Nyt taisin mokata :(
Olin tässä tietokoneella ja kuulin n. klo 2.30 lapsen itkua ikkunan kautta. Menin sitten parvekkeelle kuuntelemaan, että tulisko jostain asunnosta ja minkä tyyppistä itku olisi. No ei tullut asunnosta, vaan alhaalta katukäytävältä. Siellä oli lapsi oletettavasti vanhempiensa kanssa. Lapsi huusi kuin syötävä ja äiti huusi välillä lapselleen venäjäksi jotain. Isä oli hiljaa koko ajan. Kenelläkään ei ollut iltaan sopivia vaatteita (leggingsiä ja puolipitkää t-paitaa naispuolisilla, miehellä oli pitkät housut ja t-paita). Katselin sitten, että olisivatko kenties menossa autoon tai jotain. No eivät menneet, vaan lähtivät kävelemään keskustaa kohti ja lapsi vaan huusi ja koitti tapella itseään irti vanhempiensa otteesta. Koko ajan mietin, että soittaisinko poliisille vai en. No perhe sitten katosi näkyvistäni ja menin sisälle kamala epäilys rinnassa koko ajan. Olin jonkun 5 minuuttia sisällä ja kuulin kuinka alkoi ulkona hirveä rankkasade. Tässä vaiheessa päätin laittaa vaatteet päälle ja lähteä koiran kanssa ulos katsomaan, josko löytäisin perheen ja voisin soittaa poliisille havainnon. No en nähnyt/kuullut enää ketään ulkona, mutta näin kuinka viereiseen katuun ajoi tavallinen poliisiauto maija perässään. Saatan vain toivoa, että joku oli soittanut poliisille ja nämä autot olisivat perhettä varten (tavisauto lapselle ja maija vanhemmille). Kävelin vielä pari korttelia ympäri, että josko ne eivät olisikaan olleet heille ja perhe olisi ollut vielä vapaalla jalalla.
Syyt miksi en soittanut poliisille, niin toivoin koko ajan, että lapsi olisi vaikka sairas ja he olisivat olleet matkalla päivystykseen. Tilanne ei kuitenkaan vaikuttanut sellaiselta. Toiseksi olen tänä vuonna soittanut hälytyskeskukseen jo kolme kertaa ja ajattelin et se on jotenkin liikaa :( olen siis soittanut kaksi kertaa rattijuoppoudesta ja kerran tappelusta, joka pihalla on sattunut. Tiedän, että tyhmiä syitä, enkä voi enää muuta toivoa kuin että tilanne on saatu hallintaan...
Kiitos jos jaksoit lukea pitkän tekstini, ja pahoittelen vajaavaista äidinkieltäni.
Kommentit (52)
jossa ei ole taloja lähellä. Tai on, mutta toinen reitti olisi ollut paljon lyhyempi näihin taloihin. Toivon tosiaan, että asuivat kuitenkin lähellä, eivätkä kastuneet pahasti. Ja siihen lähtemiseeni meni kuitenkin noin 10 minuuttia, siinä ajassa sitä ehtii mennä vaikka minne.
Kiitos sinulle kannustuksistasi, näin minäkin ajattelen :)
-ap-
kuljettaa vain jos sairaus vaatii, se ei kelpaa syyksi ettei saa muuta kyytiä! ambulanssi vi käydä kotona, tarkistaa tilanteen ,todeta että hoitoa vaatii muttei ambulanssikuljetusta joten käskevät tilata taksin...
tilanne ei ole sitten akuutti, jos edes ambulanssi ei huoli kyytiin. En ole ikinä kuullut, että ambulanssi olisi kieltäytynyt kyyditsemästä akuutissa tilanteessa (paitsi aiemmin kertomani alkoholisti, joka sekin sitten pääsi sairaalaan). Ja jos ammattilaiset kokevat, että tilanne ei vaadi akuuttia sairaalahoitoa, niin sitten voi odottaa lapsen kanssa aamuun asti ja heti kahdeksalta soittaa terveyskeskukseen varatakseen lääkäriajan.
-ap-
Ei kaikki kanna sadetakkia/sateenvarjoa mukanaan. Ja ei kaikki tarvi takkia..
