Asun Espanjassa enkä koskaan muuttaisi takaisin säälittävään Suomeen
Käymme perheen kanssa 3 kertaa vuodessa Suomessa sukulaisissa ja ystäviä tervehtimässä, mutta takaisin en muuttaisi pysyvästi.
Nuorin lapsemmekin sanoo, että suomalaiset lapset ovat kipeän näköisiä (valkoisia) ja hiljaisia. Aikuiset ovat kuulemma vihaisia, poikkeuksena oma suku ja kaverit.
Kaikkihan sen tietävät, että lapsen suusta se totuus tulee. ;) Ääneen tuota ei voi Suomessa kuitenkaan sanoa, koska kaikenlainen kritiikki Suomea kohtaan on ei-sallitua.
Niin, ja ei sitten kiitos syyllistämistä maan huonosta taloustilanteesta. ;)
Kommentit (160)
Mä ymmärrän sua. Mäkin muuttaisin täältä heti pois jos vaan voisin. Minustakin suomalaiset on ääliöitä, suurin osa. Epäystävällisiä moukkamaisia ääliöitä. Onhan toki ääliöitä muuallakin mutta jos edes olisi lämmintä ja elämä vähän kevyempää niin niitä varmana sietäisi paremmin.
Mielenkiintoisia nuo jutut siitä, miten se ja se tienaa niin paljon ja asuu niin hienosti. Mutta mitä jos keskiverto suomalainen muuttaisi sinne? Puhuuko tässä vain poikkeukset, vai kannattaako tavallisen suomalaisen oikeasti muuttaa Espanjaan?
Onko tavallisella suomalaisella jotenkin parempi mahdollisuus saada hyväpalkkaisia töitä kuin kaikilla niillä työttömillä espanjalaisilla? Eikö maahanmuuttajalta odoteta pikemminkin heikompaan palkkaan tyytymistä, jos työ löytyy?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2012 klo 17:25"]
onneksi mun lapset saavat kasvaa Suomeessa missä koulutustasokin on huippuluokkaa verrattuna Espanjan tasoon.
[/quote]
joo ja tämä maailman paras koulutaso näkyy missä suomessa? Kuka uskoisi että tämänkin palstan mammat on kasvattanut maailman paras koulujärjestelmä?! Saa kai niillä pisa-tuloksilla hehkuttaa, mutta missään yhteiskunnassa ne ei näy sitten koulujen jälkeen. Suomessa kannattais enemmänkin panostaa henkiseen kasvatukseen, saataisiin ne suomalaisen luonteen pääpirut kitketty; kateus, viha, katkeruus, huono itsetunto jne - ehkä tämäkin maa lähtisi sitten nousuun!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 11:55"]
Tässä viestiketjussa on jo monta kertaa mainittu että suomalaiset lapset ovat terveempiä kuin espanjalaiset. Mielestäni se on juuri toisin päin. Asumme Espanjassa suurkaupungin keskustassa kaikkien ilmansaasteiden keskellä. Meillä on kaksi lasta (8v ja 5 v) eikä heillä ole mitään allergioita eikä kahteen viimeiseen vuoteen ole ollut edes flunssaa. Oksennustauti on ollut pari kertaa elämänsä aikana eikä antibioottikuureja ole syöty yhtäkään. Ystäviemme ja sukulaistemme lapset Suomessa ovat koko ajan jossain noroviruksessa tai korvakierteessä ja kaikilla, kaikilla, on joku allergia.
Lastemme koulussa on 600 oppilasta joista vain kahdella on keliakia, yhdellä muna-allergia y yhdellä kala-allergia.
[/quote]
Jä mä en tunne yhtään, yhtään lasta jolla allergia
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:11"]
Mielenkiintoisia nuo jutut siitä, miten se ja se tienaa niin paljon ja asuu niin hienosti. Mutta mitä jos keskiverto suomalainen muuttaisi sinne? Puhuuko tässä vain poikkeukset, vai kannattaako tavallisen suomalaisen oikeasti muuttaa Espanjaan?
Onko tavallisella suomalaisella jotenkin parempi mahdollisuus saada hyväpalkkaisia töitä kuin kaikilla niillä työttömillä espanjalaisilla? Eikö maahanmuuttajalta odoteta pikemminkin heikompaan palkkaan tyytymistä, jos työ löytyy?
[/quote]
Monessa euroopan maassa on sellainen käsitys, että suomalaisilla on hyvä peruskoulutus, suht hyvä kielipää ja että he ovat hyviä työntekijöitä. Kyllä uskon,l että suomalaisuus on valttia työmarkkinoilla rajojemme ulkopuolella.
Elämäänsä tyytymättömät ihmiset koettavat koettavat saada oman olonsa paremmaksi muiden elämää mollaamalla. Tällä kertaa vuorossa asuinpaikka...
Asun täällä ja olen kanssasi aivan samaa mieltä. Täällä on kurja elää jos omaa ollenkaan sellaista luonnetta, että haluaa ilmaista ulospäin tunteitaan.
Elämäni on kurjaa koska joudun kokoajan hillitsemään itseni. Olen harjoitellut kiukkuisen katseen sillä iloisesta, ystävällisestä hymystä rokotetaan heti.
Lapseni on itseään ilmaiseva ja eipä mene jöröjukka poikien muottiin.
Itse taas Espanjassa pitempään asuneena en voisi kuvitellakkaan perustavani perhettä siellä. Ihmiset ovat todellakin paljon sosiaalisempia ja "koko kylä hoitaa" -meininkiä löytää paljon enemmän kuin Suomessa. Mutta mikäli ei satu olemaan todella onnekas työpaikan suhteen, on Espanjassa perheellisen elämä tuskaa siestan vuoksi. Joka ilta joutuu tekemään pitkään töitä ja lapsetkaan pääse vapaalle. Isot kaupungit (mistä yleensä suomalaisillekkin löytyy ne työpaikat) ovat siinä kunnossa tällä hetkellä työttömyyden vuoksi etteivät lapset voi ulkoilla ilman aikuisia jne. Myös itselle ja omille lapsille ei todellakaan sopisi sikäläinen illalliskulttuuri, että valvotaan klo 22-24 syömässä, ja aamulla ysiksi töihin. Espanjassa on kyllä ihana käydä, mutta itse en sinne muuttaisi. Mutta kukin tavallaan, kiva että olet löytänyt itsellesi sopivan asuinpaikan! Minä kyllä nautin suomalaisesta arjesta koko sielullani :)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2012 klo 18:07"]
AP:n lapsi sanoi etta suomalaiset lapset ovat valkoisia a hiljaisia.
Tahan vastataan nimittelemalla espanjalaiset tyhmiksi ja vaikka miksi ja ap:n puoliso rantahuoraksi.
Ei kannata kayttaa jareata tykistoa ennenkuin teita on KUNNOLLA harnatty, tulee kalliiksi ja ammukset loppuu kesken.
[/quote]
Se on kyllä tiedotus, mutta vuodet ulkomailla huonossa seurassa ja mitättömässä koulutuksessa ovat näköjään tehneet tehtävänsä. Terve!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:11"]
[/quote]
Olen sitä mieltä, että jos ei ole jotain kysyttyä erityisosaamista, ei perusduuneihin Espanjaan kannata lähteä. Niissä on tosiaan paljonkin Suomea huonommat palkat ja maahanmuuttajan voi olla erittäin vaikea myös päästä näihin töihin, nyt kun paikallisiakin on työttömänä valtavasti. Juuri tuo täällä mainittu IT-ala on kyllä sellainen että suurissa kaupungeissa on kysyntää osaajista nytkin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 17:22"]
Itse taas Espanjassa pitempään asuneena en voisi kuvitellakkaan perustavani perhettä siellä. Ihmiset ovat todellakin paljon sosiaalisempia ja "koko kylä hoitaa" -meininkiä löytää paljon enemmän kuin Suomessa. Mutta mikäli ei satu olemaan todella onnekas työpaikan suhteen, on Espanjassa perheellisen elämä tuskaa siestan vuoksi. Joka ilta joutuu tekemään pitkään töitä ja lapsetkaan pääse vapaalle. Isot kaupungit (mistä yleensä suomalaisillekkin löytyy ne työpaikat) ovat siinä kunnossa tällä hetkellä työttömyyden vuoksi etteivät lapset voi ulkoilla ilman aikuisia jne. Myös itselle ja omille lapsille ei todellakaan sopisi sikäläinen illalliskulttuuri, että valvotaan klo 22-24 syömässä, ja aamulla ysiksi töihin. Espanjassa on kyllä ihana käydä, mutta itse en sinne muuttaisi. Mutta kukin tavallaan, kiva että olet löytänyt itsellesi sopivan asuinpaikan! Minä kyllä nautin suomalaisesta arjesta koko sielullani :)
[/quote]
Itselleni taas juuri tuo myöhäinen rytmi on ollut ihan taivas. Olen aina ollut ilta- ja yöihminen ja täällä on mukavaa kun on samanlaisia maa täynnä. Lapsetkin on hyvin tottuneet myöhäiseen rytmiin, tai sellaisia kukkujia ne on aina vähän olleetkin.
Meillä on molemmilla liukuva työaika emmekä vietä siestaa. Ei useimmat firmassamme (kanadalaisomisteinen IT-talo) vietä, jotkut käy kyllä ulkona pitkähköllä lounaalla, itse syön eväitä ja juon kahvia vaan työpisteessä. Lisäksi voin tehdä 2 etätyöpäivää viikossa kotoa käsin.
Asumme Madridin laitamilla omakotialueella ja täällä ainakin uskaltaa hyvin antaa lasten ulkoilla samalla lailla kuin Suomessakin. Minkään kaupungin keskusta-alueilla en kovin pienten ainakaan antaisi Suomessakaan, enkä ole ikinä kokenut keskusta-asumista perheellisenä mukavaksi.
Meille ainoa miinus täällä on kesän kuumuus, se tuntuu täällä sisämaassa oikeasti paljon tukalammalta kuin rannikkokaupungeissa tai saarilla. Kotona on kyllä ilmastointi mutta mies ja poika varsinkin ovat niin kuumanarkoja että aina kun pitää liikkua helteillä ulkona, kauhea valitus ja kiire jonnekin ilmastoituun tilaan.
Heh, meidän espanjalainen tuttavamme taas ei voisi kuvitellakaan muuttavansa Suomesta Espanjaan. Nuorisotyöttömyys on jotain ihan järkyttävää Espanjassa, ja ne, jotka onnistuvat töitä saamaan, joutuvat kituuttamaan muutaman sadan euron kuukausipalkalla.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2012 klo 16:59"]
Mielestäni aloituksesi on säälittävä!
[/quote]
Kateellinen suomalainen, jonka mielestä ihminen, joka katsoo maailmaa erilaisesta perspekstiivistä kuin hän itse, on "erikoisuuden tavoittelija".
[/quote]Vain suomalainen voi vajota noin alas kuin AP.
Espanja on Suomen letkuissa. Espanja olisi konkurssissa jos Suomi ei olisi rahatukkuineen rientänyt auttamaan. Tämä konkurssiuhka paljasti että Espanjassa ei ole tehty mitään järkevää vuosikymmeniin. On turha haukkua muita säälittäviksi jos itse on tekemässä konkurssin
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:07"]
Minä olen asunut 10 vuotta ulkomailla ja työskentelen yksityisessä firmassa eteläisessä Euroopassa. Tienaan nettona tonnin enemmän kuin samassa työssä tienaa Suomessa bruttona. Elinkustannukset ovat sitten reippaasti Suomen alapuolella. Asun erään miljoonakaupungin keskustassa ja maksan vuokraa modernista parinsadan neliön kämpästä 700 euroa. Kyllä täällä talvi on ja se kestää 2-3 kuukautta ja alhaisimmillaan lämpötila on n. +5 astetta noin kymmenenä päivänä vuodessa.
Ei, en erityisesti kaipaa Suomen palkkatasoa, pitkää talvea ja ihmisten normikateellisuutta, enkä tunne pistoa sydämessäni siitä, etten maksa Suomeen veroja. Suomessa kuitenkin käyn 2-3 kertaa vuodessa eli kesällä ja jouluna. Suomessa on paljon hyviä asioita, mutta kaikissa maissa on omat positiiviset ja negatiiviset juttunsa.
[/quote]Ihan mielenkiinnosta mitä vittua teet tällä palstalla?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2012 klo 17:25"]
onneksi mun lapset saavat kasvaa Suomeessa missä koulutustasokin on huippuluokkaa verrattuna Espanjan tasoon.
[/quote]
joo ja tämä maailman paras koulutaso näkyy missä suomessa? Kuka uskoisi että tämänkin palstan mammat on kasvattanut maailman paras koulujärjestelmä?! Saa kai niillä pisa-tuloksilla hehkuttaa, mutta missään yhteiskunnassa ne ei näy sitten koulujen jälkeen. Suomessa kannattais enemmänkin panostaa henkiseen kasvatukseen, saataisiin ne suomalaisen luonteen pääpirut kitketty; kateus, viha, katkeruus, huono itsetunto jne - ehkä tämäkin maa lähtisi sitten nousuun!
[/quote]Jospa kiertäisiut vähän maailmaa niin huomaat että ranskalaiset on samanlaisia runnakreita jaääliöitä kuin muutkin. Samoin espanajalaiset.
Espanjassa se Maddekin taisi kadota.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2012 klo 16:59"]
Mielestäni aloituksesi on säälittävä!
[/quote]
Kateellinen suomalainen, jonka mielestä ihminen, joka katsoo maailmaa erilaisesta perspekstiivistä kuin hän itse, on "erikoisuuden tavoittelija".
[/quote]
Miksi ihmeessä aina täytyy olla kateellinen jos ei välitä/arvosta jotain? Ei tulisi mieleenkään olla kateellinen jollekin joka asuu Espanjassa. Itse en haluaisi asua siellä mistään hinnasta. Käydä tietysti voi. Toki Suomessakin on omat huonot puolensa niinkuin myös Espanjassa ja muuallakin. Silti en ole ollenkaan kade.
Jos epsanjassa on kaikki paremmin ja ihmiset parempia niin miksi maa on konkurssissa. Miksi korruptio rehottaa jos ihmiset on hyviä toisillee? Miksi poliitikot nussii kansan rahat jos ihmiset on hyviä ja ystävällisiä toisilleen? Miksi Epsanjassa saa pelätä ihan tavallinen turistikin milloin saa turpaansa tai tapetaan? Lapsia jos ei pidä liekassa vie pedofiili.
Ymmärrän, minkä takia monet täällä ovat ottaneet ap:n kommenteista nokkiinsa. Ymmärrän myös täysin, että ap:n kommentti ei ole varsinaisesti edes suurenneltu totuus siitä, miltä Suomi ja suomalaiset vaikuttavat ulkopuolisen silmin.
Olen itse asunut jo lähes 7 vuotta ulkomailla (eri euroopan maissa ja USA:ssa) ja huomaan joka kerta saman asian, kun lennän Suomeen. Suomalaiset ovat kalpeita (sairaalaefekti), vähäsanaisia (vaikuttavat huonokäytöksisiltä ja tylyiltä tämän vuoksi).
Karua sanoa, että suomalaiset näyttävät sairailta, mutta tämä nyt on oikeasti se ensivaikutelma, jonka suomalaisista saa, kun vertaa muihin (ei itä) euroopan asukkeihin. Esimerkiksi ruotsalaisilla on enemmän päivetystä kasvoilla geeneistä johtuen. Ja toki suuri osa suomalaisista on hyvin eläväisen ja energisen oloisia, mutta yleisvaikutelma on halju. Sitä on vaikea selittää, sillä tämän näkeminen vaatii vähintään pari vuotta ulkomailla elämistä ilman kontaktia suomalaisiin. Itseasiassa se on hyvin mielenkiintoista, miten oma kansa yhtäkkiä saa uudet kasvot.
