Kuka yöpyy leirintäalueilla?
Lähiaikoina on ollut juttuja lehdissä, että leirintäalueet kasvattavat suosiotaan taantuman aikana. Esim. tänään Uusimaassa kerrottiin, että erityisesti kotimaiset matkailijat hakeutuvat aiempaa enemmän leirintäalueille. Siis what? Ketkä? En ole itse käynyt campingillä sitten 80-luvun.
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:23"]Rastilassa oli meteliä, kun oltiin viime kesänä. Vaikka siellä on yövartiointi. Kertokaa, mikä on ollut mukavin leirintäalue, jossa voi telttailla tai vuokrata mökin!
[/quote]
Kertoisin, mutta ei nyt heti tule mieleen paikkaa, jossa olisi siistiä ja miellyttävää.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:05"]
Odotas kun käyn selvittämässä leirintäalueella yöpyvien nimet. Julkaisen ne tänne noin 02.00 niin sitten tiedetään kaikki ketkä siellä yöpyy.
[/quote]
Musta tuntuu, että leirintäalueet menevät konkkaan, jos kesä jatkuu tällaisena. Meidän piti lähteä telttaretkelle, mutta ei varmaan lähdetä!!! Sateella siellä on ihan kamalaa, ei tee mieli edes uida!
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 08:28"]Onko Suomenlinnasss mahdollisuus leiriytyä, tietääkö joku? Ja millaiset olosuhteet? T. Se joka kyseli eilisiltana mukavinta leirintäaluetta
[/quote]
Ei taida kukaan tietää. Eikä ketään kiinnostakaan, kun tuli näin huono kesä. Toki tilanne muuttuu, jos on helteinen heinäkuu.
Onkos se Himoksen juhannus vielä olemassa? Pitäisiköhän pakata auto ja hurauttaa sinne telttailemaan. Niin ja paljon lämmintä vaatetta ja sadevehkeet tietysti varusteeksi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:49"]Onkos se Himoksen juhannus vielä olemassa? Pitäisiköhän pakata auto ja hurauttaa sinne telttailemaan. Niin ja paljon lämmintä vaatetta ja sadevehkeet tietysti varusteeksi.
[/quote]
Mene ihmeessä! Kiva nähdä ihmisiä märkinä, hampaat kalisten joraamassa!!!! Olin 90-luvulla Provonssissa teltassa likomärkänä ja makuupussikin oli varastettu toisena päivänä. Oli helvetin hauskaa kärsiä kylmyydestä, sateesta ja kaikki vaatteet kurassa ja likomärkinä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:49"]Onkos se Himoksen juhannus vielä olemassa? Pitäisiköhän pakata auto ja hurauttaa sinne telttailemaan. Niin ja paljon lämmintä vaatetta ja sadevehkeet tietysti varusteeksi.
[/quote]
Mene ihmeessä! Kiva nähdä ihmisiä märkinä, hampaat kalisten joraamassa!!!! Olin 90-luvulla Provonssissa teltassa likomärkänä ja makuupussikin oli varastettu toisena päivänä. Oli helvetin hauskaa kärsiä kylmyydestä, sateesta ja kaikki vaatteet kurassa ja likomärkinä.
[/quote]
No nyt saisi tuota herkkua! Tehdään kansanliike, että kaikki telttailemaan jussina, mieluiten leirintäalueelle ja omat makkarat mukaan. On kiva syödä kylmänä lerssiä sateessa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 09:24"]Leirintäalueella saa aina. Voi niitä kiihkeitä öitä teltassa nuorempana. Jos ei oo pihtari, löytyy yöseuraa myös alueelta.
[/quote]
Varatut myös kiinnostuneita. Pieni vihje vaimoille, jos mies alkaa lähteä kalareissuille ;)
[/quote]
Rouvan kanssa kalastellaan yhdessä. Muutoin kyllä, kiitos tarjouksesta! Me veneilemme, mutta toisinaan yövymme teltassakin, ja joskus ollaan leirintäalueellekin "erehdytty". Saaristossa löytyy mukavia paikkoja, joissa on vierasvenesatama ja leirintäalue lähekkäin. Minulle kelpaa veneen hytti mainiosti, mutta rouvaa keinuttaa aallot ja tahtoo toisinaan kuivalle maalle.
