Kuinka paljon teillä on rahaa säästössä?
Itselläni jotain 38 000 euroa pahan päivän varalle. En ole säästänyt sen kummemmin. Olisi mukava kuulla, paljonko porukalla yleensä rahaa säästössä.
Kommentit (582)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun teillä niin monella on noin älyttömiä summia rahaa takataskussa! Laittakaahan rahaa myös kiertämään,niin selvitään tulevasta korona-lamasta, jos sellainen tulee.
Ja toivottavasti poliitikot ei lue näitä ketjuja, nehän aattelee kohta, että me kaikki tavalliset tallaajat ollaan superrikkaita ja poistavat meiltä kaikki tuet (lapsilisät, verohelpotukset yms) :D
Joo, itellä säästössä vaan 800e, kotiäiti oon tällä hetkellä:D
Tai päättävät olla nostamatta palkkoja, jos luulevat, että kaikilla suomalaisilla noin superhyvin pyyhkii.
20 000. Olen yli nelikymppinen ja ekaa kertaa alkaa jäädä jotain palkasta säästöönkin. Olen tyytyväinen summaan. Koronan myötä säästynyt nyt noin tonni kuussa. Talovelkaa on vielä paljon, että sen suhteen ei voi juhlia, mutta antaahan tuokin jo turvaa pahan päivän varalle hieman (sairaus, työttömyys, auto hajoaa tmv.).
Perintöä tulossa jossain vaiheessa 35 000. Sitten teetän remontin nykyiseen kämppään. Loput menee lasten kuluihin ja teini-iän kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Noin 4000€ ns. säästötilillä, sijoituksissa tällä haavaa eli korona "huomioiden" n. 20000€. Asuntovarallisuutta n. 75000€.
Ikää 40 ja voisihan säästöjä olla enemmänkin, mutta tuli ensin ennen lapsia (nyt 5v ja 4v) nautittua elämästä ja matkusteltua maailman joka kolkassa.
Ai niin, perheen yhteisellä taloustilillä on yleensä noin yhden kuukauden keskimääräisiä menoja vastaava summa. Tänne siirretään molempien tileistä kiinteä, tuloihin suhteutettu, summa, jolla sitten maksetaan lainat, laskut ja yllättävät menot. Juuri ostettiin uusi jääkaappi ja pakastin, niin tili hieman alhaalla, noin 2000 eurossa.
Tällä hetkellä hieman alle 30 000 mutta kuukausitulot meidän perheessä verojen jälkeen ovat 11 000 että ei nyt niin paljon ole ehtinyt säästää.
3500e olen vaivoin saanut säästettyä, pitäisi tehdä remonttia ja sitä varten säästän, ettei tarvisi ottaa niin hirveästi lainaa/joustoluottoa.
Mulla ei ole mikään suurensuuri palkka, mutta myönnän, että varmasti joku säästeliäämpi ihminen säästäisi minua nopeammin ja enemmän. Itse tykkään kuitenkin nauttia elämästä myös tässä hetkessä, enkä kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
3500e olen vaivoin saanut säästettyä, pitäisi tehdä remonttia ja sitä varten säästän, ettei tarvisi ottaa niin hirveästi lainaa/joustoluottoa.
Mulla ei ole mikään suurensuuri palkka, mutta myönnän, että varmasti joku säästeliäämpi ihminen säästäisi minua nopeammin ja enemmän. Itse tykkään kuitenkin nauttia elämästä myös tässä hetkessä, enkä kituuttaa.
Nettotuloni ovat n. 2000e/kk. Ja olen nyt säästänyt 1,5 vuotta.
Pitäisi laittaa ylös että mihin rahani menevät, koska välillä tuntuu, että sitä rahaa menee hämmästyttävän paljon kuukaudessa, asumiskulujen jälkeen palaa helposti se tonni, vaikka tuntuu etten hirveästi edes mitään ylimääräistä tee. Lemmikeihin tietenkin menee jonkin verran ja eläinlääkärilaskuja on nyt vuoden sisällä tullutkin toista tonnia.
Ai, tässäkö on siis laskettu säästöksi myös asunnosta maksettu summa? :,D No siinä tapauksessa mulla ei olekkaan 3500e säästössä, vaan onkin jotain 20 000e.
Itse tosin en asunnon arvoa laskisi suoraan säästöksi ja ajattelin että tässä ajatella just sellaista heti käytössä olevaa rahaa.
Mulla on osakkeissa n. 36 000 €, säästötilillä tasan 5 000 € ja käyttötilillä 2 800 €. Lisäksi omistan kultaa, bitcoineja ja vähän muutakin yhteensä yli kymppitonnin arvosta.
Olisiko järkevämpi arvioida omaisuutta kuin säästöjä? Vai onko tässä tarkoituskin selvittää, paljonko rahaa makaa tileillä.
Jos on 5 000 säästössä, 150 000 asuntolainaa ja 50 000 sijoitettuna johonkin toivottavasti kasvavaan firmaan, niin paljonko sitä rahaa on.
Ehkä joku 60 t. Osa rahastoissa ja osakkeissa. Ikää 29 v, naimisissa ja pari lasta. En ole saanut perintöjä tms, eikä mies tienaa hyvin, mutta molemmilla säästöjä. En vaan harrasta mitään kallista (tai oikeastaan harrastuksista minulle maksetaan, kun ohjaan niitä) tai matkustele. Nautin vaatimattomasta elämästä: käytän vaatteet loppuun asti, en osta kuin tarpeeseen. Asun maalla ja yritän pikkuhiljaa kasvattaa mahdollisimman paljon ruokaa pihassa.