Itse kuljen vielä T-paidassa ja jos sataa, niin sitten takki päälle.
Hanki lapsia niin ei tarvitse enää pultsareita seuraksi kotiin ja raahata:)
kävelet useinkin keskellä yötä ulkona t-paita päällä? Mikäs siinä :) Mielestäni ulkona alkaa olemaan öisin jo sen verran viileetä, että laitan pitkähihaisenkin päälle tuulitakin. Toki tämä perhe saattoi olla poikkeus, koskaan ei voi tietää.
Hauskaa, kuinka ihmisille tulee kaikki aivan ihmeelliset skenaariot (toki itse olen myös maalaillut helvettiä seinille) tästä tapauksesta mieleen, ja osat tarinoista eivät ole olleet mitenkään samanlaisia, mitä minun kuvaamani tilanne oli. Toki paljon on tullut hyviä näkökulmia esimerkiksi kodin läheisyydestä.
mukavaa myös huomata, että koen ajatukseni siltikin oikeaksi, enkä seuraavalla kerralla epäröi soittamista, jos samanlainen tilanne ilmenee. Mielestäni ette vain ole saanut minua vakuutettua siitä, että perhe hoiti asian aivan järkevimmällä tavalla.
-ap-
Toivottavasti kukaan ei soita poliisia tai muuta vastaavaa, jos lapsellamme on largyngiitti ja heitämme lapsen keskellä yötä ulos.
Toisaalta mielestäni on ihan hyvä, jos joku huolehtii, jos jollain on oikeasti hätä.
halua lapsia elämääni. Eri asia ottaa vastuuta asioista silloin kun haluaa, kuin että joutuu olemaan vastuussa koko ajan, halusin tai en. Olen tilanteeseeni hyvin tyytyväinen nyt, kiitos vain :)
Hanki lapsia niin ei tarvitse enää pultsareita seuraksi kotiin ja raahata:)
-ap-
Tai noh, en nyt ole pariin päivään, kun ei ole enää koira, jota viedä iltapissalle. Mutta kuitenkin.
Eikä mulla ole talvellakaan muuta kuin t-paita + takki tai villapaita päällä ulkona. -30 asteen pakkasilla laitan pitkähihaisen trikoopaidan sinne takin alle.
google ei tiennyt largyngiitistä mitään, mutta löysin tämmöisen linkin:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,20234,1249,1258
Ei tuolla ainakaan mainita hoito-ohjeeksi lapsen pihalle heittämistä, eli mistähän mahdat puhua :O
Nojoo, saivartelu sikseen, mielestäni lapsella ei kuitenkaan ollut kurkunpääntulehdukseen viittaavia oireita, vaikea tietysti sanoa, kun etäältä tilannetta seurasin. Uskoisin myös, että kyseisessä tilanteessa pääsisi ambulanssilla sairaalaan, jos lapsi ei voi hengittää kunnolla.
-ap-
ei tullut linkki nyt jostain syystä oikein. mutta tuolta kun kirjoittaa laryngiitti, niin ohjeet toimenpiteisiin löytyy
no harvan tiedän kuitenkaan kulkevan pelkkä t-paita päällä ulkona :) en tietenkään kiellä, etteikö se olisi mahdollista.
-ap-
Eli ap täällä taas. Olen päässyt jo aiheesta yli. Nyt vain hymyilyttää nämä ihmepuolustukset: "kyllä mekin voimme poistua vierailta klo: 23.00 ja lapset itkee, mut nukahtaa sitten autoon" tai että olin huolissani nimenomaan siksi, että vanhemmat olivat ulkomaalaisia. Ensinnäkin puoli kolme yöllä ei ole ihan normaalia, alkusyksyn vaatetus ei todellakaan ole kesävaatteet (varsinkaan kävellen) ja jos se äiti olis huutanu suomeks, niin ainakin olisin saanut tietää heti, että mistä huuto johtuu. Tämmöistä se elämä joskus on. Enkä tiedä vieläkään, että mitä kävi. Todennäköisesti jokin virhearvio vanhemmilta, koska heitä ei ole enää ympäristössä keskellä aamuyötä näkynyt.
