Sektio vs. alatiesynnytys, ei provoille
Eksyinpä tälle palstalle kahden sektion kokeneena. Miten ihmeessä joku alatiesynnyttänyt väljävärkkinen kuuden lapsen äiti voi paasata toiselle äidille/tulevalle äidille, että alatiesynnytys on "ainoa oikea tapa synnyttää/kivuton/lapselle parempi"? Eiköhän se ole aina tilannekohtaista ja lääkärin päätettävissä. Olkoonkin, että sektiota Suomessa ei noin vain saa, ja joskus se lääkärikään ei ole tilanteen tasalla.
Jos jollekin sektiosta toipuminen on ollutkin kivuliasta ja hidasta, ei se välttämättä sitä toiselle ole. Toiselle alatiesynnytys on ollut kuin hyttysen pisto, toista paikataan vielä vuosia repeämien takia. Antakaa muiden synnytystapojen olla, kun teillä ei ole kokemusta kuin omista synnytyksistänne, jos niistäkään.
Kommentit (89)
Eihän täällä saa puhua väljentyneestä alapäästä kun siitä vetää kaikki herneet nenään.
Ymmärrän kyllä. Mutta ymmärsitkö sinä, mitä alunperin kirjoitin? En kirjoittanut, että alatiesynnyttäneet ovat väljävärkkejä. Luepas vielä ystävällisemmin aloitukseni uudelleen ja kysy jos et ymmärrä mistä oli kysymys.
Ihmettelen vain että miten "et ymmärrä" ihmisten tuohtumista ja sinun nimittämistäsi provoilijaksi. Tottakai ihmiset tarttuvat tuohon sanaan, kun sellaisen siihen laitoit.Aloituksesi olisi voinut olla ystävällisempi, mutta tuon "Miten ihmeessä joku alatiesynnyttänyt väljävärkkinen kuuden lapsen äiti voi paasata toiselle äidille/tulevalle äidille, että alatiesynnytys on "ainoa oikea tapa synnyttää/kivuton/lapselle parempi"" kohta tekee sen että ihmiset eivät ota sinua tosissaan. Jos haluat asiallista keskustelua, kirjoita asiallisesti.
Itsellä takana 1 alatiesynnytys ja 1 hätäsektio ja täytyy sanoa, että alatiesynnytys meni kuin "oppikirja"synnytys muutamassa tunnissa lapsi maailmassa, vaikka oli esikoinen. Ja sektion jälkeen taas olin lähes vuorokauden huonovointinen ja haava tosi kipeä ja elin kuin sumussa. Vauvat voivat molemmat hyvin vaikka hätäsektioon päätyneessä käynnistetyssä synnytyksessä kuopus painoi vain 1700g ja joutui vauvateholle kasvamaan. molemmat synnytystavat ovat yhtä hyviä, eikä niitä voi todellakaan aina itse valita.Kyllä tuo mainitsemasi väljävärkkisyys vähän provosoivaa tekstiä oli! Mutta halusit kai tahallaan herättää keskustelua.
Minä sain pelkosektion. Vauva lähti tulemaan niin nopeasti, että päätinkin yrittää alakautta. Kokemus oli intensiivinen, mutta jälkikäteen olin todella tyytyväinen, ettei tarvittukaan sektiota. Eikä vitussakaan ole miehen mukaan mitään muutoksia, ainakaan tämän yhden lapsen jälkeen. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, miten muut haluavat synnyttää, en ymmärrä miksi siitä pitää riidellä. Kukin tavallaan.
Sun piti kuitenkin tulla tänne ärisemään?
...sanoa, että ottakaa nyt hyvät ihmiset vähän chillimmin, mitä se teitä kiinnostaa, miten muut haluavat synnyttää tai millaista muiden seksielämä on!
Eihän täällä saa puhua väljentyneestä alapäästä kun siitä vetää kaikki herneet nenään.
Ymmärrän kyllä. Mutta ymmärsitkö sinä, mitä alunperin kirjoitin? En kirjoittanut, että alatiesynnyttäneet ovat väljävärkkejä. Luepas vielä ystävällisemmin aloitukseni uudelleen ja kysy jos et ymmärrä mistä oli kysymys.
