Kuka yöpyy leirintäalueilla?
Lähiaikoina on ollut juttuja lehdissä, että leirintäalueet kasvattavat suosiotaan taantuman aikana. Esim. tänään Uusimaassa kerrottiin, että erityisesti kotimaiset matkailijat hakeutuvat aiempaa enemmän leirintäalueille. Siis what? Ketkä? En ole itse käynyt campingillä sitten 80-luvun.
Kommentit (185)
No mä ihmettelen ihan yhtä paljon kuin ap - en voi kuvitella että menisin johonki kälyiselle telttailualueelle, tai siis ylipäätään telttaan. Varmaan sitte tosiaan sellaiset joilla ei ole varaa tai halua sijoittaa kunnolliseen majoitukseen. Leirintäalueiden mökitkään ei houkuttele - niissä kai ei ole omia kylppäreitä /vessoja useinkaan? (Ei ollut ainakaan joskus 80-90- lukujen vaihteessa kun oon joutunut leirintäalueen mökissä yöpymään)
ai köyhät? Meillä nettotulot yli 4000€/kk ja joka kesä ollaan oltu telttailemassa.
teltassa on ihana nukkua.
leirintäalueellee mennään juurikin suihkun, kylmäkallejen pakastuksen ja uintimahdollisuuksien perässä. Usein ne on järvien rannoilla ja teltan saa mukavasti siihen rantaan, illalla ihaillaan auringonlaskua ja aamulla kun pistää päänsä ulos teltasta miettii keittääkö ekana trangialla pannukahvit vai meneekö uimaan.
ne leirintämökit on edelleen ihan yhtä kälyisiä kuin 70-luvullakin. Mutta on noilla alueilla usein ihan oikeita nykyaikaisia mökkejäkin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:50"]
Sellaiset, jotka haluavat matkustella, mutta ei ole varaa hotelliin, mökkiin tai asuntoautoon. Aika harva kuitenkaan telttailee viikkokausia ilman pesumahdollisuuksia ja kutsuu sitä lomaksi.
[/quote]
Kyllä asuntoautollakin useimmiten yövytään leirintäalueella. Saadaan auto piuhan päähän, voidaan tyhjentää vessa ja likavedet ja täyttää vesisäiliö jos tarvitsee, käydään suihkussa, auton vettä käytetään lähinnä ruoanlaittoon, vessan huuhteluun ja käsien pesuun. Ja onhan leirintäalueella turvallisempaakin yöpyä kuin jossain tienvieren levikkeellä.
Me telttailtiin toukokuussa leirintäalueilla pari yötä. Ajeltiin ympäri suomea viikon verran lasten kanssa eikä ollut varaa joka yö mökkiin. Eli hyvällä säällä teltassa, sateella otettiin mökki (joissa oli kunnon sängyt, suihku ja yhdessä saunakin). Lapset nimenomaan toivoivat teltassa yöpymistä :)
Köyhät, White trash. Itseä ei saisi millään kyllä telttailemaan enää..köyhien touhua. Ja siellä haisee pahalle...
Leirintäalueella yöpyvät myös karavaanarit.
Itse ainakin tykkään. On oma koti mukana koko ajan, omat tavarat, lapsilla omat tutut sängyt.
Senkun ajaa paikkaan vaan niin se on siinä. Jääkaapista löytyy välipalaa ja ruokaa voi tehdä grillaten tai sisällä.
Eipä helpompaa vois olla. Hotellit on kalliita, aina uusia, ruoat maksaa maltaita.. Njääh, mä valitsen asuntovaunun :)
Oman ymmärrykseni mukaan siellä yöpyy enimmäkseen leiriytyjiä, joihin kuuluu telttailijoita, sekä asuntovaunulla ja -autolla liikkuvia ihmisiä. Lisäksi voi jossain yöpyä mökeissä. Oliko muuta kysyttävää?
Pienituloiset, työttömät, vuokralla asuvat jne.
Ne, jiotka pitävät telttailusta. Eräretkelilyyn ja patikointiin mieltyneet. Omatoimimatkalilijat. Eikö se ole aika selvää? Siitä ei tarvitse vetää sen dramaattisempia tai negatiivisia johtopäätöksiä.
Ja ap: lähiaikoina tarkoittaa lähitulevaisuutta, viime aikoina = lähimenneisyys.
Kuvitelkaa Selänne, Nalle Wahlroos tai muita hyvätuloisia telttailemassa jossakin perämetän leirintäalueella :D
Me yövyttiin lasten kanssa muutama vuosi sitten leirintäalueella kälyisessä mökissä. 4 petiä ja jääkaappi ja vedenkeitin taisi olla varusteena. Ja yöpyminen kylpylähotellissa ei olis ollut paljoakaaan kalliimpaa, koska nyt jouduttiin maksamaan kylpylästä erikseen. Mutta vähän vaihtelua. Hervottoman kallis kahvipaketti (ja vähän muutakin) ostettiin sieltä ja keiteltiin kahvit. Jos olis euroja laskettu, olis selkeä valinta ollut kylpylähotelli.
