minkäikäisen lapsen tulisi osata kuperkeikka?
Kommentit (25)
vajaa parivuotiaana.
Mutta kantsii harjoitella parisängyllä aikuisen avustamana. Pehmeässä sängyssä se sujuu keneltä vain. Aikuinen auttaa alkuun. Eli lapsi seisoo, laittaa pään patjaan ja aikuinen kääntää. Kovalla lattialla se tuntuu epämiellyttävältä.
pitäs osata? Oma lapsi tais oppii joskus 4v. Itse näytin lapselleni, että mamma näyttää kuinka se tehdään myös takaperin. No en tee enää toisten, onnistui kyllä mutta totesin, että kankeeta on:)
Juu ei lapsi osaa tuota vielä takaperin ja ikää melkein 6v.
on sopivat eikä ole turhia pelkoja vielä. Jonkun 5-6-vuotiaan opettaminen on jo paljon vaikeampaa.
opin vasta koulussa, olin kauhean varovainen ja äiti vielä varovaisempi, ei varmasti kannustanut yrittämään mitään niin "vaarallista" =P.
Oma poika heitti ekat kuperkeikat ilman avustusta 2v 4kk ikäisenä.
En lähtisi kovin vastahakoisen lapsen kanssa harjoittelemaan varta vasten, mutta innokasta toki kannustaisin ja auttaisin. Tuskin tuolla asialla varsinaista kiirettä on, ehkei ole maailman oleellisin taito.
Elämässä selviää ilman kuperkeikantekotaitoakin. :) Toisaalta liikkumine on monelle ihanaa, ja kuperkeikka lapselle hieno temppu, jonka osaamisesta voi olla ylpeä. Meillä kuopus oppi eteenpäin kuperkeikan isoveljien perässä alle 2-vuotiaana, ja sitä pidin kyllä aikaisena. Trampoliinilla lapset niitä herjoittelevat.
heillä on paljon jumppaa päiväkodissa. Tällä hetkelä ykkösenä on yhdellä jalalla pomppiminen :)
mitään tiettyä ikää ole olemassa. Meillä oppineet parivuotiaina, kun yhdessä harjoiteltu.
ja esim. kuudennella luokalla ihan tavisoppilaat harjoitteli kuperkeikkaa kun kävivät liikuntatieteellisen opiskelijoiden vetämillä telinevoimistelutunneilla. Toki suurin osa lapsista sen oppii ennen kouluikää ja oletus kai on, että ekalla tai tokalla luokalla opitaan niin eteen- kuin taaksepäin kuperkeikka (tosin monet harjoittelee tuossa vaiheessa pelkkää kierimistä jos on yhtään hankaluuksia kehonhallinnan kanssa). Tietty iso osa lapsista osaa eteenpäin kuperkeikan jo reilusti ennen kouluikää ja osa ehtii sen jo unohtaakin kouluikään mennessä.
itse kun en osaa. Tai siis, väkisin voi vääntää, mutta mulla se alkaa pyörryttää jos olen ylösalaisin. Joten en mieluiten tehnyt edes lapsena.
oli noin 10v, olin katsomassa treenejä, joissa poikien piti kuperkeikoilla mennä salin päästä päähän patjajonoa pitkin. Siinä näki, kuinka eri lailla niitä osattin, joku tosi sujuvasti, joku ei ollenkaan, ei edes autettuna, ja kaikkea siltä väliltä.
Ja jos kysellään, niin missä iässä? Tuli tuosta yhdellä jalalla pomppimisesta mieleen, että siitähän on noissa lapsen kehitys-lehtisissä puhuttu, mutta esim. meidän 2v4kk ikäinen tyttö ei vielä oikein tajua sitä ideaa.
meidän lapsilla ole tullut sellaista vastaan, että olisi kyselty.
ihan kuten hyppäämistä yhdellä ja kahdella jalalla, takaperin kävelyä, juoksemista... Lapseni ovat oppineet kuperkeikan kesällä nurmikolla alle puolitoistavuotiaina. Trampoliinihyppelyn aloittivat parivuotiaina ja muukin karkeamotoriikka on siinä puuhassa kehittynyt paljon. Suosittelen.
Mitä hyötyä siitä on? Minusta kenekään ei pidä osata temppuilua jos ei ole niistä kiinnostunut, ei niillä tee mitään elämässä. Itse tosin olin lapsena innokas voimistelija ja opin kuperkeikan kaksivuotiaana. Harrastuksessa siitä oli paljonkin hyötyä, muualla en ole tarvinnut.
Se on vähän kuperkeikan määritelmästäkin kiinni. Meillä 3 v osannut jo varmaan vuoden verran pylläyttää jonkunmoisen kuperkeikan. Mutta 5 v ei vieläkään osaa sellaista kyykystä kyykkyyn -kuperkeikkaa, mitä jumpassa harjoitellaan.
Noin kaksivuotiaana on kuperkeikka opittu. Kuperkeikka kehittää tasapainoa ja olisi aikuisellekin hyväksi tehdä kuperkeikkoja säännöllisesti, vaikka aiheuttaakin huimausta.
Noin kolmen vuoden kieppeillä varmaan oppii suurin osa. Mutta esim. tällä hetkellä hoidan lasta, joka oppi sen 1v3kk ikäisenä, ja toista, joka ei vielä viisivuotiaanakaan tee sitä.
Noin 1.5v iässä alkoi tekemään kuperkeikkoja matolla ja lattialla. Mies tosin kieltää tekemästä kun se näyttää niin hurjalta. Potkii palloakin, samoin heittää. Trampoliinillakin tykkää pomppia.
Etsin tämän vanhan keskustelun koska olen hiukan huolissani meidän juuri 2v täyttäneestä tytöstä. Alkanut itsestään tekemään kuperkeikkoja matolla ja sängyllä, jopa niin että tavallaan seisoltaan aloittaa sen teon.. Hankala selittää. Epäilen ettei kyllä osaa laittaa päätä oikeaana asentoon, eikös tuossa ole niskatkin vaarassa? Kun suorilta jaloilta sitä tekee?
Ei mitään itsesuojeluvaistoa.
Esikoinen oppi tekemään vasta joskus 4-5-vuotiaana.
Meillä esikoinen on osannut tehdä kuperkeikan 4-vuotiaana. Minä taasen en koskaan....=D