätän mihin rahat käytetään:)

Vierailija
33/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minn vanhempani tekivät niin ja pidin sitäerittäin tyhmänä. 18vuoden aikana inflaatio oli syönyt rahan arvon lähes olemattomiin eikä tilille ollut juurikaan maksettu korkoa.

.

Tämä pitää säästämistä tyhmänä....

Ei rahoja kuulu nollakorkoisilla tileillä makuuttaakaan.

Järkevästi hajautettujen osakkeiden tuotto on pitkällä aikavälillä merkittävästi suoraa talletusta parempi. Osingot + arvonnousu parin kymmenen vuoden ajalta on lapsilisärahoillakin mukava potti.

Vierailija
34/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei kannnata koko lapsilisää lahjoittaa nimittäin se menee yli sen kolmen vuoden aikana verotta lahjoitettavan summan määrän.. " Siis joutuuko siitä lahjoitussummasta jotain veroja makselemaan..?? T: joku muu utelias, ei ap.

Jos kerran kuussa maksat lapselle kuukausirahaa tuonlapsilisän verran (joka tulle äidin tilille) siitä EI TOD mene yhtään mitään veroja

Itse maksan lasten tilille joka kuukausi 100e eli lapsilisän verran. Lapsilla (nyt jo teineillä) on oma pankkikortti,jolla voivat noita rahoja nostella omiin tarpeisiinsa

Vierailija
35/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on käyttöoikeus alaikäisen lapsesi tiliin... Alaikäisellä ei edes voi olla verkkopankkia, jossa tilin tilannetta voi katsella tai rahoja siirrellä.

Minä näen verkkopankissa kaikkien lasteni tilit ja voin siirrellä rahaa niinin/niistä ihan miten haluan

Vierailija
36/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilisä tulee minun tililleni, mutta siirrän koko summan lapsen tilille. Sieltä otetaan sitten, jos hankintaan jotain isompaa lapselle, esim. ulkoilupuku tai muu vastaava. Lapsi saa tuon summan mitä sinne kertyy ollessaan 18-vuotias. Toki meillä vanhemmilla on oikeus edelleen ottaa rahaa lapsen tililtä lapsen suurempia ostoksia varten vuosien varrella, mutta koko raha menee hänen tililleen ja saa sitten käyttää sitä vaikka ajokorttiin ja auton ostoon. 17-vuoden aikana ehtii kuitenkin sitä rahaa kertyä aika paljon. Lisäksi kummeilta ja sukulaisilta tuleva raha synttäreillä esim. laitetaan suoraan lapsen tilille.

Vierailija
37/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmille lapsille olemme avanneet pankissa rahaston, johon menee 20e kuussa mikäli tilillä on rahaa. Se systeemi elää omaa elämäänsä ja on tarkoitus, että sieltä otetaan rahat vasta lapsen ollessa 10-15 vuoden kuluttua.

Vierailija
38/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö sai 3999e tililleen 18v lahjaksi, pojalle niitä taas ei voinut vielä antaa, koska hassaisi ne kuitenkin. Tietää nyt rahoista, mutta saa ne vasta kun muuttaa omilleen.

Vierailija
39/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta hän saisi ne 18-vuotiaana nostaa. Sinänsä säästäminen on ihan ok juttu, mutta säästän mielummin itselleni ja annan sitten lapselle rahaa tarpeen vaatiessa, maksan ajokortin ym.

Olen nähnyt lähipiirissä mitä tuollainen rahan syytäminen liian nuorelle tekee enkä halua sitä omille lapsilleni. Toki jotkut ovat viisaampia jo nuorena, mutta eivät kaikki. Minäkään en ole saanut vanhemmiltani suurempia potteja vaan juuri noin että tarvittaessa on autettu, ja se on mielestäni hyvä systeemi.

Vierailija
40/52 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi lapsen tililtä ostaa vaatteita ja kenkiä? ostaa tililtä? ? polkupyörä ei ole välttämätön? (Kyllä muuten on! Ainakin koulussa tehdään pyöräretkiä ja kivahan se on ainoana kävellä kavereidenkin kanssa kun muut kaahaavat fillareillaan kaukana edessäpäin.)

Lapsen omilla "rajoilla"? tarkoitat kai rahoilla? Olipa kyllä sekavaa tekstiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän