Asun Ranskassa ja täällä tarjotaan illallisilla aina alkuruoka, mutta...
kun kävimme illallisilla ystäväperheen luona viime reissulla, niin pöytäänpä tökättiin kylmiltään lautasellinen pihviä lisukkeineen. Me mulkaisimme miehen kanssa siinä kohtaa toisiamme aika merkitsevästi.
Kuinkahan moni tälläkin palstalla ei tiedä, kuinka tärkeä osa alkuruoka on illallisia?
Kommentit (94)
Kun Ranskassa asuva sukulaiseni käy Suomessa, perhe syö hyvin, mutta rennosti, eivät harrasta välttämättä kolmen ruokalajin illallisia.:)
ap on tainnut asua Ranskassa vain unissaan - tai sitten on asunut siellä vasta niin lyhyen aikaa, ettei ole sisäistänyt maan tapoja ja kulttuuria vielä.
Ranskassa kun ei todellakaan aina tarjoilla alkuruokaa, se ei ole mikään "mon dieu, mikä moukkamaisuus" vaan ihan tavallista :)
Hauska provo, tosin meni hieman yliyrittämisen puolelle.
kun syövät jälkiruokaa "kuin hullut"? Etkö ole tuon enempää tapoja opettanut. Kylässä syödään sivistyneesti eikä kahmita.
Normaalisti syömme makeaa kohtuudella, joten nämä meidänkin kullannuput kyllä sekoavat kun eteen tuodaan ämpärillinen sellaista makeaa ällömössöä. Niin siinä käy vaikka lapsi olisi muuten kuin Englannin prinssi.
Tässä huomattiin ainakin taas se, että suomalaiset ovat aina puolustuskannalla jos vähänkään kritisoi köyhää tapakulttuuria.
ap
kovastikin, sitä että on erilaisia makuja ja kokonaisuuksia eikä vain jotain yhtä. Mutta eipä se nyt niin kauhea rikos ole jos ei aina viitsi useampaa ruokalajia tehdä, ei mekään arkisin aina jakseta vaan saattaa olla päivän ruoka vaikka pelkkää pastaa ja kastiketta jos on kiire, tai sitten vaikka pihvi ja salaattia.
Vieraille kyllä en viitsisi pelkkää pihviä ja lisuketta tarjota jos illalliselle tulevat, toisaalta en mitenkään kauhistelisi toisten juntteutta jos toisten kotona minulle tarjottaisiin sellaista. On meille tarjottu Suomessa tuttavaperheen luona Saarioisten makaronilaatikkoa, ketsuppia ja Lapin Kultaa suoraan tölkeistäkin, sekä puolitetut pullaviipaleet jälkkäriksi, eikä järkytytty vaikkei se kulinaarinen elämys toki ollutkaan.
Kun Ranskassa asuva sukulaiseni käy Suomessa, perhe syö hyvin, mutta rennosti, eivät harrasta välttämättä kolmen ruokalajin illallisia.:)
ap on tainnut asua Ranskassa vain unissaan - tai sitten on asunut siellä vasta niin lyhyen aikaa, ettei ole sisäistänyt maan tapoja ja kulttuuria vielä.
Ranskassa kun ei todellakaan aina tarjoilla alkuruokaa, se ei ole mikään "mon dieu, mikä moukkamaisuus" vaan ihan tavallista :)Hauska provo, tosin meni hieman yliyrittämisen puolelle.
Pakko olla provo, koska suomalaisessa illalliskulttuurissa ei voi olla mitään vikaa. Hellyyttävää. :)
ap
kyllä suomessa istuu tiukassa sellainen pääruokakeskeinen ajattelu. Tämä näkyy etenkin juhlissa, joissa lähdetään aina pääruuasta.
Eli koska ystäväsi ei syö kolmen ruokalajin illallisia niin minä en asu Ranskassa. Selvä.
ap
sukulaiseni, ei ystäväni, eivät nipota kun ovat Suomessa. Juovat kyllä viiniä ihan samaan tapaan kuin Ranskassakin. Sinä taas taidat olla Porvoossa.
sellaisessa vaiheessa ulkomailla asumista etta kaikki suomessa ja suomalaisissa on ihan junttia :))))
Ja mä asun Italiassa, missä syödään pastaruoka alkuruuan ja pääruuan välissä. Kylläpä te ootte juntteja siellä Ranskassa! Useinkin mieheni kanssa mulkoilemme toisiamme merkitsevästi kun mietimme teitä juntteja ranskalaisia.
