Sertralin, kokemuksia!
Olen syönyt kohta viikon ajan Sertralin 25mg ja olisi noston paikka 50mg. Olisin kiitollinen, jos kertoisitte kokemuksia aloitusoireista ja kuinka kauan teillä on mennyt vaikutuksen alkamiseen? Syön lääkettä ahdistuneisuuden hoitoon ja posttraumaattiseen stressiin.
Kommentit (46)
Tuohon äskeiseen kirjoitusvirheeseen, tarkoitin ettei eka päivänä tullut mitään oireita vielä, olin jopa pirteämpi, tänään olo totaalisen paska, otin melkein kokonaisen Oxamin 15 mg, kun ei oikein istuakkaan voi ja telkkua katsoa ja olokin huterahko, huomenna kolmas päivä, hirvittää jo pillerin otto, muutenkin aamuisin huono olo, helpottaako tämä pian😭
Lääkitys toimii hyvin, päinvastoin kuin useimmilla seksihaluni lisääntyivät. Pelottavinta olen alkanut kiihottumaan vieraista miehistä, lääkärille en ilkeä kertoa. Tiedostan mielen ongelma joka täytyy saada hallintaan.
Neljäs päivä tänään. Ruokahaluttomuutta, väsymystä, masennusta ja ahdistusta sekä kuvottavaa oloa. Vaihtelee päivän ajasta riippuen. Tsempit kaikille <3
Mun tyttärellä toi toimi hyvin muuten, mutta tuli mahaoireita, joiden takia nyt on etsittävä korvaava lääke ahdistukseen. Harmi, kun kerrankin oli tepsivä lääke...
Onko muilla lisää kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?
Itse juuri aloittanut ja sivuvaikutukset pelottaa, sekä mahdolliset lopettamisoireet - ja voiko osa jäädä pysyviksi (ptssd).
Jos näitä nyt kokeilisi ja uskaltaisi muutaman kuukauden syödä. :(
Mielenterveyslääkkeisiin reagoiminen on erittäin yksilöllistä ja on totta puhuen vähän vaarallista kysyä muilta kokemuksia. Joku sanoo, että ei vaikuta, toinen sanoo, että pelasti elämänsä, kolmas sanoo, että hirveintä myrkkyä ikinä.
15 vuotta olen syönyt Sertraliinia. Ikä 59v, mies, paino 95kg.
Kahden vuoden aikana olen yrittänyt 2 kertaa lopettaa Sertralinin. Tuloksena ekalla kerralla kaksi vuotta sitten loppuunpalaminen työssä. Aloitin uudestaan Sertralinin. Tänä vuonna lopetin maaliskuussa. Tuloksena aivan älyttömän kova ahdistus kesä-heinakuun ajan.
Aloitin tiistaina uudestaan Sertralinin, alkuun 25mg/d. Auttoi heti, muutamassa päivässä. Viikon välein annostuksen korotus aina 100mg asti. Kun käytin säänöllisesti, annostelu oli 100-150mg/d, olosuhteiden mukaan.
Syynä Sertralinin aloitukseen oli aikoinaan keskivaikea masennus. Nyt siis jatkan ahdistusoireiden hoitoon.
Uudelleen aloituksissa sivuoireina oli yhden päivän sekaisin mennyt vatsa. Päänsärkyä ei ole ollut. Lääke sopii minulle. Nähtäväksi jää, miten lääke toimii ahdistuksen kanssa, aika näyttää.
Aloitin itse masennuslääkityksen nyt työuupumuksen takia. Ensimmäinen kokeilu oli essitalopram 5mg joka ei kuitenkaan soveltunut, ei hirveän pahoja aloitusoireita mutta riittävän pahat että häiritsi arkea liikaa. Jotenkin sekava olo tuli.
Toinen yritys on nyt sertraliinilla ja nyt toinen päivä 25mg. Mukava yllätys ettei käytännössä mitään aloitusoireita ole huomannut. Todennäköisesti jo huomenna nostan 50mg annokseen.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin itse masennuslääkityksen nyt työuupumuksen takia. Ensimmäinen kokeilu oli essitalopram 5mg joka ei kuitenkaan soveltunut, ei hirveän pahoja aloitusoireita mutta riittävän pahat että häiritsi arkea liikaa. Jotenkin sekava olo tuli.
Toinen yritys on nyt sertraliinilla ja nyt toinen päivä 25mg. Mukava yllätys ettei käytännössä mitään aloitusoireita ole huomannut. Todennäköisesti jo huomenna nostan 50mg annokseen.
Jatkoa?
Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
Minä olen vetänyt 50mg /päivä jo vuodesta 2005 tjsp paniikkihäirlön vuoksi. Auttoi eikä sivuvaikutuksia ollut.
Nyt kuusikymppisenä olen alkanut pikkuhiljaa vähentämään koska lekuri sanoi että vanhemmiten paniikkihäiriö yleensä loppuu. pari viikkoa mennyt puolikkaalla, aion noin ottaa vielä kaksi viikkoa, sitten 1/4 kuikauden ja sitten lopetan... saas nähä mitä viekkareita on tulossa, nut ei vielä mitään, Olen siis 60 mies.
Aloitin reilu 2kk sitten sertralin 50mg ahdistuneisuuteen ja nyt pari viikkoa mennyt 100mg. Tunnen taas eläväni ja mikä kummallisinta, seksihalut ovat ihan jäätävät. Ei ole tehnyt mieli seksiä varmaan kolmeen vuoteen. Tämä oli iloinen yllätys. Sivuoireita ei ole tullut juurikaan. Vatsa taisi olla vähän sekaisin tuon noston jälkeen. Nyt varmaan uskaltaa jo kohta koittaa jättää opamox kokonaan pois, kun on kerta näin hyvä fiilis. 36v nainen.
Kokeiltuna on pitkäaikaiskäytössä Escitalopram ja Venlafaxin ilman vastetta. Pärjäsin välissä muutaman vuoden ilman mutta nyt taas paniikkihäiriö nostaa päätään useammin kuin tarvitsisi ja rajoittaa normaalia elämää. Lisäksi uutena vaivana sosiaaliset tilanteet/paikat ja niiden pelko laukaisee paniikkikohtauksen.
Nyt Sertralinia takana kolme päivää ja aloitusoireet ovat sellaiset, joiden kanssa pystyn todennäköisesti elämään. Kuvotuksen tunnetta suhteellisen mietona pitkin päivää vaihtelevasti, aamuisin lääkkeenoton jälkeen vatsa hieman löysänä ja päivisin olo on kuin pilvessä mutta ei negatiivisessa mielessä. Väsymys on myös läsnä mutta auttaa kun lähtee liikenteeseen.
- Yh-isä 30v
Vierailija kirjoitti:
Aloitin reilu 2kk sitten sertralin 50mg ahdistuneisuuteen ja nyt pari viikkoa mennyt 100mg. Tunnen taas eläväni ja mikä kummallisinta, seksihalut ovat ihan jäätävät. Ei ole tehnyt mieli seksiä varmaan kolmeen vuoteen. Tämä oli iloinen yllätys. Sivuoireita ei ole tullut juurikaan. Vatsa taisi olla vähän sekaisin tuon noston jälkeen. Nyt varmaan uskaltaa jo kohta koittaa jättää opamox kokonaan pois, kun on kerta näin hyvä fiilis. 36v nainen.
Halusin tulla kertomaan miten mulla nyt menee noin 8kk lääkkeen aloituksesta. Opamoxia menee enää silloin tällöin, kun ennen meni 2x15mg päivässä. Tästä syystä ajattelin että voisin kokeilla olla ilman Sertralinia. Jossain vaiheessa nostettiin annostus 100mg->150mg koska opamoxia meni vielä liikaa.
Mulla alkoi helmi/maaliskuussa aika raju masennuskausi, en jaksanut siivota, tehdä ruokaa, ei kiinnostanut juurikaan mikään. Nyt noin kolme viikkoa sitten päätin itse ilman lääkärissä käyntiä lopettaa sertralin seinään. Ja se oli kyllä paras päätös ikinä! Jo viikon lopetuksen jälkeen tunsin olevani taas omaitseni. Jaksan taas siivota, tehdä lapsille "oikeaa" ruokaa (ei vain eineksiä), ajatus kulkee ja kaikki menee oikeasti todella hyvin. Tuntuu kuin olisin ollut koko kevään tietynlaisessa sumussa, enkä tällä hetkellä keksi muuta syytä sille kuin tuo lääke. Hassua, kun miettii miten "ylistin" tätä lääkettä vielä syksyllä. Silloin se toki auttoikin. Lopetus meni helposti, ei juurikaan mitään oireita, nyt olen toki todella paljon herkempi. Itku meinaa tulla ihan pikku asioista, oli se sitten iloa tai surua. Viikko lopetuksesta tunsin olevani ihan "pilvessä", siis hyvällä tavalla. Tunsin ja kuulin kuinka veri vain kohisi korvien välissä, aivan kuin olisin ollut "kuollut" ennen tätä. Sisäisesti ehkä olinkin ja kävin jollain varamoottorilla ja selviydyin vain koska oli pakko. Tsemppiä kaikille aloitukseen taikka lopetukseen. Mielestäni tämä lääke on hyvä, mutta ei pitkäaikaiseen käyttöön.
