Kysymys joulupipareista, kumariini
Kohta on taas pipariaika ja tuli tämä kanelijuttu mieleen. Meillä on pieniä lapsia ja joulun aikaan syödään aika paljon pipareita ja myös taikinaa lasten kanssa leivottaessa.
Onko jollain kokemuksia vähäkumariinisen ceylonkanelin käytöstä piparitaikinassa? Onko maussa/tuoksussa eroa? Laitetaanko sama määrä kuin tavallista kanelia?
Kommentit (12)
Laittaisin kuitenkin enemmän kuin tavallista.
http://www.fitnessfirst.fi/fi/ceyloninkaneli-250g-luomu.html
tavallisissa marketeissa tarjolla, mutta luontaistuoteliikkeet ym. "terveyskaupat" myyvät yleisesti.
Olen kokki ja laitan teelusikallisen isoon taikinämäärään kanelia. Siis kamalaa!
Hankkikaa nyt elämä ja hyvä mielenterveys. Olen huolestunut kun ihmiset panikoi ihan kaikkea nykyisin!
Leivo nyt hyvä nainen niitä pipareita ihan rauhassa. Tavallinen kaneli ei ole perkeleestä!!
Olen kokki ja laitan teelusikallisen isoon taikinämäärään kanelia. Siis kamalaa!
Hankkikaa nyt elämä ja hyvä mielenterveys. Olen huolestunut kun ihmiset panikoi ihan kaikkea nykyisin!
Leivo nyt hyvä nainen niitä pipareita ihan rauhassa. Tavallinen kaneli ei ole perkeleestä!!
Niin totta!
Ajattele nyt vähän: miten on mahdollista, että menneinä vuosina ei kumariinista ollut kukaan kuullutkaan - ei sinunkaan lapsuudessasi - ja terveinä lapset pysyivät, vaikka mättivät kourakauppalla pipareita jouluisin, laittoivat runsaskätisesi kanelia puuron päälle joka aamu, esimerkiksi.
vaan jotain ihan muuta.
Voisko joku vielä kommentoida maistuuko ne piparit kuitenkin ihan hyvältä? Vai maistuuko ne piparilta ollenkaan?
Kukaan ei toisaalta siihen ole kuollut, ei ainakaan todistettavasti.
niitten pipareitten lisäksi!
Onko sopivaa jos glogin maustaa kanelitangolla? :D
Pitkäaikaisvaikutukset on se ongelma tuossa.
Ja oliko se "ennenvanhaan" käytetty kaneli edes tuota runsaskumariinsita kassiakanelia, jota nyt kaikkialla myydään sen halpuuden vuoksi?
Eikös ole niin, että ne "kanelikepit" on aina sitä terveellistä, aitoa kanelia? Niistä voi itse kotona tehdä jauhetta. Niitä myydään tavallisissa kaupoissa usein.
Pitkäaikaisvaikutukset on se ongelma tuossa. Ja oliko se "ennenvanhaan" käytetty kaneli edes tuota runsaskumariinsita kassiakanelia, jota nyt kaikkialla myydään sen halpuuden vuoksi?
Itsekin mietin tuota pitkäaikaisvaikutusta. Jos minä nyt sairastuisin syöpään, sitä ei ikinä osattais yhdistää joulupipareihin, vaikka ne sen syövän olisivatkin aiheuttaneet.
Olisiko jollain vielä jotain lisättävää.
Eikös ole niin, että ne "kanelikepit" on aina sitä terveellistä, aitoa kanelia? Niistä voi itse kotona tehdä jauhetta. Niitä myydään tavallisissa kaupoissa usein.
tavismarketeissa sitä ei yleensä ole.