Miten jollakin voi olla aina pyykkivuori?
Siis sillä tavalla ettei koskaan saa kaikkia pyykkejä pestyksi, vaan kuukausia, jopa vuosia ne samat kasat nurkissa ja pyykkikaapin perukoilla. Tulisin itse hulluksi, en vaan voisi elää niin.
Esim. ulkovaatteet meillä pestään ennen kuin lika pinttyy hiansuihin tai heti kun näyttävät päällepäin likaisilta. Monella lapsella saastaisen näköinen ulkohaalari...
Tällä hetkellä meillä muutama pyyheliina odottaa lisää pyyhkeitä koneelliseen, ja valkoisia muutama vaate samaa odottamassa.
Ihmetyttää muutenkin ihmisten tyyli pestä pyykkiä, kone tungetaan aivan täyteen ja kaiken väristä valkoista ja mustaa samaan koneeseen.
Valkoiset on ihan harmaita, eikä pyykki puhdistu liian täydessä koneessa.
Oon aina miettinyt että miten suurperheessä jossa 8-10 lasta, pestään lakanat. Nyt se selvisi, ei niitä pestä. Jos nyt lakanoita jossain sängyssä sattuu olemaan :(
Kommentit (52)
Minulla on kaksi samanlaista vaaleanpunaista t-paitaa ja toinen niistä eksyi kesällä tumman pyykin sekaan. Hyvin huomasi miten se paita oli paljon pinttyneemmän värinen tuon epäonnistuneen pyykkireissun jälkeen!
siniset, vihreät jne tummat samaan koneeseen. Mustat kenties ihan erikseen jos on uusia vaatteita.
Sekin on minusta luonnonvarojen tuhlausta että ostaa kalliita vaatteita eikä pysty niistä huolehtimaan!
tuntuu niin kovasti huolettavan vaatteiden kunto ja värien pysyminen niin ensimmäinen askel olisi tarkastaa pesuaineen määrä. Hajusta päätellen moni käyttää pesuainetta aivan liikaa eikä se suinkaan paranna pesutulosta vaan juuri päinvastoin.
koska olen pyykkituvan varassa ja sen saa varata vain kerran viikossa. Kerran viikossa pesen kaikki pyykit.
Ennen mäkin olin tosi tarkka, pyykkivuorta ei yksinkertasesti saanut kertyä ja kaikki lajiteltiin
-mustat
-valkopyykit
-kirjavat
-lakanat
-pyyhkeet
Huhtikuussa perheenlisäystä saaneena mulla ei ole enään mitään mielenkiintoa touhottaa kokoajan jonku vitun likapyykin kimpussa. Lakanat edelleen pesen erillään mut muuten kaikki menee yhessä ja samassa koneellisessa. Joskus joo sitä pyykkiä kertyy semmonen kasa että terve, mut onpahan toi arvojärjestys muuttunu. mä vietän mielummin aikaa lapseni kanssa ku leikin sisäkköä päivästä toiseen
Ihan uusia vaatteita ymmärrän koska saattavat päästää väriä. Mutta useasti pesty ja käytetty vaate ei kyllä meillä ainakaan enää värjää.
Tuskastuisin jos yksi punainen aluspaita pyörisi viikkotolkulla pyykkikorissa!
Sanokaa hyvä syy miksi ei punaiset, siniset ja vihreät voi olla samassa pesussa.
Samalla logiikalla valkoista paitaa, jossa on punaisia ja sinisiä raitoja, ei voi pestä ikinä!Meillä pestään vain pyyhkeet ja lakanat sillä. Ettekö lue pesuohjeita???
PEsen valkoiset, tummat ja värikkäät erikseen. Tummaa tulee joka päivä, mutta muista värejä niin harvaan, että kerääntyvät pyykkikoriin.
Itse pesen vain punaiset ja mustat erikseen. Muun kirjopyykin yhdessä. 40 asteessa (missä kirjopyykki kuuluu pestä) eivät värjää, 60ssa kyllä.
