Sertralin, kokemuksia!
Olen syönyt kohta viikon ajan Sertralin 25mg ja olisi noston paikka 50mg. Olisin kiitollinen, jos kertoisitte kokemuksia aloitusoireista ja kuinka kauan teillä on mennyt vaikutuksen alkamiseen? Syön lääkettä ahdistuneisuuden hoitoon ja posttraumaattiseen stressiin.
Kommentit (46)
Itse koitin montaa eriä lääkettä ja Sertralin sopi minulle hyvin. Auttoi ahdistukseen. Minulla siis ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö, posttraumaattinen stressi... Aloitusoireita taisi olla sellainen vähän kummallinen olo.. Ei muita oireita. Tuntui, että lääke tehosi n. 2viikon-kuukauden sisällä. Täysin tarkkaan en enää muista.
Numero kolme jatkaa. Hirveästi en nyt osannut auttaa sinua. Siitä on niin kauan aikaa, kun aloitin kyseisen lääkkeen syönnin. Ja koitin niin montaa eriä lääkettä ennen sertralinia, että sekottuu..
50 mg kuulostaa aika pieneltä annokselta. Kokeile 75-100 mg niin alkaa helpottaa. 200 mg taitaa olla se maksimiannos, joten varaa nostaa annosta on vielä reippaasti. Kokemuksesta tiedän, että liian pienillä annoksilla monia hoidetaan. Ainahan voi palata pienempään annostukseen, ihan oman voinnin (hyvä vai huono jakso menossa) mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse koitin montaa eriä lääkettä ja Sertralin sopi minulle hyvin. Auttoi ahdistukseen. Minulla siis ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö, posttraumaattinen stressi... Aloitusoireita taisi olla sellainen vähän kummallinen olo.. Ei muita oireita. Tuntui, että lääke tehosi n. 2viikon-kuukauden sisällä. Täysin tarkkaan en enää muista.
Hyvä että lopulta löytyi apua :)
Minä olen syönyt samaista lääkettä yhteensä kymmenisen vuotta. Yksi tauko välissä. Aloitusoireet veivät pari viikkoa, silloin vähän levoton olo. Sen jälkeen ei mitään. Normaali olo. Minun pelastukseni tämä lääke.
Vierailija kirjoitti:
50 mg kuulostaa aika pieneltä annokselta. Kokeile 75-100 mg niin alkaa helpottaa. 200 mg taitaa olla se maksimiannos, joten varaa nostaa annosta on vielä reippaasti. Kokemuksesta tiedän, että liian pienillä annoksilla monia hoidetaan. Ainahan voi palata pienempään annostukseen, ihan oman voinnin (hyvä vai huono jakso menossa) mukaan.
Ei kai sitä heti maksimiin nosteta? Ei mulla ainakaan, vaan 25 mg:sta 200 mg:hen pitkän ajan kuluessa. Lääkitystä lopettaessa huomasi, että kyllä vain 25 mg:lla on merkitystä, kun sen kokoiset pienennykset aikaansai viekkareita.
Todella vähäiset ne oireet alussa jos niitä tulee lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syönyt samaista lääkettä yhteensä kymmenisen vuotta. Yksi tauko välissä. Aloitusoireet veivät pari viikkoa, silloin vähän levoton olo. Sen jälkeen ei mitään. Normaali olo. Minun pelastukseni tämä lääke.
Kymmenen vuotta?!
Väsyttää kuten nuo monesti tekee mutta menee se ohi.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt kohta viikon ajan Sertralin 25mg ja olisi noston paikka 50mg. Olisin kiitollinen, jos kertoisitte kokemuksia aloitusoireista ja kuinka kauan teillä on mennyt vaikutuksen alkamiseen? Syön lääkettä ahdistuneisuuden hoitoon ja posttraumaattiseen stressiin.
Semmoinen 2-4 vko yleensä siinä menee.
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa päivässä alkaa.
Söin samaa annostusta kuin sinä. Noin kk meni vaikutuksen alkamiseen. Oireita taisivat olla vain seksihalujen väheneminen ja levottomat jalat.
Tsemppiä!
Halut katoaa. Ei oikeastaan muuta.
Mulla karmee ripuli ollut siitä asti kun aloitin eli noin kuukauden. Vatsaa kouristelee ja joutuu käymään ripulilla useita kertoja päivässä vaikkei paljoa mitään tulisikaan ulos. Töissä ei oo kiva kun krampit iskee.
Mikä nyt tilanne?
En suosittelisi ketään näitä syömään kovin pitkään.
Itse syönyt noita ikävuosina 30-47. Koskaan ei tullut sopivaa hetkeä lopettaa. Muitakin lääkkeitä kokeilin, mutta näihin aina päädyttiin, kun näistä tuli vähiten sivuvaikutuksia, vaikka teho ei ollut kummoinen ja lisäksi meni pameja ja beetasalpaaja sekä ajoittain unilääkkeitä.
Lopulta romahdin kuitenkin. Nyt viisi vuotta ilman.
Käyn psykoterapiassa. Ei sekään enää auta.