Se oli lapsista reissun mieleenjäävin kokemus, vaikka käytiin samalla reissulla huvipuistossa, kylpylässä ja Tuurissa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:08"]
Pienituloiset, työttömät, vuokralla asuvat jne.
[/quote]
Olen työssäkäyvä, kohtalaiset tulot omaava ja omistusasuja. Viihdyn leirintäaluieila kesäisin, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Siellä on mukava tunnelma, eikä tarvitse katsella kermaperseiden tärkeilyä.
Ai, me ostettiin tarkoituksella 600€ perheteltta ja tykötarpeet, kun lapset halusivat telttailla leirintäalueilla. Kivaa oli lapsista, ihan ok äidistä ja isistäkin. Täytyy kertoa johtajamiehelleni et ollaan wt-sakkia, olen tosin sitä jo uumoillutkin, kun olen kotona könöttänyt jo kohta 13 vuotta...
Vaunun kanssa kuljetaan. Käydään hyväksitodetuilla leirintäalueilla. Meille tärkeitä ominaisuuksia on hyvä uimaranta ja kaunis maisema.
.
Vaunun/asuntoauton hinnalla maksaisi kyllä aika monta hotelliyötä. Tämä on myös valinta kysymys ei pelkästään varallisuus asia.
.
Vaunussa lapsilla on omat lelut mukana ja hyvä tila leikeille. Omat tutut sängyt takaavat hyvät unet ja helpon illan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:13"]Kuvitelkaa Selänne, Nalle Wahlroos tai muita hyvätuloisia telttailemassa jossakin perämetän leirintäalueella :D
[/quote]
No onhan itse Nalle ollut aikanaan partiossa ja edelleen kannattaa kyseistä järjestöä paljonkin. Samaten Ruotsin kuningas oli muutama vuosi sitten eräällä suurella partioleirillä yökylässä yhden yön ihan teltassa.
Eikä se nyt aina mitään köyhien harrastus ole. Itse ostimme perheteltan sekä uudet makuualustat ja -pussit neljälle. Tonnin verran siinä tili keveni.
Suomessa maksaa kaksi yötä keskinkertaisessa hotellissa sen verran, että saa äkkilähdön viikoksi etelään. Kaikki täysjärkiset voi miettiä miksi leirintäalueille on kysyntää.
Me ollaan myös leirintäalueiltu, teltassa yövytty. Lapset tykkää ja meistäkin ihan kivaa vaihtelua arkeen. Ollaan molemmat työssämme johtavassa asemassa ja arkena saa ihan riittävästi nähdä hotellihuoneita. Jos keli on umpisurkea (tai leirintäalue) niin sitten saatetaan kyllä mennä hotelliinkiin.
Enemmän niissä nykyisin on karavaanareita kuin telttailijoita. On turvallisempaa olla leirintäalueilla kuin jossain tien poskessa. Asuntoauto voi maksaa enemmän kuin omakotitalo, joten mistään köyhäilijöistä ei ole kyse. Monessa viehättävässä paikassa tai kesäjuhlien yhteydessä ei välttämättä edes ole mitään hotellimajoitusmahdollisuutta mutta leirintäalueita on joka niemessä ja notkossa.
Tänä kesänä ei kuulemma ole niin paljon hyttysiä kuin yleensä, kun on kylmä alkukesä. Minähän siis vihaan telttailla, koska 1. Vihaan hyttysiä ja niiden ininää teltassa yli kaiken, en pysty huitomiselta nukkumaan 2. Olen kevytuninen, eli en nuku ennenkuin viimeinenkin telttanaapuri tai asuntovaunuilija on hiljentynyt ja herään samalla kun ensimmäinen aamuvirkku aloittaa kolistelun.
Mielenkiinnosta tulin lukemaan tätä ketjua, koska minuakin kiinnostaa tietää, ketkä huvikseen yöpyvät leirintäalueilla. Matkailuauton käytön toki ymmärrän, ja mekin vuokrasimme sellaisen toissa kesänä. Tosin nukuimme ainoastaan sukulaisten pihoilla/mökkien pihoilla siinä matkailuautossa ja yhtenä yönä taisimme olla camping-alueella Kolilla, että päästiin uimaan.
Sellaiset, jotka haluavat matkustella, mutta ei ole varaa hotelliin, mökkiin tai asuntoautoon. Aika harva kuitenkaan telttailee viikkokausia ilman pesumahdollisuuksia ja kutsuu sitä lomaksi.