Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea SOSSU maksaa? Olen tyrmistynyt

Vierailija
15.09.2012 |

Ex-mieheni isä, mielenterveyspotilas jostain 80-luvulta alkaen (skitsofrenia, burn out jne) käy yksityisillä laulutunneilla ja haitaritunneilla sossun piikkiin. Virkistystoimintaa tai mitä lienee. Lisäksi virkaholhooja oli antanut maksusitoumuksen ostaa hänen ilmaiseksi jostain saamaansa soutuveneeseen moottori. Siis mitä helvettiä?! Verorahoilla ostellaan tuiki tarpeellisia veneen moottoreita? Aiemmin sai kaupungilta ison kaksion, kun yksiö oli liian pieni yksinäiselle 6-kymppiselle miehelle.

Ex-mieheni ihmetteli asiaa myös ja oli ihan yhtä raivoissaan kuin minäkin.

Tämä on mun mielestä ihan uskomatonta, mutta ilmeisesti arkipäivää ja ihan ymmärrettävää.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomasi asiat tarvitsevan. Ja voihan olla, että hänellä on omasta takaa varallisuutta, joilla pystyy kustantamaan esim. perämoottorin.

Moni tuntemani vanhusja/tai koko ikänsä sairaseläkkeellä ollut on riittävän varakas kustantamaan itselleen mukavuuksia, vaikka elääkin vahvasti esim. kotihoidon tukumana. Noista palveluista me maksamme kaikki omien TULOJEMME mukaiset maksut. Tuloiksi katsotaan esim. varallisuuden korkotulot, mutta ei itse varallisuutta.

Vierailija
22/90 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku voi olla kateellinen skitsofreenikolle ja sossun asiakkaalle.

Ikinä en ole sossusta saanut mitään, ja olen ikionnellinen niin kauan, kun en sieltä mitään tarvitsekaan.

Justhan tuossa sanotti että työttömyys riittää

niin tajuat, mistä tuo skitsofrenia tuohon tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut sossuna yli 10 vuotta, ja en ole koskaan myöntänyt mitään tuollaisia harrastusmenoja, en myöskään ole ikinä nähnyt kollegoitteni sellaisia myöntäneen. Korkeintaan on mt-kuntoutuja voinut saada sitoumuksen uimahalliin tai kuntosalille. Romanihameeseen myönnetään sitoumus hakemuksesta kerran vuodessa, jos hakija on siihen taloudellisen tilanteensa perusteella oikeutettu. Tämä perustuu pysyväisohjeisiin.

En tiedä mitä Ap tällä aloituksellaan hakee, haluaako lietsoa vihaa heikompiosaisia kohtaan. Ja se mitä edunvalvoja antaa, on kyllä ihan tämän edunvalvonnan asiakkaan omista varoista pois (jos siellä on ylimääräistä vuokran ja muiden laskujen jälkeen). Muussa tapauksessa ei sieltäkään saa mitään. Edunvalvoja tarkoittaa sitä viesteissänne mainitsemaanne "virkaholhoojaa".

Vierailija
24/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Terapiat korvaa Kela. Ei sossu.-

Kela= veronmaksajat
Sossu= veronmaksajat

MAKSAA!

Vierailija
25/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2012 klo 19:18"]

ja olen tosiaan sitä mieltä, että harrastustoiminnan kustantaminen on hyvä asia. (siitä moottorista en osaao ttaakantaa, mutta ehkä se on henkireikä, että pääsee veneelle?)

Nämä ihmiset elävät sairautensa vuoksi hyvinkin vaatimatonta elämää, monien elämässä ei ole sosiaalisia verkostoja, mahdollisuutta saada työtä, ei mitään ns. normaalia, joka pitää elämän syrjässä kiinni.

Kun heitä tuetaan aktiivisuuteen ja lähtemään liikkeelle, ehkäistään hyvin paljon pahoinvointia, jota tulisi, mikäli nämä ihmiset näkisivät kaiken tyhjänää, tarkoituksettomana, elämän näköalattomana. Kyllä näillä tuilla on tarkoitus ja tavoite, parantaa ihmisen elämänlaatua. Olen tavannut monia ihmisiä, joille jokin hyvin pieni asia, esim. uimalippu on henkireikä jaksamiseen.

Surullista, miten hyväosaiset ihmiset sokeutuvat sille huono-osaisuudelle, jota yhteiskunnassamme aika paljon koko ajan on, ja lisääntymään päin.

Mutta jotain rajaa kuitenkin mun mielestä. EIkö kuorolaulu riitä, miksi pitää käydä yksityisellä laulunopettajalla, jonka veloitus on yli 100e/tunti. Yksityiset haitaritunnit, joille ainiin, on ostettu tietenkin se oma haitari.

Miksi yksinäinen mies tarvitsee kaksion, miksei voinut asua yksiössä? Miten tämä nyt erityisesti edistää hyvinvointia?

Mäkin ilomielin asuisin kolmiossa kahden lapseni kanssa näin avioeron jälkeen, mutta asutaan kaksiossa.

Ap.

Mutta jos noilla vältetään kallis laitoshoito.

