Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jee, yli tonni veronpalautusta!

Vierailija
13.09.2012 |

Ja nyt on turha sanoa, et oot antanut ilmaista lainaa valtiolle tyhmyyksissäsi. Aina kun ei voi tietää mitä vähennyksiä erottaja hyväksyy (esim oman auton käyttö työmatkoihin ym.).

Meillä on kiva joulu!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos virkailija tekee virheen se korjataan, tietenkin.

Kuinka helkkarin tyhmiä ihmisiä täällä oikein on?

Vierailija
22/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos asut isossa kaupungissa tuo odotusaika yleensä täyttyy, oletko tarkistanut sen?

Itse olen koko työurani vahentänyt oman auton käytön, koska se menee verohallinnon omien sääntöjen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä selkeät ohjeet, mitkä eivät riitä perusteluiksi oman auton vähennykseen. Mulla oli tyyliin kaikki ne listatut asiat, jotka eivät oikeuta tähän vähennykseen ja julkisella olisi ollut mahdollista, mutta todella vaivalloista matkustaa päivittäin töihin. Virkailija sanoi, että voin kokeilla oman auton käyttöä vähennykseen, mutta jos ei hyväksytä, niin lasketaan julkisen mukaan. Viime verotukseen sain oman auton käytön vähennyksiin, mutta tästä vuodesta en vielä tiedä.

Vierailija
24/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Käytätkö julkista liikennettä?

Jos kuljet kodin ja työpaikan väliä päivittäin ja käytät julkista liikennettä, matkakulujesi määrään vaikuttaa työpäivien määrä, käytetty kulkuneuvo ja kulkuneuvon lippuhinnat.

•Voit vähentää matkakulut halvimman kulkuneuvon mukaan.

•Julkinen liikenne on yleensä halvin.

•Ilmoita matkakulut toteutuneiden matkojen mukaan.

•Laske kulut halvimman käytettävissä olleen lippuhinnan mukaan, vaikka olisit käyttänyt muuta lippua tai esim. omaa autoa.

•Halvin lippuvaihtoehto on yleensä kuukausilippu (mahdollisine liityntälippuineen), 44-matkan lippu tai tietyn alueen seutulippu.

•Säännöllisessä ansiotyössä työpäiviä on yleensä 5 päivää / viikko, 22 päivää / kalenterikuukausi.

•Vuodessa työssäkäyntikuukausia on lomakuukausi huomioon ottaen 11.

•Työpäiviä kertyy tuolloin yleensä 242 päivää.

2. Käytätkö työsuhdematkalippua?

Jos käytät kodin ja työpaikan väliseen matkaan työsuhdematkalippua, ilmoita vähennettäväksi ne matkakulut, jotka olet itse maksanut.

Huom! Työsuhdematkalipun verollinen määrä näkyy jo valmiina matkakuluvähennyksenä veroilmoituksellasi. Työnantajasi on ilmoittanut tuon osuuden sekä tuloihisi että vähennyksiisi. Lisätietoa Työsuhdematkalipusta.

3. Käytätkö omaa autoa?

Jos käytät kodin ja työpaikan väliseen matkaan omaa autoa, voit vähentää matkakulut oman auton mukaan jos

•julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä tai

•kävelymatka yhteen suuntaan on vähintään 3 kilometriä tai

•odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia.

•Oman auton käytön mukaan matkakuluja saa vähentää 0,25 euroa/km, työsuhdeautolla 0,20 euroa/km.

Tarvitsetko omaa autoa vain osalle matkaa?

Esimerkki: Asunnolta asemalle pääset vain omalla autolla, asemalta työpaikalle linja-autolla, ja linja-autolta työpaikalle toisella julkisella tai kävelymatka on alle 3 km.

•Ilmoita matkakulut oman auton mukaan vain kodin ja aseman väliltä

•muut matkan osat julkisen liikenteen mukaan.

•Jos autolle ei ole turvallista pysäköintipaikkaa työajaksi, matkan voi vähentää kokonaan oman auton mukaan.

Huomaathan, että verotuksessa ei hyväksytä matkoja oman auton kustannusten mukaan mm. näillä perusteilla:

•Oma auto on nopeampi kuin julkinen.

•Tarvitset työssäsi autoa.

•Viet lapsen päivähoitoon/kouluun työmatkalla.

Muista perustella vähennysvaatimuksesi! Jos kuljet omalla autolla tai työsuhdeautolla, mutta sinulla olisi käytettävissä myös julkinen liikenne, katso kulujen vähentäminen kohdasta 1. Käytätkö julkista liikennettä?

4. Teetkö keikka- tai muuta liikkuvaa työtä?

Teetkö töitä free lancerina? Tai oletko esim. muusikko, edustaja, korjausmies, asentaja, nuohooja? Vai teetkö erilaisia keikkatöitä, ja työpaikkasi vaihtelee usein?

Onko sinulla tietty paikka, josta haet työmääräykset tai työvälineet, esim. auton? Jos on, voit vähentää matkakulut kodin ja tuon paikan väliltä. Kulut voit vähentää halvimman kulkuneuvon mukaan joko julkisen liikenteen tai oman auton mukaan.

Katso kulujen vähentäminen kohdasta

1. Käytätkö julkista liikennettä? tai

3. Käytätkö omaa autoa?

Jos menet kotoa suoraan vaihtuviin työkohteisiin, voit vähentää kulut käyttämäsi kulkuneuvon mukaan tulonhankkimiskuluina siltä osin, kuin ne ylittävät viran puolesta tehtävän tulonhankkimisvähennyksen 620 euroa.

Matkakulujen ylärajaa ei sovelleta tulonhankkimiskuluille.

Huom! Rakennus-, maanrakennus- ja metsäalaa koskevat eri säännöt.

Lue lisää: Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2010 toimitettavaa verotusta varten kohdasta 2.10.4.2.

5. Onko kotisi toisella paikkakunnalla ja työsi toisella paikkakunnalla?

Jos kotisi on eri paikkakunnalla, kuin missä työskentelet ja yövyt työpäivinä, matkakulujesi vähentämiseen vaikuttaa työsi vakituisuus sekä perheesi.

Matkakulujen vähentämisen perusteet ovat erilaiset perheellisellä ja perheettömällä. Perhesuhteet on määritelty verotusta varten laissa. Verotuksesssa sinut katsotaan perheelliseksi, jos sinulla on aviopuoliso tai avopuoliso jonka kanssa sinulla on tai on ollut yhteinen lapsi. Muussa tapauksessa sinut katsotaan verotuksessa perheettömäksi.

Jos työskentelet vakituisesti toisella paikkakunnalla ja sinulla on perhe toisella paikkakunnalla

Ilmoita työskentelypaikkakunnalla syntyneet matkakulut normaalisti päivittäisinä matkoina. Katso kohdat 1-3.

Voit vähentää myös toisella paikkakunnalla olevaan kotiin tehdyt matkat, yleensä kerran viikossa. Jos olet kulkenut matkaa useammin, selvitä matkat veroilmoituksella.

Jos ehdit käymään viikonlopun aikana kotona julkisilla liikennevälineillä, voit vähentää matkakulut vain julkisen kulkuneuvon mukaan.

Jos työskentelet vakituisesti toisella paikkakunnalla ja sinulla on asunto (mutta ei perhettä) myös toisella paikkakunnalla

Ilmoita työskentelypaikkakunnalla syntyneet matkakulut normaalisti päivittäisinä matkoina. Katso kohdat 1-3.

Toisella paikkakunnalla olevaan kotiin tekemiäsi viikonloppumatkoja et voi vähentää.

Jos taas työskentelet toisella paikkakunnalla tilapäisesti ja sinulla on koti myös toisella paikkakunnalla, perhesuhteet eivät vaikuta oikeuteesi vähentää matkakuluja verotuksessa.

Ilmoita työskentelypaikkakunnalla syntyneet matkakulut tulonhankkimiskuluina ilman matkakulujen omavastuuta ja enimmäismäärää.

•Työkomennuksen kestäessä

voit vähentää myös toisella paikkakunnalla olevaan kotiin tehdyt matkat. Nämä yleensä kerran viikossa tehdyt matkat katsotaan verotuksessa asunnon ja työpaikan välisiksi matkoiksi, jotka saat vähentää halvimman kulkuneuvon mukaan. Jos olet kulkenut matkaa useammin, selvitä asia veroilmoituksella.

Jos ehdit käymään viikonlopun aikana kotona julkisilla liikennevälineillä, voit vähentää matkakulut vain julkisen kulkuneuvon mukaan.

•Työkomennuksen katketessa

voit vähentää toisella paikkakunnalla olevaan kotiin tehdyt matkat käyttämäsi kulkuneuvon mukaan tulonhankkimiskuluina.

- Työkomennus katkeaa mm. työntekijän sairaus- ja vuosiloman ajaksi tai jos työnantaja sulkee järjestämänsä majoituksen viikonlopun ajaksi.

Jos työnantajasi korvaa sinulle työkomennuksen kestäessä viikonloppumatkan kotiin, työnantaja ilmoittaa maksamansa kulut verottajalle ja ne näkyvät veroilmoituksellasi tuloinasi. Saat vähentää nämä matkakulut (joita et siis itse ole maksanut) halvimman kulkuneuvon mukaan.

