Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalla ja lapset pitkät päivät hoidossa?

Vierailija
11.09.2012 |

Juu vanha aihe, mutta kiinnostaisi tietää kuinka yleistä on äidin olla vauvan kanssa äitiyslomalla kun perheen muut lapset ovat PITKÄN päivän hoidossa JOKA päivä. Siis esim. 6.45-16.45. Ei mitään ylimääräisiä lomia.

Ystäväni perhe päätyi tuollaiseen ratkaisuun ja minun on vaikeaa ymmärtää miksi. En kehdannut asiasta tarkemmin kyselläkään etten vaikuttaisi paheksuvalta. Lyhyet päivät tai muutaman päivän viikossa ymmärtäisin hyvin (varsinkin 4-vuotiaalle, 2-vuotiaallekin jotenkuten).

Itse erityisesti nautin äitiyslomista/hoitovapaasta kun lasten kanssa ehti tehdä vaikka mitä ja aamulla saatiin lötkötellä rauhassa. Eihän noiden pitkien tarhapäivien jälkeen taas ehdi mitään ja aamut ovat aikaisia ja kiireisiä.

Perheellä on 2 autoa (eli kuljettaminen onnistuu) ja vanhemmat eivät ole masentuneita tai muuten sairaita tms.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin houkuttaisi ratkaisun helppous ja kun olen aamuihmisiä enkä tykkää lötkötellä pitkään sängyssä niin helposti onnistuisi lasten vieminen hoitoon aamulla.

Vaikka itsekin olen aamuihmisiä niin silti en osaa ajatella että lasten vienti ennen seitsemää päiväkodille voisi olla kivaa, mutta ehkä se siis on toisille ihan helppoa ja mukavaa. Meillä kun se yhdenkin lapsen saaminen kahdeksaksi päikkyyn on sellaista hoputusta ja kellon vahtimista.

Kaverini ei siis niitä lapsia veisi vaan hänen miehensä (joka ei ole aamuihminen) ennen töihin menoa. Mies siis myös hakisi lapset töiden jälkeen.

Autolla ajelu vauvan kanssa ei ole kaverilleni ongelma. Liikkuu siis paljon vauvan kanssa.

Ehkä olen vain kade tuosta kaverini äitiyslomasta. Olisi niiiin ihanaa olla taas lasten kanssa kotona ja oikeasti viettää aikaa heidän kanssaan muutenkin kuin muutaman tunnin ajan illalla. Mutta sitähän siis kaverini ei halua.

t.ap

Vierailija
2/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAKKO viedä se joka aamu klo 9... Pakko nousta aamulla ajoissa ja laittaa eskarilainen, vauva ja itsensä kuntoon ja lähteä tarpomaan päiväkodille. Pöh. Enkä todellakaan pidä tyttöä minuuttiakaan pidempään siellä kuin on pakko. Moni varmaan pitäisi koko päivän...

Mutta onhan se nyt selvä, että 6v. sinne haluaa :D Enkä mä voi pitää pois siksi, etten jaksais aamulla nousta... Ja jos sinne on ilmoittautunut, niin ei voi olla pois, nämä on säännöt täällä. Kaikki tai ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiimme voi tuoda lapsia ennen seiskaa vain töistä johtuen. Muuten siis päiväkoti alkaa seitsemältä.

Vierailija
4/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen tuomitsen, että tehdään niin paljon lapsia, ettei niitä jakseta. Ja tosiaan se määrä saattaa olla vain 2 lasta. Usein näihin liittyy juuri tuo pieni ikäero, ei ymmärretä miten rankkaa kahden pienen kanssa on.

Ap:n tapaus kuulostaa silti hyvin omituiselta. Sen ymmärrän, jos vauva on vaikka joku koliikkitapaus eikä tee muuta kuin huutaa, mutta silti päivät 7-17 ovat tajuttoman pitkiä.

Vierailija
5/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunien aikana tai pyörittää jotain nettiputiikkia?

Vierailija
6/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille jää enemmän aikaa omiin hommiinsa eikä tarvitse stressata jaloissa pyörivistä kahdesta muusta pienestä sylivauvan lisäksi. Ihan ok valinta. Minuakin houkuttaisi ratkaisun helppous ja kun olen aamuihmisiä enkä tykkää lötkötellä pitkään sängyssä niin helposti onnistuisi lasten vieminen hoitoon aamulla.

Ei kestä näitä itsekkäitä kaiken kultatarjottimella saaneita eukkoja, jotka tarvitsevat aikaa "omiin hommiinsa" ja joiden "ei tarvitse stressata jaloissa pyörivistä kahdesta muusta pienestä". Hohhoijjaa. Menetetty tapaus. Todellisuudesta vieraantunut, laiska ihminen.

Vierailija
7/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli vauvalomalla kotona. Ei ollut mitenkään masentunut eikä edes väsynyt. Lasta pidettiin hoidossa koska se oli edullista ja helppoa ja koska sillä lailla sai pedattua nuoremmalle hoitopaikkaa (tosin se jäi saamatta, koska naapurimme lapsi ehti ennen tuota vauvaa hoitoikään ja pääsi ryhmään, kun meiltä lähti yksi eskariin). Se hankaluus tosin oli, ettei tämä hoitolapsi suostunut kulkemaan aamuisin kuin isän kanssa hoitoon ja silloinkin tuotiin huutavana ovenkarmeihin takertuvana pakettina joka ikinen aamu meille. Muut lapset olivat aiheesta närkästyneitä, kun tämä huutaja sai kohtuuttomasti hoitajan huomiota. Äidistä oli pelkästään hauskaa kun vanhempi sisarus "osoitti luonnetta".

Toivoisin todella, että äidit ajattelisivat joskus muutakin kuin omaa mukavuuttaan.

Vierailija
8/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen tuomitsen, että tehdään niin paljon lapsia, ettei niitä jakseta. Ja tosiaan se määrä saattaa olla vain 2 lasta. Usein näihin liittyy juuri tuo pieni ikäero, ei ymmärretä miten rankkaa kahden pienen kanssa on.

Ap:n tapaus kuulostaa silti hyvin omituiselta. Sen ymmärrän, jos vauva on vaikka joku koliikkitapaus eikä tee muuta kuin huutaa, mutta silti päivät 7-17 ovat tajuttoman pitkiä.

Vierailija
9/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli vauvalomalla kotona. Ei ollut mitenkään masentunut eikä edes väsynyt. Lasta pidettiin hoidossa koska se oli edullista ja helppoa ja koska sillä lailla sai pedattua nuoremmalle hoitopaikkaa (tosin se jäi saamatta, koska naapurimme lapsi ehti ennen tuota vauvaa hoitoikään ja pääsi ryhmään, kun meiltä lähti yksi eskariin). Se hankaluus tosin oli, ettei tämä hoitolapsi suostunut kulkemaan aamuisin kuin isän kanssa hoitoon ja silloinkin tuotiin huutavana ovenkarmeihin takertuvana pakettina joka ikinen aamu meille. Muut lapset olivat aiheesta närkästyneitä, kun tämä huutaja sai kohtuuttomasti hoitajan huomiota. Äidistä oli pelkästään hauskaa kun vanhempi sisarus "osoitti luonnetta".

Toivoisin todella, että äidit ajattelisivat joskus muutakin kuin omaa mukavuuttaan.

Vierailija
10/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5-2-vuotias on yhtäkkiä tosi iso kun vauva syntyy. Millaisenakohan pitää sitten 5-vuotiasta? Aikuisena?

ITse asiassa se, että pitää lasta liian aikaisin liian itsenäisenä ja isona täyttää laiminlyönnin kriteerit.

Vierailija
11/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää nämä lapset

Vierailija
12/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en oikeesti ymmärrä näitä äitejä..toi 10 tuntia on maksimi jo ihan lainkin mukaan.Ja yleensä jos sitä tarvitsee käyttää, niin niiden pitäisi olla sellaiset vanhemmat joilla on pitkät työmatkat.

Ilman mitään muuta, mä oikeesti tuomitsen tollaiset kotiäidit. En ymmärrä että miksi ne lapsia tänne tekevät.

Vierailija
13/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Tällaiseen ei ole muuta selitystä kuin se, että ap:n ystävä on huono äiti. Eikä isästä nähtävästi ole vastusta äidille. Kaksivuotias ei tarvitse minkään valtakunnan varhaiskasvatusta, nelivuotias voisi olla vaikkapa kolmena päivänä viikossa hoidossa.

En tiedä. Jos olisin ap, tekisin varmaan lastensuojeluilmoituksen. Jotakin perheessä pitää olla vialla, jos lasten pitää olla 10 h päivässä hoidossa, jos toinen vanhemmista on kotona. Tarkemmin ajatellen, ovat jo todennäköisesti lastensuojelun piirissä. Ei tuollaisia aikoja mikään muu selitä.

Vierailija
14/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ap:lla on aikaa kytätä kaveria, niin että tietää sen vievän lapsen noin aikaisin joka aamu ja hakevan iltapäivällä noin myöhään. Enemmän ap minua säälittää kuin ne kaverin lapset.

Vierailija
15/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ap:lla on aikaa kytätä kaveria, niin että tietää sen vievän lapsen noin aikaisin joka aamu ja hakevan iltapäivällä noin myöhään. Enemmän ap minua säälittää kuin ne kaverin lapset.

Eikä kyse ollut kyttäyksestä, vaan ap:n kaveri oli ihan itse kertonut asian.

Vierailija
16/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan on omia lapsia ja käytän oman aikani oman perheen pyörittämiseen ja annan kavereideni huolehtia omistaan, itse parhaaksi katsomillaan tavoilla.

Vierailija
17/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisälukutaito. Eihän ap kytännyt vaan kaveri oli ihan itse kertonut.

Vierailija
18/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toiset pitävät niitä isompia hoidossa pitkiä päiviä äitiyslomalla vaikka vauva ei ole vielä edes syntynyt.

Vierailija
19/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonkin ongelmia. Ei normaalit ihmiset toimi noin! Tai jos eivät itse tajua ongelmiaan niin varmasti on lapsille parempi että ovatkin siellä hoidossa.

Vai liekö taas provo kuluneesta aiheesta...

Vierailija
20/42 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan on omia lapsia ja käytän oman aikani oman perheen pyörittämiseen ja annan kavereideni huolehtia omistaan, itse parhaaksi katsomillaan tavoilla.

Säilöt varmaan itsekin niitä sen maksimiajan päiväkodissa, että saat "pyörittää" omaa perhettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme