Mitkä ammatit perheissä joissa mies hoitovapaalla tai ihan "kotiherrana"?
En usko, että työ ja siitä saatava palkka suoraan määrittäisi sen, missä perheissä valitaan niin, että isä jää kotiin ja äiti menee töihin. Vaikka moni mies perusteleekin vanhempainvapaan käyttämättä jättämisen rahalla (=tekosyy lähes aina).
Luulen kuitenkin, että ammatinvalinta sinällään kertoo jotain siitä, arvostaako ihminen lastensa kanssa olemista.
Olen kuitenkin utelias kuulemaan, mitä ne miehet tekevät työkseen, jotka suostuvat tai haluavat jäädä kotiin joko hoitamaan lapsia ja taloutta tai pelkästään "kotiherraksi" (siis jos ei ole pieniä lapsia tai lapsia ollenkaan).
Kommentit (35)
Minä ahtaaja, mies levyseppähitsari. Mies jäi kotiin kummankin kanssa ja minä menin töihin. Minulla on suurempi palkka, joten se oli ihan järkevääkin.
Sanot, että "ihan järkevääkin", mutta et sentään perustele asiaa rahalla. Miks miehet aina perustelee rahalla sitä ettei ne halua jäädä kotiin lasten kanssa? Naiselle hyväksyttävä syy tuntuu olevan vain se, että "mies halusi myös olla kotona", ei se, että pää hajoaa kersojen kera himassa, kaipaan aivotyötä.
on varasto mies ja hänen puolisonsa ambulansissa eli olisko ensihoitaja tai vastaava.
molemmat olemme toimittajia, pidämme perhevapaat puoliksi 1,5 vuotta ja 1,5 vuotta. Mies tienaa jonkin verran enemmän.
Minä ahtaaja, mies levyseppähitsari. Mies jäi kotiin kummankin kanssa ja minä menin töihin. Minulla on suurempi palkka, joten se oli ihan järkevääkin.
Sanot, että "ihan järkevääkin", mutta et sentään perustele asiaa rahalla. Miks miehet aina perustelee rahalla sitä ettei ne halua jäädä kotiin lasten kanssa? Naiselle hyväksyttävä syy tuntuu olevan vain se, että "mies halusi myös olla kotona", ei se, että pää hajoaa kersojen kera himassa, kaipaan aivotyötä.
En nyt äkkiseltään keksi muutakaan syytä.
Meillä siis mies nimenomaan halusi jäädä kotiin eikä minulla tietenkään ollut mitään vastaan. Päinvastoin!
Rahallisesti meille tosiaan oli parempi se, että minä menin töihin ja mies jäi kotiin. Raha kuitenkin oli sivuseikka, koska olisimme tulleet toimeen myös miehen palkalla, joskin joitain menoja olisi pitänyt karsia. Meille oli tärkeää se, että kumpikin sai halutessaan olla lasten kansa.
Itse saan nettona n. 1600€/kk ja mies n. 2800€ + päivärahoja 200-500€/kk.
Minun palkalla ei tätä perhettä pyöritetä kuukauttakaan. Menoista voi tinkiä, kyllä, mutta
ei noin paljoa. Hoitovapaan vuoksi ei ole järkevä myydä asuntoa ja laittaa lapsia vaihtamaan koulua. Näissä asioissa pitää miettiä koko perheen etua eikä vain sen vauvan/ taaperon.
ovat kaikki it-alalla, joko asiantuntija- tai projektinjohtotehtävissä.
Minun palkalla ei tätä perhettä pyöritetä kuukauttakaan. Menoista voi tinkiä, kyllä, mutta
ei noin paljoa. Hoitovapaan vuoksi ei ole järkevä myydä asuntoa ja laittaa lapsia vaihtamaan koulua. Näissä asioissa pitää miettiä koko perheen etua eikä vain sen vauvan/ taaperon.
lyhennysvapaita asuntolainasta.
Putkimies ja minä toimistotyöntekijä. Miehellä on parempi palkka.
ainakaan kovin hyvin, miksi mies ei jää sen ekan lapsen kanssakaan kotiin silloin kun pariskunta asui vielä pienemmässä ja halvemmassa asunnossa, eikä tarvitse ajatella vanhempien lasten taloudellista etua (tämä ei siis välttämättä koske teitä, ehkä asuitte kalliissa asunnossa jo ennen esikoista).
Putkimies ja minä toimistotyöntekijä. Miehellä on parempi palkka.
minä IT-konsultti. Minulla yli 2* miehen tulot, joten katsoimme järkevämmäksi että mies jäi lasten kanssa kotiin. Yhteensä 9 vuotta oli kotona lasten kanssa, eli kunnes nuorimmainenkin meni kouluun. Nyt on taas töissä.
molemmat olemme toimittajia, pidämme perhevapaat puoliksi 1,5 vuotta ja 1,5 vuotta. Mies tienaa jonkin verran enemmän.
Arvaa montako etukäteen näin sovittua asiaa olen nähnyt, jotka on kaikki kaatuneet siihen kun mies ei vaan millään voikaan olla töistä poissa...
Mies oli puoli vuotta vanhempainvapaalla vaimon opiskellessa.
Ooh, useita kuukausia oikein. Hei, alle 9kk-12kk ei nyt lasketa.