Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten noista harsosääskistä/kärpäsistä pääsee eroon???? Kukkien päältä kastelun lopetus ei ihan riittänyt!

Vierailija
14.10.2022 |

Nuo pienet kärpäset,ei ole hedelmäkärpäsiä, välillä tunkemassa suuhun, nenään. Inisee korvan juuressa. Mielenterveys loppuu kohta. On ne vähentyneet paljon kun lopetin kukkien päältä kastelun, mutta miten ne loputkin saa lopullisesti pois? Missä ne majailee jos kukkaruukun multa on päältä kuiva!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sellaisia ruukkuun laitettavia liima-ansoja?

Vierailija
2/12 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sellaiset on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sellaiset on?

Esim. tällainen: https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/tuholaistorjunta/liima-ansa-…;

En ole tosin itse testannut, joten en tiedä kuinka tehokkaita ovat.

Vierailija
4/12 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sellaiset on?

Esim. tällainen: https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/tuholaistorjunta/liima-ansa-…;

En ole tosin itse testannut, joten en tiedä kuinka tehokkaita ovat.

Kyllä ne on tehokkaita. Kerää sukupolven kerrallaan ja menevät aika ällön näköisiksi. Mutta ei niillä täysin pääse eroon. Noiden lisäksi kannattaa käydä toukkavaiheen kimppuun. Eli noi harsosääsket munii multaan. Siellä mullassa ne kuoriutuu ja syövät kasvin juuria, kunnes muuttuvat toukista lentäviksi. Jos ei halua vaihtaa mullattomaan kasvualustaan, niin kuulemma raa'at perunanlohkot on hyviä pyydystämään toukkia kukkamullasta. Toukat etsiytyy lohkoihin ja sitten lohkot nostetaan mullasta toukkineen biojätteeseen. En mene takuuseen toimiiko. Mutta mullan jäädyttäminen toimii. Eli siis kun kaupasta ostaa multapussin, niin suurella todennäköisyydellä siinä on valmiiksi noita harsosääsken munia. Pussi kannattaa laittaa talvella ulos pakkaseen joksikin aikaa (tai jos on iso pakastin, niin miksei muovipussiin sullottuna voi pakastaa sielläkin). Ja jos multapussi on ollut kaupassa kylmässä tilassa, niin kannattaa pitää kotona pussia ensin lämpimässä pari päivää, että munat ehtivät kuoriutua toukiksi, koska muniin tuo pakastaminen ei tepsi, vain toukkavaiheeseen. Itse olen päässyt harsosääskiongelmasta kokonaan, kun olen alkanut aina pakastaa mullan.

Vierailija
5/12 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kasvualusta seramikseen. irtomulta vain ravistellaan pois . Pussissa on ohje kuvien kanssa.

Vierailija
6/12 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niitä kanssa ollut paljon. Paljon kasveja. Kutsutaan niitä nenäkärpäsiksi, koska haluavat syöksyä aina ihmisten neniin. Tulevat pörräämään naaman eteen ja sitten syöksyvät nenään.

Olen käyttänyt noita liima-ansoja. Ja niihin tarttuu nuo ötökät. Nyt taas ei ole pitkään aikaan ollut.

Vierailija
7/12 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen kohta hulluksi ja lähden lataamoon noiden stanan kärpästen takia!!!!

Vierailija
8/12 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin harsosääskistä eroon, kun peitin huonekasvien mullan reilulla kerroksella lecasoraa. Siitä ne eivät pääse läpi. Lisäksi aloimme pitää vessanpöntön kansia kiinni, kun niitä oli pöntössä jonkun verran.

Vierailija
9/12 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansa. Jotain esim. viiniä, kiljua tms. Tai joku etikka-mehu-tiskiainelitku.

Vierailija
10/12 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Randomisti ideoita. Vaihda mullat ja pese kukkien juuret (ja kukat haalealla vedellä), onko luomutorjunta-ainetta, kysy kukkakaupasta. Älä ota samaa merkkiä multaa kuin ennen? Laita ruukkuun muu luonnollinen ravinnemateriaali kuin multa kokeeksi tai kukkamullan päälle joku kerros muuta kukille tarkoitettu katemateriaalia, joka kuitenkin hengittää? Älä pidä kompostiroskista sisällä, laita ruokien jätteet jääkaapin alalokeroon pusseihin ja vie usein. Älä jätä leivänmuruja tai pyykkiä saataville, ei hedelmiä pöydälle ja imuroi usein. Heitä tiskirätti pois ja kokeile paperia tai usein vaihdettava siivousliina. Kokeile jotain ideoita. Sitten oli ne ansatarrat joita myydään kaupassa, mutta ne pitää vaihtaa joskus ja varmistaa usein ettei siipityypit jää elossa kitumaan niihin.

Vierailija
11/12 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta petopunkkeja, siitäkin käteviä tyyppejä, että syövät myös ripsiäisen tuokkia. Eli googlaa petopunkki!

Vierailija
12/12 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liima-ansat jokaiseen ruukkuun. Mulla oli kotona kukkakärpästen räjähdys tänä kesänä, niitä oli satoja ja meinasi hermo mennä. Nyt kun on ollut puolisen vuotta ansat viritettynä, näkyy enää yksittäisiä. Ensimmäiset ansat olivat mustanaan niitä, nyt vaihdon jälkeen alle 15 on enää jäänyt kiinni, eikä ilmassa lentele yhtäkään.

Samalla siis lopetin päältä kastelun, se auttaa myös.