Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea SOSSU maksaa? Olen tyrmistynyt

Vierailija
15.09.2012 |

Ex-mieheni isä, mielenterveyspotilas jostain 80-luvulta alkaen (skitsofrenia, burn out jne) käy yksityisillä laulutunneilla ja haitaritunneilla sossun piikkiin. Virkistystoimintaa tai mitä lienee. Lisäksi virkaholhooja oli antanut maksusitoumuksen ostaa hänen ilmaiseksi jostain saamaansa soutuveneeseen moottori. Siis mitä helvettiä?! Verorahoilla ostellaan tuiki tarpeellisia veneen moottoreita? Aiemmin sai kaupungilta ison kaksion, kun yksiö oli liian pieni yksinäiselle 6-kymppiselle miehelle.

Ex-mieheni ihmetteli asiaa myös ja oli ihan yhtä raivoissaan kuin minäkin.

Tämä on mun mielestä ihan uskomatonta, mutta ilmeisesti arkipäivää ja ihan ymmärrettävää.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään valtion rahat yksinkertaisesti riitä, jos rahaa jaetaan holtttomasti sinne tänne. Käy niinkuin Kreikalle. Suomi ottaa tälläkin hetkellä syömävelkaa näiden ylimitoitettujen tukien maksamiseen. Sitten leikataan lapsilisistä yms. Ihan hullua touhua. Olen samaa mieltä - harkinnanvarainen osa pois. Tarkka luettelo, mitä maksetaan ja muuten pulinat pois. Muuten systeemiä väärinkäytetään.

Sossun rahat on yhteisiä verorahoja, jotka tarkoitettu on alunperin tarkoitettu koulujen ja sairaaloiden ylläpitämiseen  yms. Ei ole järkeä, että lapset opiskelevat homekouluissa ja lasten sairaaloille kerätään yksityisiä rahoja ja sitten toisella kädellä veromarkkoja tolskataan kaikenmaailman haitareihin, hameisiin ja Häätö-Arien ylikalliisiin vuokriin yms.

Vierailija
62/90 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran tämä aihe.

Eikä näiden avausten tekijät, eikä suurin osa vastaajistakaan tiedä asioista käytännössä yhtään mitään.

Sossu muka maksaa sitä ja tätä, ja paljastuukin, että kyseessä yleisen edunvalvojan asiakas. Eli onkin käyttänyt omia rahojaan.

Toisekseen täällä monet sanovat, etteivät ole saaneet tukea esim. pyykkikoneeseen, sänkyyn eikä ruokaankaan.

Harkinnanvaraa sossuilla tietenkin on, muttei sitäkään ihan miten sattuu käytetä. Olihan täälläkin jonkun sossun kommentte, ettei muista kenenkään hänen työpaikallaan harkinnanvaraista käyttäneen asioihin, joita tässä ketjussa mainitaan. Kyse varmasti ihan satunnaisista tapauksista.

En todellakaan kadehdi sossun asiakkaita.

Suurituloisten veroja ei todellakaan voi enää korottaa. Kyllä mua ainakin ottaisi päähän, kun joka toinen euro palkasta menee veroihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:01"]

Tarveharkintaisesta toimeentulotuesta pitäisi päästä kokonaan eroon. Sossutädit jakavat sen kautta omille "suosikeilleen" vastikkeetonta rahaa ja asettavat köyhät keskenään eriarvoiseen asemaan.

[/quote]

Ota näistä selvää, kun välillä jaotellaan "hyviin ja huonoihin köyhiin", ja välillä inistään ettei saa olla tarveharkintaa. Luulin että sosiaaliturvan romuttajat on sitä mieltä, että joillekin köyhille (esim. Talvisodassa yksin omilla uroteoillaan Suomen pelastaneille eläkeläisille) voidaan maksaa tukea, kun taas parikymppistä yh:n lasta ei saisi tukea mitenkään vaikka hänellä olisi miten huonosti asiat.

Vierailija
64/90 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen viranomaisten väite on se, että sossu ei maksa mitään ylimääräistä. Tämä ei voi pitää paikkaansa, koska on olemassa käsite harkinnanvarainen toimeentulotuki, jolla kustannetaan sitten tätä ylimääräistä, jota käsitteenä ei ole määritelty mitenkään. En tiedä onko edes saatavissa tieto siitä, kuinka monta prosenttia sossun menoista on esim.. Helsingissä tätä harkinnanvaraista toimeentulotukea?