palkokasvit nenään jos en saa illallisella kylässä ensin antipastoja, sitten pastaa, risottoa tai keittoa, sitten pääruokaa ja päälle vielä jälkiruoka. Ja ennen ateriaa jotain aperitiivia kiitos myös, Campari tai Aperol tai Bellini käy! Jotain digestiivijuomaa päälle myös pitäisi saada. Jos tämä ei toteudu tulen heti AV:lle kauhistelemaan kuinka kammottavassa junttipaikassa jouduimme kyläilemään, en tiedä toipuisinko koskaan järkytyksestä jos pelkkä secondo tarjottaisiin kuten ap:lle on tehty :-o
(tää oli siis sarkasmia ;-) )
tuollainen joka pyörittelee silmiään pöydässä ja haukkuu tarjottavat.
sellaisessa vaiheessa ulkomailla asumista etta kaikki suomessa ja suomalaisissa on ihan junttia :))))
Olen asunut ulkomaille 40 vuodesta noin 25! Ranskassa tosin vasta 90-luvulta.
ap
Emme ole enää ystäviä. Tosin muista syistä, joista en viitsi täällä puhua.
ap
Ja mä asun Italiassa, missä syödään pastaruoka alkuruuan ja pääruuan välissä. Kylläpä te ootte juntteja siellä Ranskassa! Useinkin mieheni kanssa mulkoilemme toisiamme merkitsevästi kun mietimme teitä juntteja ranskalaisia.
palkokasvit nenään jos en saa illallisella kylässä ensin antipastoja, sitten pastaa, risottoa tai keittoa, sitten pääruokaa ja päälle vielä jälkiruoka. Ja ennen ateriaa jotain aperitiivia kiitos myös, Campari tai Aperol tai Bellini käy! Jotain digestiivijuomaa päälle myös pitäisi saada. Jos tämä ei toteudu tulen heti AV:lle kauhistelemaan kuinka kammottavassa junttipaikassa jouduimme kyläilemään, en tiedä toipuisinko koskaan järkytyksestä jos pelkkä secondo tarjottaisiin kuten ap:lle on tehty :-o
ja halusi viettää aikaa teidän seurassa, mutta ehkä he eivät harrasta kokkausta? Joillekin ihmisille ruuanlaitto on vain välttämätön paha ja se pihvinpaisto on huikeinta, mitä on.
Itse pitäisin sitä kauniina eleenä, jos minut on kutsuttu jonnekin. Ja ehkä aloituksesi tuli väärälle palstalle, täällä suurin osa ihmisistä asuu Suomessa ja viettää pikkulapsiarkea jauhelihakastikkeineen.
Emme ole enää ystäviä. Tosin muista syistä, joista en viitsi täällä puhua.
ap
Onko tuo joku ranskalainen tapa?
Olen asunut ulkomaille 40 vuodesta noin 25! Ranskassa tosin vasta 90-luvulta.
ap
joo joo :))))
Olen asunut ulkomailla oikeastaan koko aikuiselämäni. Miksi sellaista täällä jaksaisi valehdella tai mitä ihmeellistä siinä on, että joku asuu ulkomailla?
suomalaiset illallistavat? Olettepa kansainvälisiä!
Alkuruoka ON tärkeä osa illallista; se valmistelee vatsan, vie pahimman nälän jne. Se ei kuitenkaan ole välttämätön - riippuu illallisen luonteesta, pääruuasta, paikallisesta illallis- ja ruokakulttuurista jne.
Quel dommage että ette osaa olla maassa maan tavalla edes omassa syntymämaassanne ...
pyöritellä silmiään illallisvieraana. Näin on, vaikka isäntien tarjottavat olisivat kuinka epämieluisia. Sivistystä ja käytöstapoja teille ei ainakaan ole mukaan matkan varrelta tarttunut..
Sitä paitsi tuo yhden kokemuksen perusteellako todella voit yleistää, että kukaan suomalainen ei "älyä" tarjota alkupaloja illallisella??
Olen itse saanut Ranskassa myös pahaa ja huonosti laitettua ruokaa, mutta en silti huutele täällä kuin p***aa ruoka siellä onkaan.
Entä mitä sanot siitä, jos jossain tarjottaisiin YHTÄ AIKAA jälkiruoka ja kahvi? Olisinpa niin järkyttynyt, etten merkitsevältä mulkoilultani saisi espressoani juotua.