Ihmettelen vain että miten "et ymmärrä" ihmisten tuohtumista ja sinun nimittämistäsi provoilijaksi. Tottakai ihmiset tarttuvat tuohon sanaan, kun sellaisen siihen laitoit.Aloituksesi olisi voinut olla ystävällisempi, mutta tuon "Miten ihmeessä joku alatiesynnyttänyt väljävärkkinen kuuden lapsen äiti voi paasata toiselle äidille/tulevalle äidille, että alatiesynnytys on "ainoa oikea tapa synnyttää/kivuton/lapselle parempi"" kohta tekee sen että ihmiset eivät ota sinua tosissaan. Jos haluat asiallista keskustelua, kirjoita asiallisesti.
Jos sulla itselläsi on väljä värkki, niin saat kertoa siitä muile, mutta älä nyt helvetti oleta, että kaikilla muillakin on sellainen.
ettei värkki menisi pilalle, kuten he luulevat. Tuo kyseinen värkki on vaan suunniteltu synnyttämiseen, se palautuu. Lantionpohjalihakset on eri juttu, ja ne venyvät jo raskauden aikan, ei synnytys niitä venytä, vaan se paino kuorma niiden päällä. Ja jokainen voi itse treenillä vaikuttaa sihhen miten hyvin ne hallitsee.
Aloituksen tarkoitus taisi olla ap.lle yksi kanava katkeruuden purkamiseen. Olen pahoillani puolestasi, toivottavasti pääset jonain päivänä surun yli.
Synnytystapa-asiaan en ota kantaa.
Aloituksen tarkoitus taisi olla ap.lle yksi kanava katkeruuden purkamiseen. Olen pahoillani puolestasi, toivottavasti pääset jonain päivänä surun yli.
Synnytystapa-asiaan en ota kantaa.
Hienoa, miten palstamamma kykenee tällaiseen diagnoosiin? Oletkohan sairaanhoitaja?
Minulla on kaksi tervettä, ihanaa lasta, ja yksi synnytykseen hirvittävällä tavalla menehtynyt. En ole katkera.
Aloitus oli tarkoitettu ajatuksen siemeneksi näille tälläkin palstalla viihtyville besserwissereille, jotka eivät ymmärrä lukemaansa, eikä sitä, että kaikki ei suju muille kuten itselleen.
Jos sulla itselläsi on väljä värkki, niin saat kertoa siitä muile, mutta älä nyt helvetti oleta, että kaikilla muillakin on sellainen.
Nyt ymmärrän. Olet yksi palstalla viihtyvistä lestadioilaisäideistä, jolla on enemmän kuin 5 lasta. Kaikilla äideillä ei ole kuutta lasta, suomalaisten keskiarvo on alle kaksi.
Jos sisälukutaitosi olisi edes keskinkertainen, huomaisit, että mainitsin aloituksessani äidin, joka on helposti synnyttänyt kuusi lasta. Oletko sinä?
Minun naapurini on juuri tällainen ja hän laskee leikkiä siitä jatkuvasti. Odotuslistalla on jo seitsemäs lapsi, ja eilen viimeksi pihalla ollessamme totesi, että helposti tämäkin maailmaan putkahtaa kun on jo valmiiksi väljä värkki. Totesi myös tämän palstan mammojen tavoin, että kun hänen synnytyksensä ovat niin nopeita ja helppoja, hän ei ymmärrä miksi naiset synnytyksistä valittavat. En voinut muuta kuin pyöritellä päätäni.
Onko suurin osa palstailijoista todellakin vanhoillislestadiolaisia? Pitäisittekö huolta niistä omista lapsistanne seksuaalisen hyväksikäytön varalta, sen sijaan että valitatte muiden sektiovalinnoista.
Tämä mamma poistuu kanavalta, vähän älykkäämpään seuraan. En voi todeta muuta kuin että minua hävettäisi olla tuollaisella ajatusmallilla varustettu mamma. Tunnistan nimittäin kirjoitustyylisi useammastakin viestistä.
ettei värkki menisi pilalle, kuten he luulevat. Tuo kyseinen värkki on vaan suunniteltu synnyttämiseen, se palautuu. Lantionpohjalihakset on eri juttu, ja ne venyvät jo raskauden aikan, ei synnytys niitä venytä, vaan se paino kuorma niiden päällä. Ja jokainen voi itse treenillä vaikuttaa sihhen miten hyvin ne hallitsee.
Sanopa se niille vajaalle tuhannelle äidille, jolla alapää repeää peräaukon sulkijalihakseen asti. Kätilöliiton mukaan määrä lisääntyy koko ajan. Miten sellainen treenataan kuntoon? Ja kuinka monelle äidille tästä edes kerrotaan alatiesynnytyksen riskeinä?
Ei kiitos, onneksi sain kaikki lapseni sektiolla, tuollaiseen en ryhtyisi mistään hinnasta.
tiedät että ihmisillä on erilaisia kudostyyppejä. Joillain se kudostyyppi on joustavampi kuin toisilla. Ne ihmiset joilla on joustava kudostyyppi palautuvat synnytyksesta ennalleen, eivätkä välttämättä repeä mihinkään suuntaan alatiesynnytyksessä.
Ja kuten joku on jo sanonut, emättimen lihakset löystyvät jo raskauden aikana.
Jopa 12 lasta alateitse synnyttäneellä voi olla tiukka alapää, jos hänellä vain on oikeanlainen kudostyyppi, eikä hän ole laiminlyönyt lantionpohjanlihaksiaan.
Olet kirjoitustyyliltäsi todella agressiivinen. Edelleen: jos haluat asiallista keskustelua, kirjoita asiallisesti. Tuohtumuksesi on ilmiselvää.
Asiallista keskustelua av-palstalla teidän kanssanne.... :-D Voi helvata mikä paradoksi!
Ja lapset syntyneet terveinä
http://freepathways.wordpress.com/2012/10/11/seitseman-sektiota/
jokainen tavallaan, tilanteen mukaan. Kukaan ei voi mielestäni toista arvostella tai sanoa, että alatiesynnytys on se ainoa oikea. Minulla 2 alatiesynnytystä ja 1 hätäsektio.
Koko aloitus on PROVO!!! :D
sunlaiset just halusin pois tästä ketjusta.
-ap
mutta joskus aina ihmettelen sitä pelkosektiojuttua, koska minulle kamalin pelko oli nimenomaan sektio, se että vatsani leikataan auki minun ollessani puolustuskyvyttömässä tilassa ja minut sitten kursitaan kasaan. Onneksi ei jouduttu kummassakaan synnytyksessäni sektioon vaan syntyivät alateitse, mikä ei minulle ollut erityisen kaamea kokemus vaikka ekassa synnytyksessä repesinkin jonkin verran.
Ehkä ero on siinä että toiset luottaa enemmän omaan kehoonsa ja toiset lääkäreihin. Itse en luota muihin ihmisiin, en myös lääkäreihin, ja siksi ehkä tuntuu erityisen kaamealta ajatus sektiosta. Ja luotan taas kehooni, että siinä on kyllä ikiaikaiset vaistot ja geneettiset koodit siitä miten lapsi synnytetään. Jollain toisella ehkä toisinpäin.
Koko aloitus on PROVO!!! :D
sunlaiset just halusin pois tästä ketjusta.
-ap
et puhuisi väljävituista ;)
Kohtuullisen tuoreena äitinä ihmettelen todella syvästi sitä naisten päässä mallinnettua maailmaa, missä äitiyden määrittää se miten lapsesi on syntynyt, miten se ruokitaan, mitä vastaan rokotetaan ja millaisia vaippoja lapsesi käyttää. Päivä/kotihoidosta puhumattakaan. Missä ihmeessä on suvaitsevaisuus ja vertaistuki, kun ei se "yhden ainoan oikean" malli toimi kuin siellä omassa päässä? Miksi ei voi antaa muiden olla ja tehdä ne ratkaisut itse, vaikkei ne menisikään sen oman tavan mukaan?
Väittäisin, että jokainen näistä oman oikean tapansa tyrkyttäjistä ei sallisi sellaista anopiltaan, esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa se anoppi tulisi kotiin säätämään ja kertomaan miten se lihasoosi pitää laittaa jotta hänen kultamussukkansa sen söisi. Siis miehesi.
Sun piti kuitenkin tulla tänne ärisemään?