Vierailija
26/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2012 klo 19:01"]Ex-mieheni isä, mielenterveyspotilas jostain 80-luvulta alkaen (skitsofrenia, burn out jne) käy yksityisillä laulutunneilla ja haitaritunneilla sossun piikkiin. Virkistystoimintaa tai mitä lienee. Lisäksi virkaholhooja oli antanut maksusitoumuksen ostaa hänen ilmaiseksi jostain saamaansa soutuveneeseen moottori. Siis mitä helvettiä?! Verorahoilla ostellaan tuiki tarpeellisia veneen moottoreita? Aiemmin sai kaupungilta ison kaksion, kun yksiö oli liian pieni yksinäiselle 6-kymppiselle miehelle.

Tämä on mun mielestä ihan uskomatonta, mutta ilmeisesti arkipäivää ja ihan ymmärrettävää.

[/quote]

Jaahas! Ja mulle sanottiin, että ihan hyvin pärjään ilman ruokapöytää, lattiallakin voi syödä. Ja pyykinpesukonettakaan en vauvataloudessa tarvitse. Meillä kun ei talosta löydy pesutupaa, niin vauvan kakkaset pyykit, lakanat yms ja omat pyykit voin kuulemma pestä ämpärissä nyrkkipyykillä!

Vierailija
27/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuota harkintaa käytetään paljonkin. Toki keskustellaan aina tiimissä, mitä mieltä kolleegat ovat esim harrastuskulujen maksamiseen. Ne jotka budjetista enemmän tietävät, joutuvat välillä toteamaan että nyt ei tuollaisiin "ylimääräisin" ole kykyä.

Olen mm. Myöntänyt eräälle vanhemmalle hlölle eläinlääkärikuluja ja perusteena se, että koira oli hlön elämänlaadun ja aktiivisuuden kannalta merkittävä. Ns. Ainoa kaveri. Sen sijaan lapsiperheen koiran kuluja tuskin voisin myöntää ainakaan millään merkittävällä perustelulla.

Vierailija
28/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2012 klo 19:01"]Ex-mieheni isä, mielenterveyspotilas jostain 80-luvulta alkaen (skitsofrenia, burn out jne) käy yksityisillä laulutunneilla ja haitaritunneilla sossun piikkiin. Virkistystoimintaa tai mitä lienee. Lisäksi virkaholhooja oli antanut maksusitoumuksen ostaa hänen ilmaiseksi jostain saamaansa soutuveneeseen moottori. Siis mitä helvettiä?! Verorahoilla ostellaan tuiki tarpeellisia veneen moottoreita? Aiemmin sai kaupungilta ison kaksion, kun yksiö oli liian pieni yksinäiselle 6-kymppiselle miehelle.

[/quote]

Jaahas! Ja mulle sanottiin, että ihan hyvin pärjään ilman ruokapöytää, lattiallakin voi syödä. Ja pyykinpesukonettakaan en vauvataloudessa tarvitse. Meillä kun ei talosta löydy pesutupaa, niin vauvan kakkaset pyykit, lakanat yms ja omat pyykit voin kuulemma pestä ämpärissä nyrkkipyykillä!

[/quote]

Miksi olet tehnyt lapsen tuohon tilanteeseen? Voi vittu.

Vierailija
29/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tuskin lienee kovin yleistä. Päätellen siitä, kuinka mahdotonta itseni oli saada sossusta rahaa edes ruokaan silloin kun joskus jouduin hetken toimeentulotuella elelemään.

Vierailija
30/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisilla ammattinimikkeillä myydään yli 100€ laulutunteja? t. lauluope(AMK)

Vierailija
31/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuntoutustuella oleva 29-vuotias enkä saanut avustusta sänkyyn muuttaessani omilleni. Tuloni ovat alennettu kansaneläke (553e) ja takuueläke (180e).

Vierailija
32/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hienoa että syrjäytyneille yms samankaltaisille ihmisille kustannetaan kaikkea, mutta liika on liikaa. Nykyään yhtiskunnalta saa asunnon ja harrastukset ja ruoat. Mitä vielä? Ja sitten joiltakin suurituloisilta voidaan ottaa palkasta 30-56.

Tietääkö joku montako prosenttia väestöstä elää sossun tuilla? Monissa maissa yhteiskunnalta ei saa mitään, mutta mielestäni Suomi on kuin hotelli sellaiselle joka ei halua/ pysty tekemään töitä.

Vierailija
33/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

Mikset muuta taloon, jossa on pesutupa? Luulisi, että vauvaperheessä ilman pesukonetta tuo olisi tärkein kriteeri.

Vierailija
34/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienimpiä palkkoja pitäisikin nostaa ja isoja verottaa enemmän. 

Vierailija
35/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2012 klo 19:54"]

miten joku voi olla kateellinen skitsofreenikolle ja sossun asiakkaalle.

Ikinä en ole sossusta saanut mitään, ja olen ikionnellinen niin kauan, kun en sieltä mitään tarvitsekaan.