Ehkä olisi auttanut, jos se olisi aloitettu aiemmin ja lääkkeiden sijaan / kanssa.
Koko lääkityksen ajan mun ongelmat vain kasvoi, vaikka pääsin päivästä toiseen. En tajunnut, että näin voi käydä.
Erittäin vaikea yrittää selvitä siitä, mitä nää lääkkeet on tehny mulle.
En ymmärtänyt, että nää aiheuttaa tunteettomuutta. Tai tunnekylmyyttä.
Ahdistusta nää ei vieneet. Jotenkuten vain olen yrittänyt selviytyä.
Olen lääkkeen vaikutuksessa pilannut parisuhteet ikäänkuin niillä ei olisi ollut mulle merkitystä.
Huomasin, että nämä laimentaa orgasmin, mutta ajattelin, että parempi syödä näitä kuin romahtaa.
Nyt kaduttaa. Olisi ollut mahtavat vuodet nauttia seksistä kutakuinkin fyysisesti terveenä. Menetin tuon ajan. En tiedä, miksi luovuin siitäkin, vaikka se oli mulle ainoita voimaatuovia asioita.
Tein koko ajan omituisia valintoja elämässäni, joita en pysty ymmärtämään. Ja nää valinnat on johtaneet koko ajan mua kauemmaksi siitä, mitä oikeasti halusin elämältä ja mikä oli mulle tärkeätä.
Ainoa asia, mitä en oo pilannut, on mun lapset. Ovat olleet mun ainoa todellinen valo ja rakkaus niin valtavaa, että sitä ei lääke laimentanut. Vai olisinko kuitenkin ollut parempi äiti? Olisiko rakkaus ollut vielä vahvempaa?
Nyt tongin elämääni viikottain. Ja se on hirveää, koska mitään menetettyä en saa takaisin, vaikka nyt kuinka ymmärtäisin syitä ja seurauksia.
Luulin, että romahtaminen ja kulissien kaatuminen olisi ollut pahinta, mitä voi tapahtua. Todellisuudessa pitkitin väistämätöntä ja menetin elämäni.
Lupa romahtaa, ois ollu parantumisen tie.
Ja ois kannattanut antaa sen tapahtua aikanaan.
Google toi minut tänne, kun tuntuu, että taas on liian vaikeaa ja ehkä pitäisi aloittaa lääkitys.
Muistin, miksi olin lopettanut. En aloita enää. Mulla ei ole enää aikaa hukattavaksi.
Tulin lukemaan koska aloitin eilen tämän lääkkeen. Aamuyöstä hirveä päänsärky ja koko päivä kipeenä. Myös ripulia. Apteekkari sanoi että ensi päivinä voi olla näitä oireita, menee ohi. Mulla on hirveä masennus päällä. 3 viikkoa sairaslomalla. Töissä tehtiin siirtoja ja romahdin täysin. 15 vuotta ollut töissä ja nyt siirreettiin tekemään kiertokohteita kävellen monia kerrostaloja. Olen jo muutenkin väsynyt diabetes ja voimaton olo. Ei ees lääkärin sana paina. Huomenna tyky keskustelu kuitenkin. Ei johda mihinkään. Ei voi siirtää takaisin missä viihdyin vaivoineni kuitenkin. 4 h työtä ehdottaa kai sit, sanoin tarviin koko päiväistä. Ei auta. Mitähän tästä tulee. Yksin elän velkoineni.
Niini2222 kirjoitti:
Tulin lukemaan koska aloitin eilen tämän lääkkeen. Aamuyöstä hirveä päänsärky ja koko päivä kipeenä. Myös ripulia. Apteekkari sanoi että ensi päivinä voi olla näitä oireita, menee ohi. Mulla on hirveä masennus päällä. 3 viikkoa sairaslomalla. Töissä tehtiin siirtoja ja romahdin täysin. 15 vuotta ollut töissä ja nyt siirreettiin tekemään kiertokohteita kävellen monia kerrostaloja. Olen jo muutenkin väsynyt diabetes ja voimaton olo. Ei ees lääkärin sana paina. Huomenna tyky keskustelu kuitenkin. Ei johda mihinkään. Ei voi siirtää takaisin missä viihdyin vaivoineni kuitenkin. 4 h työtä ehdottaa kai sit, sanoin tarviin koko päiväistä. Ei auta. Mitähän tästä tulee. Yksin elän velkoineni.
Jos sairauden takia tarjotaan tuo 4h, niin kela tms.kai maksaa puuttuvat tunnit? Luullakseni.
Minä aloitin tänään. Aamulla 6:30 otin lääkkeen, 8:15 istuin tyttären koulussa arviointikeskustelussa kun yhtäkkiä alkoi tulla todella huono olo, vatsaa mourasi ja hikikarpalot nousi kasvoille. Keskustelu ei onneksi jatkunut pitkään vaan pääsin pian lähteen kotiin. Ihan vesikuraa tulee ja usein saa käydä vessassa ja kokoajan todella huono olo. Välillä lihakset nykii ja tulee sellasta pientä tärinää. Mitähän tästä vielä tulee..
Up