Huhtikuussa perheenlisäystä saaneena mulla ei ole enään mitään mielenkiintoa touhottaa kokoajan jonku vitun likapyykin kimpussa. Lakanat edelleen pesen erillään mut muuten kaikki menee yhessä ja samassa koneellisessa. Joskus joo sitä pyykkiä kertyy semmonen kasa että terve, mut onpahan toi arvojärjestys muuttunu. mä vietän mielummin aikaa lapseni kanssa ku leikin sisäkköä päivästä toiseen
eihän likapyykin kanssa tarvitse mitään touhottaa. Pyykkikoneen täyttämiseen menee ehkä minuutti - eihän se pyykin lajittelu mitään avaruustiedettä ole! Kenenkään yksi lapsi ei kärsi siitä jos perheessä pestään pyykkiä. Vitun likapyykkiin kiinnittäisin kyllä huomiota, jos sitä paljon tulee.
tuntuu niin kovasti huolettavan vaatteiden kunto ja värien pysyminen niin ensimmäinen askel olisi tarkastaa pesuaineen määrä. Hajusta päätellen moni käyttää pesuainetta aivan liikaa eikä se suinkaan paranna pesutulosta vaan juuri päinvastoin.
Kaikki ei varmaankaan tiedä että tuleeko sieltä omasta hanasta pehmeää vai kovaa vettä. Vaikuttaa aika paljon pesuaineen määrään. Tarkistin omasta paketistä että pärjää alle puolella määrällä jos vesi on pehmeää.
ei pyykkiä voi pestä jokaiseen kellonaikaan.
Viikolla ollaan harvoin niin aikaisin kotona, että kehtaisi koneen päälle laittaa. Joten pyykkiä kertyy viikon ajan, kun vaatteita vaihdetaan kuitenkin joka päivä, ja teini urheilee.
Koiraa en päästäisi makuuhuoneisiin, tai telkeisin häkkiin jos ei voi nukkua eri huoneessa. Sängyt ja patjat menee pilalle jos niihin elukka kusee.
1) Eläin häkkiin?!?!? Koiria ollut yli 30 vuotta! Enemmän kun yksi kerrallaan. YKSIKÄÄN ei oo kussut sänkyyn. Lpset joskus sen sijaan on. Ei meidän vanhempien mut omaansa. Ja joo, KOIRAT NUKKUU NYT JA TULEVAISUUDESSA meidän kanssa. Lakanat tosin vaihdetaan kerran viikossa. 2) Katsos kun kuivumiseen vaikuttaa sisäilman kosteusprosentti aika radikaalisti eikä kaikki pysty itse päättään kotinsa lämmityksestä. 3) Meillä tarvii pestä MYÖs niitä talvihaalareita usein. Pakkasellakin. Aattele. 4) Jos sun elämä ja pyykinpesu on noin yksinkertasta, PYSTYKKÖ MITENKÄÄN asettuun kenenkään muun asemaan ja tajuaan että ehkä kaikilla muilla elämä ei oo noi simppeliä kun sulla?!?!?
Ja ikää sulla oli?? Jos noin suutut pikkuasiasta, ei taida murrosikä olla kaukana? Rauhoitu hyvä ihminen! Saa sitä ihmetellä, enkä mitenkään pahantahtoisesti, ihmettelen vaan. Jos et ole tiennyt, sisätiloihinkin saa tilavia häkkejä... Kevyitä ja helppo liikutella, pestä suihkulla ja taittaa kasaan. Kasvatan koiria ja meillä noita käytetään. Jos koiran on tarkoitus nukkua yhdessä paikassa yönsä, eikä vaellella kuseksimassa IHMISTEN sänkyihin, niin tuossa hyvä keino pitää se koira siellä omalla nukkumapaikallaan! Täällä joku jolla koira kusee ihmisten sänkyyn jopa kolme kertaa viikossa... :/ Jos ei pyykki kuivu, laita telineen viereen tuuletin pyörimään. Tai vaikka kaksi, niin, että ilma pääsee pyykkien väliin, eli laitat ne pyykit kahden "narun" päälle roikkumaan. Ihan varmasti kuivuu, ja ikkunaa raolleen niin ilma vaihtuu.
Sinulle läimet ovatkin BISNESTÄ.
Meille tavallisille eläimet ovat perheenjäseniä, joita ei suljeta häkkiin. Toisaalta, olisko miehen mentäväää häkkiä?
T. kissan omistaja
Viikonloppuisin useamman, kun on lakanapyykkiäkin, mutta viikolla ei ehdi enempää. Ei myöskään vaihtuisi kuivumaan koska en laita vaatteita kuivausrumpuun. Pelkästään lakanat ja pyyhkeet.
Valkoiset pestään ilman muuta erillään muista, samoin mustat/tummansiniset. Muutenkin pyrin pesemään päävärien mukaan niin kuin joku edelläkin mainitsi, esim. punaiset aina omassa koneellisessa. Mutta järki käteen näille saivartelijoille: jos vaatteessa on monta eri väriä niin pestään samansävyisten kanssa samassa koneessa.
Joskus pesen 60 asteessa vaikka vaatteessa merkintä 40, erityisesti tummat vaatteet alkaa muuten haista ja kestävät kyllä tuon 60 (esim. t-paidat).
