6-vuotias ekaluokkalainen ei suostu olemaan yksin kotona.
Pakottaako vai mikä avuksi? Toistä ei pysty aina joustamaan.
Kommentit (33)
niin viet lapsen koulunpihalle odottamaan koulun alkua. sinne kuitenki tulee opettajia yms aikaisemmin ja todennäköisesti muita koululaisiakin!
vasta ekaluokan keväällä, muistaakseni joskus huhtikuussa. Tätä ennen ei olisi missään tapauksessa suostunut jäämään yksin kotiin/tulemaan yksin kotiin. Oli täyttänyt 7v jo eskarivuoden helmikuussa. Sitten kun itse koki uskaltavansa olla yksin kotona sujui kaikki hyvin.
En pakottaisi ekaluokkalaista olemaan yksin kotona. Meilläkin oli aikamoista säätöä välillä. Joinakin aamuina mm entinen naapurimme yli 80v saattoi pojan kouluun.
7 vuotiaana ei vielä halunnut. Ei tulisi mieleenkään pakottaa!
Vie kouluun aiemmin, koulun pihalla voi leikkiä ja sinne tulee muitakin.
jolla nyös koululainen ? voisitte kimpassa sopia vuoroin aamut tms
itse olen kotona, lapseni 7v ja toka luokka alkoi... viime syksynä oli 6v, joulukuussa syntynyt siis... ei vieläkään halua olla hetkeäkään yksin, enkä missään nimessä pakota !!!
itse voisin erittäin mielelläni ottaa koululaisen lapseni seurakis. eipä vaan ole halukkaita, tosin en ole missään ilmoitellutkaan...'
missä päin ap asut ?
Jopa viisi minuuttia yksin on liian pitkä aika, jos pelkää! Pakottamalla tai syyllistämällä pelko ei katoa! Joku ratkaisu asiaan on löydyttävä!
Lapsi ei uskalla (eikä tietenkään pidä uskaltaa) olla yksin aamulla 10 minuuttia. Olen harkinnut, että irtisanoutuisin, sillä työssä ei jousteta. Opiskelen myös ja opiskeluaamuina olen kotona. Ollaan harjoiteltu koko kesä sitä, että käyn kaupassa ja on hetken yksin, mutta aamut ovat eri asia. Eikä 6- vuotias vielä ymmärrä aikaa.
En osaa auttaa, mutta kaipailen samaan ongelmaan apua. Meilä on ollut yökylässä koulun alusta asti kaverit ja jopa ex-poikaystävä (ystävä myös). Stressaava tilanne on.
Miksi hankkia lapsia, jos ei niitä hoida...
Miten ihmeessä ap olisi voinut ennakoida seitsemän vuotta sitten tämän tilanteen? Ei hän voi tietää ekaluokkalaisten lukujärjestystä seitsemän vuoden päähän eikä sitä, järjestääkö kunta aamupäivähoitoa niin kuin joissakin paikoissa.
Anna konkreettisia ehdotuksia, älä näsäsviisastele. Se on pikkutyttöjen hommaa!
kunta järjestää onneksi myös aamupäivähoidon iltiksessä olijoille. Puoli tuntia aikaisemmin voisi kyllä mennä jo sinne koulun pihaan leikkimään (ainakin kivoilla keleillä). Muuten varmaan kyselisin luokkakavereilta onko muilla samaa tilannetta ja uskaltaisivatko lapset olla yhdessä tai voisiko jonkun kotona olijan luokse mennä pientä korvausta vastaan. Mulla asuu kyllä myös isovanhemmat lähellä, joten hätätilanteessa kysyisin heiltä apua esim niihin kymmenen aamuihin.
7-v täyttävä ekaluokkalainen. Ei uskalla olla yhtään kotona yksin. Onneksi naapurissa asuu samalla luokalla oleva poika, joten ovat aamuisin hetken kahdestaan ennen kouluun lähtöä. En aio pakottaa olemaan yksin.
vielä pahempia kun iltapäivät!
Eikö voi mennä luokkakaverin luokse?
oma ekaluokkalainen täyttää 7 vuotta 28.12.
Omani oli huomattavasti vanhempi kuin aloitti ekan luokan ja se on kyllä iso etu.
Nyt tokalla ja olen itse kotiäiti.
Osaavat olla kyllä yksin, mutta se huomiontarve on valtava.