Äitiyslomalla ja lapset pitkät päivät hoidossa?
Juu vanha aihe, mutta kiinnostaisi tietää kuinka yleistä on äidin olla vauvan kanssa äitiyslomalla kun perheen muut lapset ovat PITKÄN päivän hoidossa JOKA päivä. Siis esim. 6.45-16.45. Ei mitään ylimääräisiä lomia.
Ystäväni perhe päätyi tuollaiseen ratkaisuun ja minun on vaikeaa ymmärtää miksi. En kehdannut asiasta tarkemmin kyselläkään etten vaikuttaisi paheksuvalta. Lyhyet päivät tai muutaman päivän viikossa ymmärtäisin hyvin (varsinkin 4-vuotiaalle, 2-vuotiaallekin jotenkuten).
Itse erityisesti nautin äitiyslomista/hoitovapaasta kun lasten kanssa ehti tehdä vaikka mitä ja aamulla saatiin lötkötellä rauhassa. Eihän noiden pitkien tarhapäivien jälkeen taas ehdi mitään ja aamut ovat aikaisia ja kiireisiä.
Perheellä on 2 autoa (eli kuljettaminen onnistuu) ja vanhemmat eivät ole masentuneita tai muuten sairaita tms.
Kommentit (42)
Äidille jää enemmän aikaa omiin hommiinsa eikä tarvitse stressata jaloissa pyörivistä kahdesta muusta pienestä sylivauvan lisäksi. Ihan ok valinta. Minuakin houkuttaisi ratkaisun helppous ja kun olen aamuihmisiä enkä tykkää lötkötellä pitkään sängyssä niin helposti onnistuisi lasten vieminen hoitoon aamulla.
tapauksia ollut yhtäkään minun aikanani (jos kaikki nuo ehdot pitää täyttyä).
LTO
jotain vikaa täytyy päässä olla, jos lapsistaan haluaa eroon noin paljon.
Mutta meitä on moneen junaan ja porukkaa siellä asemallakin.
PAKKO viedä se joka aamu klo 9... Pakko nousta aamulla ajoissa ja laittaa eskarilainen, vauva ja itsensä kuntoon ja lähteä tarpomaan päiväkodille. Pöh. Enkä todellakaan pidä tyttöä minuuttiakaan pidempään siellä kuin on pakko. Moni varmaan pitäisi koko päivän...
PAKKO viedä se joka aamu klo 9... Pakko nousta aamulla ajoissa ja laittaa eskarilainen, vauva ja itsensä kuntoon ja lähteä tarpomaan päiväkodille. Pöh. Enkä todellakaan pidä tyttöä minuuttiakaan pidempään siellä kuin on pakko. Moni varmaan pitäisi koko päivän...
Olen pph ja nykyään on aika tavallista että isompi sisarus tuodaan hoitoon kun äiti vauvan kanssa kotona. Ja nimenomaan niin, että isä tuo töihin mennessään ja hakee töistä tullessaan. Päivistä tulee lapselle mielettömän pitkiä, ja nämä äidit pitävät tätä ihan normaalina ja lapsen edun mukaisena. Ja nimenomaan nämä äidit eivät ole masentuneita tms lastensuojelun tapauksia. Tekevät kotihommia jne, vaikka välillä mietin, että mitä ihmeen kotihommia, kun isommat lapset ovat hoidossa syömässä jne, eihän siinä tarvitse edes aamupuuroa tai lounasta vääntää ihmeemmin :) Hyvä aihe! Virikehoito sinänsä on ok, mutta määriä voisi tarkistella! Esim. parina kolmena päivänä viikossa 9-15, mutta joka päivä 9 h on mielestäni liikaa. Vai mitä olette mieltä?
2v. lasta, ulkoilla hänen kanssaan, leikkiä ja askarrella, joa yöt menee valvoessa pienen vauvan kanssa? Minä ainakin olin aivan loppu, päivisin oli pakko nukkua aina kun vauvakin nukkui, koska yöt meni syöttäessä ja vauvan itkua hyssytellessä. Kyllä siinä tilanteessa päivähoito on esikoiselle paljon parempi paikka, että äiti säilyy edes jotenkin toimintakuntoisena ja pystyy olemaan illat esikoisen kanssa kun isä hoitaa vauvaa. Ei se 2v. lapsellekaan ole paras ratkaisu katsoa vaan vierestä kun vauva vie äidin koko ajan ja äiti itkee kun on niin väsynyt.
Kyllähän ihminen vauvaa tehdessä ymmärtää,että vauva vaatii ja valvottaa. Ei kannata tehdä niin pienillä ikäeroilla,jos ei jaksa. Myös todellisuudesta vieraantuneena pidän.. Sääli niitä lapsia :/
Kyllähän ihminen vauvaa tehdessä ymmärtää,että vauva vaatii ja valvottaa. Ei kannata tehdä niin pienillä ikäeroilla,jos ei jaksa. Myös todellisuudesta vieraantuneena pidän.. Sääli niitä lapsia :/
Ja sen perusteella mikä meidän perheelle on paras. Voin lyödä vetoa että lapseni ovat onnellisempia kuin omasi.
hankitaan, jos niiden kanssa ei jakseta olla.
2v. lasta, ulkoilla hänen kanssaan, leikkiä ja askarrella, joa yöt menee valvoessa pienen vauvan kanssa? Minä ainakin olin aivan loppu, päivisin oli pakko nukkua aina kun vauvakin nukkui, koska yöt meni syöttäessä ja vauvan itkua hyssytellessä. Kyllä siinä tilanteessa päivähoito on esikoiselle paljon parempi paikka, että äiti säilyy edes jotenkin toimintakuntoisena ja pystyy olemaan illat esikoisen kanssa kun isä hoitaa vauvaa. Ei se 2v. lapsellekaan ole paras ratkaisu katsoa vaan vierestä kun vauva vie äidin koko ajan ja äiti itkee kun on niin väsynyt.
Täytyy nyt kyllä osallistua keskusteluun. Mulla kaksi pientä lasta,11kk ikäerolla.
Eipä ole mieleen tullut että tyrkkään tuon isomman hoitoon vaikka oli vaikea raskaus ja sektiolla tuli kuopus.
Mun mielestä 2vuotias on vielä hyvin pieni ja jos totta puhutaan en oikein ymmärrä sinun logiikkaa,miksi teit toisen lapsen jos et jaksa hänen kanssaan? En halua olla ilkeä vaan hieman ihmettelen tuota.
Tuskin kellekään yllätyksenä tulee että vauvan kanssa rankkaa. Meilläkin pienempi huono nukkuja ja miehen kanssa tätä perhettä pyöritetään ihan kaksin,ei isovanhempia tms.hoitoapua ja silti ihan hyvin pärjätään.
Ja arvaappas mitä, niinä erittäin väsyneinä päivinä minä en siivoa,en katso edes peiliin. Mulle se nyt vaan on jotenkin itsestään selvää että hoidan molemmat lapseni itse,ei ole esikoisen vika että mamma ei osannut pitää haarojaan kiinni. Provosoidusti sanottu mutta aika järkkyä hoitaa noinkin pieni 2v.pois alta että äiti saa päikkärit.
Ymmärrän tuon jos on äidillä joku sairaus mutta ihan normi voimilla varustettu ihminen toimii noin...hyvin outoa!
täysiä viikkoja ja pitkiä hoitopäiviä jos äiti on kotona vauvan kanssa.
Mun täytyy myöntää että olen niin vanha jo että kun lapset olivat pieniä niin edes näitä nykyään niin ok "osapäivää/osaviikkoa" (= kolmena / neljänä päivänä viikossa yleensä kuusi tuntia, onpa tosi "vähän") ratkaisuja ei oikein pidetty edes vaihtoehtona. Tästä on rapiat kymmenen vuotta. Oikeastiko Suomessa on nykyään varaa tällaiseen??
Yhden äidin tiedän omalta vauvaloma-ajalta, jonka esikoiselle suositeltiin päivähoitopaikkaa. Tämä äiti sairastui syöpään tuolloin. Mutta sekin sitten jäi käyttämättä kun ei vauvan+syöpäpotilaan kotiin voi kantaa jatkuvasti niitä päiväkotipöpöjä.
Ajat ovat todella muuttuneet ja nopeasti.
hän teki lapset sellaisella ikäerolla (3 lasta ikäeroa jokaisen välillä 4-5 vuotta), että pystyi hoitamaan ne itse.
Jotenkin hassulta tämä nykymeininki kun kaikki viitseliäisyyttä vaativa hoito ulkoistetaan heti kun mahd.
Luulen että tämän yhteiskunnan ongelmat alkavat juuri näistä asioista. Lapsia tehdään mutta ei niitä viitsisi hoitaa kun se vaatii niin paljon, mummokin mukava käydä kerran kuussa katsomassa mutta varokaa kysymästä mitä hänelle oikesti kuuluu kun omissa erittäissään odottaa sitä laitos-aamiaistaan..kärjistin hieman mutta pointti varmaan selvä.
En sano että ennen oli kaikki paremmin mutta esimerkkinä anoppini jonka oma anoppi asui saman katon alla ( kuten ennen usein,monta sukupolvea yhdessä). Tää mummo toimi toisena silmäparina lapsia kotona hoitavalle anopilleni,auttoi minkä pystyi. Kun tämä mummo sitten sairastui hoiti anoppini hänet,pesi ja ruokki kun hän ei itse enää pystynyt.
Tänä päivänä nuoret perheet hoitakoon itse penskansa ja vanhukset tyrkätään heti kun terveys prakaa hoitolaitoksiin mätänemään. Sääli.
Huolenpito ja toisista välittäminen ei taida kuulua tämän yhteiskunnan hyveisiin :(
T:nro 35
Jotenkin hassulta tämä nykymeininki kun kaikki viitseliäisyyttä vaativa hoito ulkoistetaan heti kun mahd. Luulen että tämän yhteiskunnan ongelmat alkavat juuri näistä asioista. Lapsia tehdään mutta ei niitä viitsisi hoitaa kun se vaatii niin paljon, mummokin mukava käydä kerran kuussa katsomassa mutta varokaa kysymästä mitä hänelle oikesti kuuluu kun omissa erittäissään odottaa sitä laitos-aamiaistaan..kärjistin hieman mutta pointti varmaan selvä. En sano että ennen oli kaikki paremmin mutta esimerkkinä anoppini jonka oma anoppi asui saman katon alla ( kuten ennen usein,monta sukupolvea yhdessä). Tää mummo toimi toisena silmäparina lapsia kotona hoitavalle anopilleni,auttoi minkä pystyi. Kun tämä mummo sitten sairastui hoiti anoppini hänet,pesi ja ruokki kun hän ei itse enää pystynyt. Tänä päivänä nuoret perheet hoitakoon itse penskansa ja vanhukset tyrkätään heti kun terveys prakaa hoitolaitoksiin mätänemään. Sääli. Huolenpito ja toisista välittäminen ei taida kuulua tämän yhteiskunnan hyveisiin :( T:nro 35
hyve on äitien jaksaminen. Pienten (omien) lasten hoidon koetaan olevan niin kuormittavaa ettei sitä oikein saata kestää. Toisten pieniä lapsia voi sitten hoidella vaikkapa kymmentä kerrallaan.
Jos tarkkaan ajattelee niin useat naisten perinteisistä tehtävistä on nyt ulkoistettu yhteiskunnalle. Ollaanko oikealla tiellä??? Kenen on vastuu ;)
lapset reilun vuoden ikäerolla. Allergisetkin vielä molemmat. Silti ei tullut kertaakaan edes mieleeni viedä isompaa hoitoon. Se on vaan purtava hammasta heikkoina hetkina ja ajateltava että äkkiä ne kasvavat. Niinkuin kasvoivatkin ja aika on kullannut ne ikävätkin muistot. Sitä niittää mitä kylvää eikä pidä aina luovuttaa niin helposti. KAsvatus- ja hoitovastuu on vanhemmilla.
meidän naapurissa samoin (en ole kytännyt, äiti ihan itse avautuu aiheesta), isä vie lapsen aamulla hoitoon ja äiti hakee klo 16 pois. Sitten tämä äiti itse kertoo pihalla kuinka "Liisa on kokopäiväisesti päiväkodissa, vaikka siitä ollaan aika montaa mieltä, mutta niin kaunan kuin yhteiskunta sallii, niin hän saa siellä olla". Ihankuin hänen pitäisi jotenkin todistella itselleen, että tekee oikein. Ja olen kuullut tämän lauseen x kertaa kun hän tykkää avautua pihalla aina kaikista asioistaan..
Toki lapsella pitää olla virikkeitä, mutta onko kokopäivähoito oikeesti se ratkaisu..?
Jossa siis vauva syntyi syksyllä, vanhin eskarissa ja kaksi seuraavaa hoidossa joka päivä pitkän päivän.
Näyttää siltä, että äidillä on nyt aikaa kaikkeen muuhun kuin omiin lapsiinsa. Sääliksi käy.
Mutta sen 2v taaperon ja itkuisen, huonosti nukkuvan vauvan lisäksi meillä oli vielä 1v taapero hoidettavana. Ja tiedätkö, kyllä siitäkin ajasta selvittiin. Ei pienet lapset niin ihmeellisiä askartelu yms juttuja tarvitse. Ihmettelivät pikkusiskoaan ja kantoivat hänelle tutteja ja pehmoleluja yms.
Enemmän olisin itkenyt (itkin siis myös sitä väsyäni, kun valvoin kaiket yöt), jos olisin joutunut viedä lapseni vieraan ihmisen hoidettavaksi.
Mutta ratkaisunsa kullakin....
Kaveri siis itse kertoi nuo hoitoajat. Ei ole tarvinnut heidän aikataulujaan kyttäillä. Perhe on minusta aivan tavallinen perhe. Äiti ei opiskele saati tee töitä äitiyslomallaan.
Alkuperäiseen kysymykseeni "Onko tämä ihan tavallista?" on nyt tullut selvä vastaus. Ei ole. Olin siis itse ihmeissäni tuosta järjestelystä ja ajattelin että olenko ihan "kalkkis" kun itselleni ei ollut tullut edes mieleen että joku haluaisi tehdä noin.
"Virikehoitoa" en vastusta, mutta tuo hoidon määrä oli se mikä ihmetytti.
ap