Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aurallinen migreeni

Vierailija
21.07.2024 |

Taas tänään aamupäivällä aurallinen migreeni. Keskimäärin kaksi kertaa viikossa. Minulla on "helppo" migreeni migreeni mittapuun mukaan, aura ja pää hellänä ja sama päivä pilalla. Yskiminen sattuu päähän ja nopeat pään liikkeet. Nuorena oli kielen puutumista ym. järkyttävä päänsärky. Tähän päivään mennessä en ole keksinyt, mikä aiheuttaa vieläkin migreenejä. Olen yli 60 vuotias. Triplan-lääkitystä olen kokeillut, mutta ei auta. 40 mg asti kokeilin sitä, mutta ainoastaan väsytti. Öljypohjainen verenpaine lääke on myös, mutta migreeniin ei auta. En halua voimakkaita lääkkeitä migreeniin, koska ne humahtaa päähän, ja niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kertokaa, mitä minun pitäisi tehdä, jotta helpottaisi. Vaikka minulla on "helppo" migreeni migreeni mittapuun mukaan, vetää se kuitenkin aina saman päivän pilalle. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mikä laukaisee migreenisi? Oletko kokeillut välttää laukaisevaa tekijää? Perheessämme on migreenitapaus ja hän selviää ilman migreeniä kun ei käytä lainkaan alkoholia, käyttää aurinkoisella ilmalla aurinkolaseja ja välttää vilkkuvia valoja. Nämä ovat hänen migreeninsä laukaisimet.

Vierailija
2/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aurani (kestot aina 40 minuuttia) tulevat milloin vain, missä vain, eilen yönä heräsin auraan. En ole keksinyt mistä se tulee. Luulen, koska olen herkkä ja siksi hermosto reagoi kaikkeen elämässä herkästi. Ehkä on sitten sellainen jatkuva jännite päällä kehossa. Nuo aurakohtaukset, niihin ei totu koskaan, aina ne masentavat ja pelottavat. Joskus on samana päivänä tullut 2 peräkkäin tai aamulla ja illalla. En uskalla syödä epileptialääkkeitä, jotka ehkä auraan auttaisivat, koska niissä on niin suuret sivuvaikutukset ja ikääkin jo on, enkä haluaisi sitten joutua ojasta allikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologille. Migreeniin on ihan muutaman vuoden sisään tullut uusia lääkkeitä. Migreenisi on krooninen ja sen verran hankala että itse kääntäisin kaikki kivet avun saamiseksi.

Vierailija
4/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että olisit jo tuohon ikään saanut selville mikä aurat aiheuttaa. Jos se edes on saatavilla selville.

Minulle migreeniä aiheuttavat jotkin synteettiset hajusteet, savu, tupakansavu, kirkkaat valot, nälkä, kierukka, kuukautiset, lihasjumit, univaje ja alkoholi. 

Vierailija
5/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli äskettäin juttua, että joitakin on auttanut natrium-kalium-tasapainon säätäminen. Eli ovat syöneet jompaakumpaa. Useimmiten kyllä natrium on se, jota saadaan ruoasta enemmän ja liikaakin, joten sanoisin että ensin kannattaa kokeilla kaliumin lisäämistä ravintoon. Voit vaikka juoda natriumitonta kivennäisvettä, se on ehkä helpoin tapa.

Vierailija
6/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologi voi varmasti auttaa sinua. Uusi migreenin ehkäisylääke voi olla juuri sinulle sopiva. Helpta elämääsi ja ota käyttöön lääketieteen parhaat keinot, mikäli neurologi katsoo niden sopivan sinulle.

Vierailija
7/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neurologin määräämä pistoslääke kerran kuukaudessa. Aiemmin useammin kuin joka toinen päivä, nyt max kerran kuukaudessa. Maksaa tosin aika paljon, heti tammikuussa omavastuu tappiin.

Vierailija
8/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppää aurajokeen 

Vierailija
9/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat taas näitä saikkuhaukkojen keksintöjä. Ei mene läpi, et saa saikkua.

T. Sairaanhoitaja

Vierailija
10/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla laukaisee kofeiinipitoiset kahvi ja kaakao. Nuorena olivat pahemmat, nyt keski-ikäisenä helpommat. Alkoholia en ole käyttänyt vuosiin. Yksikin olut tai lasi punaviiniä laukaisivat heti. 

Vierailija
11/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat taas näitä saikkuhaukkojen keksintöjä. Ei mene läpi, et saa saikkua.

T. Sairaanhoitaja

🖕🖕

Vierailija
12/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi. Salmiakki. 

Vältä unirytminvaihtelua, varmista että kotona hyvä sisäilma, jne. 

Vierailija
13/13 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän käytä mitään estrogeenivalmistetta?

Auralliseen migreenisärkyyn saa esim miranaxia, vie kivun hyvin pois eikä ole triptaani

On myös olemassa useampaa erityyppistä estolääkettä pillerimuodossa, jos ne eivät toimi niin neurologi voi määrätä biologisen injektiomuotoisen estolääkkeen

Jos on lihasperäistä tuo migreeni niin neurologi osaa kartoittaa myös sen ja voi määrätä myös magneettikuvaan, jos migreenin syyt ovat epäselvät

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän