Kuka yöpyy leirintäalueilla?
Lähiaikoina on ollut juttuja lehdissä, että leirintäalueet kasvattavat suosiotaan taantuman aikana. Esim. tänään Uusimaassa kerrottiin, että erityisesti kotimaiset matkailijat hakeutuvat aiempaa enemmän leirintäalueille. Siis what? Ketkä? En ole itse käynyt campingillä sitten 80-luvun.
Kommentit (185)
Mitä ihmettä? Me ollemme olleet lasten kanssa monellakin kivalla leirintä-alueella mökissä tai asuntoautolla. Ja ei edes olla köyhiä ;)
Siis sehän on kivaa ja vaihtelua elämään. Ressataan myös maailmalla 5 tähden hotelleissa ja tehdään myös kaupunkilomia Suomessa jolloin olemme hotellissa. Laskettelurinteiden hienoja mökkejä olemme vuokranneet hiihtolomiksi.
Joten miksi emme voisi muka yöpyä leirintä-alueellakin???
Monet viikot on vietetty myös aika alkeellisella sukumökillä ja tänä jussina nökötämme kotona.
Käymme myös risteilyllä ja kylpylöissä...meille kelpaa kaikki ja yhtään paskaa reissua ei ole ollut!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:16"]
Tänä kesänä ei kuulemma ole niin paljon hyttysiä kuin yleensä, kun on kylmä alkukesä. Minähän siis vihaan telttailla, koska 1. Vihaan hyttysiä ja niiden ininää teltassa yli kaiken, en pysty huitomiselta nukkumaan 2. Olen kevytuninen, eli en nuku ennenkuin viimeinenkin telttanaapuri tai asuntovaunuilija on hiljentynyt ja herään samalla kun ensimmäinen aamuvirkku aloittaa kolistelun. Mielenkiinnosta tulin lukemaan tätä ketjua, koska minuakin kiinnostaa tietää, ketkä huvikseen yöpyvät leirintäalueilla. Matkailuauton käytön toki ymmärrän, ja mekin vuokrasimme sellaisen toissa kesänä. Tosin nukuimme ainoastaan sukulaisten pihoilla/mökkien pihoilla siinä matkailuautossa ja yhtenä yönä taisimme olla camping-alueella Kolilla, että päästiin uimaan.
[/quote]
Meidän koko perhe on syväunisia, ei siis haittaa naapuritelttailijan kolistelut lainkaan. :)
[/quote]
Eikö teitä pelota, jos olette syväunisia? Jos joku hiipii telttaan varkaisiin?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:31"]En kyllä lähtisi suosittelemaan niitä retkeilymajoja ja leirintäalueita, joissa itse olen yöpynyt. Jos on valmis menemään turistisesongin ulkopuolella, ehkä sitten on siistiä. Monessa paikassa on heinäkuussa melko likaista. Olen itse ollut kesätöissä ja siivous oli ainakin siinä paikassa täysin kesätyöläisten varassa, eikä kaikkia ihan kauheasti kiinnostanut se homma. Plus että piti ehtiä huoltaa kahvilaa ja toimia pakasteiden purkajana, kahvin keittäjänä, pyykin lajittelijana, saunan lämmittäjänä. Nyt kun ollaan oltu joitakin öitä perheen kanssa leirintämökeissä ja retkeilymajoissa, ei se siivouksen laatu näytä ainakaan parantuneen.
[/quote]
Jos haluaa siistimpää yöpymistä, siitä pitää maksaa!!! Mene hotelliin, jos ei siisteystaso kelpaa! Ihan itsestään selvää, että kun hinta on halpa, mm. henkilöstökulut täytyy olla pienet. Itse olen siivonnut leirintäalueilla keittokatoksen joka kerta ennen ruuanlaittoa. Vessoissa pyyhin käsidesillä istuinrenkaat ja joskus hanatkin, jos näyttää kovin likaiselta.
Miten olisi vaikka ne, jotka haluavat käyttää rahansa johonkin muuhun kuin yöpymiseen? Tai ne, joiden lapset haluavat kokeilla teltassa yöpymistä edes kerran elämässään, mutta kerrostalon pihalle ei saa laittaa telttaa. Kaikenlaista vatipäätä löytyy... Keksisin sata muutakin mahdollista leirintäalueyöpyjää hetkessä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:27"]
Mikä on geokätkö?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 13:06"]Rastilan leirintäalue ainaki aina täynnä manneja.