Arvostan Suomea ja suomalaisuutta paljon. Rakastan Suomen luontoa yli kaiken ja pidän siitä, miten mm. kampaamoissa ja ruokakaupoissa on fiksuja sivistyneitä ihmisiä töissä, toisin kuin useimmissa toisissa maissa, missä ns. "alempiarvoiset" työt on jätetty huonostikoulutettujen niskoille. Minun mielestäni jokainen työ on erittäin arvokas, eli tämä on vain havainto. Toisin sanoen Suomessa on aivan mielettömän tasoinen yleissivistys. Koulutuksen taso näkyy joka paikassa. Tätä on vaikea huomata, ellei ole kokemusta ulkomailla asumisesta (Pohjoismaiden ulkopuolella).
Suomalaiset ovat ulkonäöltää usein haljuja, itäeurooppalaisia ja venäläisiä piirteitä näkee paljon. Lasten iho on usein harmahtavan valkoinen ja lähes läpinäkyvä. Tämä on tosin täysin ymmärrettävää maassa, jossa aurinko ei paljon pilkahtele! Vierasmaalaiselle vaikutelma suomalaisen ulkonäöstä on kuitenkin = sairas/kalpea/heikonoloinen.
Lentokentillä huomaa, että ihmiset eivät pidä katsekontaktista. Toisia silmäillään nopeasti ja "huomaamattomasti", joka antaa ilkeän, arvostelevan fiiliksen, vaikka suomalainen haluaa vain olla kohtelias, eikä "tungetelle" toisen reviirille. Ei uskalleta katsoa silmiin ja avoimesti noteerata toista ihmistä = epäystävällinen vaikutelma. Perheet kuiskailevat keskenään sen sijaan, että puhuisivat normaalilla äänellä. Supina ihmisten keskellä luo töykeän ja epäkohteliaan vaikutelman. Suomalaiselle se on toisen arvostamista, koska ei haluta olla häiriöksi, eikä myöskään haluta kailottaa omia asioita ulkopuolisille. Ulkomaalaiselle tämä on kuitenkin hieman vierasta käyttäytymistä.
Aina näihin provoihin tartutaan :) asuin espanjassa vuodet 93-05, joten hieman kokemusta siitäkin maasta. mukava maa sekin, puutteineen. Joka paikassa, missä olen asunut, on puutteensa ja hyvät puolensa. Miksi siis edes provoillaan tälläisiä. Suomikin on ihan mukava maa asua. Kaikki on helpompaa, jos ei aina suututa kaikesta ja mietitä niitä huonoja puolia asuinpaikoista.
Minä olen asunut 10 vuotta ulkomailla ja työskentelen yksityisessä firmassa eteläisessä Euroopassa. Tienaan nettona tonnin enemmän kuin samassa työssä tienaa Suomessa bruttona. Elinkustannukset ovat sitten reippaasti Suomen alapuolella. Asun erään miljoonakaupungin keskustassa ja maksan vuokraa modernista parinsadan neliön kämpästä 700 euroa. Kyllä täällä talvi on ja se kestää 2-3 kuukautta ja alhaisimmillaan lämpötila on n. +5 astetta noin kymmenenä päivänä vuodessa.
Ei, en erityisesti kaipaa Suomen palkkatasoa, pitkää talvea ja ihmisten normikateellisuutta, enkä tunne pistoa sydämessäni siitä, etten maksa Suomeen veroja. Suomessa kuitenkin käyn 2-3 kertaa vuodessa eli kesällä ja jouluna. Suomessa on paljon hyviä asioita, mutta kaikissa maissa on omat positiiviset ja negatiiviset juttunsa.