Muutenhan näistä sossun tuista ei saa mitään tietoa eikä mikään ns. riippumaton taho pääse tekemään minkäänlaista tutkimusta esim. sossun menojen jakautumisesta perheittäin. Uskon kyllä, että pääsääntöisesti tilanne on se, että sossu maksaa vain lakimääräisen tuen, mutta joillekin maksetaan sen lisäksi ilmeisen paljon muutakin, ei välttämättä suoraan rahana vaan esim. lasten ilmaisina kesäleireinä yms.

Vierailija
65/90 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään, että minkä verran saa sossusta rahaa ihminen, jonka kuukausimenoiksi (ns. pakollisiksi) on sossu todennut n. 1400€. Naapurini, yh, nimittäin sanoi sossun laskeskelleen näin, sitten kun raha tuli, olikin yllättäin laskeskeltu tonnin mukaan ne menot. En tiedä mitä ajatella. Saiko siis naapurini tuon tonnin? Vai oliko siitä miinustettu jotain? Olisiko hän voinut saada 1400? Kaksi lasta, jotka käyvät isällään n. joka toinen viikko neljä-viisi päivää kerrallaan. Toinen koulussa, toinen vielä päivähoidossa.

Vierailija
66/90 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 19:22"]

Pienimpiä palkkoja pitäisikin nostaa ja isoja verottaa enemmän. 

[/quote]

Miksi mun palkasta pitäisi ottaa enemmän pois jotta saadaan elätettyä niitä jotka eivät halua tehdä töitä? Mä olen tehnyt töitä palkkani eteen, olen opiskellut ja elänyt köyhyysrajalla, tehnyt lujasti töitä, joustanut, ja lopulta saavuttanut sen missä olen nyt. Olen palkkani ansainnut, enkä siitä halua luopua vain siksi että jotakuta toista kiinnosti enemmän bailata ja maata kotona sen sijaan että olisi kouluttautunut.

Vierailija
67/90 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydentävä toimeentulotuki

Täydentävään toimeentulotukeen sisältyvät erityismenot, joita ovat[26]

lasten päivähoitomenot
ylimääräiset asumismenot (esimerkiksi muuttokustannukset)
hautauksesta aiheutuneet kohtuulliset menot
erityisistä tarpeista tai olosuhteista aiheutuvat menot (esimerkiksi pitkäaikaisesta toimeentulotuen saamisesta ja pitkäaikaisesta tai vaikeasta sairaudesta aiheutuvat menot sekä lasten harrastusmenot)

Toimeentulotuen asiakkaalle saatetaan maksaa lisäksi sosiaalityöntekijöiden välttämättömäksi katsomia hankintoja, esim. henkilölle, jolla ei ole lainkaan kodin irtaimistoa 250 euroa kertaluonteisesti sängyn, keittiön ruokaryhmän, verhojen, valaisinten, vuodevaatteiden ja ruuanvalmistusvälineiden hankkimiseen käytettynä. Lisäksi toimeentulotukea saatetaan myöntää jääkaapin hankintaan ja yli vuoden toimeentolotuen varassa eläneille myös pesukoneen hankintaan.[27]

Ehkäisevä toimeentulotuki

Kunnat myöntävät lisäksi ehkäisevää toimeentulotukea, jonka perusteista ne päättävät itse. Sen tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen omatoimista suoriutumista ja ehkäistä syrjäytymistä. Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi.[28]http://fi.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki

Vierailija
68/90 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan maksamat tukiasiat pitäisi saada läpinäkyviksi. Kuka saa ja millä perusteella. Loppuisi se sossupummien hyysääminen. En halua maksaa veroja ihan vaan sen takia, että osa ei halua mennä töihin.

Vierailija
69/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos maksaa tuollaisia. Luulen mäkin, että on jotain muuta kautta nämä, ja esim. juuri virkaholhooja myöntänyt omia rahoja.

Mäkin olen ollut sossun asiakkaana saadessani 384e/kk vuoden ajan sairaspäivärahaa, enkä saanut pyykkikonetta, vaikka mulla oli vauva, eikä mitään taloyhtiön tupaa.

Enkä saanut satasen silmälaseja, vaikka lääkäri lähetti mut päänsärkyjen takia tutkimuksiin, ja optikko kirjoitti lausunnon, että mulla on niin paha hajataitto, että todennäköisesti se aiheuttaa kivut.

Inhottavaa, että varmaan moni kuvittelee nytkin sossun maksavan mulle ties mitä, vaikka mun on turha tällä 700e työkyvyttömyyseläkkeellä kolkutella niiden ovia.

Vierailija
70/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hame + "röijy" (= paita) on heillä juhlavaate, itsekin myöntävät tämän. Nuorilla tytöillä yleisin asu on pitkä, suora hame + jokin huppari (ei kroppaa nuoleva).

t. mustalaisia tunteva

Jos olisit sisällä mustalaisten kulttuurissa, kutsuisit heitä vähän kunnioittavammin romaneiksi etkä mustalaisiksi.

Ja joku siellä Myyrmäessä voisi katsella tarkemminkin ympärilleen, ketkä kaikki siellä pöhnässä päiväänsä viettävät.

Minä suon ihan mielelläni romaneille heidän samettihameensa. Itse asiassa ne ovat minusta todella hienoja. He pukeutuvat aina huolellisesti, hiukset on laitettu, he ovat kohteliaita, puhtaita ja siistejä. Nuoret naiset käyttävät tavallisia pitkiä hameita, kunnes tulevat siihen ikään, että alkavat käyttää romanihametta.

Pitäisiköhän sossun antaa vähän vaaterahaa kaikille valkonaamaperheillekin, kun suurin osa teinitytöistä kulkee intiimialueet lähes paljaina. Ei näköjään riitä vanhempien rahat ostaa lapsilleen sellaisia asuja, että ympäristön ei tarvitsisi yökkäillä. On liian kireää, lyhyttä ja paljastavaa.

Vierailija
71/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilta/Huutiksesta saa jo 20 eurolla siitejä käytetyjä. Kirpparilta voi saada jopa 10 egellä hyvän toppapuvun.

Täytyy opetella käyttäämään sitä rahaa, ei omillaan tulevatkaan automaattisesti osta kaikkea uutena!

Sitten taas meille ei myönnetty 50€ arvoista summaa lapsen talvihaalariin...

Vierailija
72/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottava ihmishirviö ap:n eks mies, kun ei sallisi omasta isästään pidettävän huolta, no onneksi on ex. Virkaholhooja tosiaan antaa holhottavan omista rahoista niitä maksusitoumuksia...

Ja mitä tuohon muuhun tulee, niin huomattavasti säästää verorahoja tukea skitsofreenikkoa omassa kodissa asumisessa ja harrastuksissa laitoshoidon sijaan. Esim. psykiatrian akuuttihoito osastolla maksaa noin 600 euroa vrk veronmaksajille.

Kuinka joku voi olla kateellinen mielenterveyspotilaalle, jolla diagnosoitu skitsofrenia. Sovitaan, että ei mene ap:n verorahoista tuet, vaan esim, minun :)

Vierailija
73/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottava ihmishirviö ap:n eks mies, kun ei sallisi omasta isästään pidettävän huolta, no onneksi on ex. Virkaholhooja tosiaan antaa holhottavan omista rahoista niitä maksusitoumuksia...

Ja mitä tuohon muuhun tulee, niin huomattavasti säästää verorahoja tukea skitsofreenikkoa omassa kodissa asumisessa ja harrastuksissa laitoshoidon sijaan. Esim. psykiatrian akuuttihoito osastolla maksaa noin 600 euroa vrk veronmaksajille.

Kuinka joku voi olla kateellinen mielenterveyspotilaalle, jolla diagnosoitu skitsofrenia. Sovitaan, että ei mene ap:n verorahoista tuet, vaan esim, minun :)

Ihmeen pitkään piti odottaa että tuli viesti jossa mainitaan laitoshoidon kulut.

Ja miten vähän myötätuntoa ihmisillä on! Ei taida ap:n exä olla mikään hyvä poika kun isälle on pitänyt määrätä virkaholhooja.

Munkin verorahoaista saa ilomielin ottaa vanhuksen virkistystoimintan rahat (jos ne ylipäänsä sossulta tulevat, eivätkä eläkkeestä tai säästöistä).

Ja tosiaan, sossun toimintaa sääntelee laki, jonka on säätänyt meidän kaikkien eduskuntaan valitsemat kansanedustajat.

Vierailija
74/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku voi olla kateellinen skitsofreenikolle ja sossun asiakkaalle.

Ikinä en ole sossusta saanut mitään, ja olen ikionnellinen niin kauan, kun en sieltä mitään tarvitsekaan.

Niin kauan kun itse pystyy perheensä elättämään, on hyväosainen. Maksan mielelläni veroja, jotta vaikeuksissa olevat saisivat tukea ja merkityksellisyyttä elämäänaä. Vaikeuksissa olevien kahdehtiminen on todella kummallista!