[/quote]

Kateellinen, kateellinen, kuka tässä on kateudesta mitään puhunut? Jos olet valmis kustantamaan kaiken edellä mainitun lystin omasta duunarin (?) selkänahastasi, niin ok, mutta onko, perkele, oikeudenmukaista, että jotkut suorastaan nääntyy minipalkkansa (ei kata kuin normimenot, mitään ei voi harrastaa ym.) kustantaessaan tällaisten kansanryhmien käsittämättömät menot? Ja sosiaaliturvan hyväksikäytöstä puhutaan ihan julkisesti, JA SITÄ ON, kun Kela ja muut vastuulliset sen myöntävät. Julkaisevat jopa vuosittain lukuja siitä, mitä on huijattau ja keploteltu.

Vierailija
36/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä juttu totta vai liikumme taas kerran Porvoossa? AP, sinulla entisenä miniänä ei ole mitään asiaa puuttua entisen appesi eläkkeisiin ja / tai tukiin. Entinen miehesikin tuntuu vain ahneelta, kun noituu isänsä saamaa tukea. Haluaisiko hän kenties huolehtia isästään itse? Pitäisikö sairaan kenties säästää pienestä eläkkeestään pojalle (ja ehkä tämän mukuloillekin) perintöä? Entinen miniä, hoida omat asiasi. Ehkä sinun (ja entisen ukkosikin) kannattaisi muistaa, että jos joskus joudut itse sossun luukulle, ettet ainakaan pyydä mitään harrastusjuttuja lapsillesi. Jos et itse pysty maksamaan, niin olkoot ilman, näinhän sinä ajattelet entisestä apestakin. Häpeä ja hävetköön myös entinen ukkosi.

Vierailija
37/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä sisustusliikkeessä töissä ollessani tuli huomattua, että niillä sossun maksusitoumuksilla hankittiin niinkin tuikitärkeitä kodin tarvikkeita, kuin tuoksukynttilöitä ja tuikkukippoja. Välillä näki ihan älyttömiä summia mitä ihmisillä oli sossun lapulla ja voi sitä huudon määrää, jos sossu olikin määritellyt lappuun mitä sillä summalla sai ostaa ja olikin erittelyn ulkopuolelta kerätty tavaraa mielin määrin. Onneksi en ole enää töissä kyseissä yrityksessä, ei tarvitse näitäkään katsella päivästä toiseen.

Vierailija
38/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatontahan se on, että osa saa ihan mitä vaan keksii pyytää. Kun itse kävin kerran velkatilanteessa pyytämässä apuja laskuihin, niin ei annettu sentin senttiä. Velat pysyi ja silti sähkölaskuaakaan ei suostuttu maksamaan. Olin järkyttynyt tylystä kohtelusta, kun joku teinipomo siellä  vastaili puhelimeen, että joo tulot menee just jotenkin tasan.. että voi voi.

Naurettavaahan se on, kun sai kerran nöyrryttyä mennä apua hakemaan, niin sitten oikein simputetaan vielä, ja lähetään laskut takaisin.

Sitten tosiaan osalle annetaan ihan mitä vaan keksii pyytää.

Joku järki tuohon tulisi tulla, että kohtelussa ei olisi vain näitä pitkäaikaisasiakkaiden suosimisia. Suurin osahan suomalaisista jättävät käyttämättä ''avun'' juurikin tuon nöyryttäämisen takia. Avaa koko elämäsi tiliotteineen nähtäväksi ja sitten vielä v attuillaan päälle.

Eiköhän se ollut että puolet tuista jää käyttämättä, joka paljon valtavampi osa kuin ns. hyväksikäyttämiset. Mutta kun pääsee päättämään valta-asemalla raha-asioista, vitutuskäyrä saattaa nousta osalle päähän.

Vierailija
39/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 19:22"]

Pienimpiä palkkoja pitäisikin nostaa ja isoja verottaa enemmän. 

[/quote]

Taidat itse olla pienipalkkainen.

Toi ajattelu ei nyt ihan toimi. Jos menee opiskelemaan merkonomilinjalle ammattikouluun ja viipyy siellä kolme vuotta on mielestäni ihan hyväksyttävää että lääkäri joka on päässyt lääkikseen (jonne on erittäin vaikea päästä ja monet hakevat sinne monia kertoja) ja opiskellut siellä 6 perusvuotta plus erikoistumiset saa parempaa palkkaa kun merkonomi. Lisäksi lääkärillä voi myös olla epäsäännölliset työajat.

Miksi isotuloisia pitäisi verottaa enemmän? Siksikö että he saavat isompaa palkkaa ja on "reilua" että he antavat siitä puolet yhteiskunnalle, joka kustantaa muiden menot? 

Vierailija
40/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

Miksi olet tehnyt lapsen tuohon tilanteeseen? Voi vittu.

[/quote]

Siksi että mulla OLI elämä lähes täydellisessä kondiksessa silloin kun tää lapsi on alkunsa saanut. Elämä voi aika nopeasti heitellä suuntaan ja toiseen. Tämä elämäntilanne johtuu asioista jotka ei ole ollut mun päätettävissä! Voi vittu itsellesi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän