HÄPEÄN kotiani, itseäni ja elämääni
En saa mitään aikaiseksi kuin korkeintaan viime tipassa. Lykkään siivoamista ja kaikkien asioiden hoitamista loputtomiin. Kaikkein hirveintä on, jos joku tuppautuu yllätysvierailulle ja näkee, miten elän. Olisi melkein helpompaa olla avoimesti vaikkapa alkoholisti kuin pitää yllä kunnon ihmisen julkisivua.
Kommentit (24)
mutta ei onnistu. Olen ollut tällainen aina. Ihan oikeasti tuntuu, etten jaksa. Viimeisimpiä niittejä arkkuuni oli, kun vahingossa kuulin kahden ihmisen juttelevan kodistani. Toinen sanoi, että puolet tavaroista pitäisi "heittää helvettiin". Seuraavaksi saavat kantaa minut täältä helvettiin.
ap
turhaa siivota :DD eli jos haluaa, että on siistiä, niin vähintään kolme kertaa päivässä on siivottava, itse teen pikasiivouksen joka päivä, eli tiskit koneeseen, imuroin ja pyyhin keittiön tasot... JOKA PÄIVÄ!!!
Se vaan on pinttynyt tavaksi, enkä koe sitä hirveän vaikeaksi, kun siihen menee se 15 min, viikonloppuna sitten suurempi siivous...
Älä laiskottele, vaan ota se tavaksi, ei se koti itsestään puhtaana pysy :) tsemppiä :)
mutta ei onnistu. Olen ollut tällainen aina. Ihan oikeasti tuntuu, etten jaksa. Viimeisimpiä niittejä arkkuuni oli, kun vahingossa kuulin kahden ihmisen juttelevan kodistani. Toinen sanoi, että puolet tavaroista pitäisi "heittää helvettiin". Seuraavaksi saavat kantaa minut täältä helvettiin.
ap
turhaa siivota :DD eli jos haluaa, että on siistiä, niin vähintään kolme kertaa päivässä on siivottava, itse teen pikasiivouksen joka päivä, eli tiskit koneeseen, imuroin ja pyyhin keittiön tasot... JOKA PÄIVÄ!!!
Se vaan on pinttynyt tavaksi, enkä koe sitä hirveän vaikeaksi, kun siihen menee se 15 min, viikonloppuna sitten suurempi siivous...
Älä laiskottele, vaan ota se tavaksi, ei se koti itsestään puhtaana pysy :) tsemppiä :)
Mutta jos saisin olla tällainen rauhassa, en olisi niin masentunut. Kuulemani kommentit ovat viiltäneet syvältä. En koskaan juo alkoholia yhtä olutta enempää, mutta nyt harkitsen, että vedän itseni känniin. Jos vaikka alkoholisoituisin ja saisin siitä syyn kaikelle kaaokselle.
ap
ole ihan rauhassa oma itsesi, jos se vituttaa ja ahdistaa niin sitten pyydä tutulta apua, eli heittäkää yhdessä tavaroita pois...
on nin iso ongelma siivouksesta, kannattaa vaihtaa alaa. siivoustyö palkallisesti edistäisi paremmin kuin kodin elementtien veivaaminen. mielestäni kodissa saa olla hieman sotkuista, siellähän asutaan. ei kukaan asu sisustuslehden sivuilla, --kuin sen hetken ennen sekasotkua! haa, lapset juoksemaan kilpaa!!
Ni.
mutta omat aikeeni jäävät toteuttamatta. Eikä tässä ole kyse vain hamstrauksesta. En ole toipunut vielä avioerosta, mikä vaikuttaa kaikkeen.
ap
ja viela iso alakerta, foyer ja kaksi kylpyhunetta. Woe is me!
Jos et siis halua neuvoja? Tässä on tullut nyt hyviä neuvoja ja apuja, niin ei kelpaa? Voi voi ja surkun surkun. Pistät sen äijän kuvan seinälle, käytät hetken tikkatauluna ja sitten alat hommiin. Heität ekana pois kaiken mikä siitä ukosta muistuttaa. Siittä se lähtee. Otat pari kaljaa ja johan alkaa siivous luistaa :D Toimii ainakin mulla nuo kaljat ja teknomusiikin tahtiin siivous!
Taidat olla sellainen tiukkapipoinen akka. Ei ole ihme, että mies lähti
ja ovat niin ristiriitaisiakin. Toinen kehottaa juomaan ja toinen ei.
ap
Kas kun ihmisiä on erilaisia, niin siis on sitten niitä neuvojakin erilaisia. Toinen toimii toisella ja toinen toisella. Taidat olla vähän yksinkertainen tuon masennuksen ohella? Kyllä tosiaan on "vaikeeta" ja "ristiriitaista". Elämä on... jos niin haluaa! Mutta voi olla myös hyvin yksinkertaista ja suoraviivaista. Tee hyvä ihminen valintasi äläkä märehdi!
Mä taidan olla samanlainen. Myös ihan perusenergia taso minulla on selvästi normia huonompi. Nyt olen päässyt parempaan vaiheeseen. Jos tulee vieraita, saan oleskelutilat (alakerta n.100m2) kuntoon parissa tunnissa. Mut pelkään aina kauheasti että vieraat menee yläkertaan ja näkee miten elämme. Lakanatkin saattaa olla 2kk vaihtamatta, ja lastenhuoneessakin on lattiat täynnä vaatteita ja leluja, vessa pesemättä jotain limaista suihkuhuoneen nurkissa... Mutta olen tosi iloinen että alakerta on nyt puolisen vuotta ollut hallittavissa sillä parin tunnin siivouksella. Raivasin sieltä tavaraa pois ajatuksella, että jos nyt muuttaisin uuteen kotiin, niin mitä tavaroita haluaisin ottaa sinne mukaan. Loput heitin pois.
Tsemppiä ja halaus.
etenkin kun varmaan oikeasti ymmärrät. Tämä on liian pieni asunto perheellemme eikä isompaan ole eron jälkeen varaa. Mielelläni pitäisin yhtä huonetta sellaisena paraatitilana, jonne voisi tulla kuka tahansa milloin tahansa. Mutta se ei nyt onnistu.
ap
Mä tiedän ite että meillä on liikaa tavaraa. Tilanne on ollut se että ollaan vuosien varrella muutettu aina isompaan ja isompaan kotiin. Missään vaiheessa ei ole juuri tarvinnut karsia tavaraa ja selvästi jotain olennaista on jäänyt oppimatta. Nyt tilanne on se että asumme kodissa jossa on riittävä määrä huoneita tämän kokoiselle perheelle. Ainoa mikä ei mahdu tähän kotiin on tämä tavarapaljous ja tiedän että on järjetöntä ostaa lisää tilaa tavaroille. En ole mielestäni hamstraaja, koti on täynnä tarpeellista tavaraa, mutta ennemminkin pitäisi oppia miettimään mitä ilman voisi elää. Esim. onko monitoimikone tarpeellinen jos sillä tekee pullataikinan kerran vuodessa. Leipäkone tekee saman, ja toisaalta tarvitsenko kumpaakaan kun harvoin leivon niin luulisi sen onnistuvan ihan käsinkin. Samoin vaatteet, oikeasti pärjää ihan pienellä määrällä vaatteita. Jos on 30 t-paitaa joista käyttää kymmentä, niin tiedän että pitäisi karsia. Ei saisi säästellä "koti ja remontti-vaatteita". Kotonakin voi pitää kivoja vaatteita ettei olisi just niin nukkavieru olo kuin nyppyiset vaatteet päällä tulee. Joo, siis tiedossa on mitä pitäisi tehdä, mutta enää on hakusessa se mistä voimat. Eteisen laatikossakin on koko kesän pursunneet talviasusteet, no nythän niille on taas käyttöä...
19
häpeä vai laiskuus?
Jos et halua enää elää paskan keskellä niin tee jotain äläkä istu perseelläsi.
Tämä on sellainen asia johon voit itse vaikuttaa jos todella haluat.
Toki voit keksiä lisää tekosyitä ja jatkaa valitsemallasi tiellä mutta eikö olisi mukavampi elää tämä yksi elämä ylpeänä ja iloisena puhtaassa ja kauniissa kodissa.
Jos et pysty itse muuttumaan vaikka haluaisit niin mene mielenterveystoimistoon juttelemaan ja hoidata pää kuntoon niin ehkä se persekin nousee taas penkistä.
Vanhempani ovat aina olleet hamstraajia, vaikkakaan he ovat saaneet pidettyä asuintilat ulospäin melko siistin näköisinä. En siksi usko, että tulet selviämään kaaoksen selvittämisestä omin voimin, MUTTA pienikin muutos on aina eduksi. Ota vaikka edes yksi huone käsittelyyn, se tärkein. Vaikka olohuone tai keittiö. Heitä KAIKKI turha tavara UFF:in laatikkoon, kirpparille tai roskiin, älä siis siirrä toiseen paikkaan asunnossasi, äläkä hamstraa :) Yhden huoneen siistiminen voisi auttaa viemään muutosta eteenpäin. Kehottaisin kyllä ottamaan itsellesi ammattiraivaajan, joka auttaa hallitsemaan kaaosta ja kenties psykologin, jolle jutella ongelmistasi. Tarvitset asennemuutoksen, jotta voisit onnistua. Miksi haluat asunnon siistiksi ja haluatko edes sittenkään? Miksi syytät miestäsi siivottomuudesta, sinähän sen teet? Ala elää omaa parempaa elämääsi, ei huomenna vaan tänään!
on suurempi tunne häpeä kuin sotkusta kärsiminen. Mä viihdyn kotona, vaikka olis sotkuista. Mutta silloin kun jotain tärkeää on hukassa niin meinaa mennä hermot. Hukkaisin kyllä siistissäkin kodissa tavaroita, mutta ne on kuintenkin niitä harvoja hetkiä jolloin sotku suututtaa.
Sotkuun liittyy tosin ainaista pelkoa yllätysvieraista. Samaa pelkoa tuntuu olevan myös vähän sotkuisissa kodeissa ja jopa siisteissä, ettei haluata ketään yllättäen sotkemaan perheaikaa.
19
Sen tiedän, koska olen joskus pyytänyt ja ihmisillä on aina ollut hirveitä kiireitä. Ymmärrän kyllä heitä. Pitäisi kai yrittää oppia hyväksymään itsensä.
Korkkaisiko nyt pullon?
ap
turhaa siivota :DD eli jos haluaa, että on siistiä, niin vähintään kolme kertaa päivässä on siivottava, itse teen pikasiivouksen joka päivä, eli tiskit koneeseen, imuroin ja pyyhin keittiön tasot... JOKA PÄIVÄ!!! Se vaan on pinttynyt tavaksi, enkä koe sitä hirveän vaikeaksi, kun siihen menee se 15 min, viikonloppuna sitten suurempi siivous... Älä laiskottele, vaan ota se tavaksi, ei se koti itsestään puhtaana pysy :) tsemppiä :)
Meilla ei selviaisi 15min. kuin olohuoneen, ruokahuoneen ja keittion imuroinnista.