minkäikäisen lapsen tulisi osata kuperkeikka?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Etsin tämän vanhan keskustelun koska olen hiukan huolissani meidän juuri 2v täyttäneestä tytöstä. Alkanut itsestään tekemään kuperkeikkoja matolla ja sängyllä, jopa niin että tavallaan seisoltaan aloittaa sen teon.. Hankala selittää. Epäilen ettei kyllä osaa laittaa päätä oikeaana asentoon, eikös tuossa ole niskatkin vaarassa? Kun suorilta jaloilta sitä tekee?
Ei mitään itsesuojeluvaistoa.
Esikoinen oppi tekemään vasta joskus 4-5-vuotiaana.
Opetan työkseni lapsille kuperkeikkoja, kyllä 2v usein jo oppii mutta tarvitsee usein apua sen tekemiseen "oikein". Jos et pysty estämään kuperkeikkojen tekemistä valvomatta, tee siitä joku hauska leikki missä aina ennen kuperkeikkaa "tarkastetaan asetukset" niin tekeepähän niitä sitten ainakin turvallisesti. Selän pyöreys lienee hankalin, toisilla tämä tulee luonnostaan, mutta jos ei niin opeta lasta myös keinumaan selällän selkä pyöreänä. Mielellään tietysti vain valvotusti kuperkeikkoja noin pienillä, mutta opettamalla tekniikan hyvin minimoit riskit jos pääsee lipsahtamaan.
Hurja ketju. Itse oon oppinut kuperkeikan joskus 5-6v ja takaperin kuperkeikan ehkä 8v. Tasajalkaa hyppimään 3v, yhdellä jalalla varmaan 6-7v, en ole varma. Olisiko ollut viisivuotisneuvola jossa piti seisoa yhdellä jalalla, ja sitä kovasti treenattiin kotona neuvolaa varten. Näin aikuisena mulla on kyllä omasta mielestäni ihan normaali liikuntakyky, ja tykkään esim. pikkutarkkojen käsitöiden tekemisestä. Mutta onko mulla nyt siis kuitenkin (ollut) joku liikunnallinen kehitysviivästymishäiriö? Sitten taas puhumaan ja esim. lukemaan oon oppinut tosi aikaisin.
sportgamerherostyles kirjoitti:
Haistakaa paska
Jos pieraisee kuperkeikkaa tehdessä niin varmasti haistaa.
Minä opetin miehen tytön tekemään kuperkeikan. Hän oli 9-vuotias ja koulussa kaikki muut osasivat.
Tehtiin sitten kuperkeikkoja yhdessä.