[/quote]
Just oltiin rastilassa, enimmäkseen siellä oli ihan normisuomalaisia ja keskieurooppalaisia. Manneja en nähnyt yhtäkään.
[/quote]
Mitä normisuomalaisia? Romanit ovat asuneet Suomessa monta sukupolvea, ja missä vaiheessa muuttuu "normi"suomalaiseksi? Pitääkö olla Perussuomalaisten jäsen vai? On luontevaa yöpyä leirintäalueilla, kun kiertää kesäisin. Monet käyvät tapaamassa sukulaisiaan Ruotsissa tai sieltä päin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:33"]Olimme juuri Tanskassa edullisella tosi viihtyisällä camping alueella. Se oli paljon parempi kuin monet hotellit. Monipuolinen alue kaikinne leikkipaikkoineen, seikkailuratoineen ja kotieläimineen. Edullinen ja hyvätasoinen mökki. Kaikkea kivaa lähiympäristössä.
[/quote]
Kerro ihmeessä, mikä paikka se oli! Jos on edullinen mökkimajoitus, niin ainahan se kiinnostaa!
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:02"]Me olemme telttailleet useina vuosina sekä kotimaassa että Ruotsissa ja Tanskassa. Lasten kanssa helppoa ja rentouttavaa. Kolme lasta ja vuositulomme yhteensä n 100 000 €. Hyvät varusteet on hankittu vähitellen. Nyt on ollut muutama välivuosi. Jos sää kesäksi vielä muuttuu, voisikin taas pakata auton.
[/quote]
Miten teidän vuositulot tähän liittyy? Ai että on varaa kierrellä Ruotsissa ja Tanskassa (muttei Norjassa kuitenkaan).
Me tehdään paljon pitkiä pyöräreissuja, ja yöt nukutaan teltassa. Isompaan kaupunkiin saavuttaessa saatetaan ottaa hotelli - kumpi nyt onkaan paremmin reitillä. Siinä on vaan sitä fiilistä. Ns. "paremmat" reissut on sitten erikseen, siis ne joilla nukutaan hyvässä hotellissa jonkin suurkaupungin sykkeessä. Ei meidän tarvitse esittää mitään pyrkyreitä, jos halutaan nukkua teltassa leirintäalueella, niin nukutaan. Tv. LL & KTM -pariskunta
Ai ketkä? No wt-porukka. Tietty.
Mutta miksi se kasvattaa suosiotaan taantuman aikana? Pelkääkö nämä 6000 nettona tienaavat jäävänsä työttömiksi ja köyhäilemään?
Me aiotaan olla tänä kesänä leirintäalueellakin. Muita reissuja ollaan tehty mm.New Yorkiin, ensi kuussa mennään Italiaan autoilemaan ( sielläkin mietittiin ollaanko yksi tai kaksi yötä leirintäalueella, mutta Gardajärvellä on voimakkaita ukkosia joten tahdon hotelliin) ja mies lähtee vielä kummilapsensa perheen kanssa Norjaan.
Ei muulla tavoin matkailu sulje leirintäalueyöpymisiä pois.
Ja esim. Ruissalossa on viehättäviä vanhan ajan renkitupia. Voittaa mennentullen tylsät hotellit muelestäni.
Hyvä vaan, että käyvät. Riittääpähän mulle kesäsin töitä :D
Meillä oli vaunu kaksi kesää ja olihan se ihan hirveätä. Ne kopperot vaan on niin järkyttäviä vaikka maksaisi mitä. Onneksi tuli testattua niin ei tarvitse haikailla tuon touhun perään. Ainoastaan veneily on pahempaa ja kalliimpaa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:42"]
Hei, ne leirintäalueet on ihan tarkoituksella leiriytymistä varten, ettei tarvitse jälkikäteen puida, kuka kävi uimassa kenenkin lammella ja kuka jätti mustan hiilikasan toisen maalle. Tai ne pökäleet. Meillä on koiria ja tärkein juttu, mitä venäläisten leiriytyjien jäljiltä oli mökkimetsässä, oli peltitölkki, jossa terävät reunat. Jokainen tietää, että koira ottaa sen suuhun ja siinä on ikenet verillä.
[/quote]
Myös jokamiehenoikeudet on samalla tavalla ajateltu leiriytymistä varten. Se toki ei oikeuta sitä, että joku on sika ja jättää kaikki mahdolliset saastat jälkeensä lähtiessään. Itse kerään roskani.
[/quote]
Todellakaan kaikki leiriytyjät eivät ole niin fiksuja! Meillä on omakotitalo, jonka roskikseen oli tuotu roskapusseja, kun oltiin risteilyllä. Siis ihan kokonaisia pusseja, ja kun auoin niitä, löytyi vauvan vaippoja (meillä ei ollut silloin vauvaa) ja makkarankuoria ja vaikka mitä roskaa. Ihmettelin tätä naapurille, koska asumme maalla, jossa ei ole tapana tuoda roskapusseja toisten astioihin. Naapuri sanoi, eikö ne olleet meidän vieraita, jotka yli viikon majailivat järven rannalla asuntovaunulla tai -autolla. Meidän talon ohi menee sinne hiekkatie, ja siellä on vaatimaton laituri ja soutuvene. Eivät olleet meidän vieraita. Mutta ihan kiva, että roskansa raivasivat pois.
Leirintäalue on hyvä vaihtoehto jos hakee matkailulta helppoutta, eikä halua etsiskellä hyvää telttapaikkaa. Ja pidemmällä reissulla sikälikin oikein hyvä, jos haluaa välillä käydä vaikkapa suihkussa tai pesemässä vaatteita, lataamassa puhelimia yms. Itse pyrin löytämään teltalle paikan jostain metsästä tai pikkutien kääntöpaikalta tms. ja kesäisin mielellään läheltä järveä, jolloin pääsee samalla pesulle. Ihan joka yöstä en itse halua maksaa.
Oma mökki maksaa helposti 80-100 000€ ja jos on luksusta, niin hinta tuplaantuu. Miten joku väittää, että matkailuautoilu on kallista tai vaunuilu. Mökkiä maksetaan ehkä kymppitonni vuodessa vähintään kymmenen vuotta! Siis jos ei pysty ilman lainaa maksamaan. Se vasta kallista on! Kun vanhempani ostivat saarimökin 45 000 eurolla, he laittoivat heti remonttiin, saunan laajennukseen ja veneeseen 40 000€ lisää. Tänä kesänä kunnostavat pihamaata, istutuksia ja uusivat laiturin, hintalappu 2000 euroa. Saisi vuodet ympäriinsä retkeillä mökkiin uponneilla rahoilla!
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:06"]Leirintäalue on hyvä vaihtoehto jos hakee matkailulta helppoutta, eikä halua etsiskellä hyvää telttapaikkaa. Ja pidemmällä reissulla sikälikin oikein hyvä, jos haluaa välillä käydä vaikkapa suihkussa tai pesemässä vaatteita, lataamassa puhelimia yms. Itse pyrin löytämään teltalle paikan jostain metsästä tai pikkutien kääntöpaikalta tms. ja kesäisin mielellään läheltä järveä, jolloin pääsee samalla pesulle. Ihan joka yöstä en itse halua maksaa.
[/quote]
Missä te käytte paskalla? Ette jumalauta vaan meidän mökkitien päässä??! Viime kesänä oli sellaisia torttuja ja paskaista vessapaperia mökkitien varrella, että oksetti. Noin 2 metriä meidän yksityistiestä. Mies ne raivasi pois, kun aikani olin itkenyt sille, että hyi mitä sikoja. Olivat leiriytyneet ja nuotiotakin oli poltettu.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:16"]
Tänä kesänä ei kuulemma ole niin paljon hyttysiä kuin yleensä, kun on kylmä alkukesä. Minähän siis vihaan telttailla, koska 1. Vihaan hyttysiä ja niiden ininää teltassa yli kaiken, en pysty huitomiselta nukkumaan 2. Olen kevytuninen, eli en nuku ennenkuin viimeinenkin telttanaapuri tai asuntovaunuilija on hiljentynyt ja herään samalla kun ensimmäinen aamuvirkku aloittaa kolistelun. Mielenkiinnosta tulin lukemaan tätä ketjua, koska minuakin kiinnostaa tietää, ketkä huvikseen yöpyvät leirintäalueilla. Matkailuauton käytön toki ymmärrän, ja mekin vuokrasimme sellaisen toissa kesänä. Tosin nukuimme ainoastaan sukulaisten pihoilla/mökkien pihoilla siinä matkailuautossa ja yhtenä yönä taisimme olla camping-alueella Kolilla, että päästiin uimaan.
[/quote]
Meidän koko perhe on syväunisia, ei siis haittaa naapuritelttailijan kolistelut lainkaan. :)