Säästössä on 2000 pahan päivän varalle. Se on tosi vähän. Omistusasunnossa asutaan, velkaakin paljon jäljellä.
5000 euroa tilillä. En säästä, vaan maksan asuntolainaa pois.
Ikä 50 v. Mun bruttoliksa on 3500, kouraan jää 2400. Asuntolaina tuli maksetuksi 30.11.18. Sen jälkeen olen saanut säästettyä 6400 omalle tilille, yhteisellä tilillä n. 15000 euroa. Miehellä on 41000, reippaasti parempi liksa.. Meillä on 4 lasta, 19 v, 16 v, 12 v ja 9 v, vanhin valmistuu amiksesta nyt ja onneksi on jo töissä ja vielä muutamaksi kuukaudeksi töitä tiedossa.
On mulla joskus ollut enemmänkin säästöjä, mutta olin vuorotteluvapaalla ja pari vuotta opintovapaalla ja siinä paloi säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko järkevämpi arvioida omaisuutta kuin säästöjä? Vai onko tässä tarkoituskin selvittää, paljonko rahaa makaa tileillä.
Jos on 5 000 säästössä, 150 000 asuntolainaa ja 50 000 sijoitettuna johonkin toivottavasti kasvavaan firmaan, niin paljonko sitä rahaa on.
Silloin on miinuksella 145 tonnia. Yrityssijoitusta ei voi laskea säästöksi, se on ollut pelkkä kulu kunnes alkaa tuottamaan.
Noin 2000 euroa yllättäviä menoja varten. Olen nelikymppinen, hyväpalkkaisessa ja vakituisessa työssä käyvä.
En ole ikinä ymmärtänyt säästämistä. Tai ymmärrän toki silloin, jos säästää esimerkiksi ensi talven kolmen viikon New Yorkin matkaan tai tietää, että aikoo vaihtaa asuntoa muutaman vuoden päästä ja siihen tarvitaan käsirahaa tietty summa. Sijoittamisenkin ymmärrän, että ostetaan vaikka osakkeita tai sijoitusasunto. Mutta säästämistä säästämisen ilosta en ole ikinä ymmärtänyt. En saa mitään erityistä iloa ja tyydytystä turvallisuuden tunteesta puhumattakaan siitä, että pankkitililläni on paljon rahaa.
Muistattehan sanoa ikääntyville vanhemmillenne, että missään tapauksessa ei kannata säästää vanhuuden varalle tai sillä ajatuksella, että vaikkapa palvelutalopaikkaa varten pitäisi olla olla kymmeniä tuhansia säästössä.
Tämä on raakaa peliä. Kun ihminen on sen kuntoinen, että tarvitsee palvelutalopaikan, hinta lasketaan tulojen ja varallisuuden mukaan sekä tietysti ostettavien palvelujen mukaan. Olen sivusta seurannut, kuinka koko ikänsä vanhuuden varalle säästäneiden vanhusten säästöt palavat parissa vuodessa Esperin tai jonkun muun pörssiyhtiön taskuun. Rahastus on älytöntä. Lehtiotsikoihinkin päätyi joku aika sitten palvelutalo, jossa vessapaperirullan vaihtamisesta veloitettiin 20 euroa. Isoisäni laskuja hoitaessa todistin tämän suuntaiset luvut ihan todelliseksi.
Kuitenkin sinne samaan palvelutaloon, tai johonkin ihan yhtä hyvään, pääsee myös kunnan palvelusetelillä jos ei ole varaa maksaa itse omaa paikkaansa. Palvelutaloissa pätee sama juttu kuin päiväkodeissa: Se, että olisi yksityinen ei missään tapauksessa takaa hyvää hoitoa. Usein päin vastoin. Hyvässä kunnallisessa palvelutalossa / päiväkodissa asiat ja palvelut ovat paremmalla tolalla, sillä ne eivät ole velvollisia takomaan rahaa sijoittajille.
Joten en itse säästä. Sen verran on tilillä ylimääräistä, että jos pesukone päättää hajota tai koira pitää viedä eläinlääkäriin, niin niistä selvitään. Mihinkään pahan päivän varalle tai vanhuuteen ei missään tapauksessa pidä säästää.
Nelikymppinen pariskunta, oltiin ennen lapsia ulkomailla töissä ja tienattiin parissa vuodessa asuntolainan verran rahaa. Nyt on kämppä maksettu ja joka kuukausi jää rahaa sijoitettavaksi tai säästöön 1500e. EIkä olla mitään superihmisiä tai fiksuja, tehtiin vaan tietoinen valinta 25vuotiaina. Kannattaa teidänkin, oikeasti oli mahtavaa aikaa ulkomailla ahertaa ilman lapsia, oli niin kivaa, hyvät kelit ja työkielenä se rallienglanti. kun lapset on käyneet lukion, noin 3 vuoden päästä, lähdemme uudelleen, ihan seikkailumielellä.
40 000. Pitää kyllä ruveta tuhlamaan, koska koronakriisi johtaa hyperinflaatioon eli kahden vuoden päästä tuolla rahalla saa yhden kerrospurilaisen Heseltä.
asuntojen kuvitteellisia hintoja en laskisi säästöiksi ollenkaan. Siitä saa sen mitä joku siitä maksaa, ei sitä millä se naapurin kämppä on myynnissä. Siinä kohtaa se on säästöissä, kun kaupat on tehty ja rahat tilillä.
Tilillä 74000€. Tulee hupenemaan kun maksan sijoitusasuntoni.
Lisäksi vähän rahastoja, osakkeita ja pieni summa eläkesäästötilillä.
N38