Ulkosuomalaisilla on ikävä kotimaahan, oireilevat
valittaen negatiiviseen sävyyn suomalaisisten pukeutumisesta, painosta, ulkonäöstä, elinoloista ja milloin mistäkin.
Jos elämä on raiteillaan ja sisältöä riittävästi ei luulisi olevan aikaa ja energiaa käydä vauva-palstalla. Olettaisin että on verkottunut ympärillään olevaan yhteiskuntaan ja kommunikoi niissä verkostoissaan ja kyseisen maan nettikeskusteluissa.
Olettaisin edelleen niin että ulkosuomalainen pitää yhteyksiä ystäviinsä kotimaahan eikä majaile yleisillä keskustelupalstoilla pätemässä ulkosuomalaisuudestaan.
Jos katsovat ympärilleen uudessa kotimaassaan näkevät taatusti ongelmia siinä yhteiskunnassa ja sen kansalaisissa ja heidän toiminnassaan.
Kullattu epärealistinen kuva ei mene läpi ainakaan minulle.
Kommentit (6)
Minulla se tulee esille niin, että kaikki on Suomessa paremmin ja ihanammin. Suomesta on tullut kaukainen paratiisi, jossa ei ole vikaa, ei virhettä. T. 25 vuotta ulkomailla asunut.
Ei vittumainen ja negatiivinen asenne mihinkään muutu, vaikka asuisi vuosikymmeniä ulkomailla. Sen näistä 'ulkosuomalaisten' aloituksista on voinut todeta. Ei heistä mikään lämpö ja positiivinen energia huoku.
"huou", ei "huoku".
Opettele astevaihtelu. Vittumainen ja negatiivinen asenne sulla jo onkin kohdallaan.
Ei vittumainen ja negatiivinen asenne mihinkään muutu, vaikka asuisi vuosikymmeniä ulkomailla. Sen näistä 'ulkosuomalaisten' aloituksista on voinut todeta. Ei heistä mikään lämpö ja positiivinen energia huoku.
Joka päivä joku kitisee jostain mikä täällä heitä ahdistaa. Luulen, että nää valittajamammat eivät ole päässeet sisälle maansa sisälle, jotta tajuaisivat, että sielläkin niitä ongelmia yms epäkohtia on. Ja sokeuttakin näköjään, kun lihavia on Suomen ulkopuolellakin.
valittaen negatiiviseen sävyyn suomalaisisten pukeutumisesta, painosta, ulkonäöstä, elinoloista ja milloin mistäkin.
Jos elämä on raiteillaan ja sisältöä riittävästi ei luulisi olevan aikaa ja energiaa käydä vauva-palstalla. Olettaisin että on verkottunut ympärillään olevaan yhteiskuntaan ja kommunikoi niissä verkostoissaan ja kyseisen maan nettikeskusteluissa.
Olettaisin edelleen niin että ulkosuomalainen pitää yhteyksiä ystäviinsä kotimaahan eikä majaile yleisillä keskustelupalstoilla pätemässä ulkosuomalaisuudestaan.
Jos katsovat ympärilleen uudessa kotimaassaan näkevät taatusti ongelmia siinä yhteiskunnassa ja sen kansalaisissa ja heidän toiminnassaan.
Kullattu epärealistinen kuva ei mene läpi ainakaan minulle.
Minulla ei ole ikävä Suomea, mutta en toisaalta haukukaan suomalaisia tai elämäntyyliä, kun ei asia minua enää pahemmin kosketa. Synnyin Suomessa, mutta nykyään asun sen ulkopuolella. Ei minulla ole sen suurempaa yhteyttä Suomeen. Elämäni on raiteillaan ja sisältöä on riittävästi, mutta haluan pitää myös kielitaitoani yllä, joten lueskelen säännöllisen epäsäännöllisesti suomalaisiakin nettipalstoja. Ystävienkin kanssa jutteleminen on virkistävää, mutta ainakin omassa tapauksessani välit moniin Suomessa asuviin tuttaviini ovat viilentyneet ja kontakti vähentynyt. Tykkään myös vain lueskella, ja harvemmin kommentoin. Nyt kylläkin.
En koe, että pätisin asuinpaikallani millään tavalla. Ei sillä ole sen suurempaa merkitystä, asuuko Lapin perähikiällä, Lontoossa tai yhdysvaltalaisessa lähiössä. Kaikissa asuinpaikoissa/kulttuureissa/yhteiskunnissa on omat ongelmansa ja elämä on samanlaista länsimaisessa viitekehyksessä. Mitä tein tänään? Pesin ikkunat ja söin aamupalaa. Saman olisin tehnyt Suomessa.
En pidä yllä kullattua tai epärealistista kuvaa nykyisestä kotimaastani (tai sen puolin Suomestakaan). Jotkut asiat ovat Suomeen verrattuna paremmin ja toiset taas huonommin, useimmat vain eri tavalla. Miksi tuhlaisin energiaa merkityksettömien asioden ("suomalaiset ovat lihavia", "suomalaiset eivät osaa pukeutua", aloituksestasi päätellen) pohtimiseen, kun sillä ei ole mitään merkitystä itselleni? Ei minulla ole tarvetta vertailla Suomea ja asuinmaatani aktiivisesti, useimmat erot löytyvät ihan arkielämästä sen kummemmin pohtimatta.
Mikä oli aloituksesi pointti? Eivät kaikki ulkosuomalaiset halaja takaisin Suomeen. Jos kyse on kateudesta ulkomailla asuvia kohtaan, niin muuta ulkomaille! Ei se ole sen kummempaa. Toistan, elämä ei sellaisenaan muutu, vaikka asuinpaikka (maa) vaihtuisikin...
...kas näin sitä negatiiviseen sävyyn valittava (miten muuten valitetaan positiiviseen sävyyn?) suomalainen märisee kateellisena ulkosuomalaisille. Luulisi, ettei sulla ole yhtään sen enempää aikaa tärvätä Vauva-palstalla, kun kiireisenä vaalit perhettä sekä lukuisia läheisiä ystävä- ja sukulaisuussuhteitasi.
Jos suomalaiset katsovat ympärilleen vanhassa kotimaassaan, he näkevät taatusti ongelmia siinä yhteiskunnassa ja sen kansalaisissa ja näiden kansalaisten toiminnassa.
Mutta Porvoostahan tämä tietysti oli.