Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalla ja lapset pitkät päivät hoidossa?

Vierailija
11.09.2012 |

Juu vanha aihe, mutta kiinnostaisi tietää kuinka yleistä on äidin olla vauvan kanssa äitiyslomalla kun perheen muut lapset ovat PITKÄN päivän hoidossa JOKA päivä. Siis esim. 6.45-16.45. Ei mitään ylimääräisiä lomia.

Ystäväni perhe päätyi tuollaiseen ratkaisuun ja minun on vaikeaa ymmärtää miksi. En kehdannut asiasta tarkemmin kyselläkään etten vaikuttaisi paheksuvalta. Lyhyet päivät tai muutaman päivän viikossa ymmärtäisin hyvin (varsinkin 4-vuotiaalle, 2-vuotiaallekin jotenkuten).

Itse erityisesti nautin äitiyslomista/hoitovapaasta kun lasten kanssa ehti tehdä vaikka mitä ja aamulla saatiin lötkötellä rauhassa. Eihän noiden pitkien tarhapäivien jälkeen taas ehdi mitään ja aamut ovat aikaisia ja kiireisiä.

Perheellä on 2 autoa (eli kuljettaminen onnistuu) ja vanhemmat eivät ole masentuneita tai muuten sairaita tms.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit eivät kestä yhtään epämukavuutta. Pitää olla helppoa ja mukavaa. Pitäisi ymmärtää, että toisen lapsen vauva-aika ei ole samanlainen kuin esikoisen.

Minusta kotona olevien vanhempien lapsilta pitäisi kieltää kokpäivähoito, ellei ole perusteltua syytä

Vierailija
42/42 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v. lasta, ulkoilla hänen kanssaan, leikkiä ja askarrella, joa yöt menee valvoessa pienen vauvan kanssa? Minä ainakin olin aivan loppu, päivisin oli pakko nukkua aina kun vauvakin nukkui, koska yöt meni syöttäessä ja vauvan itkua hyssytellessä. Kyllä siinä tilanteessa päivähoito on esikoiselle paljon parempi paikka, että äiti säilyy edes jotenkin toimintakuntoisena ja pystyy olemaan illat esikoisen kanssa kun isä hoitaa vauvaa. Ei se 2v. lapsellekaan ole paras ratkaisu katsoa vaan vierestä kun vauva vie äidin koko ajan ja äiti itkee kun on niin väsynyt.

YÖt on tarkoitettu nukkumiseen eikä syömiseen ja muuhun riekkumiseen, ja vauvoja voi totuttaa siihen jo aivan pienestä. Toisaalta ei kaksivuotias esikoinen tarvitse mitään ihme viriketehdasta pärjätäkseen! Vauvat nauttivat ulkoilusta siinä missä taaperotkin, eikä äidin tarvitse leikkiä ja askarrella kaiken aikaa. Isommille on tarjolla kerhoja ja muskareita, ja muita lapsiperheitä voi tavata kodin ulkopuolella tai kutsua leikkiseuraa kylään.

Sairaudet on tietenkin erikseen.

Eikö teillä nuku esikoinenkaan, vai onko isä aivan kädetön, jos ei pysty selviämään vuorollaan lasten kanssa, kun äiti lepää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi