No nyt opettajatkin ovat samaa mieltä kuin mitä "palstapersut" ovat yrittäneet mammojen päähän takoa
"Uusi peruskoulun tuntijako saattaa heikentää ja kaventaa oppilaitten kielitaitoa, vaikka tarkoitus oli päinvastainen."
"pakollisen ruotsin opintojen alun varhentaminen oli yllättävä ja kohtalokas ratkaisu"
"Ruotsin tulo ala-asteelle saattaa Jukaraisen mukaan myös vähentää vapaaehtoisen pitkän kielen valintoja"
http://www.hs.fi/kotimaa/Kieltenopettajat+Uusi+tuntijako+huonontaa+kiel…
Kommentit (66)
Viidessä vuodessa oppii sellaisen turistikielitaidon.
Minusta järkevintä olisi lukea ruotsia/saksaa/ranskaa ja jättää se englanti siksi kieleksi, jonka aloittaa vasta yläkoulussa.
Siinä voikin saavuttaa ihan hyvän tason, vaikka lukisi sen vain lyhyenä, koska englantia tulee muutenkin joka paikasta ja se on alussa helppo kieli.
Ja taas unohdat, että kaikki oppilaat eivät suinkaan ole niitä kielineroja. Useimpien kohdalla on järkevintä aloittaa sellaisella vieraalla kielellä, jota myös ympäristö tukee (englanti), kun taas esim. ruotsia ei kuule eikä näe missään suurimmassa osassa Suomea.
Itse olen opiskellut ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa, venäjää, norjaa, tanskaa, kiinaa ja latinaa. Kaikista kielistä on aina ollut hyötyä kaikkien muiden kanssa. Ja puhun nyt syvällisestä kielitaidosta.
Luuletko etten ole saksaa oppinut 7 vuodessa kunnolla; ai jaa, minähän vain kirjoitan dokumentteja päivät pitkät saksaksi, istun palavereissä asiantuntijana ja asiakkaan kanssa käymme läpi satoja jopa tuhansia sivuja sopimuksia... eihän siinä tosiaan kovin syvällisesti opi :)
löytää esimerkiksi telkkarista ja kaikkien pikkukylien kirjastoissakin on ruotsinkielisiä kirjoja. Ja Ruotsi on vieressä. Sinne kulkee pilvin pimein laivoja ja kesätöihinkin pääsee.
Taidat vain aliarvioida lasten oppimiskyvyt! Ja tietenkin kaikenlainen koulumenestys vaatii perheen ja kodin tukea. Ei se riitä, että tökkää sen lapsensa töllön eteen ja odottaa, että se oppii siitä nyt sitten edes sen englannin...
että käytät jotain kieltä sujuvasti arkitilanteissa.
Minä puhun syvällisestä kielen oppimisesta.
löytää esimerkiksi telkkarista ja kaikkien pikkukylien kirjastoissakin on ruotsinkielisiä kirjoja. Ja Ruotsi on vieressä. Sinne kulkee pilvin pimein laivoja ja kesätöihinkin pääsee.
Taidat vain aliarvioida lasten oppimiskyvyt! Ja tietenkin kaikenlainen koulumenestys vaatii perheen ja kodin tukea. Ei se riitä, että tökkää sen lapsensa töllön eteen ja odottaa, että se oppii siitä nyt sitten edes sen englannin...
Ei ketään kiinnosta mennä lukemaan jotain homeisia ruotsinkielisiä kirjoja, eivätkä edes ruotsinkieliset itse juuri katso FST:tä.
Mutta englannin kieleen useimmille tulee aito tarve ja motivaatio, koska sitä tarvitaan tv:tä katsellessa, tietokoneella, ulkomailla, ulkomaalaisten kanssa puhuessa jne jne. Englanti on ns. yleiskieli.
Minun mielestäni ruotsalaiset dekkarit (sekä kirjat että leffat) ovat parempia kuin perusjenkkimättö.