6. Oletko ollut osan vuotta työttömänä?

Ilmoita palkkatyöhön liittyvät matkakulut normaalisti täysimääräisinä ilman omavastuun vähentämistä. Katso edelliset kohdat.

Matkakulujen omavastuutasi pienennetään siltä osin kuin olet ollut työttömänä. Yleinen omavastuu on 600 euroa, työttömällä 110 - 600 euroa, suhteutettuna työttömyysaikaan.

Verottaja pienentää verotusvaiheessa omavastuuta 55 eurolla jokaista täyttä korvauskuukautta (21,5 pvää) kohti.

Huomaathan, että työttömyyskorvauksiin ja työnhakuun liittyvät matkat eivät ole vähennyskelpoisia.

7. Oletko osallistunut työvoimapoliittiseen koulutukseen?

Työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuville maksettavasta nk. ylläpitokorvauksesta (9e/pvä vuonna 2010) puolen katsotaan kattavan matkakuluja.

Esimerkki: Olet saanut vuoden aikana ylläpitokorvausta 400 euroa. Koko vuoden matkakulujen määrä on 1000 euroa. Vähennä matkakulujen määrästä puolet 400:sta eli 200 euroa ja ilmoita matkakuluina 800 euroa. Laita matkakuluvähennyksen lisätietoihin selvitys siitä, että olet vähentänyt ylläpitokorvauksen osuuden.8. Oletko opiskelija?

Kodin ja opiskelupaikan välisiä matkakuluja et voi vähentää verotuksessa, sillä ne eivät liity ansiotulojen hankintaan.

Matkakulut kodin ja työpaikan välisistä matkoista saat vähentää, kun ne aiheutuvat kesätöistä tai opintojen ohessa työskentelystä. Opintoihin liittyvästä työharjoittelusta syntyvät matkakulut voi vähentää silloin, jos saat harjoittelusta palkkaa. Jos et saa palkkaa, et voi myöskään vähentää matkakuluja.

Ilmoita matkakulusi, jos niitä on yli 600 euron omavastuuosuuden. Älä vähennä kuluista omavastuuta, verottaja tekee sen puolestasi.

9. Työskenteletkö rakennus-, metsä- tai maanrakennusalalla eri työkohteissa?

Veroilmoituksella kannattaa selvittää seuraavia asioita: mistä ja mihin työmatkoja on kuljettu, matkan pituus ja kuinka usein mihinkin kohteeseen on kuljettu.

Lue lisää: Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2010 toimitettavaa verotusta varten kohdasta 2.10.4.2.

10. Onko sinulla myös ns. toissijainen työpaikka?

Toissijaisella työpaikalla tarkoitetaan toimipaikkaa, jossa palkansaaja vakituisen työpaikkansa ohella työskentelee säännöllisesti. Toissijaisen työpaikan on sijaittava eri paikkakunnalla kuin ensisijaisena pidettävä, varsinainen työpaikka.

Lue lisää ohjeestamme Matkakustannukset verotuksessa – ohje palkansaajalle kohta 4.

11. Miten matkakulut vaikuttavat verotuksen lopputulokseen?

Matkakulut vähennetään ansiotuloista, ei suoraan veroista. Tällöin verotettava ansiotulo pienenee matkakulujen omavastuuosuuden (600 e) ylittävän määrän verran.

Esimerkki: Ansiotulosi ovat 30.000 euroa ja sinulla on matkakuluja 2.000 euroa. Tuloista vähennetään 2.000 - 600e eli 1.400 euroa. Verotettava ansiotulosi on 28.600 euroa. Tulosta vähennetään luonnollisesti muutkin vähennykset. Näin saadusta verotettavasta tulosta sitten lasketaan veron määrä henkilökohtaisen veroprosenttisi mukaan.Veroprosentti muodostuu:

•valtion verotuksessa progressiivisen asteikon mukaan

•kunnallisverotuksessa kotikuntasi veroprosentin mukaan johon lasketaan mukaan

•seurakuntasi kirkollisveroprosentti (jos kuulut kirkkoon)

•sairaanhoito- ja päivärahamaksu.

Saat matkakuluista siis veroprosenttisi mukaisen hyödyn. Suuntaa antavana veronprosenttina voit pitää verokortilla ollutta veroprosenttiasi. Voit käyttää veron määrän arviointiin myös veroprosenttilaskuria.

Vierailija
25/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos asut isossa kaupungissa tuo odotusaika yleensä täyttyy, oletko tarkistanut sen?