Pah, leirintäalue. Jos olis pakko mennä, en Suomessa ainaskaan viitsis leiriytyä. Liian kylmä ja liikaa itikoita. Sadetta pitelemään ei tee mieli.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:19"]Pah, leirintäalue. Jos olis pakko mennä, en Suomessa ainaskaan viitsis leiriytyä. Liian kylmä ja liikaa itikoita. Sadetta pitelemään ei tee mieli.
[/quote]
Heinäkuussa tarkenee ihan mukavasti. Ei sinne telttaan mennä istumaan. Minä olen ystävän kanssa käynyt monena vuonna Savonlinnan oopperajuhlilla ja kahtena kesänä yövytty leirintäalueella teltassa, yhden kerran ystävän mies oli meitä kuljettamassa asuntoautolla ja yövyttiin jossain levikkeellä, koska sattui rankkasade silloin yöllä, kun oli tarkoitus ajaa kotiin. Kyllä meitä vähän nauratti, kun juhlamekossa ja korkkareissa kipitettiin teltalle ekan kerran.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:27"]Tuli mieleen ihmisten leiritaidoista, että kun oltiin 90-luvulla luokkaretkellä ( 8. tai 9. luokan lopulla), oltiin vähän kuin leirillä, vaikka ei yövytty luonnon helmassa, vaan jollain retkeilymajalla tai vastaavassa, johon mahtui sänkyihin ja lattioille. Omat astiat piti tiskata, ja osa urpoista ei vaan tajunnut, miksei rasva lähde, kun pesee järvivedellä. Minä lämmittelin vettä nuotiolla. Hyvin puhdistui lämpimällä vedellä, eikä tarvinnut edes puolta pulloa Fairya. Siellä oli myös trangiat, eli mahdollisuudet saada tiskit puhtaiksi oli annettu. Ehkä lapsille/nuorille voi näitä perusasioita opettaa jo kotona.
[/quote]
Näinpä, ei meillä opettajilla ole koulussa mahdollisuuksia opastaa muutoin kuin teorian tasolla. Omat luokkani ovat halunneet luokkaretkillä mm. Linnanmäelle, Heurekaan, Korkeasaareen ja Tampereen kierrokselle. Vaikka näilläkin retkillä opitaan asioita, retkeilytaitoja valitettavasti ei. Jokamiehen oikeuksista kerrotaan kouluissa, ja nykyisin korostetaan myös ympäristövastuuta. Itse kehotan oppilaita kokeilemaan kanootilla tai kajakilla melomista, valmiita eräreittejä ja teltassa yöpymistä. Oppilaiden on kuitenkin saatava tarvittavat taidot vanhemmiltaan tai muulta lähipiiriltä, että teltta nousee pystyyn ja nuotio saadaan syttymään.
[/quote]
Kiitos, ope, mutta kun lapset tulee mörökölli-ikään, niitä ei vois vähempää kiinnostaa retkeily. Ainakin meillä 14 v. ilmoitti jo vuosi sitten, että ei lähde telttaan eikä aio viettää kesäänsä jossain maalla. Olemme aiemmin jopa patikoineet ja yöpyneet yön tai pari laavulla, lähes joka kesä. Teimme lopulta viime kesänä kompromissin: vuokrattiin ensin mökki viikoksi järven rannalta keskeltä metsää ja sitten lähdettiin hänen toivomalleen kaupunkilomalle Barcelonaan.