Toinen vuori, mikä ei häviä koskaan, on silitysvuori.
Koiraa en päästäisi makuuhuoneisiin, tai telkeisin häkkiin jos ei voi nukkua eri huoneessa. Sängyt ja patjat menee pilalle jos niihin elukka kusee.
1) Eläin häkkiin?!?!? Koiria ollut yli 30 vuotta! Enemmän kun yksi kerrallaan. YKSIKÄÄN ei oo kussut sänkyyn. Lpset joskus sen sijaan on. Ei meidän vanhempien mut omaansa. Ja joo, KOIRAT NUKKUU NYT JA TULEVAISUUDESSA meidän kanssa. Lakanat tosin vaihdetaan kerran viikossa. 2) Katsos kun kuivumiseen vaikuttaa sisäilman kosteusprosentti aika radikaalisti eikä kaikki pysty itse päättään kotinsa lämmityksestä. 3) Meillä tarvii pestä MYÖs niitä talvihaalareita usein. Pakkasellakin. Aattele. 4) Jos sun elämä ja pyykinpesu on noin yksinkertasta, PYSTYKKÖ MITENKÄÄN asettuun kenenkään muun asemaan ja tajuaan että ehkä kaikilla muilla elämä ei oo noi simppeliä kun sulla?!?!?
Ja ikää sulla oli?? Jos noin suutut pikkuasiasta, ei taida murrosikä olla kaukana? Rauhoitu hyvä ihminen! Saa sitä ihmetellä, enkä mitenkään pahantahtoisesti, ihmettelen vaan. Jos et ole tiennyt, sisätiloihinkin saa tilavia häkkejä... Kevyitä ja helppo liikutella, pestä suihkulla ja taittaa kasaan. Kasvatan koiria ja meillä noita käytetään. Jos koiran on tarkoitus nukkua yhdessä paikassa yönsä, eikä vaellella kuseksimassa IHMISTEN sänkyihin, niin tuossa hyvä keino pitää se koira siellä omalla nukkumapaikallaan! Täällä joku jolla koira kusee ihmisten sänkyyn jopa kolme kertaa viikossa... :/ Jos ei pyykki kuivu, laita telineen viereen tuuletin pyörimään. Tai vaikka kaksi, niin, että ilma pääsee pyykkien väliin, eli laitat ne pyykit kahden "narun" päälle roikkumaan. Ihan varmasti kuivuu, ja ikkunaa raolleen niin ilma vaihtuu.
Sinulle läimet ovatkin BISNESTÄ.
Meille tavallisille eläimet ovat perheenjäseniä, joita ei suljeta häkkiin. Toisaalta, olisko miehen mentäväää häkkiä?
T. kissan omistaja
...sentään teidän kanssa! Antakaa vaan koirienne kusta sänkyyn! Siitähän tässä oli kysymys! Jos koira kusisi minun sänkyyni kolme kertaa viikon aikana, sulkisin sen ihan varmasti toiseen huoneeseen, tai, jos tuo ei mahdollista, häkkiin. Menee ihan sairaaksi tuo eläinrakkaus, että niille eläimille ei pidetä mitään rajoja, ja nukutaan niiden eläimien ulosteissa. Kun eihän pikku sessu voi yksin paapia... Ei tuo ole eläinrakkautta, vaan vallan antamista eläimelle! Mihin tämä maailma on menossa? Ihmisiä kuolee nälkään ja miljardi ihmistä on vailla puhdasta juomavettä, mutta jos joku ei anna koiran kusta sänkyyn, heti ollaan lynkkaamassa! Kyllä on sairasta sakkia!
Lisäksi kiinnostaa se, että miten pesette vaatteet missä on eri värejä? Meillä ainakin lapsilla paljon em. vaatteita.
Meillä on hyvä pesukone, voin siis pestä erilaisia vaatteita sekaisin hyvillä mielin kun tiedän kaiken tulevan puhtaaksi. Pesen mm. keittiö- ja siivousrätit lakana- ja pyyhepyykin seassa (kyllä, pesen nekin yhdessä).
Minua ei haittaa jos joku pesee pyykkiä 30 koneellista viikossa. Tuntuu vaan jotenkin järjettömältä haaskata luonnonvaroja tuollaiseen kohtuuttomaan läträykseen mille ei nykyaikana ole mitään perusteita. Ymmärrän että värien kanssa on ennen pitänyt olla tarkempi, mutta nykyisillä pesukoneilla ja -aineillä en tuollaista ymmärrä.