Mikä saa poliitikon häpeämään itseään ja suomenkielisyyttään?
Tapaukset:
Kimmo Sasi: Suomenkielinen, joka hääräilee ruotsinkielisten etujärjestön (Folktinget) varapuheenjohtajana. Vaatii ikuista pakkoruotsia ja hääräilee yleismiehenä pohjoismaisissa yhteyksissä. Ei ole tehnyt elettäkään nostaakseen suomen kielen asemaa samalla tasolle muiden pohjoismaisten kielten kanssa (esim. Pohjoismaiden neuvosto ei kelpuuta suomea työkieleksi), päin vastoin, on ylpeä suomen kielen huonosta asemasta.
Paavo Lipponen: Suomenkielinen, joka puuhastelee ruotsinkielisen fanaattisen pakkoruotsitusjärjestön (svenska.nu) johdossa. RKP:n jäyhä puudeli, joka tekee mitä vaan suomen kielen vastaista, kunhan hinnasta sovitaan. Kaulassa killuu Freudenthal-mitali, jota RKP jakaa kiitoksena suomen kielen vastaisesta työstä (Freudenthal oli 1800-luvun rasisti, joka luokitteli suomenkieliset ruotsinkielisiä alemmaksi roduksi). Lipponen halveksuu suuresti suomalaisuutta. Hänen mielestään mitään suomalaisuutta ei ole edes olemassa. On todennut tuntevansa itsensä 3/4 ruotsalaiseksi.
Martti Ahtisaari: Suomenkielinen, joka myi nimensä RKP:n käyttöön, joka Ahtisaaren työryhmän nimen varjolla ujutti hallitusohjelmaan vaatimukset aikaistaa pakkoruotsi ala-asteella ja muutenkin lisätä suomenkielisiin kohdistuvaa kielellistä alistamista. Ahtisaari häpeää suomalaisuutta: hän on kehottanut suomalaisia opiskelemaan pakkoruotsia siksi, että ulkomailla voisimme suomalaisen sijaan esittää olevamme skandinaaveja, koska hänen mielestään skandinaaveilla on suomalaisia parempi maine.
Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Miksi suomenkielinen rupeaa vihaamaan itseään ja suomenkielisyyttään?
Kommentit (37)
Voitko ystävällisesti kertoa, mikä aloituksen tekstissä ei pitänyt mielestäsi paikkaansa? Kaikki tieto siinä on omien lähteideni mukaan faktaa, mutta kerro toki, jos olet jostain kohdasta eri mieltä.
nyt ihan aikuisten oikeasti tosissasi? Esimerkiksi nyt tuo NAURETTAVA Freudenthal-jankutuksesi. Okei, tuohon aikaan joka toinen ihminen hörhöili rotuoppien parissa, mutta Freudenthal teki paljon, paljon muutakin, joka on se syy että hänen katsotaan olleen ruotsin kielelle tärkeä henkilö. Erittäin monilla muillakin historian suurmiehillä on ollut vastaavia kyseiseen aikakauteen liittyviä sokeita pisteitä. Mua säälittää ihan hirveästi noin tyhmät ihmiset kuin sinä. Voi äly että mahtaa elämä olla oikeasti aivan karseaa, kun äly ei riitä mihinkään ja sitten ihmisraasu istuu netissä kiihottamassa itseään aivan älyttömistä asioista ilta toisensa jälkeen. Oikeasti niin saatanan säälittävää. Ihminen on kyllä välillä niin surkuhupaisa otus.
linkittää tähän sen lähteen, jossa joku noista mainitsemistasi ihmisistä kertoo vihaanvansa ja häpeävänsä itseään ja suomenkielisyyttään? Myös skannattu lehtiartikkeli kuvana kelpaa.
Se on johtopäätös tekstissä kuvatuista toimista.
johon lähes kaikkien muiden ketjuun osallistujien on mahdoton yhtyä, ei faktaa. Voinhan mäkin sanoa, että olen tehnyt tämän avauksen tekijästä sellaisen johtopäätöksen, että hänellä kasvaa perseessä ylimääräinen jalka.
Faktat oli esitetty tekstissä. Minkälaisen johtopäätöksen sinä niiden perusteella ekisit ko. henkilöiden suhteesta suomen kieleen ja suomenkielisiin?
Voitko ystävällisesti kertoa, mikä aloituksen tekstissä ei pitänyt mielestäsi paikkaansa? Kaikki tieto siinä on omien lähteideni mukaan faktaa, mutta kerro toki, jos olet jostain kohdasta eri mieltä.
nyt ihan aikuisten oikeasti tosissasi? Esimerkiksi nyt tuo NAURETTAVA Freudenthal-jankutuksesi. Okei, tuohon aikaan joka toinen ihminen hörhöili rotuoppien parissa, mutta Freudenthal teki paljon, paljon muutakin, joka on se syy että hänen katsotaan olleen ruotsin kielelle tärkeä henkilö. Erittäin monilla muillakin historian suurmiehillä on ollut vastaavia kyseiseen aikakauteen liittyviä sokeita pisteitä. Mua säälittää ihan hirveästi noin tyhmät ihmiset kuin sinä. Voi äly että mahtaa elämä olla oikeasti aivan karseaa, kun äly ei riitä mihinkään ja sitten ihmisraasu istuu netissä kiihottamassa itseään aivan älyttömistä asioista ilta toisensa jälkeen. Oikeasti niin saatanan säälittävää. Ihminen on kyllä välillä niin surkuhupaisa otus.