Kiitos kaikille, jotka ymmärsivät minun näkökantani asiaan. Ja niille, jotka puolustelivat epäolennaisilla skenaarioilla, niin pyydän: perustelkaa ja kertokaa kokemuksianne ensi kerralla samojen yhtäläisyyksien kautta. Ja sille joka ihmetteli, että mitä ihmettä olisin hätäkeskukseen kertonut, niin olisin sanonut jotakuinkin näin: "katselen tässä parvekkeelta, kuinka hyvin kevyesti pukeutunut perhe lähtee kävelleen suuntaan x. Lapsi taitaa olla alle kouluikäinen, mutta osaa silti kävellä itse. Äiti huutaa lapselleen ilmeisesti venäjäksi ja raahaa tätä väkisin mukanaan ja lapsi itkee. Ajattelin, että tämä voisi olla asia, joka ei ole ihan normaali tapaus. Oho! Nyt täällä alkaa satamaankin todella pahasti, toivottavasti lapsi ei sairastu." Sitten olisin tehnyt niinkuin puhelimessa neuvotaan ja jättänyt asian siihen. Sen jälkeen olisin vain toivonut, että henkilökunta luurin toisessa päässä lähetti partion matkaan tarkistamaan tilannetta, tai koki, että tilanne ei ole tarkistuksen arvoinen ja jättänyt asian siihen. Miten päin vain, olisin hoitanut velvollisuuteni.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, ensi kerralla en epäröi.
-ap-
CyaVN0 whnlrwhdhmlu, [url=http://htjyhwdtpdam.com/]htjyhwdtpdam[/url], [link=http://eadsbcvixxzq.com/]eadsbcvixxzq[/link], http://ndidmejhhybf.com/
Ai olisit soittanut poliisit koska he puhuivat venäjää? :D On sinullakin ennakkoluulot. Ja tylsää varmasti kun naapurivakoilu mee noin pitkälle että alat kehittää päässäsi tarinoita heidän elämästään, miksi tekevät mitäkin ja tekevåt varmaan rikoksia.
Täytyypä tästä lähtien varoa itsekin mitä ihmisten ilmoilla puhelimeen puhun etten vaikuta yhtä epäilyttävältä. :D
Mitä olisit sanonut, jos olisit soittanut hätäkeskukseen? Että perhe kävelee kadulla, ja lapsi itkee? Aika monta hälytystä vuodessa saisi tehdä tuolla perusteella...
Voitte taas haukkua ap:n pystyyn mutta kyllä minäkin vielä itse pienten lasten äitinä ihmettelisin vastaavaa tapausta.
Paras tuossa tilanteessa olisi kysyä suoraan tai siis huutaa vaikka partsilta että onko joku hätä ja tarviitteko apua tms.
Poliisi tuskin tekee elettäkään ellei lasta tosiaan pahoinpidellä...Mun mielestä on vaan hyvä että/jos näihin "outoihin"tunteisiin luotetaan ja puututaan kun kyse kuitenkin lapsesta.
Otetaan tää surullisen kuuluisa tapaus Eerika,kukaan ei puuttunut,ketään ei kiinnostanut ja sitten ap haukutaan lyttyyn kun ihmettelee tälläistä tapausta....
Oikeesti,vähän enemmän rakkautta ja huolenpitoa tähän maailmaan! Tälläkin palstalla pyörii niin julmaa porukkaa välillä että tulee olo mitenhän noiden koti-asiat ovat kun täällä täytyy mammojen toisiaan haukkua milloin mistäkin,ehkä kuitenkin hyvä niin jos purkavat sitten pahanolonsa tänne haukkumalla anonyymisti kuin että lapset saavat kärsiä äitiensä patoutumista.
Hyvä ap ja jatka samaa rataa,ei ole liikaa ihmisiä jotka eivät aja vain omaa etuaan.
Vittuiletteko te kaikki ap:lle av:n tyypilliseen tapaan, vai onko teistä ihan oikeasti normaali tilanne sellainen, jossa pientä lasta raahataan itkevänä vesisateessa pitkin katuja, aamuyöstä ja ilman kunnollisia päällysvaatteita?
Harmi, ettet soittanut poliisille, olisi ainakin sinulla itselläsi parempi mieli, kun tietäisit tehneesi voitavasi.
kävelet useinkin keskellä yötä ulkona t-paita päällä? Mikäs siinä :) Mielestäni ulkona alkaa olemaan öisin jo sen verran viileetä, että laitan pitkähihaisenkin päälle tuulitakin. Toki tämä perhe saattoi olla poikkeus, koskaan ei voi tietää.
Hauskaa, kuinka ihmisille tulee kaikki aivan ihmeelliset skenaariot (toki itse olen myös maalaillut helvettiä seinille) tästä tapauksesta mieleen, ja osat tarinoista eivät ole olleet mitenkään samanlaisia, mitä minun kuvaamani tilanne oli. Toki paljon on tullut hyviä näkökulmia esimerkiksi kodin läheisyydestä.
mukavaa myös huomata, että koen ajatukseni siltikin oikeaksi, enkä seuraavalla kerralla epäröi soittamista, jos samanlainen tilanne ilmenee. Mielestäni ette vain ole saanut minua vakuutettua siitä, että perhe hoiti asian aivan järkevimmällä tavalla.
-ap-
onko teistä ihan oikeasti normaali tilanne sellainen, jossa pientä lasta raahataan itkevänä vesisateessa pitkin katuja, aamuyöstä ja ilman kunnollisia päällysvaatteita?
Harmi, ettet soittanut poliisille, olisi ainakin sinulla itselläsi parempi mieli, kun tietäisit tehneesi voitavasi.
Eikö se vesisade alkanut vasta 5 minuuttia sen jälkeen, kun perhe oli mennyt? Ja mistä tässä nyt tiedetään, että perhettä ei esimerkiksi mennyt johonkin lähitaloon?
Ei varmaan ollut normaali, eikä paras mahdollinen tilanne lapselle, mutta soitto hätäkeskukseen sen takia - hei haloo! Jotain rajaa.
Jos äiti olisi puhunut leveää savon murretta, olisitko ollut yhtä huolestunut?
onko teistä ihan oikeasti normaali tilanne sellainen, jossa pientä lasta raahataan itkevänä vesisateessa pitkin katuja, aamuyöstä ja ilman kunnollisia päällysvaatteita?
Eikö se vesisade alkanut vasta 5 minuuttia sen jälkeen, kun perhe oli mennyt? Ja mistä tässä nyt tiedetään, että perhettä ei esimerkiksi mennyt johonkin lähitaloon?
Ei varmaan ollut normaali, eikä paras mahdollinen tilanne lapselle, mutta soitto hätäkeskukseen sen takia - hei haloo! Jotain rajaa.
Jos äiti olisi puhunut leveää savon murretta, olisitko ollut yhtä huolestunut?
Niin no sama vaikka olisi puhunut siansaksaa...On se vaan outoa jos tohon aikaan pienen lapsen kanssa ihan vaan ulkoillaan tai miksi yleensäkin klo.2.30 pitää lähteä kyläilemään...? Siis ellei oo piri loppu tms.
Kirjoitin tänne jo aiemmin ihmettelyni että ap haukutaan,okei ei ehkä poliisi asia mutta sitähän me ei nyt saada koskaan tietää...
Niin no sama vaikka olisi puhunut siansaksaa...On se vaan outoa jos tohon aikaan pienen lapsen kanssa ihan vaan ulkoillaan tai miksi yleensäkin klo.2.30 pitää lähteä kyläilemään...? Siis ellei oo piri loppu tms.
Kirjoitin tänne jo aiemmin ihmettelyni että ap haukutaan,okei ei ehkä poliisi asia mutta sitähän me ei nyt saada koskaan tietää...
Onhan se toki outoa, että tuohon aikaan ulkoillaan. Mutta hätäkeskus?? Ihan oikeasti? Voi hyvää päivää.
Ehkä tuohon omituiseen aikaan liikkumiseen oli syynsä.
kuljettaa vain jos sairaus vaatii, se ei kelpaa syyksi ettei saa muuta kyytiä! ambulanssi vi käydä kotona, tarkistaa tilanteen ,todeta että hoitoa vaatii muttei ambulanssikuljetusta joten käskevät tilata taksin...