23-vuotiaana äidiksi tai isäksi. Olisitko sinä ollut henkisesti valmis saamaan pikku nyytin syliisi?
Jos näin ajatellaan että ihmisen aivothan kehittyy 23v asti ja sitten ne ovat saavuttaneet sen huippunsa eivätkä siitä enää kehity. :)
Kommentit (29)
kun sain esikoiseni (kaksoset) ja olin enemmän kuin valmis äidiksi. Nyt olen 31-vuotias ja lapsia on viisi.
Enkä ole katunut pätkääkään ja hyvin menee :)
Varmasti olisin ollut hieman fiksumpi ja kärsivällisempi yli 30v, mutta en nyt sitten tiedä onko se lopultakaan kovin merkityksellistä.
Olin hyvä äiti jo tuolloin. Vanhemmiten minusta on tullut enemmän tätimäisempi lässyttäjä (kamalaa tunnustaa sitä edes tähän), nuorena olin rennompi ja luotin enemmän intuitiooni. Olin kärsimättömämpi, mutta toisaalta räiskyin enemmän myös sinne positiivisempaan suuntaan.
esikoisen 18-vuotiaana enkä ollut silloin vielä valmis.
Hyvin on pärjätty ja musta tuntuu että äitiys oli silloin luontevampaa kun nyt yli kolmikymppisenä on paljon neuroottisempi monien asioiden suhteen kuin silloin parikymppisenä. Kuopuksen sain kolmikymppisenä ja monissa asioissa olen paljon tarkempi kuin nuorempana eikä se ole aina hyvä asia.
niitä jotka tuohon ikään mennessä ei ole valmiita äidiksi vaan elävät kuin teini-ikäiset. Onko heillä jäänyt jokin kehitysvaihe välistä?
Opinnot yliopistossa olivat kuitenkin vielä vähän kesken, kutsu hienoon työsuhteeseen maailmalle oli tullut, joten olis kyllä harmittanut. 3-kymppisenä sitten olin valmis ja lapsi sai tulla. Ja tulikin onneksi! :)
No jossain tukimuksissahan on väitetty että aivot kehittyisivät vielä 25-vuotiaaksi asti ja esim. tänään radio Novalla sanottiin että vasta 25-vuotiaan aivot ovat tarpeeksi kehittyneet ymmärtämään täysin syy- ja seuraussuhteita :D
Mutta joo, sain ensimmäisen lapsen 19-vuotiaana ja toisen 21-vuotiaana, ja en koe olleeni liian nuori. Ihan omasta ratkaisusta ja hartaasta toiveesta molemmat saivat alkunsa ja ehdin saada ammatin (toisen asteen koulutus) ennen äidiksi tuloa. Olen onnellinen ja elän hyvää elämää, en usko että olisin voinut tarjota paljonkaan parempia puitteita lapsilleni myöhemmälläkään iällä, niin henkisiä kuin taloudellisiakaan puitteita.