Kirjoituksestasi saa sellaisen kuvan, että haluat kieltää itseäsi näkemästä totuutta näistä tyypeistä. Taisit äänestää pressanvaaleissa Lipposta?
Taisit äänestää pressanvaaleissa Lipposta?
Suosittelen että kiihotat itseäsi ainakin 15 minuuttia tämän itse keksimäsi olkinukkesi parissa. Siinä on taas 15 minuuttia säälittävästä elämästäsi mennyt täysin hukkaan. Me voidaan huudattaa sua aiheesta koska me kyllä tiedetään että sä jaksat ja jaksat.
että ruotsinkielinen raha pyörittää edelleen tätä maata. Ja rahan perässä juoksijoita, kuten aloituksessa mainitut, riittää aina. Rahan vuoksi voidaan näköjään kääntyä vaikka omaa kansaansa vastaan.
Asialta voi toki sulkea silmänsä.
Suosittelen että kiihotat itseäsi ainakin 15 minuuttia tämän itse keksimäsi olkinukkesi parissa. Siinä on taas 15 minuuttia säälittävästä elämästäsi mennyt täysin hukkaan. Me voidaan huudattaa sua aiheesta koska me kyllä tiedetään että sä jaksat ja jaksat.
Sattuuko totuus noin paljon? Särkyikö sinulta nyt joku suuri illuusio? Suurmies ei ollutkaan suurmies, vaan inhmillinen heikkouksineen. Surullista.
Mutta et pysty ottamaan kantaa itse asiaan. Näin yleensä tapahtuu silloin, kun omat argumentit on hyvin heikolla pohjalla.
Sattuuko totuus noin paljon? Särkyikö sinulta nyt joku suuri illuusio? Suurmies ei ollutkaan suurmies, vaan inhmillinen heikkouksineen. Surullista.
Noh, mä en jaksa ja mulla on elämä joka ei koostu itse keksittyjen kauhuskenaarioiden ja olkinukkejen märehtimisestä nettipalstoilla. Hyvää yötä ja uskon että pystyt kiihottumaan vielä ainakin pari tuntia. Eikun mielikuvitus käyttöön ja olkinukketehdas pyörimään.
Mutta et pysty ottamaan kantaa itse asiaan. Näin yleensä tapahtuu silloin, kun omat argumentit on hyvin heikolla pohjalla.
minä kyllä otin kantaa ja perustelin miksi Freudenthalista jauhaminen on naurettavaa, mutta sulla ei taas kerran ollut vastaanotto päällä. Mutta sehän on jo niin kovin tuttua.
Noh, mä en jaksa ja mulla on elämä joka ei koostu itse keksittyjen kauhuskenaarioiden ja olkinukkejen märehtimisestä nettipalstoilla. Hyvää yötä ja uskon että pystyt kiihottumaan vielä ainakin pari tuntia. Eikun mielikuvitus käyttöön ja olkinukketehdas pyörimään.
Käytät koko olkinukke-termiä väärin. Aloituksessa luetellut seikat ovat faktoja, eikä mitään olkinukkea ole.
minä kyllä otin kantaa ja perustelin miksi Freudenthalista jauhaminen on naurettavaa, mutta sulla ei taas kerran ollut vastaanotto päällä. Mutta sehän on jo niin kovin tuttua.
Suomenkielisellä pitäisi olla itsetuntoa olla ottamatta vastaan mitaleita, joilla on vahva yhteys suomen kielen ruotsin kieltä heikompaan statukseen.
ilta toisensa jälkeen selittää mielisairaalle ihmiselle samoja asioita. Tämä on toki erittäin tehokas keino olla aina oikeassa.
Sairas: Hauki on lintu.
Terve: Ei ole, se on kala. Tässä perustelut blaa blaa.
Terve: Eihän ole, se on kala! Toistan perustelut blaa blaa.
Terve: Voi luoja nyt sentään, haukihan on kala.
Terve: ----
Sairas: No niin, mitä minä sanoin, hauki on lintu. Hyvä minä, olin oikeassa.
ilta toisensa jälkeen selittää mielisairaalle ihmiselle samoja asioita. Tämä on toki erittäin tehokas keino olla aina oikeassa.
Ymmärrän, että monista tuntuu pahalta kuulla ikäviä totuuksia henkilöistä, joita itse on arvostanut ja jopa äänestänyt. Helpompi on silloin tuomita viestintuoja, kuin muuttaa käsitystään ko. henkilöstä. Kyllä minä sinulle suon sen ilon, että saat säilyttää illuusion. Onko valheessa sitten kiva elää, se on sinun murheesi.
Ap miksi häpeät perseessäsi olevaa jalkaa yhä?
Lisäksi olen tämän viestiketjun perusteella päätellyt, että ap häpeää suussaan olevaa varvasta. Miksi? Voisitko ap selittää perustelujan kanssa?
Ap miksi häpeät perseessäsi olevaa jalkaa yhä?
Lisäksi olen tämän viestiketjun perusteella päätellyt, että ap häpeää suussaan olevaa varvasta. Miksi? Voisitko ap selittää perustelujan kanssa?
Kun järkeviä vasta-argumentteja ei löydy, lähdetään sitten tälle linjalle...
Kun järkeviä vasta-argumentteja ei löydy, lähdetään sitten tälle linjalle...
vasta-argumentti, mutta sen tajuaminen vaatii älyä =).
Niin, mikä on sellaisen suomenkielisen henkilön, joka kantaa ylpeänä Freudenthal-mitalia, suhde suomen kieleen ja suomenkielisiin (siis myös itseensä)? Mitä se voi muuta olla kuin häpeää?