Onko Suomenlinnasss mahdollisuus leiriytyä, tietääkö joku? Ja millaiset olosuhteet? T. Se joka kyseli eilisiltana mukavinta leirintäaluetta
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 01:55"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:50"]
Sellaiset, jotka haluavat matkustella, mutta ei ole varaa hotelliin, mökkiin tai asuntoautoon. Aika harva kuitenkaan telttailee viikkokausia ilman pesumahdollisuuksia ja kutsuu sitä lomaksi.
[/quote]
Telttailu ei ole erityisen halpa harrastus, jos panostaa välineissä laatuun. Moni tuntemani eräjorma laittaa mukisematta tuhansia euroja erästely vehkeisiin, joita ulkoilutetaan korkeintaan se pari viikkoa vuodessa.
[/quote]
Ei ihmisen tarvitse olla tyhmä. Eräilykamppeet saa muutamalla satasella ja hyvin toimii! Teltta ja makuupussit on käytössä monesti viikon, maksimissaan kaksi vuodessa. Minä olen käynyt ennen lasten saantia vaelluksilla. Siellä ainakin on turhaa hienostelua käyttää tonnien hintaisia varusteita. Leiri tehdään illalla ja puretaan aamulla ja uuteen paikkaan taas illalla jne. Minun kalleimmat erävarusteeni ovat olleet kengät, vaellukseen tarkoitetut, olisivatko viimeisimmät maksaneet päälle 400€. Eri asia tietty ne leiriytyjät, joilla on auto aina persiin alla, niille voi olla iloa ostaa sikamaisen hintaiset varustelut. Minun poikani on 9 v. ja käyttää minun entistä varamakuupussiani, vanhaa retkialustaa, ja uusin telttakin tulee tänä kesänä 10 vuotta. Sitä ennen ostin uuden teltan joka toinen vuosi, kun oli paljon käyttöä.
Kylläpä tulee leirintäalueille nyt tukalat oltavat, kun ihmiset lukee näitä ketjun kommentteja ja ajattelee, että ei sinne ilman Mersua, 180 tonnin asuntoautoa tai tuhansien eurojen varusteita kehtaa mennä. Menkää vaan ja katsokaa ympärillenne, niin suurin osa on pieni- tai keskituloista porukkaa sipsipussiensa ja grillimakkarapakettiensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 01:55"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:50"] Sellaiset, jotka haluavat matkustella, mutta ei ole varaa hotelliin, mökkiin tai asuntoautoon. Aika harva kuitenkaan telttailee viikkokausia ilman pesumahdollisuuksia ja kutsuu sitä lomaksi. [/quote] Telttailu ei ole erityisen halpa harrastus, jos panostaa välineissä laatuun. Moni tuntemani eräjorma laittaa mukisematta tuhansia euroja erästely vehkeisiin, joita ulkoilutetaan korkeintaan se pari viikkoa vuodessa. [/quote] Ei ihmisen tarvitse olla tyhmä. Eräilykamppeet saa muutamalla satasella ja hyvin toimii! Teltta ja makuupussit on käytössä monesti viikon, maksimissaan kaksi vuodessa. Minä olen käynyt ennen lasten saantia vaelluksilla. Siellä ainakin on turhaa hienostelua käyttää tonnien hintaisia varusteita. Leiri tehdään illalla ja puretaan aamulla ja uuteen paikkaan taas illalla jne. Minun kalleimmat erävarusteeni ovat olleet kengät, vaellukseen tarkoitetut, olisivatko viimeisimmät maksaneet päälle 400€. Eri asia tietty ne leiriytyjät, joilla on auto aina persiin alla, niille voi olla iloa ostaa sikamaisen hintaiset varustelut. Minun poikani on 9 v. ja käyttää minun entistä varamakuupussiani, vanhaa retkialustaa, ja uusin telttakin tulee tänä kesänä 10 vuotta. Sitä ennen ostin uuden teltan joka toinen vuosi, kun oli paljon käyttöä.
[/quote]
Länsimainen yhteiskunta perustuu kulutukseen liittyvään tyhmyyteen ja siksi markkinamiehet luovat jatkuvasti mielikuvia tarpeista. Olipa kyseessä asunnon, auton, harrastusvälineiden, korujen jne. osto, niin valtaosa ostaa luotujen mielikuvien perusteella kalliimpia tuotteita kuin olisi rationaalisesti perustellen järkevää.
En perusta leirintäalueista, mutta luonnossa retkeily on mukavaa! Vessaa siellä kaipaa, eipä juuri muuta. Joskus käytän leirintää, että pääsee reilusti vessaan. Suihkua en tarvitse, kesällä järvessä kylpeminen mukavaa. Kalastellaan mielellään, tulee vaihtelua pussiruokiin. Nykyisin saa kaupoista retkeilijän muonaa, suosittelen sitä, jos on yhtään liikuntaa ohjelmassa.
Tuli mieleen ihmisten leiritaidoista, että kun oltiin 90-luvulla luokkaretkellä ( 8. tai 9. luokan lopulla), oltiin vähän kuin leirillä, vaikka ei yövytty luonnon helmassa, vaan jollain retkeilymajalla tai vastaavassa, johon mahtui sänkyihin ja lattioille. Omat astiat piti tiskata, ja osa urpoista ei vaan tajunnut, miksei rasva lähde, kun pesee järvivedellä. Minä lämmittelin vettä nuotiolla. Hyvin puhdistui lämpimällä vedellä, eikä tarvinnut edes puolta pulloa Fairya. Siellä oli myös trangiat, eli mahdollisuudet saada tiskit puhtaiksi oli annettu. Ehkä lapsille/nuorille voi näitä perusasioita opettaa jo kotona.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:26"]Mitä ihmettä? Me ollemme olleet lasten kanssa monellakin kivalla leirintä-alueella mökissä tai asuntoautolla. Ja ei edes olla köyhiä ;) Siis sehän on kivaa ja vaihtelua elämään. Ressataan myös maailmalla 5 tähden hotelleissa ja tehdään myös kaupunkilomia Suomessa jolloin olemme hotellissa. Laskettelurinteiden hienoja mökkejä olemme vuokranneet hiihtolomiksi. Joten miksi emme voisi muka yöpyä leirintä-alueellakin??? Monet viikot on vietetty myös aika alkeellisella sukumökillä ja tänä jussina nökötämme kotona. Käymme myös risteilyllä ja kylpylöissä...meille kelpaa kaikki ja yhtään paskaa reissua ei ole ollut! [/quote] Mitä työtä te teette???? Meillä on lomaa molemmilla kesällä 4 viikkoa ja talvella viikko sekä pari päivää päälle. Ei millään ehdittäisi lomailla mökeillä ja lasketella ja viiden tähden hotelleissa ulkomailla ja kaupunkilomat kotimaassa ja vielä leirintäalueella.
[/quote]
Ei kai ne nyt samalla kerralla niitä kaikkia tee, saatanan vajakki.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:09"]En perusta leirintäalueista, mutta luonnossa retkeily on mukavaa! Vessaa siellä kaipaa, eipä juuri muuta. Joskus käytän leirintää, että pääsee reilusti vessaan. Suihkua en tarvitse, kesällä järvessä kylpeminen mukavaa. Kalastellaan mielellään, tulee vaihtelua pussiruokiin. Nykyisin saa kaupoista retkeilijän muonaa, suosittelen sitä, jos on yhtään liikuntaa ohjelmassa.
[/quote]
Tämän ketjun nimi pitäisikin olla: kuka yöpyy vapaaehtoisesti leirintäalueella... Tunnen useampia, jotka käyvät haikkaamassa, eli tallustelevat luonnossa ja nauttivat hiljaisuudesta, eikä kukaan heistä erityisemmin rakasta leirintäalueita.
Eipä tänä juhannuksena taida ruuhkaa olla leirintäalueilla! On taas niin sopivan suomalainen sää: kylmää ja tuulista ja vettä sataa. Villasormikkaat kädessä juuri pyöräilin apteekkiasioilla, vettä satoi.