Itse olen koko työurani vahentänyt oman auton käytön, koska se menee verohallinnon omien sääntöjen mukaan.

kun veroilmoitusta täytin. Asiat eivät vaan aina ole juuri niin yksinkertaisia kuin juuri SINULLA, enkä voinut olla varma, että vähennykset menevät läpi. Tämä myös meillä töissä kahvipöytäkeskusteluna, joten sama homma monella työkaverilla. Ehkä koko työpaikka on sitten täynnä typeryksiä :D

-ap

Vierailija
26/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään epselvää.

Vierailija
27/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla samaa matkaa kulkevat saavat eri määriä ja eri vuosina. Kuljemme välillä kimpassa, välillä emme. Osa saa täydet matkakorvaukset, osa halvimman julkisen mukaan. Itse olen saanut miten sattuu eri vuosina.

Kerran soitin paikalliseen verovirastoon asiasta. Hieman ulkomaan korostuksella puhuva nainen sanoi minulle näillä sanoin: "Tämä on veroarvonta, tarkistamme satunnaisesti pistokokein hakemukset ja sinä nyt jouduit tähän syyniin". Että silleen on säännökset.

Toki kirjoitin tuon kirjallisena verovirastoon ja tein valituksen. Ei kuulunut mitään. Jouduin maksamaan vielä jonkin 70 euron verosakon tms, vaikka en saanut matkakorvauksia ja samassa kyydissä kulkeva työkaveri sai.

Toivottavasti ei arpa osu seuraavaksi taas minulle. Sain näet tänä vuonna täydet matkakorvaukset:D

Vierailija
28/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla samaa matkaa kulkevat saavat eri määriä ja eri vuosina. Kuljemme välillä kimpassa, välillä emme. Osa saa täydet matkakorvaukset, osa halvimman julkisen mukaan. Itse olen saanut miten sattuu eri vuosina.

Kerran soitin paikalliseen verovirastoon asiasta. Hieman ulkomaan korostuksella puhuva nainen sanoi minulle näillä sanoin: "Tämä on veroarvonta, tarkistamme satunnaisesti pistokokein hakemukset ja sinä nyt jouduit tähän syyniin". Että silleen on säännökset.

Toki kirjoitin tuon kirjallisena verovirastoon ja tein valituksen. Ei kuulunut mitään. Jouduin maksamaan vielä jonkin 70 euron verosakon tms, vaikka en saanut matkakorvauksia ja samassa kyydissä kulkeva työkaveri sai.

Toivottavasti ei arpa osu seuraavaksi taas minulle. Sain näet tänä vuonna täydet matkakorvaukset:D

Asumme saman kadun varrella tämän työkaverini kanssa. Kummat SÄÄNNÖT tässä veroarvonnassa... No, en valita. Tänä vuonna oli tuurivuosi:)

t: tuo lainattu

Vierailija
29/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kolmessa kuukaudessa skybätonnin käteen.

Vierailija
30/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mätkyjä 1300 noin ja nyt odtan viimeisintä palautetta meneekö työmatkojen kilometrit vähennyksiin niin sitten menee varmaan nollille tai palautusta.

Eli tätä odotellessa

Vierailija
31/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin jännittää aina se että onko työmatkakulut menneet läpi vai ei. Kuulun niihin rajatapauksiin, joiden kohdalla ne joko menee tai ei - käsittelijästä riippuen.

Jos olisi tiukkistäti, ei todellakaan hyväksyisi. Mulla menee julkiset kyllä asunnolta työpaikalle, mutta työ sen luonteista että oma auto on oltava joka päivä mukana ja hälytysvalmiudessa.

Mä myös pidän tarkoituksella veroprossan korkeana. Silti tulee välillä mätkyjä. Niin kuin viime vuonna, kun oli korot laskeneet sen verran että korkovähennyksiä tuli odotettua vähemmän.

Mistä tulikin mieleeni, että on aika tarkistaa loppuvuoden veroprosentin paikkansapitävyys.

Itse olen aina kulkenut omalla autolla ja verottajalla on ihan selkeet ohjeet.

vaikka itsekin saan yli tonnin takas, harmittaa, koska olen pitänyt veroprossaa liian korkealla.

Vierailija
32/32 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyllä siellä tietyt säännöt on". HAH!

Myös meidän työpaikan porukalla (1000 hengen yritys) on sama arvonta. Samaa matkaa kuljemme ja kahvipöydässä vertailemme arvonnan tuloksia. Toiset saa, toiset ei, riippuu joutuuko syyniin.

NIIN MITKÄ SÄÄNNÖT?!