Ja ehdottomasti parasta antia telkkarista tällä hetkellä on Onnea onkimassa -sarja. Suosittelen lämpimästi. Eilen alkoi keskusteluohjelma, jossa Elisabeth haastattelee toimittajan ominaisuudessa erilaisia maailman vaikuttajia. Spotlight on koko telkkarin paras ajankohtaisohjelma, aina vähintään puoli vuotta suomenkielisiä ohjelmia edellä...
BUU klubbenin sivuilla on paljon tehtäviä jo ihan pienille lapsille.
Ja Astrid Lindgren ei edelleenkään ole homeessa...
Kaikki on ihan kiinni siitä, että laskee ne rupiset nyrkkinsä alas tästä kummallisesta "hurrit helvettiin" -asennosta.
En tajua moista. Säälin lähinnä, että joku voi olla noin vihamielinen, että kaventaa itse oman ja lastensa elämän!
että käytät jotain kieltä sujuvasti arkitilanteissa. Minä puhun syvällisestä kielen oppimisesta.
No, kerropa hiukan sitä "syvällistä" oppimista. Näppärää, että Suomessa saksaa oppii syvällisemmin kuin vuosia tai puoli elämää asuneet Saksassa. Ihmeellistä.
Minun mielestäni ruotsalaiset dekkarit (sekä kirjat että leffat) ovat parempia kuin perusjenkkimättö. Ja ehdottomasti parasta antia telkkarista tällä hetkellä on Onnea onkimassa -sarja. Suosittelen lämpimästi. Eilen alkoi keskusteluohjelma, jossa Elisabeth haastattelee toimittajan ominaisuudessa erilaisia maailman vaikuttajia. Spotlight on koko telkkarin paras ajankohtaisohjelma, aina vähintään puoli vuotta suomenkielisiä ohjelmia edellä... BUU klubbenin sivuilla on paljon tehtäviä jo ihan pienille lapsille. Ja Astrid Lindgren ei edelleenkään ole homeessa... Kaikki on ihan kiinni siitä, että laskee ne rupiset nyrkkinsä alas tästä kummallisesta "hurrit helvettiin" -asennosta. En tajua moista. Säälin lähinnä, että joku voi olla noin vihamielinen, että kaventaa itse oman ja lastensa elämän!
Ja haluaa opetella maailmankieliä eikä mitään Norrlannin jutinaa.
Mistä sinä puhut?
Kai nyt itsekin tajuat, että jonkin alan asiantuntija käsittelee sitä alaa eri tavalla kuin sen alan maallikko?
Minun mielestäni ruotsalaiset dekkarit (sekä kirjat että leffat) ovat parempia kuin perusjenkkimättö.
Ja ehdottomasti parasta antia telkkarista tällä hetkellä on Onnea onkimassa -sarja. Suosittelen lämpimästi. Eilen alkoi keskusteluohjelma, jossa Elisabeth haastattelee toimittajan ominaisuudessa erilaisia maailman vaikuttajia. Spotlight on koko telkkarin paras ajankohtaisohjelma, aina vähintään puoli vuotta suomenkielisiä ohjelmia edellä...
BUU klubbenin sivuilla on paljon tehtäviä jo ihan pienille lapsille.
Ja Astrid Lindgren ei edelleenkään ole homeessa...
Kaikki on ihan kiinni siitä, että laskee ne rupiset nyrkkinsä alas tästä kummallisesta "hurrit helvettiin" -asennosta.
En tajua moista. Säälin lähinnä, että joku voi olla noin vihamielinen, että kaventaa itse oman ja lastensa elämän!
Niin, kyllä mille kielelle tahansa voi keksimällä keksiä käyttätarkoituksia. Kaapelikanavilta voi katsoa kuunnella saksaa, ranskaa, venäjää... ja netistä voi katsoa vaikka kiinankielisiä sivuja.
Englannilla on kuitenkin sellainen asema, että nuori joutuu sen kanssa väkisinkin tekemisiin, ilman keksimällä keksittyjä "voit lainata kirjastosta ruotsinkielisiä kirjoja" -tyyppisiä tilanteita.
Ruotsin kielellä ei muuten ole mitään tekemistä perheen sivistystason kanssa. Mistä edes keksit jotain tällaista?
mutta kok oajatus oli alunperinkin ihan aivopieru koska tuntimäärät eivät lisäänny niin oppiminen voi käytännössä huonontua koska opetus ei ole niin "intensiivistä"
Samanlaisia näkemyksiä eistti moni muukin. Palstapersut (tai persut) eivät olleet taaskaan huolissaan oppimisesta vaan siitä että asia koski ruotsin opetusta. Ts. persujen logiikkaa on tässäkin asiassa ollut koko ajan aika ontuvaa.
Päätös aikaistamisesta tosijn oli varsin typerä koska sillä tuskin saavutetaan sitä mitä haettiin.
Kansan syvissä riveissä asuu suuri viisaus.
miten vanhemmat suhtautuvat lastensa opiskeluun ja siihen, millaisen maailmankuvan haluavat lapsilleen tarjota.
Jos on poterossa nyrkit tanassa ja laput silmillä, jotta mahdollisimman hyvin välttyisi kaikelta oppimiselta, se ei yleensä kerro kovin korkeasta sivistyksestä...
mutta kok oajatus oli alunperinkin ihan aivopieru koska tuntimäärät eivät lisäänny niin oppiminen voi käytännössä huonontua koska opetus ei ole niin "intensiivistä"
Ensin "vain" aikaistetaan. Sitten ikään kuin tyhmänä huomataankin, että tämä olikin huono juttu, nyt onkin sitten ihan pakko lisätä ruotsin tunteja!
miten vanhemmat suhtautuvat lastensa opiskeluun ja siihen, millaisen maailmankuvan haluavat lapsilleen tarjota.
Jos on poterossa nyrkit tanassa ja laput silmillä, jotta mahdollisimman hyvin välttyisi kaikelta oppimiselta, se ei yleensä kerro kovin korkeasta sivistyksestä...
Mielestäni impivaaralaisuutta on pakottaa kaikki lapset ruotsin opintoihin. Todellista sivistystä olisi antaa mahdollisuus opiskella yksinkertaistetun saksan reunamurteen sijaan todellisia sivistyskieliä kuten esim. ranskaa.
Mistä sinä puhut? Kai nyt itsekin tajuat, että jonkin alan asiantuntija käsittelee sitä alaa eri tavalla kuin sen alan maallikko?
Kyllä, olet oikeassa, mutta se "syvällisyytesi" ei avautunut minulle. Mistä oikein puhut ?
siitäkin syystä että ryhmien vähimmäisoppilasmääriä nostetaan. Esim Vantaa nostaa ryhmäkoon 12->18 ensi vuonna.
miten vanhemmat suhtautuvat lastensa opiskeluun ja siihen, millaisen maailmankuvan haluavat lapsilleen tarjota. Jos on poterossa nyrkit tanassa ja laput silmillä, jotta mahdollisimman hyvin välttyisi kaikelta oppimiselta, se ei yleensä kerro kovin korkeasta sivistyksestä...
Ruotsin kielellä ja sivistystasolla ei ole mitään yhteyttä vaikka sellaista jotkin pölvästit kuvittelee.
Vaikka Suomeen tulikin paljon asioita ruotsin kielellä, se johtuu kuitenkin vain maantieteestä: Europaasta sivistystä tuli Suomeen Ruotsin kautta, mutta Ruotsi oli vain väliportti siinä ja kieli vain työkalu. Ei ruotsin kieli itsessään ole mikään sivistyskieli.
Pelottavinta onkin se että tällaiset kirjoittajan kaltaiset kielinerot, jotka edustavat ehkä 1 prosenttia kansasta, ovat hanakasti ottamassa kantaa siihen, mitä muiden pitäisi opiskella. Todellisuudessa monella on vaikeuksia oppia edes yhtä vierasta kieltä sen tasoisesti, että kielestä olisi oikeasti hyötyä. Monilla on suuria vaikeuksia jo ihan äidinkielenkin kanssa. Siksi suoraan sanottuna vituttaa, kun nämä todellisesta koulumaailmasta vieraantuneet "minäkin opiskelin 10 kieltä, eikä ruotsin kielen opinnot ole mistään pois" -tyypit tulevat antamaan ohjeitaan.