Siis eikai kukaan oikeasti laske
hanasta kädenlämpöistä vettä leivontaa varten?! Olin pikkusiskoni luona leipomassa pullaa, ja hän laski hanasta valmiiksi lämmintä vettä, johon sitten murensi hiivan. Siis ihan tosi, miten uusavuton pitää olla että hanasta tuleva lämmin vesi ei ole kovin puhdasta? Tietenkin pitäisi laskea kylmää ja lämmittää se itse, mieluiten kiehauttaa ja äntää jäähtyä. (Itse teen ajan säästämiseksi niin, että laitan puolet vaaditusta vesimäärästä vedenkeittimeen, kiehautan ja lisään sitten jääkylmää vettä niin että tulos on kädenlämpöistä. Ja taatusti puhdasta.)
Kommentit (149)
Siis ihan oikeesti löytyy nin vajaita ihmisiä että ottavat hanasta lämmintä pöpöistä vettä LEIPOMISEEN!?
Hyi stana, ja se onkin ihan yleistä!?
En kyllä uskalla missään enää syödä pullaa jos ihmisillä on hygieniatietämys tuolla tasolla....
tollot nyt älyä, että ne pullat yms. PAISTETAAN?? Niitä siis pidetään parissa sadassa asteessa jonkun aikaa?
Eri juttu on esim. tee, en ottaisi hanasta kuumaa vettä teehen semmoisenaan. Tosin todennäköisyys saada raskasmetallimyrkytys tai joku sairaus olisi silti todella pieni.
Miten ihmiset on näin tietämättömiä. ne pullat tosiaan paistetaan 225asteessa. :)
En oo sen kummemmaks tullu, tein kuinka päin vain.
Entä jos ilma on myrkky joka tappaa noin 80 vuodessa.
Kehittäkää nyt jotain hysteriaa lämpösestä vedestä.
Onneks mun elämä ei oo noin vaikeeta.
kyse olekaan siitä yhdestä pullasta. Vaan siitä tavasta toimia. Kun joka kerta tekee hölmösti ja käyttää ruuanlaittoon haaleaa/lämpöistä hanavettä niin maustaa ruokaansa epäpuhtauksilla päivästä ja vuodesta toiseen. Pöpöt varmaan uunissa kuoleekin, mutta se muu töhnä ei uunissa ruuasta häviä.
ja jotenkin on mielikuva et se olisi myös koulussa opetettu kotitaloudessa. Mutta juu, ei tulisi mieleenkään laskea hanasta lämmintä vettä ruuanlaittoon tai leivontaan.
Otan AINA leivontaan kädenlämpöistä/lämpimämpää vettä suoraan hanasta enkä todellakaan aio muuttaa tapojani. Hengissä olen selvinnyt 36-vuotiaaksi asti. Äitini teki ja tekee samaa. Eipä meidn perheessä myöskään sairasteta juuri koskaan. Ainakin minä paistan leivonnaiset uunissa, joten pöpöt kuolee kyllä. Muita epäpuhtauksia saan varmasti ulkoilmasta vähintään yhtä paljon kuin kädenlämpöisestä vedestä.
opetettu, että hanasta tulevassa lämpimässä vedessä saattaa olla epäpuhtauksia. Kylmä vesi on puhtaampaa ja siksi sen käyttöä suositellaan ruuanlaitossa.
Mua kyllä ällöttää, se että näen joidenkin laskevan hanasta sitä kuumaa vettä suoraan ruoanlaittotarpeisiin.
lämmin vesi ei meidän oloissamme ole juurikaan bakteerisempaa kuin kylmä mutta siihen on liennut ihan selvä kuparin maku. Ettekö tunnista sitä.
Moni teistä laittaa teehenkin kuumaa vettä hanasta?
lämmin vesi ei meidän oloissamme ole juurikaan bakteerisempaa kuin kylmä mutta siihen on liennut ihan selvä kuparin maku. Ettekö tunnista sitä.
Vaikka laskenkin lämmintä vettä hanasta leivontaan, en mä valmiissa pullissa/sämpylöissä/missälie mitään kuparin makua maista.
Ja ei, en laske vettä hanasta suoraan teetä varten ihan siksi, ettei hanasta tule tarpeeksi kuumaa vettä.
käytän suoraan hanasta otettua lämpöistä vettä, mutta kaikkeen muuhun ruuanlaittoon käytän kylmää vettä :) Terveenä olen pysynyt, kyllä ne mahdolliset pöpöt siellä uunissa kuolee.
että sitten sotavuosien joku olisi sen ensin lämmittänyt! Siis haloo, ap. Kyllä sinä olet se omituinen, ei siskosi!
kylmässä.
mutta otan kyllä hanasta kylmää ja lämmitän.
"Vesikoulu" eli tietopaketti juomavedestä ja sen valmistuksesta Suomessa sanoo:
Älä käytä lämmintä vettä juomiseen tai ruuanlaittoon. Lämmin vesi on laadultaan heikompaa kuin kylmä vesi, koska siihen voi kiinteistön putkistoista liueta metalleja ja siinä bakteereilla on hyvät kasvuolosuhteet.
Mutta tietenkin lämmitän kylmän veden aina kun vedestä teen jotain yhtä lailla.
käytän suoraan hanasta otettua lämpöistä vettä, mutta kaikkeen muuhun ruuanlaittoon käytän kylmää vettä :) Terveenä olen pysynyt, kyllä ne mahdolliset pöpöt siellä uunissa kuolee.
mutta ne muut jäämät siinä vedessä ovat myös niissä pullissa ja kertyvät elimistöön
Mä en ikinä laske lämmintä vettä hanasta leivontaan tms. AINA kylmää, tämä on ihan päivänselvä asia.
Ap on todellakin oikeassa ja te muut uusavuttomia.
Nykyään kunnallisverkosta otettava vesi on puhdasta ellei erikseen ilmoiteta. Esim. oliko viime viikolla kun Nurmijärveläisiä kehotettiin keittämään vesi.
Veden laatua tarkkaillaan kokoaajan ja sille on tarkat laatukriteerit lämpötila mukaanlukien.
Eri asia on sitten ihmisten omat porakaivot.
Verkossa kulkeva lämmin vesi onn 60 asteista min. 50C eikä kädenlämpöistä. Siellä putkessa ei siis makaa tunnista toiseen 37C vesi vaan hanassasi on sekoitin joka säätää ja sekoittaa halutun lämpötilan.
Enkä muuten leivo, se vasta on hygieenistä.
ihmeessä se kylmä vesi pitäisi kiehauttaa ja jäähdyttää? Eikö ap:n hanasta tuleva kylmä vesi ole ihan juomakelpoista, ei sitä keittää tarvitse.
Käytän maitoa.