Miten jollakin voi olla aina pyykkivuori?
Siis sillä tavalla ettei koskaan saa kaikkia pyykkejä pestyksi, vaan kuukausia, jopa vuosia ne samat kasat nurkissa ja pyykkikaapin perukoilla. Tulisin itse hulluksi, en vaan voisi elää niin.
Esim. ulkovaatteet meillä pestään ennen kuin lika pinttyy hiansuihin tai heti kun näyttävät päällepäin likaisilta. Monella lapsella saastaisen näköinen ulkohaalari...
Tällä hetkellä meillä muutama pyyheliina odottaa lisää pyyhkeitä koneelliseen, ja valkoisia muutama vaate samaa odottamassa.
Ihmetyttää muutenkin ihmisten tyyli pestä pyykkiä, kone tungetaan aivan täyteen ja kaiken väristä valkoista ja mustaa samaan koneeseen.
Valkoiset on ihan harmaita, eikä pyykki puhdistu liian täydessä koneessa.
Oon aina miettinyt että miten suurperheessä jossa 8-10 lasta, pestään lakanat. Nyt se selvisi, ei niitä pestä. Jos nyt lakanoita jossain sängyssä sattuu olemaan :(
Kommentit (52)
Toiset sanoo vuodeksi sitä mikä toisten mittapuulla on vasta pikkuinen kohouma maastossa.
MITEN IHMEESSÄ meillä on aina valtava pyykkivuori?!!
Meillä on pyykkitupa viereisessä talossa, joten viimeiseen asti aina välttelen pyykinpesua. Ja pyykkivuoria on siis aina. Puhtaissa vaatteissa kuitenkin halutaan olla, joten kun puhtaat loppuu, on pakko taas raahautua sinne pyykkituvalle. Pieni opiskelija-asunto, johon ei mahdu omaa pyykkikonetta.
4) Jos sun elämä ja pyykinpesu on noin yksinkertasta, PYSTYKKÖ MITENKÄÄN asettuun kenenkään muun asemaan ja tajuaan että ehkä kaikilla muilla elämä ei oo noi simppeliä kun sulla?!?!?
Ja ikää sulla oli?? Saa sitä ihmetellä, enkä mitenkään pahantahtoisesti, ihmettelen vaan.Jos et ole tiennyt, sisätiloihinkin saa tilavia häkkejä... Kasvatan koiria ja meillä noita käytetään.
Jos koiran on tarkoitus nukkua yhdessä paikassa yönsä, eikä vaellella kuseksimassa IHMISTEN sänkyihin, niin tuossa hyvä keino pitää se koira siellä omalla nukkumapaikallaan!Jos ei pyykki kuivu, laita telineen viereen tuuletin pyörimään.
Käsittämätöntä et joku itteenstä kasvattajaks tietuleeraava tarjoo koiraa yöksi häkkiin!!!! onneksi mun koirat on vähän erilaiselta kasvattajalta. Mä en ikinä ikinä ikinä kelleen sanoisi että laita koira häkkiin yöksi.
enköhän mä tällä koirakokemuksella tiiä että kevythäkkejä on olemassa. Miten se asiaa muuttaa?!? Häkki kun häkki. Hyvä kun suostun laittaan koirat ees ulkotarhaan pari kertaa kuussa (ne on siis muuten mun kanssa ulkona vapaana)
Ja juu, en laita ylimääräsisä sähkösyöppöjä pyöriin mihkään, pelkkä kylämäpuhallus ei pahemmin auta, koitettu on. Menee sitä sähköö muutenkin 30.000 kWh vuodessa.
plus et ihan hirveesti nousee pölyä ilmaan. niist puhtaista pestyistä vaatteistakin tulee pölyä.
Nyt on pakko sanoa, että olet aivan sekaisin! En pientä seurakoirarotuakaan suosittele opetettavaksi sänkyyn nukkumaan! Kori (aikuiselle koiralle) sängyn vieressä on aivan riittävä, ja kaunis sisustuselementti, sekä hygieeninen. Olet melkoinen koiranainen, kun koirien kanssa nukut! Eipä ihme kun koirat hyppii silmille ja merkkailee reviiriään isäntien sänkyyn, kun tämmöistä on koiran pito!
Ja kyllä, kasvatan pieniä koiria, pentue on todella harvakseltaan, ja pienet pennut ovat häkissä suuren osan ajasta ihan oman turvallisuutensakin vuoksi! Kas kun meillä on lapsiakin, vai lapsetko pitäisi häkkiin teljetä?? Sinunlaisesi talloisi koirat jalkoihinsa tai liiskaisi yöllä lihavan ahterinsa alle, sinunlaisille en koiraa möisi.
Jos olet niin köyhä, ettet voi muuttaa asuntoon, jossa ilmanvaihto pelaa ja pyykit kuivuu, niin ei tietenkään voi ylimääräisiä sähkölaitteita pitää! Sammuta nyt äkkiä valot ja tietokone kiinni myös! Herranjumala mitä sähkön tuhlausta!
Pölystä et sinä tiedä mitään, koiranainen!
että kun vaihdan lakanat, laitan ne samana päivänä takaisin sänkyyn. Eli aamulla peti tyhjäksi, kone pyörimään ja duunin jälkeen kuivausrumpuun ja illalla sänkyyn :)
Pesen myös vain joko vaaleita tai tummia koneellisia. Joitain villavaatteita pesen omissa koneellisissaan. Näin ei jää yksittäisiä riepuja koriin roikkumaan.
Meillä pestään vain pyyhkeet ja lakanat sillä. Ettekö lue pesuohjeita???
PEsen valkoiset, tummat ja värikkäät erikseen. Tummaa tulee joka päivä, mutta muista värejä niin harvaan, että kerääntyvät pyykkikoriin.
että kun vaihdan lakanat, laitan ne samana päivänä takaisin sänkyyn. Eli aamulla peti tyhjäksi, kone pyörimään ja duunin jälkeen kuivausrumpuun ja illalla sänkyyn :)
Pesen myös vain joko vaaleita tai tummia koneellisia. Joitain villavaatteita pesen omissa koneellisissaan. Näin ei jää yksittäisiä riepuja koriin roikkumaan.
oiva esimerkki, miten toimia, jos tilaa vähän kuivatukseen!
Villavaatteetkin voi pestä aivan hyvin koneessa villapesuohjelmalla, uudet koneet pesee niin hellävaraisesti, ja linkoavat kunnolla, villaisista vaatteista tulee raikkaita kun kuivuvat nopeasti.
Ihan uusia vaatteita ymmärrän koska saattavat päästää väriä. Mutta useasti pesty ja käytetty vaate ei kyllä meillä ainakaan enää värjää.
Tuskastuisin jos yksi punainen aluspaita pyörisi viikkotolkulla pyykkikorissa!
Sanokaa hyvä syy miksi ei punaiset, siniset ja vihreät voi olla samassa pesussa.
Samalla logiikalla valkoista paitaa, jossa on punaisia ja sinisiä raitoja, ei voi pestä ikinä!
Meillä pestään vain pyyhkeet ja lakanat sillä. Ettekö lue pesuohjeita???
PEsen valkoiset, tummat ja värikkäät erikseen. Tummaa tulee joka päivä, mutta muista värejä niin harvaan, että kerääntyvät pyykkikoriin.
Olen pessyt pyykin samalla tavalla 37 vuotta. Vaatteet ovat todella hyväkuntoisia. Tietenkään en esim fleecevaatteita pese 60, mutta pääsääntöisesti kaikki muut. Ei ole venyneet, vanuneet, kutistuneet. Värit on pysyneet, todella hyvinä pysneet.
En missään nimessä laita puhnaisia summansinisten + mustien kanssa. En halua, että mistään voisi lähteä tummaa väriä punaisiin.
Voisin yhtä hyvin kirjoittaa ja ihemtellä kuinka huolettomasti moni pesee pyykkiään, mutta en sitä tee. Tehkööt mitä haluavat kun eivät tee sitä kodissani.
Täällä on uskomattoman suvaitsemattomia henkilöitä, ei ole vaikeaa päätellä heidän ikäänsä. Yleinsä ikä tuo suvaitsevisuutta ja ennenkkaikkea ymmärrystä.
T. En muista numeroa. Kirjoitin kyllä ylempänä.
Ihan uusia vaatteita ymmärrän koska saattavat päästää väriä. Mutta useasti pesty ja käytetty vaate ei kyllä meillä ainakaan enää värjää.
Sanokaa hyvä syy miksi ei punaiset, siniset ja vihreät voi olla samassa pesussa.
Samalla logiikalla valkoista paitaa, jossa on punaisia ja sinisiä raitoja, ei voi pestä ikinä!Meillä pestään vain pyyhkeet ja lakanat sillä. Ettekö lue pesuohjeita???
Olen töissä ravintolassa, jossa kokeilla on valkoiset kokkitakit. Yksi näistä kokeista sanoi pesevänsä kokkitakkinsa muun pyykin seassa, lajittelematta. Ja sen huomaa! Hänen takkinsa on aivan eri värinen kuin vieressä olevien toisten kokkien. Aivan siniharmaa. Ei sitä muuten huomaa, kuin jos vieressä on vertailupohjaa.
Mitkä ihmeen vaatteet kestää 60 asteen pesua???
Villa tietenkään ei.
Joku fleecekin muuten kestää 60 ja jopa 90 asteen pesun, monissa vaipoissa nimittäin on fleeceä ja nehän pestään aina 60 asteessa! En mä kyllä pese meidän fleecevaatteita niin kuumassa, mutta kun nyt tässä ketjussa tuli asiasta puhetta...
Ainakin useimmat puuvillavaatteet voi pestä 60 asteessa. Ensimmäinen pesu toki kannattaa tehdä pesulapun suosittelemalla lämpötilalla.
Meillä ei pestä jatkuvasti vaatteita kuumalla, mutta koska vaippapyykkiä on joka päivä, sinne voi kätevästi heittää mukaan vaatetta. Monissa vauvanvaatteissa pesulapussa on 60 asteen pesuohje, ja ihan samoja materiaaleja ovat kuin aikuistenkin vaatteet.
Vaan että valkoiset erikseen ja värilliset keskenään. Moneen kertaan pesty punainen paita ei enää värjää sinistä pyykkiä tai päinvastoin.
Ja pesen itsekin valkoisen kokintakin valkopyykin seassa ja mustat esiliinat muiden kanssa.
Samalla logiikalla valkoista paitaa, jossa on punaisia ja sinisiä raitoja, ei voi pestä ikinä!Meillä pestään vain pyyhkeet ja lakanat sillä. Ettekö lue pesuohjeita???
Olen töissä ravintolassa, jossa kokeilla on valkoiset kokkitakit. Yksi näistä kokeista sanoi pesevänsä kokkitakkinsa muun pyykin seassa, lajittelematta. Ja sen huomaa! Hänen takkinsa on aivan eri värinen kuin vieressä olevien toisten kokkien. Aivan siniharmaa. Ei sitä muuten huomaa, kuin jos vieressä on vertailupohjaa.
Itsellä ei riitä aikaa eikä kiinnostusta siihen että harrastaisin pyykinpesua tuntikausia viikottain.
Värilliset pesen kaikki samassa ja vaatteet pysyvät hyväkuntoisina ja siisteinä. Pesen erikseen ainoastaan ne vaatteet mitkä vaativat sitä muiden ominaisuuksien vuoksi ja tietysti valkoiset mitkä haluan pitää valkoisena.
Aivan järjetöntä luonnonvarojen haaskaustakin pestä pyykkiä monta koneellista päivässä.
Vaan että valkoiset erikseen ja värilliset keskenään. Moneen kertaan pesty punainen paita ei enää värjää sinistä pyykkiä tai päinvastoin.
Ja pesen itsekin valkoisen kokintakin valkopyykin seassa ja mustat esiliinat muiden kanssa.Ihan uusia vaatteita ymmärrän koska saattavat päästää väriä. Mutta useasti pesty ja käytetty vaate ei kyllä meillä ainakaan enää värjää.
Ensin OT osuus.Mun ymmärrys ei riitä alkuunsakaan henkilölle joka mainitsee kasvattavansa koiria ja sitten haukkuu täällä muita. Antaa erinoimisen hyvää kuvaa koiraihmisistä, jälleen kerran. Hienoo, jatka vaan samaan malliin, koiranvihaajia on jo riittävästi ja kun vielä kasvattaja käyttäytyy apinamaisesti, bingo!
Ja sitten pyykinpseuosuus. Mä pesen suurinpiiretin samanlailla kun toi joka lajittelee kaiken kohtuu tarkasti. Mä lajittelin vielä tarkemmin jossain vaiheessa. Pesin vauvojen pyykit ihan omassa koneellisessa. Nyt taaperoikäisten pyykit menee osittain aikuisten pyykkien kanssa samaan.
olisko tääkin sellanen aihe että eikö jokisella oo oikeus tehä niinku haluaa eikä kenenkään pitäis sanoo että tää(kin) asia pitäis hoitaaa hänen tavallaan?
Työt kutsuu taas.
Ei mulla muuta.
Kannattaisko kuitenkin ainakin pyyhkeet ja lakanat kuivata rummussa? Pyyhkeistä tulee ihanan pehmeitä, lakanoista lähtee pöly ja irtoroska kuivurissa. Ei tartte rutikuivaksi kuivata, itse kuivaan silityskuivaksi ja heitän oven päälle yöksi, ei rypisty niin
Osallistun nyt sen verran, että MINUSTA kuivausrumpu on MEILLE turha. Pyykkitilanne on aina hyvin hallinnassa. Minusta hiukan karhea pyyhe on hyväntuntuinen, en pidä niistä paksuista kylpypyyhkeistä. Sellaiseen pyyhkeeseen en ole vielä törmännyt, joka ei kuivaisi ihoa. Lakanoita en viitsi silittäå, ja rummussahan ne menevät enemmän ryttyyn. Minulle on tärkeämpi saada joka viikko puhtaat lakanat kuin puhtaat silitetyt lakanat joka toinen viikko. Kun suoraan koneesta laittaa kuivumaan, ei niissä oikeastaan ryppyjä ole.
+ taloudessamme on koira joka saattaa joskus merkata ja kusta sänkyihin vaikka 3X viikossa.. Eli siitä lisää pyykkiä. Ja yksi syy miksi vuori kasvaa on se, että ei mahdu kuivumaan mihinkään ne pyykit.
Ja minulla on aikaa pestä pyykkejä ja lajitella niitä harvoin. On kaikkea muutakin elämässä.
No hyi....
Tämä vaan vahvistaa mun käsitystä siitä, että koirat ei kuulu perheisiin.
Miltä tuntuu nukkua koiran kusemaassa (homeisessa tod.näk) sängyssä?
- kaksi kuivaksi opettelevaa lasta
- pyykkikone eri rakennuksessa, johon vaikea kahden pienen kanssa lähteä pyykkiä laittelemaan joka päivä
- aikatauluongelmat töiden yms suhteen, niiden yhdistäminen toisessa rakennuksessa olevan koneen kanssa
-kuivaustilan loppuminen
- laiskuus
olisko tääkin sellanen aihe että eikö jokisella oo oikeus tehä niinku haluaa eikä kenenkään pitäis sanoo että tää(kin) asia pitäis hoitaaa hänen tavallaan?
Työt kutsuu taas.
Ei mulla muuta.
Jos joku perhe haluaa pestä kaiken samassa koneessa ja värjätä valkoisetkin harmaiksi niin sehän on täysin heidän asiansa. Kaveriperheessä toimitaan juuri noin, eli kodinhoitohuoneen lattialla on valtava röykkiö kaikkea mahdollista, pyykkiä, märkiä ulkovaatteita, kenkiä ja leluja. Niitä sitten tungetaan koneeseen jos jaksetaan. Vauvan harsot ja miehen työvaatteet samaan koneeseen, tosi puhdasta tulee!
+ taloudessamme on koira joka saattaa joskus merkata ja kusta sänkyihin vaikka 3X viikossa.. Eli siitä lisää pyykkiä. Ja yksi syy miksi vuori kasvaa on se, että ei mahdu kuivumaan mihinkään ne pyykit.
Ja minulla on aikaa pestä pyykkejä ja lajitella niitä harvoin. On kaikkea muutakin elämässä.
No hyi....Tämä vaan vahvistaa mun käsitystä siitä, että koirat ei kuulu perheisiin.
Miltä tuntuu nukkua koiran kusemaassa (homeisessa tod.näk) sängyssä?
siitä, että koirat ei kuulu perheisiin, vahvistaa se, että joku idiootti antaa koiran kusta jatkuvasti sänkyynsä, ei se sunkaan älykkyyttä kauheasti imartele...
Ja ikää sulla oli?? Saa sitä ihmetellä, enkä mitenkään pahantahtoisesti, ihmettelen vaan.
Jos et ole tiennyt, sisätiloihinkin saa tilavia häkkejä... Kasvatan koiria ja meillä noita käytetään.
Jos koiran on tarkoitus nukkua yhdessä paikassa yönsä, eikä vaellella kuseksimassa IHMISTEN sänkyihin, niin tuossa hyvä keino pitää se koira siellä omalla nukkumapaikallaan!
Jos ei pyykki kuivu, laita telineen viereen tuuletin pyörimään.
Käsittämätöntä et joku itteenstä kasvattajaks tietuleeraava tarjoo koiraa yöksi häkkiin!!!! onneksi mun koirat on vähän erilaiselta kasvattajalta. Mä en ikinä ikinä ikinä kelleen sanoisi että laita koira häkkiin yöksi.
enköhän mä tällä koirakokemuksella tiiä että kevythäkkejä on olemassa. Miten se asiaa muuttaa?!? Häkki kun häkki. Hyvä kun suostun laittaan koirat ees ulkotarhaan pari kertaa kuussa (ne on siis muuten mun kanssa ulkona vapaana)
Ja juu, en laita ylimääräsisä sähkösyöppöjä pyöriin mihkään, pelkkä kylämäpuhallus ei pahemmin auta, koitettu on. Menee sitä sähköö muutenkin 30.000 kWh vuodessa.
plus et ihan hirveesti nousee pölyä ilmaan. niist puhtaista pestyistä vaatteistakin tulee pölyä.