Vaihdevuosien alkamisesta kainalo ja häpykarvat ei enää kunnolla kasva?
Olin kuullut tämän jo aiemmin mutta nyt eilen saunoessani äidin kanssa hän ja mainitsi karvattomuuden johtuvan tästä. Ehkä kuitenkaan ei voi yleistää?
Kommentit (15)
itsestäsi vanhan mummon näköisen :o)
ja kainalokarvojen kasvu on selvästi heikentynyt. Sheivaus unohtuu välillä pitkäksikin aikaa kun kainaloissa näkyy vain muutama hassu, ohut karva. Myös häpykarvoitus on vähentynyt huomattavasti!
Oon miettinyt mistä tämä voisi johtua ja kyllä tuo vaihdevuosien alkaminen sopii kuvaan. Hikoilen välillä etenkin öisin tosi kovasti ja joitakin muitakin oireita löytyy. Vähän aikasinhan näävaihdevuodet tuntuu mulla alkavan :(
Menopaussi ohi 5 vuotta sitten. Tosin olen vasta 45, jos se auttaa. Vanhempana hidastuu kaikki toiminnat muutenkin.
Riippuu kai hormoniasioista mutta omalla äidilläni alkoi harventua karvoitus 46v paikkeilla myöskin. Kuitenkin tukka hänellä tumma ja vahva vieläkin. Nyt hän on 50 ja ajelee alapään kokonaan paljaaksi kun ei tykkää sellaisesta "harvasta".
Onhan se hyvä syy viiskymppisilläkin olla posliini!
Onhan se hyvä syy viiskymppisilläkin olla posliini!
Äidillä oli jo kylläkin nelikymppisenä aina karvat ajeltu ja on yhä 50+ ikäisenäkin
eikä mikään o heikentynyt, kun vähän näkö:))
karvaa pukkaa kaiken aikaa.
Tämä kummastutti, kun muinoin nuorena plikkana aloitin työt vanhusten kylvettäjänä. Monet mummot olivat varsiltaan karvattomia, ei kasvanut säärissä tai alapäässä karvan karvaa. Ihmettelin asiaa ja ihastelin sileitä sääriä, mutta joku mummo totesi, ettei hänelle ole aikoihin karvaa kasvanut. No, vastapainoksi olen sitten myöhemmällä urallani ajellut mummoilta sheiverillä viiksiä ennen syntymäpäiväjuhlia. Hormonaalinen juttuko tämä sitten onkin, että karvankasvu vain loppuu, eikä niin, että mummo olisi aina ollut vähäkarvainen.
Kyllä se karvoitus useimmilla alkaa harveta alapäästäkin ja kainaloista vaihdevuosissa. Työskentelen hoitajana vuodeosastolla ja olen huomannut, että vanhemmilla naisilla harvemmin on enää karvoja juuri ollenkaan. Tosin ei ole munakarvoja kyllä papoillakaan...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se karvoitus useimmilla alkaa harveta alapäästäkin ja kainaloista vaihdevuosissa. Työskentelen hoitajana vuodeosastolla ja olen huomannut, että vanhemmilla naisilla harvemmin on enää karvoja juuri ollenkaan. Tosin ei ole munakarvoja kyllä papoillakaan...
Aivan ja ne karvat lisääntyy yläpäässä eli naamassa.
Minun äidilläni on häpykarvat muuttaneet leukaan :D Ymmärrän sen että häpykarvat yms. liittyvät hedelmällisyyteen, mutta miksi hitossa pitää alkaa parta kasvamaan sen jälkeen?
Voi kun harvenisivatkin. Minulla tuntuu kainalo- ja varsinkin säärikarvat muuttuvan aina vain karkeammiksi. :-(
Itselläni alapään karvoitus oheni vaihdevuosien jälkeen. Samoin säärikarvat ja kainalokarvoitus.Ennen pitkä ja paksu karvoitus alueilla. Hiukset ovat vielä paksut. Kasvoissa leuassa pitkiä karvoja, joita joutuu nyppimään usein.Itse olen tyytyväinen kehitykseen,ei tarvitse ajella karvoja jatkuvasti. Hiukset paksut, itselleni hiukset ovat tärkein.Muista karvoista viis. Hyvä vaan, kun ovat lähteneet.
Mutta sänkeä pukkaa esim. naamaan :) Tervetuloa vaihtari ikään :)