Haluatko kysyä kokilta?
Vastailen mielelläni kysymyksiinne kokin työstä ja ruuan laitosta yms.
Olen siis pk-seudulla pääkokkina maineikkaassa ravintolassa.
Kommentit (70)
En ole keksinyt muuta kuin salaatissa tai leivän päällä...
Nyt puhun kyllä ihan omasta kokemuksesta, mm. Michelin ravintolassa. Niitä viinejä ei kukaan heitä pois, paitsi ehkä juuri Amarillossa tai Rossossa. Toki keittiössä on omat viinit, mutta eikö teidän ravintolassa todellakaan ilmata viinejä iltaisin? Eikö henkilökunta istu välillä iltasiivouksen jälkeen lasilliselle? Olen ollut ravintoloissa töissä miltei 20 vuotta eikä sellaista paikkaa ole vielä tullut vastaan jossa viinit kaadetaan viemäriin!!! Ja jos haluat tulla tänne antamaan vinkkejä "maineikkaan" ravintolan pääkokkina, miksi annat ohjeita jotka ovat tasoltaan Pirkka -lehdestä? Huhhuh.
Avokado on superhyvä ja monikäyttöinen hedelmä, jossa on paljon terveellisiä rasvoja.
Salaattiin avokado sopii tosi hyvin, ja toinen on katkaravut ja muut merenelävät. Avokado on aika miedon makuinen, joten se tasapainottaa hyvin voimakkaita makuja.
Avokado-katkarapu tournedos (katkaravuilla täytetyt avokadot) on hyvä ja kevyt alkuruoka esim. illanistujaisiin.
Jokaiselle syöjälle kannattaa varata yksi avokado.
Täyte: 400 g jumbokatkarapuja, yhden sitruunan mehu, 3 dl smetanaa, 1 tl dijonsinappia ja ruohosipulia.
Pyörittele kuoritut avokadot sitruunan mehussa tummumisen estämiseksi. Sekoita katkaravut, smetana ja mausteet, ja täytä seoksella avokadot. Nam!
Sinä michelintason kokki, älä tule nolaamaan enää itseäsi, kun et selvästi tiedä mistä puhut.
Yleensä kiireisen illan jälkeen pulloihin saattaa jäädä tilkat viiniä, joita ei aleta ilmaamaan tai muutenkaan juomaan. Parempi heittää ne pois uusien viinien tieltä.
Meillä henkilökunta ei mitään iltasiivousta tee, siivoojat on sitä varten. Pitkän ja rankan illan jälkeen ei enään aleta mitään viininloppuja maistelemaan, vaan kaikki kyllä painuu aika nopeaa koteihinsa.
Itse olen kans ollut monentasoisissa ravintoloissa töissä, eikä yhdessäkään henkilökunta ole ovien sulkemisen jälkeen alkanut mitään viinejä kittaamaan. Ihan naurettavaa.
Sinustako risotto on pirkka-tasoa? Vaikkei siihen valkoviiniä tulekaan, niin kotiruokana oikein hyvä. Pyrin antamaan helppoja ja nopeita reseptejä ilman turhaa kikkailua.
Eikö sulla oikeasti mene kaaliin, että eri ravintoloilla on eri toimintatavat? Turha tulla uikuttamaan, että miksi teillä tehdään noin, kun meillä tehdään näin...
Ai siivoojat tulevat hoitamaan käytetyt keittiövälineet tiskiin, pyyhkivät keittiön ja baarin tasot, pesevät viinamitat, puhdistavat kahvikoneet ja niin edelleen? Kumma juttu, en oo ikinä kuullut että kaikki ne ravintolan loppuhommat ois siivoojien juttuja. Kai siivooja sitten siivoaa pöydätkin asiakkaiden välissä?
Sinä se kirjoitat mitä sattuu, ikinä en ole ollut ravintolassa, jossa kaadettaisiin ehkä muutaman tunnin auki ollut viini pois, koska sitä ei osata säilyttää oikein ja ilmata. Ja niin, riisi ei tee ruoasta risottoa, kyllä risotto vaatii valkoviinin (ja parmesaanin).
En mä siksi uikuta, vaan siksi että olet selkeästi epäpätevä. Mielenkiintoista myös että teidän keittiössä ei siivota illan sotkuja vaan ihan siivooja tulee piisin pyyhkimään ja kantamaan padat tiskiin. Useissa paikoissa kokit myös ihan itse esimerkiksi pesevät letkulla keittiön lattian, koska jos sen jättää likaiseksi siivoojan tuloon saakka, kerää se bakteereita ja lika pinttyy kiinni. Mutta hienoa että teillä ei näin käy. Tarjoilijatkin usein vaihtavat liinat ja kattavat pöydät seuraavaa päivää varten, käyvät viinit läpi, pesevät kahvikoneet ja pyyhkivät pentterin. Mutta teidän ravintola taitaakin olla niin hieno että on ihan oma kahvikoneenpesijäkin ja kataja palkattu. Voi pyhä Sylvi, lopeta esittäminen.
Alalla 26 v. ja pääkokkeja e ole vielä yhdessäkään paikassa ollut.
Täytetty avokado on parasta mitä keksit? Lallatilaa, sulje se 80 -luvun keittokirjas ja esitä kokkia ihan siällä kotona.
huonolaatuisin valmisruoka/eines. Mitä et suostu edes mahdolliselle koirallesi syöttämään?