Vierailija
75/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tosiaan sitä mieltä, että harrastustoiminnan kustantaminen on hyvä asia. (siitä moottorista en osaao ttaakantaa, mutta ehkä se on henkireikä, että pääsee veneelle?)

Nämä ihmiset elävät sairautensa vuoksi hyvinkin vaatimatonta elämää, monien elämässä ei ole sosiaalisia verkostoja, mahdollisuutta saada työtä, ei mitään ns. normaalia, joka pitää elämän syrjässä kiinni.

Kun heitä tuetaan aktiivisuuteen ja lähtemään liikkeelle, ehkäistään hyvin paljon pahoinvointia, jota tulisi, mikäli nämä ihmiset näkisivät kaiken tyhjänää, tarkoituksettomana, elämän näköalattomana. Kyllä näillä tuilla on tarkoitus ja tavoite, parantaa ihmisen elämänlaatua. Olen tavannut monia ihmisiä, joille jokin hyvin pieni asia, esim. uimalippu on henkireikä jaksamiseen.

Surullista, miten hyväosaiset ihmiset sokeutuvat sille huono-osaisuudelle, jota yhteiskunnassamme aika paljon koko ajan on, ja lisääntymään päin.

On väärin, että tekemättä mitään yhteiskunnan hyväksi saa etuja, joihin ei pienipalkkaisilla työssäkäyvillä ole varaa.

Yhetiskunnan tulisi kannustaa kansalaisiaan työssäkäyntiin.

Vierailija
76/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tosiaan sitä mieltä, että harrastustoiminnan kustantaminen on hyvä asia. (siitä moottorista en osaao ttaakantaa, mutta ehkä se on henkireikä, että pääsee veneelle?)

Nämä ihmiset elävät sairautensa vuoksi hyvinkin vaatimatonta elämää, monien elämässä ei ole sosiaalisia verkostoja, mahdollisuutta saada työtä, ei mitään ns. normaalia, joka pitää elämän syrjässä kiinni.

Kun heitä tuetaan aktiivisuuteen ja lähtemään liikkeelle, ehkäistään hyvin paljon pahoinvointia, jota tulisi, mikäli nämä ihmiset näkisivät kaiken tyhjänää, tarkoituksettomana, elämän näköalattomana. Kyllä näillä tuilla on tarkoitus ja tavoite, parantaa ihmisen elämänlaatua. Olen tavannut monia ihmisiä, joille jokin hyvin pieni asia, esim. uimalippu on henkireikä jaksamiseen.

Surullista, miten hyväosaiset ihmiset sokeutuvat sille huono-osaisuudelle, jota yhteiskunnassamme aika paljon koko ajan on, ja lisääntymään päin.

On väärin, että tekemättä mitään yhteiskunnan hyväksi saa etuja, joihin ei pienipalkkaisilla työssäkäyvillä ole varaa.

ansiotyötä, jos olisi työpaikkoja ja niissä vielä maksettaisiin sellaista palkkaa, että sillä voi elättää itsensä ja perheensä. Työpaikkoja ei vaan enää ole, se on fakta.

Vierailija
77/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhuseläkeikäisestä skitsofreenikosta. Jotain rajaa nyt.

Vierailija
78/90 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sossun asia, ostaako sillä perusosalla (eli perus-toimeentulotuella) rakennekynsiä ja hiustenpidennyksiä, laittaako sen alkoon vai ruokakauppaan.

Lisäosalla voi hakea muita sossun hyväksymiä asioita, kuten lasten tarvikkeet, silmälasit, romanihame, lapsen harrastus (max. 1 harrastus/lapsi) tai muu asia. Näitä pitää hakea erikseen hyvin perusteluin ja ne harkinnanvaraisesti myönnetään.

Ei ole mahdollista että kaupunki ostaa jollekulle omaksi asunnon.

Vierailija
79/90 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
80/90 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen se yksi erilaiset äidit-ohjelman perhe, missä iskä ei voinut käydä töissä eikä äiti kyennyt muuhun kuin lisääntymään. Sossusta annettiin mm.  viimeistä huutoa oleva höyrypyykkikone ja äidillä oli rakennekynnet ja iphone. Kaupassa lapset istuivat huutaen ostoskärryssä ja mietittiin, paljonko lohta tänään ostettais. Vauvan kanssa sekä iskä että äiti olivat himassa ja vanhemmat lapset tietenkin olivat kaikki päivähoidossa, anteeksi, varhaiskasvatuksessa hintaan 0 euroa per lärvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän