Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuslääke yötöistä aiheutuvaan väsymykseen?

Vierailija
21.09.2012 |

Jos on ajautunut yötyöntekijäksi olosuhteiden pakosta ja väsyttää...

Auttaako masennuslääkitys (virkistämään) yötyöstä aiheutuvaan väsymykseen?

Tai joku muu lääkitys...?

Nyt on pakko pitää tätä työtä jonkin aikaa. Nukun kyllä päivällä kohtuullisesti, mutta väsymystä kertyy.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan alat pumppaa itseesi kaikkia kemikaaleja. Ihme keinoja sulla tuleekin ensimmäisenä mieleen.

Kilpirauhasarvot kannattaa mittauttaa ja hemoglobiini jos on väsynyt jatkuvasti. Pitkällä aikavälillä suositelen vaihtamaan päivätyyöhän joa kroppasi ei tohon totu.

Vierailija
2/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen voi auttaa esim Circadin (melatoniini). Kaikille yötyö ei vaan sovi, silloin on haettava muuta työtä. Masennuslääkkeet kyllä piristävät masentunutta, mutta eivät auta tervettä ihmistä. Niiden vaikutuskin alkaa vasta viikkojen kuluessa, joten pika-apua niistä ei saa. Panosta siis siihen päivän uneen kaikin keinoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin melatoniinia unirytmin parantamiseen, kirkasvaloa ja d-vitamiinia. Kannattaa myös tajuta, että vuorotyö ei sovi kaikille.

Vierailija
4/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa masennuslääkkeistä tosiasiassa väsyttäisi vain lisää, vaikka mielialaa helpottaisikin. (Vastoin yleistä uskomusta ssri-lääkkeet todellakin väsyttävät ja lisäävät yöunen tarvetta suurella osalla käyttäjistä.) Uskoisin, että liikunta, terveellinen, kevyehkö ruokavalio ja yötöistä säännöllisestä rytmistä kiinnipitäminen yötöistä huolimatta olisivat tehokkaimmat lääkkeet väsymykseen.

Vierailija
5/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ne kyllä piristävät. Senhän takia ne otetaan aamuisin. Mirtazapin otetaan taas iltaisin, koska se väsyttää ja sitä mulle on määrätty myös unettomuuteen.

Vierailija
6/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erään työterveyslääkärin sanoneen luoennolla, että suurin osa yötyötä tekevistä haluaisi tehdä päivätyötä. Ihminen on ohjelmoitu niin, että yöllä nukutaan ja päivällä valvotaan ja tehdään töitä. Tietysti on ihan harvoja poikkeuksiakin, joille yötyö sopii.

En usko, että masennuslääke auttaa AP:n väsymykseen. Masentuneelle niistä on apua ja piristävätkin, mutta unirytmin puutteesta johtuvaan väsymykseen niistä tuskin on hyötyä.

Vierailija
7/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei auta. Useimmat niistä itse asiassa ainakin käytön alussa väsyttävät, ja sitten se vaikutus menee ohi, mutta ei ne sittenkään piristä.

Minä pärjäsin ihan kofeiinitableteilla ja energiajuomilla jaksosta jolloin minun oli pakko tehdä vuorotyötä - minulle kamalin oli aamuvuoro klo 6-02, koska en saantu nukuttua yöllä ennen klo 1-2 ja unet jäi siis tosi lyhyiksi.

Vierailija
8/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa johtaa siihen, että unenlaatu heikkenee, jolloin yhteisvaikutus on yhtä tyhjän kanssa, paitsi ettet ole nukkunut tarpeeksi hyvin.

Vierailija
9/9 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eivät tietenkään kaikkia käyttäjiä. Vaikutukset ovat yksilöllisiä. Olen itse käyttänyt SSRI-lääkkeistä cipralexia, cipramilia, seronilia, fevarinia ja zoloftia, olin niistä kaikista aivan puolikuolleessa tilassa myös aloitusoireiden loputtua.

Kuten kokeilemastani lääkearsenaalistakin ilmenee, olen takavuosina sairastanut pitkäaikaista, toistuvaa masennusta ja tullut siksi vuosien varrella jutelleeksi mielialalääkkeiden vaikutuksista erilaisissa vertaistukiporukoissa melko paljon. Tosi moni tuttavani ao. foorumeilta on kertonut vastaavanlaisista kokemuksista kuin itsellänikin on.

Totta kai ssri-lääkkeet piristävät suurta osaa käyttäjistä, mutta merkittävälle osalle vaikutus on silti päinvastainen. Sain itse paremman avun kaksikanavaisista lääkkeistä ja sittemmin dopamiinin takaisinoton estäjistä, koska ne eivät väsyttäneet yhtä paljon. Myöskään MAO-estäjät eivät oman kokemukseni mukaan väsytä.