Mieluiten mahd. helppo ohje, joka onnistuu tumpeloltakin.
Huomenna omis tarkoitus tehdä ja just piti alkaa googlaamaan, kun löysin tämän sinun avuntarjouksesi
No tottakai tarjoilijat paikat pitää järjestyksessä, mutta nyt puhuttiinkin loppusiivouksesta ovien sulkemisen jälkeen. Ei meillä tarjoilijat mitään loppusiivousta illan päätteeksi tee. Hitto kun teille pitää asiat selittää kun kolmivuotiaalle, ettette pääse käsittämään väärin.
Ja kyllä me kokitkin joudutaan työtasoja pesemään, lattioita suihkuttelemaan jne.
Missä sanoin, että täytetyt avokadot on ainoa avokado resepti, mitä tiedän? Itse vaan satun noista tykkäämään, ja noi on helppo tehdä.
Avokadosta voi tehdä mm. guacamolea, avokadopastaa, avokadokeitto, avokado-katkarapu toast, avokadoterriini tai mousse, sushissa, wasabi-avokado tahna jne.
Voi tollo, sehän on se loppusiivous. Ei loppusiivous tarkoita sitä, minkä siivooja sitten tekee. Alkeellisinkin pölvästi ravintola-alalla tietäisi tämän.
Btw. Kaikki noi sun avokado-reseptit on tosi kliseisiä, ei yhtään persoonallista / erikoista.
"yön yli" haudutettua lihaa uunissa, mikä olisi hyvä valinta? Haudutusaika siis 6-8 tuntia. Koitin viimeksi naudanlihasta ja se oli kyllä huono valinta, jäi kuivaksi.
Monia eineksiä on, mitä en voi sietää. Esimerkiksi perunamuusijauhe on yksi, jonka kierrän kaukaa. Samoin valmislihapullat, jotka on täynnä kaikkea muuta kuin itse lihaa.
Helppo pippurikermakastikkeen ohje:
2 dl kermaa, 2 rkl soijaa, 2 rkl sinappia, 2 tl hunajaa, 1 rkl balsamicoa, 20 g voita. Reilusti pippuria, mustapippuria, valkopippuria ja chilipippuria.
Ainekset sekaisin, ja keitetään kokoon miedolla lämmöllä. Pihvien päällä tosi hyvää!
Odotas vaan, kuinka kauan menee kun joku "michelintason kokki" tulee marmattamaan, että ravintoloissa ei kyllä tuolla tavalla tehdä ja kunnon ravintolassa sitä lämmitetään vielä kolmen päivän jälkeenkin...
- miten estää pannacotassa sen, et pohjalle muodostuu noin sentin korkuinen eri sävyinen "raita"
- miten creme bruleen pinnan saa rapeaksi tohottimella ilman, että lopputulos alkaa maistua kaasulta
- miten saa sileää peruna-(tm.) pyrettä, joka ei ole liisteriä
Etkö sä mesuna kuitenkin johda esim. misaamista ja patoja? Että luulisi sun osaavan vastata.
Sinä michelintason kokki, älä tule nolaamaan enää itseäsi, kun et selvästi tiedä mistä puhut.
Yleensä kiireisen illan jälkeen pulloihin saattaa jäädä tilkat viiniä, joita ei aleta ilmaamaan tai muutenkaan juomaan. Parempi heittää ne pois uusien viinien tieltä.
Meillä henkilökunta ei mitään iltasiivousta tee, siivoojat on sitä varten. Pitkän ja rankan illan jälkeen ei enään aleta mitään viininloppuja maistelemaan, vaan kaikki kyllä painuu aika nopeaa koteihinsa.
Itse olen kans ollut monentasoisissa ravintoloissa töissä, eikä yhdessäkään henkilökunta ole ovien sulkemisen jälkeen alkanut mitään viinejä kittaamaan. Ihan naurettavaa.Sinustako risotto on pirkka-tasoa? Vaikkei siihen valkoviiniä tulekaan, niin kotiruokana oikein hyvä. Pyrin antamaan helppoja ja nopeita reseptejä ilman turhaa kikkailua.
Eikö sulla oikeasti mene kaaliin, että eri ravintoloilla on eri toimintatavat? Turha tulla uikuttamaan, että miksi teillä tehdään noin, kun meillä tehdään näin...
mutta silti tiedän ravintola-alasta sen verran että ylläoleva viesti on ihan täyttä bullshittiä.
Yön yli hauduttamisessa lihan pitää olla mahd. rasvaista. Naudassa ei ole paljon rasvaa, joten se jää helposti kuivaksi. Valitse seuraavalla kerralla kassleria, karitsan- tai häränpotka.
Korostan vielä, että jokaisella kokilla on omat toimintatavat ja vinkit. Ei ole yhtä muottia, josta kaikkien kokkien pitäisi mennä, erilaisia ruoka-annoksia on tasan niin monta kun on kokkejakin.
Myöskin jokainen ravintola on erilainen. Varmaan jossain Amarillossa tai Rossossa samaa viiniä juotetaan asiakkaille viikko tai henkilökunta hörppää sen illan päätteeksi.
Ravintoloitakin katsos kun on eritasoisia ja niimpä ne myös eroaa toimintatavoiltaan.