-36v nainen
Itse syönyt vuoden verran Sertralinia. Annostus nyt 100mg ja sillä mennään, koska tuntuu sopivan. Mulla on ahdistuneisuushäiriö, kehonkuvan ongelmia (historiassa syömishäiriötä) ja välillä aika suurtakin ahdistusta ja pelkoa sosiaalisissa tilanteissa ollut. Käyn myös psykoterapiassa, just alkoi toinen vuosi. Kauan välttelin mielialalääkkeitä, en edes tiedä enää miksi. Ahdistus kulminoitui niin pahasti et oli ihan pakko kokeilla jos lääkkeistä ois apua, terapian lisäksi.
Ja on kyllä ollut ihan pelastus! Muuta huonoa en keksi kuin sen, että aina nostovaiheissa mulla veti vatsa ihan totaalisen ripaskalle. Onneks rauhoittui sitten pikkuhiljaa, mut kerkesin jo pelästyä että pitää laittaa lääke vaihtoon. Aika nopeasti huomasin eron lääkkeen aloittaessa. Sellaista kunnon ahdistuskohtausta ei oo tullut KERTAAKAAN sen jälkeen, kun lääkkeen aloitin ja sosiaalisissa tilanteissa (ja sosiaalisessa työssä) oon kuin kala vedessä. Niin virkistävää! Olen myös armollisempi itselleni mitä tulee kehonkuvaan. Ennen saatoin saada itkukohtauksen pelkästään katsoessani peiliin ja jos piti lähteä ihmisten ilmoille, mutta ei nyt mitään.
Nostaessa lääkkeen 75->100 mulla meni yhtäkkiä kyky saada orgasmi, mut sekin tuli sitten pikkuhiljaa takaisin. Haluja ei oo yhtään kyllä, mutta eipä ollut ennen lääkettäkään.
Mutta omalla kohdalla kyllä tosi sopiva lääke 👌🏻
Käytin kolme viikkoa. Seksuaaliset halut ja tunto alapäästä katosi kokonaan. Tämä oli niin iso juttu minulle, että mietin jopa itseni t*ppamista jos ei palaudu. Olen introvertti ja fantasiat tuovat paljon iloa elämääni.
Toinen vaikutus oli, että nukuin korkeintaan neljän tunnin pätkissä ja uneni olivat todella eläväisiä ja voimakkaita, mielenkiintoisia.
Lopetin käytön ja viikon jälkeen haitat katosivat.
Käytin tosiaan sosiaaliseen ahdistukseen, joka vaikeuttaa opintoja, eikä minulla ole sen vuoksi ihmissuhteita. Treffeillä minulle valitetaan ujoudesta, eikä kenelläkään ole kärsivällisyyttä tutustua.
Viihdyn kuitenkin yksin, enkä kärsi siitä. Opin, että en halua luopua noin isosta osasta itseäni miellyttääkseni muita.
Aivan kamala lääke oli minun kohdalla. 50mg meni päivässä ja erektio kyky ja halut seksiin hävisi kokonaan. Samalla mielenkiinto oikeastaan mihinkään. Ei nähtävästi sovi kaikille.
Kärsin mielummin paniikkioloista kuin koen tuota oloa uudelleen.
Minulle tuo määrättiin paniikkikohtauksiin.
Olisi kiva kuulla miten sinulla nyt menee, itse aloitin kaksi päivää sitten 25 mg, eikä äivä ei mitään toisena päivänä masentaa entistä enemmän, maha nipistelee, huonoa oloa aamupäivän, ripuli kerran, ilmaa mahassa, paheneekohan oireet vielä lääkettä jatkaessa, tämä masennus on jäätävää, makaan paljon ja kesä menee ohi, selviääkö tästä. Söin tätä ennen Voxraa, joka auttoi noin neljäksi kuukaudeksi, kunnes teho hiipui, se oli hyvä lääke ei aloitus eikä lopetus oireita.