Angiinasta ei pääse eroon - kokemuksia?
!2v. pojallani sai 2kk sitten lääkityksen pahaan angiinaan ja vieläkään ei ole tauti hellittänyt. Penisilliinikuurin jälkeen on ollut viikko ns. tervettä aikaa, jonka jälkeen kurkku taas kipeytynyt ja kuume noussut. Nyt 3 kuuria jo syöty ja taas on oireet palanneet. Mikä neuvoksi? Onko kellään ollut vastaavaa? Missä vaiheessa harkitaan nielurisojen poistoa?
Kommentit (9)
tai kuvilette tarkkaan, kuinka sitkeä vaiva on? Että siis mahd. leikkaustarve voidaan todeta..
Minulla aikanaan auttoi niulurisaleikkaus angiinoihin.
Siskon tytöllä 14v. sama juttu. Yksityisen lääkärin kautta pääsi sairaalaan ja siellä antibiootti suoneen. Tulehdusarvot oli toki jo 150 ja kurkku näytti siltä että teettelee paisetta. Omat lapsenikin hoidatan yksityisellä jos on pitkällisiä ja epäselviä sairauksia.
Luultavasti teillä joku muu on taudin (streptokokkien) kantaja ja sairastuttaa pojan aina uudelleen.
Meillä minä sairastuin kerta toisensa jälkeen ,mutta ei muut. Kantajia oli sitten testien jälkeen sekä mun mies että vanhin poika. Heillä ei oireita ollut lainkaan, mutta tartuttivat uudelleen minut. Tuolloin ei siis hammasharjojen vaihto tosiaan riittänyt vaan saatiin kaikki 3 lääkekuurit. Sitten pysyin terveenä minäkin ;)
koska moni sairastunut uudestaan ja saanut jälkitautiakin. Löytyi niitä oireettomia kantajia useampikin.
meillä selvis miehen kolmannen antibioottikuurin jälkeen, että viidellä oli oireettomana. Ite olin syöny oireettomaan angiinaan jo yhden kuurin aiemmin. En tiedä, johtuiko siitä, että miehen kuuri ehti loppu ennen ku muiden alko, vai mistä, mutta sai neljännen angiinan+ antibioottikuurin ja lähetteen eteenpäin.
Sitten kuurien puolivälikssä hmmasharjat vaihtoon ja senkin jälkeen kuumalla vedellä pesette ne huolellisesti...ja tyynyt pesuun ja tyyniliinat vaihtoon. Ei saa missään tapauksessa pussailla tai juoda samasta lasista tai pullosta, kun angiinaa piilevästikin kantava.
Jos nämä ei auta, niin lasten koko päiväkoti/kouluryhmä testaukseen.
Itse kärsin myös samasta kokonaisen kevään ja vasta kolmas lääkekuuri auttoi ja siinä söin jo tuplamäärää Kefexiniä...
Mutta meillä löytyi myös pari kertaa keväällä se lapsilta ja tauti siis tuli päiväkodista. Viheliäinen on, kun "terveet" voivat tartuttaa sitä muille.
Siis kyse 12v. pojasta...
ap